Jump to content

Straff för fel grad?


johanp

Recommended Posts

Har hört massa snack om att det skulle vara olagligt och därmed även belagt med bötesstraff att bära en uniform med felaktig grad och att straffet skulle öka desto större glappet är mellan verkligheten och den påsydda graden. Nån som har koll och kan reda ut det hela för mig?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte olagligt att bära kragspeglar etc. med fel

grad men det är olagligt att utge sig för att ha en

annan grad än den man faktiskt har. Det är först

när man påstår att man faktiskt har den grad som

man bär på uniformen som det blir olagligt. Samma

sak gäller med polisuniformer, det är först när man

säger att man är polis som det blir fel.

 

Då kan ju vän av ordning säga att man på sätt

och vis utger sig för att ha en viss grad genom att

bära dess gradbeteckningar. Det lämnar jag till

den åklagare som får fallet i sitt knä.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte olagligt att bära kragspeglar etc. med fel

grad men det är olagligt att utge sig för att ha en

annan grad än den man faktiskt har. Det är först

när man påstår att man faktiskt har den grad som

man bär på uniformen som det blir olagligt. Samma

sak gäller med polisuniformer, det är först när man

säger att man är polis som det blir fel.

 

Då kan ju vän av ordning säga att man på sätt

och vis utger sig för att ha en viss grad genom att

bära dess gradbeteckningar. Det lämnar jag till

den åklagare som får fallet i sitt knä.

Att bära polisuniform är olagligt om man inte är polis eller har tillstånd att göra så (filminspelnignar osv).

Man behöver inte också påstå att man är polis för att det ska vara olagligt.

 

Det finns gott om rättsfall där personer iförda polisuniform åkt dit.

 

Blir det verkligen "föregivande av allmän ställning" om man utger sig för att vara militär?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ja, det kan bli det om man på nått skadat eller på annat sätt påverkat något .. luras/ljugas för att skapa sig fördel eller skada/såra individer/saker.

 

Men tydligen är det svårt att riktigt dömmas för det om man inte verkligen gjort nått dumt/grovt.

läste i vpl-nytt eller någon annan tidning om just att bli dömd. Kommer dock inte riktigt ihåg vart..

Link to comment
Share on other sites

Jäpp. Det blir föregivande av allmän ställning om man utger sig för att vara militär utan att vara det.

 

Så här står det:

15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva

myndighet, dömes för föregivande av allmän

ställning till böter eller fängelse i högst sex månader.

Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär

uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver

honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller

annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars

verksamhet avser allmän samfärdsel eller

allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme

eller kraft.

 

Är brottet med hänsyn till att det har medfört

betydande men för det allmänna eller för någon

enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas

till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).

Link to comment
Share on other sites

Brottet är föregivande av allmän ställning, och gäller även om någon utger sig för att vara "i samhällets tjänst", myndighetsperson, etc...

 

/Magnus B

mummel mummel

medborgargarde iklädda en frivillig org´s t-tröjor, på stadsfestival jagandes 14 åringar med folköl, de senaste 5 åren.......

 

fast jag ser det mer som en sekt än som en avtals org, iallafall i min del av landet.

 

fast uniformslagen innebär väl att man skall bära likvärdig huvudbonad också, eller räcker det med att man drar på sig en sport keps från det lokala bandy laget "gripen".(liten ordvits)

 

vad gäller för att 10 pers i samma sorts kläder, som leker ordningsvakt/väktare/polis/generalstab/skyddsvakt skall kunna bli misstänkta för brott mot ovan nämda lag?

15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva

myndighet, dömes för föregivande av allmän

ställning till böter eller fängelse i högst sex månader.

Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär

uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver

honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller

annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars

verksamhet avser allmän samfärdsel eller

allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme

eller kraft.

 

vad gäller för radiokomnikation?

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
...

vad gäller för att 10 pers i samma sorts kläder, som leker ordningsvakt/väktare/polis/generalstab/skyddsvakt skall kunna bli misstänkta för brott mot ovan nämda lag?

...

öh? inte säker om du villar bort det lite nu men.. så länge du inte bär polis/väktar/ordningsvakts emblem eller annan symbol som representerar en myndighet eller organisation som med laga stöd att bedriva viss verksamhet som man inte får som "civilist", så är det ju ingeproblem alls.

Du svarar ju nästan själv på frågan med lagtexten.

