Jump to content

Hur lång tid ska inskrivningen ta?


Recommended Posts

Jag skrev på papper till HV för snart 18 månader sedan och har även varit i kontakt med min Kompanichef som heller inte vet vad som hänt.

 

Hur lång tid brukar denna process ta?

Jag har inget i belastningsregistret.

 

Kan det faktum att jag varit Kadett ha något med tidsförseningen att göra? Papper som går i högervarv?

 

Det faktum att jag ansökt, blivit antagen och besökt/prövat/informerats (Dock avvaktat) utländsk FM?

Ovanstående gäller Danmark och sist jag kollade var vi inte i krig med dem, inga planer på det heller..

Skulle Svensk FM veta om det överhuvudtaget?

 

Fjun

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev på papper till HV för snart 18 månader sedan och har även varit i kontakt med min Kompanichef som heller inte vet vad som hänt.

 

Hur lång tid brukar denna process ta?

Jag har inget i belastningsregistret.

 

Kan det faktum att jag varit Kadett ha något med tidsförseningen att göra? Papper som går i högervarv?

 

Det faktum att jag ansökt, blivit antagen och besökt/prövat/informerats (Dock avvaktat) utländsk FM?

Ovanstående gäller Danmark och sist jag kollade var vi inte i krig med dem, inga planer på det heller..

Skulle Svensk FM veta om det överhuvudtaget?

 

Fjun

 

Du kan tillhöra dem som försvunnit i det svarta hålet, annars kallat "utbildningsgruppen". Papper kan komma dit och sen bara plötsligt vara försvunna.......för att sedan dyka upp lagom tills dess du gett upp och joinat scouterna istället!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag spinner vidare på denna tråd. Hur lång tid kan inskrivningen ta, om man ej har genomfört svensk värnplikt med däremot utländsk?

 

Finns det någon med erfarenhet av hur "smidigt" personal utan vare sig svensk värnplikt eller annan svensk (3-månaders) utbildning, antagits till HV ? Enligt vad min bat-handläggare uppger är det möjligt med sådana rekryteringar. Men dessa ärenden går en sväng uppåt i hierarkin innan.

 

Den person jag syftar på har också dubbelt medborgarskap - svenskt och finskt. Erfarenheter kring detta frågas?

 

/Zacke

Link to comment
Share on other sites

Jag spinner vidare på denna tråd. Hur lång tid kan inskrivningen ta, om man ej har genomfört svensk värnplikt med däremot utländsk?

 

Finns det någon med erfarenhet av hur "smidigt" personal utan vare sig svensk värnplikt eller annan svensk (3-månaders) utbildning, antagits till HV ? Enligt vad min bat-handläggare uppger är det möjligt med sådana rekryteringar. Men dessa ärenden går en sväng uppåt i hierarkin innan.

 

Den person jag syftar på har också dubbelt medborgarskap - svenskt och finskt. Erfarenheter kring detta frågas?

 

/Zacke

 

Det är inte bara utb grp som kan vara flaskhalsen, många ggr är det på kommunen som det stannar, då sos( som har yttrande) kan ha lååååångt mellan sina möten.

MUST och polis brukar vara snabba, men man vet aldrig.

Men som flera skrivit ring till din blivande kompch så går det linje vägen och att även han blir informerad om din situation.

 

Mvh Boston

Link to comment
Share on other sites

För att förtydliga mig lite, jag är alltså främst intresserad av höra om det är vanligt och i så fall hur smidigt rekryteringar av personal med utländs värnplikt gått till. För egen del är jag redan med. Varför jag frågar är på grund av annan eventuell personal.

 

/Zacke

Link to comment
Share on other sites

Skånska Gruppen skulle ha mina papper på skrivbordet i ca 1 månad innan dom skickades till mig, men om man känner rätt människor tar någon en penna och stryker över planerat utskicks datum och skriver dit ett tidigare...

 

Kanske så att FM sparar pengar på att göra massutskick.... ;-)

 

 

Dessutom ska man inte glömma att pappren ska vända hos kommunen med och där kanske prioiteringen inte är så värst bra...

Edited by Krille- GB1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heh, typiskt bra tråd för att skrämma bort eventuella intresseanmälningar. Men det är klart, antagningstiden kanske sorterar ut de som "inte riktigt" ville.

I vilket fall så har jag intresseanmält mig (ca tre v sen) och väntar på svar... fyller i totallängd när allt är klart.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner till folk som jag rekryterat som fortfarande, 1.5 senare, väntar på att höra någonting över huvudtaget... Inte ett pip från Hv... Då de är nya och organisationen ändrats så har de ingen komp C att ringa till,,, de sökte till den lokala Hvbat... komp har de ingen aning om.

 

Lite mer schwung in verksamheten hade inte skadat :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Jag spinner vidare på denna tråd. Hur lång tid kan inskrivningen ta, om man ej har genomfört svensk värnplikt med däremot utländsk?

 

Finns det någon med erfarenhet av hur "smidigt" personal utan vare sig svensk värnplikt eller annan svensk (3-månaders) utbildning, antagits till HV ? Enligt vad min bat-handläggare uppger är det möjligt med sådana rekryteringar. Men dessa ärenden går en sväng uppåt i hierarkin innan.

 

Den person jag syftar på har också dubbelt medborgarskap - svenskt och finskt. Erfarenheter kring detta frågas?