 

Vad huvudbonad har med saken att göra vet jag inte vad du menar. Skillnad på uniform och uniform.

Link to comment
Share on other sites

Brottet är föregivande av allmän ställning, och gäller även om någon utger sig för att vara "i samhällets tjänst", myndighetsperson, etc...

 

/Magnus B

mummel mummel

medborgargarde iklädda en frivillig org´s t-tröjor, på stadsfestival jagandes 14 åringar med folköl, de senaste 5 åren.......

 

fast jag ser det mer som en sekt än som en avtals org, iallafall i min del av landet.

 

fast uniformslagen innebär väl att man skall bära likvärdig huvudbonad också, eller räcker det med att man drar på sig en sport keps från det lokala bandy laget "gripen".(liten ordvits)

 

vad gäller för att 10 pers i samma sorts kläder, som leker ordningsvakt/väktare/polis/generalstab/skyddsvakt skall kunna bli misstänkta för brott mot ovan nämda lag?

15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva

myndighet, dömes för föregivande av allmän

ställning till böter eller fängelse i högst sex månader.

Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär

uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver

honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller

annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars

verksamhet avser allmän samfärdsel eller

allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme

eller kraft.

 

vad gäller för radiokomnikation?

Privatpersoner får inte upprätthålla almän ordning utan får endast ingripa mot brott där fängelse ingår i straffskalan och det enda man får göra då är att gripa personen ifråga.

 

Att som privatperson leka ordnignsvakt (utan uniform) saknar helt lagstöd och är således olagligt.

Ring polisen...

Link to comment
Share on other sites

...

vad gäller för att 10 pers i samma sorts kläder, som leker ordningsvakt/väktare/polis/generalstab/skyddsvakt skall kunna bli misstänkta för brott mot ovan nämda lag?

...

öh? inte säker om du villar bort det lite nu men.. så länge du inte bär polis/väktar/ordningsvakts emblem eller annan symbol som representerar en myndighet eller organisation som med laga stöd att bedriva viss verksamhet som man inte får som "civilist", så är det ju ingeproblem alls.

Du svarar ju nästan själv på frågan med lagtexten.

 

Vad huvudbonad har med saken att göra vet jag inte vad du menar. Skillnad på uniform och uniform.

hade det vart så enkelt att de hade haft laga stöd att gå omkring och upprätthålla ordningen vid stadsfestivalens öltält, hade jag inte hyst min onormala motvilja mot en av HV´s avtals org.

 

men eftersom jag däremor råktat vara anställd av min hemkomun för skötandet av en liten del av säkerheten på den festivalen, har jag däremot inblick i just detta med vilka som jobbar som OV och inte.

 

den berörda organisationen har under nu nästan 30 år skött säkerhet på en av de stora delarna av festivalen, och del med mest risker.

detta har de gjort med all heder och utfört okladerligt.

 

men sedan ung fem år tillbaks har EN person fått för sig att de även skall hålla upp ORDNINGEN vid den gata som hyser festivalens öltält.

då gatan inte likt andra festivaler är avspärrad, och då kan beräknas som allmän plats, kan då tyvärr vissa grupperingar springa omkring i uniformsliknade kläder och hävda nödvärn och envarsíngripande.

 

hade gatan vart avspärrad och polis och OV hade kunnat hindra olaga kårverksamhet i dörren, så hade jag inte behövet sitta med ett rykte, som "den mest avtalsorganisations hatande mannen i landet".

 

då hade min ovilja legat på en mer normal nivå som vi alla känner inför jobbiga radioiter som har fattat sin uppgifter lite fel.

 

eftersom det kommer att skada främst HV´s anseende om de lyckas göra minsta fel, och hamnar i kvällspress med sina maktlekar, så ser jag det som fullt narturlig att gnälla lite på dem här.

dessutom borde mitt gnäll gjort folk mer uppmärksamma och det kanske tom hjälper, mot att andra som inspererats att starta upp egna "insats-avtals commandon" på lokala höstmarknade låter bli.

 

har rest runt lite och jobbat med detta med event säkerhet.

och visst jag har inget emot att försvarsrelaterade organisationer arbetar med arrangörer av div festivaler och andra event.

gissar tex att motorcross vm nu i helgen i en grannstad fick uppbackning av FMCK.

 

men för den saken skulle drar man inte på sig t-shirt med en FM anknuten logga, handfängsel och och kängor för att stävja brott mot sin uppfattning av ordning.