 

/Zacke

 

Dåså, med facit i hand kan jag säga att det gick enormt kvickt och smidigt (med detta fall). Inledningsvis en rättning bara - karln har i dagsläget ENBART svenskt medborgarskap.

 

Processen gick till så att jag gav personuppgifterna till vår handläggare på gruppen (med anledning av den utländska värnplikten). Efter en vecka fick jag framåt att inleda en vanlig ansökningsprocess. Så ett snack med grabben, skriva papper, och imorrn pårustas han. Intro 1 på lördag. Från att jag skickade hans uppgifter uppåt tills att han ställer upp inför intro: 26 dagar. Tycker jag är skapligt :mellow: .

 

/Zacke

Link to comment
Share on other sites

En tanke kan ju vara att skriva i tråden vart man bor och vad man är ute efter.

Finns en hel del HV folk här som gärna vill ha mera folk i sina förband.

 

Kanske inte helt rätt men när den "riktiga" vägen inte funkar så...

Link to comment
Share on other sites

En tanke kan ju vara att skriva i tråden vart man bor och vad man är ute efter.

Finns en hel del HV folk här som gärna vill ha mera folk i sina förband.

 

Kanske inte helt rätt men när den "riktiga" vägen inte funkar så...

 

 

En bra ide´!

 

Vi på forumet från STG har tagit hand om en av dom har haft frågor på forumet

Så han har en kontakt med en Gruppchef. på den plut han är intreserad av.

Link to comment
Share on other sites

En kompis sökte för ca 2 år sedan och har fortfarande inte fått avslagsbeskedet (så han tror att hans ärende fortfarande behandlas), vi är några som känner till det men har inte hjärta att säga åt honom det. Så frågan är om det BARA är att man hamnar i utb.reserven som gör att det tar tid - kan nog vara personalredogörare som är sega/fega också.

Edited by Gilthas
Link to comment
Share on other sites

En kompis sökte för ca 2 år sedan och har fortfarande inte fått avslagsbeskedet (så han tror att hans ärende fortfarande behandlas), vi är några som känner till det men har inte hjärta att säga åt honom det. Så frågan är om det BARA är att man hamnar i utb.reserven som gör att det tar tid - kan nog vara personalredogörare som är sega/fega också.

 

Säga åt honom vad?

 

2 år känns som en alldeles för lång tid. Fick själv vänta 11 månader från påskrift tills alla papper var klara och var på god väg att ångra mig under tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Det tog mig 15 månader från det jag tog kontakt med HV och visade mitt intresse tills jag kom med, fick även skicka in ansökningspappren tre gånger för de hade försvunnit varje gång, sista gången körde jag dit där och lämnade de personligen och begärde få ett kvitto att de hade fått mina papper nu - fick ingen förklaring alls varför det tog så lång tid eller vart mina papper hade försvunnit någonstans.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I min värld så måste man som Kompanichef/Plutonchef ligga på och vara aktiv..

 

Vi tar in personal på intervju så snart vi fått intresseanmälan, oftast samma dag gör vi hembesöket vilket till stor del är onödigt hos oss då vi inte har vapen hemma längre.

inom 1-2veckor pårustar vi soldaten sen är det bara den tid intro utbildningen tar..

 

Funkar till 90%

:banghead:

Link to comment
Share on other sites

I min värld så måste man som Kompanichef/Plutonchef ligga på och vara aktiv..

 

Vi tar in personal på intervju så snart vi fått intresseanmälan, oftast samma dag gör vi hembesöket vilket till stor del är onödigt hos oss då vi inte har vapen hemma längre.

inom 1-2veckor pårustar vi soldaten sen är det bara den tid intro utbildningen tar..

Menar du 1-2v inklusive säk.kontrollen?

Link to comment
Share on other sites

I min värld så måste man som Kompanichef/Plutonchef ligga på och vara aktiv..

 

Vi tar in personal på intervju så snart vi fått intresseanmälan, oftast samma dag gör vi hembesöket vilket till stor del är onödigt hos oss då vi inte har vapen hemma längre.

inom 1-2veckor pårustar vi soldaten sen är det bara den tid intro utbildningen tar..

 

Funkar till 90%

:baskerPa:

 

Verkar vara väldigt snabbt, här hemma (SSK) när hembesök å den biten är klar och papperna är skickade så brukar det ta en månad och ibland två, vi ingen möjlighet att hämta ut någon utrustning för än säk. kontrollen är klar, det är ju först då som utrustnings kortet skrivs.

Link to comment
Share on other sites

Nope enligt reglerna så behöver inte säkkollen vara gjord. Det är självklart bra om den är det.

Det som inte får ske är att personen gör klart utbildningen och han får inte ut vapen.

 

Som jag skrev så måste ju men ligga på som chef men man bör ju inte pårusta om man känner att det kan bli problem.. alltså blir det lite personligt

 

Detta verkar skilja mellan utb grupper men ge er inte

Link to comment
Share on other sites

Senast jag var i kontakt med min grupp så sades det att ansökan var ute i "det civila" (och dom väntade på papprena därifrån), är det polisen dom syftar på då tro? Har gått ungefär tre månaden sen jag lämnade in intresse anmälan och ungefär en vecka sedan jag senast var i kontakt med dom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...