 

vad gäller huvudbordnad är det så att jag har hört det vid ett flertal tillfällen att huvudbordnader, inte är tillåtana på organisationer som tex non fighting generation eller "fassaner på stan", då deras de glider runt i jackor med gemensam logga på ryggen.

 

skulle de bära huvudbordnad skulle deras kläder räknas som uniform.

detta skulle gälla om de alla skulle sätta på sig spons kepsar från tex lokal färghandeln.

om de alla skulle ha olika färger på toppluvan skulle det vara ok.

 

@ dajo:

det har ringts till polisen, utan resultat.

däremot har nu andra myndigheter intresserat sig för denna verksamhet.

låt oss kalla den berörd myndighet.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
...

vad gäller för att 10 pers i samma sorts kläder, som leker ordningsvakt/väktare/polis/generalstab/skyddsvakt skall kunna bli misstänkta för brott mot ovan nämda lag?

...

öh? inte säker om du villar bort det lite nu men.. så länge du inte bär polis/väktar/ordningsvakts emblem eller annan symbol som representerar en myndighet eller organisation som med laga stöd att bedriva viss verksamhet som man inte får som "civilist", så är det ju ingeproblem alls.

Du svarar ju nästan själv på frågan med lagtexten.

 

Vad huvudbonad har med saken att göra vet jag inte vad du menar. Skillnad på uniform och uniform.

hade det vart så enkelt att de hade haft laga stöd att gå omkring och upprätthålla ordningen vid stadsfestivalens öltält, hade jag inte hyst min onormala motvilja mot en av HV´s avtals org.

 

men eftersom jag däremor råktat vara anställd av min hemkomun för skötandet av en liten del av säkerheten på den festivalen, har jag däremot inblick i just detta med vilka som jobbar som OV och inte.

 

den berörda organisationen har under nu nästan 30 år skött säkerhet på en av de stora delarna av festivalen, och del med mest risker.

detta har de gjort med all heder och utfört okladerligt.

 

men sedan ung fem år tillbaks har EN person fått för sig att de även skall hålla upp ORDNINGEN vid den gata som hyser festivalens öltält.

då gatan inte likt andra festivaler är avspärrad, och då kan beräknas som allmän plats, kan då tyvärr vissa grupperingar springa omkring i uniformsliknade kläder och hävda nödvärn och envarsíngripande.

 

hade gatan vart avspärrad och polis och OV hade kunnat hindra olaga kårverksamhet i dörren, så hade jag inte behövet sitta med ett rykte, som "den mest avtalsorganisations hatande mannen i landet".

 

då hade min ovilja legat på en mer normal nivå som vi alla känner inför jobbiga radioiter som har fattat sin uppgifter lite fel.

 

eftersom det kommer att skada främst HV´s anseende om de lyckas göra minsta fel, och hamnar i kvällspress med sina maktlekar, så ser jag det som fullt narturlig att gnälla lite på dem här.

dessutom borde mitt gnäll gjort folk mer uppmärksamma och det kanske tom hjälper, mot att andra som inspererats att starta upp egna "insats-avtals commandon" på lokala höstmarknade låter bli.

 

har rest runt lite och jobbat med detta med event säkerhet.

och visst jag har inget emot att försvarsrelaterade organisationer arbetar med arrangörer av div festivaler och andra event.

gissar tex att motorcross vm nu i helgen i en grannstad fick uppbackning av FMCK.

 

men för den saken skulle drar man inte på sig t-shirt med en FM anknuten logga, handfängsel och och kängor för att stävja brott mot sin uppfattning av ordning.

 

vad gäller huvudbordnad är det så att jag har hört det vid ett flertal tillfällen att huvudbordnader, inte är tillåtana på organisationer som tex non fighting generation eller "fassaner på stan", då deras de glider runt i jackor med gemensam logga på ryggen.

 

skulle de bära huvudbordnad skulle deras kläder räknas som uniform.

detta skulle gälla om de alla skulle sätta på sig spons kepsar från tex lokal färghandeln.

om de alla skulle ha olika färger på toppluvan skulle det vara ok.

 

@ dajo:

det har ringts till polisen, utan resultat.

däremot har nu andra myndigheter intresserat sig för denna verksamhet.

låt oss kalla den berörd myndighet.

Asså nu får du ursäkta om jag misstolkar nått men, vad sysslar ni med egentligen där borta ?

 

Säger du att ni (hemvärnsmän) står med civila kläder, med en tshirt och HV-logga med handklovar!? och föser bort folk om de är jobbiga ?

När har ni rätt till Frihetsberövande med handklovar som enskild individ ?

 

I vilket syfte är tshirten, och under vems order lyder ni ? Jobbar ni som organisation eller privatpersoner som "hjälper till"? Ser ju dumt ut om det ser ut som att ni representerar en militär organissation med sånna uppgifter vid en sån tillställning. Snacka om att skapa anledningar till bråk.

 

Hade det vart inne i öltältet/puben motsv hade det vart en sak att med att "hålla koll", men på en gata ? Det där e polisens jobb, kanske i vissa fall ordningsvakter.

 

 

!?

Link to comment
Share on other sites

inte HV men en org tillhörande HV´s avtalsorg, som sysslar med radiokomnikation.

men som förhoppningsvis pga ett visst försvarbeslut skola bli en ren civil org.

 

de blir så sura om jag skriver ut dess namn en gång till på detta FoRum, sOm de kallar hatsidan.

 

men det kommer ej våra djupt grävande kvällstidningsjournalister bry sig om.

de lär på sedvanligt sätt kalla det för hemvärn, om våra insats-radioiter klantar till det.

 

men som jag skrev, berörd myndighet och närliggande förband gillar inte den verksamheten.

 

därmed bör väl boxen vara stängd igen...... :P

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Även om jag tillhör ovan nämda org som börjar på F och slutar på Omen i Stockholm så undrar jag om inte du bör skicka någon liten kul signal till HQ för ovan organisation. Jag förkastar det helt. Håller man på med radio så pysslar man med det, delar man ut plåster så gör man det osv. Jag anser att det där kan stävjas av farbror polisen utan att krångla till det. Om insatsledningen kanske snackade med berörd organisation och fungerar inte det kan man ju faktisk ta in dessa herrar för brott mot vapenlagen alternativt pl§13. Annars kan du ju skriva ihop något kul i GT angående medborgargarden....... Jag tror min blå tröja med en blixt får stanna hemma i helgen så jag få i annat inlägg nämnda saft & bullar av Bushman! :angry:

Link to comment
Share on other sites

det blir en jättedunk med saft och ett par rejäla krämbullar!!! :lol:

 

men blå t-shirt?

våra hjältar har gula med samma logga.

fast det kanske mer beror på att de flesta OV i vårt närområde, använde gula tröjor och jackor :lol:

 

jag tror att detta är ett från början lokalt fenomen som HQ inte orkat ta tag i.

när det nu har växt i skala vet de inte hur de skall hantera problemet.

efter att bilderna på blåljusbussen så reagerade så många andra medlemmar att det lite ohållbart att inte kolla över verksamheten.

 

om du kollar lite i de publikationer som FRO ger ut kommer du att hitta rekryteringsannonser för fallens dagar.

anmäl dig vet jag och upplev det från insidan.

 

fast jag tror nog du går bort pga att du har erfarenhet och skulle lätt säja emot vissa order som du skulle få av ledningen där.

de har en lätt anorlunda syn på säkerhet och hur framförallt event-security skall bedrivas.

 

vi ses på röda torget......

Link to comment
Share on other sites

Vad jag menade var egentligen bara att om en sådan lag hade funnits och praktiserats så finns det ett rejält gäng GB:are på Lv6 som sluppit undan lagens långa arm, då många av dem gick med helt fel gradbeteckningar och förbandstecken de första dagarna...

Link to comment
Share on other sites

Vad jag menade var egentligen bara att om en sådan lag hade funnits och praktiserats så finns det ett rejält gäng GB:are på Lv6 som sluppit undan lagens långa arm, då många av dem gick med helt fel gradbeteckningar och förbandstecken de första dagarna...

Fundera lite över vad som menas med uppsåt...

Link to comment
Share on other sites

Vad jag menade var egentligen bara att om en sådan lag hade funnits och praktiserats så finns det ett rejält gäng GB:are på Lv6 som sluppit undan lagens långa arm, då många av dem gick med helt fel gradbeteckningar och förbandstecken de första dagarna...

Fundera lite över vad som menas med uppsåt...

 

jo, men nu var inlägget mest riktat till johanp:s första inlägg, där jag uppfattade det som att ett totalförbud åsyftas.

 

Givetvis inser jag också att ett sådant totalförbud inte finns.

 

Dessutom påbörjade jag mitt inlägg innan många av de andra inläggen skrevs.

 

Ska försöka vara tydligare i fortsättningen.

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Det finns bara en skyddad titel i Sverige och det är advokat. Att utge sig för advokat (om man inte är det) är straffbart enligt Brottsbalken.

 

Nu är jag lite mer osäker men jag tror att, när det gäller grader, så är det inte straffbart att utge sig för att ha en högre grad än man har. Det är först när du utger dig för att ha en viss befattning som det blir straffbart. (om du inte har befattningen alltså)

 

Men, som sagt, jag är lite osäker.... Någon som VET?

 

Ola

Link to comment
Share on other sites

Det finns bara en skyddad titel i Sverige och det är advokat. Att utge sig för advokat (om man inte är det) är straffbart enligt Brottsbalken.

Är ganska så 100% säker på att det finns fler skyddade titlar, jag vet exempelvis att psykoterapeut är det.. och jag är ganska så säker på att även exempelvis tandläkare och läkare även de är skyddade. Finns säkerligen ett gäng till som andra på forumet kan fylla i med.

 

GMY

 

Edit: Ett (mycket) litet axplock från nätet, vilket endast rör hälso och sjukvård :

 

Idag är legitimationsyrkena: apotekare, arbetsterapeut, barnmorska, kiropraktor, logoped, läkare, sjuksköterska, sjukhusfysiker, tandläkare, tandhygienist, naprapat, kiropraktor, logoped, optiker, receptarie. Med undantag av kiropraktor, naprapat och optiker är de angivna titlarna skyddade yrkestitlar, vilket innebär att de får användas endast av den som har legitimation eller genomgår föreskriven praktisk tjänstgöring. Dessutom är dessa yrkestitlar skyddade: audionom, biomedicinsk analytiker, dietist och ortopedingenjör.
Källa Edited by Rokare
Link to comment
Share on other sites

Det finns bara en skyddad titel i Sverige och det är advokat. Att utge sig för advokat (om man inte är det) är straffbart enligt Brottsbalken.

Är ganska så 100% säker på att det finns fler skyddade titlar, jag vet exempelvis att psykoterapeut är det.. och jag är ganska så säker på att även exempelvis tandläkare och läkare även de är skyddade. Finns säkerligen ett gäng till som andra på forumet kan fylla i med.

 

GMY

 

Edit: Ett (mycket) litet axplock från nätet, vilket endast rör hälso och sjukvård :

 

Idag är legitimationsyrkena: apotekare, arbetsterapeut, barnmorska, kiropraktor, logoped, läkare, sjuksköterska, sjukhusfysiker, tandläkare, tandhygienist, naprapat, kiropraktor, logoped, optiker, receptarie. Med undantag av kiropraktor, naprapat och optiker är de angivna titlarna skyddade yrkestitlar, vilket innebär att de får användas endast av den som har legitimation eller genomgår föreskriven praktisk tjänstgöring. Dessutom är dessa yrkestitlar skyddade: audionom, biomedicinsk analytiker, dietist och ortopedingenjör.
Källa

Jag läste den länk du hänvisade till. Jag förstår dock inte vad de menar med att de angivna titlarna är skyddade. Jag VET dock att den enda titel som är skyddad i Rättegångsbalken (8:10) är just advokat. (Tidigare BrB 17:15 st 3).

 

Möjligen är det så att de titlar du angav är sådana som innefattar någon form av myndighetsutövning och därmed faller det under BrB 17:15 st 1, men jag är osäker...

 

 

 

 

/Ola

Edited by Uttern
Link to comment
Share on other sites

Nu flög vi OT, but anyway

 

Det må ju så vara, som du skriver, att advokat är den enda titel som är skyddad i rättegångsbalken. Dock säger exempelvis Lag (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område, 3 kap. 6§ följande

 

6 § Endast den som har avlagt högskoleexamen som anges i nedanstående tabell och utövar yrke som anges i tabellen har rätt att använda den angivna yrkestiteln (skyddad yrkestitel).

 

 

Yrke/Yrkestitel                Utbildning

1. audionom                    audionomexamen

2. biomedicinsk analytiker      biomedicinsk analytikerexamen

3. dietist                      dietistexamen

4. ortopedingenjör              ortopedingenjörsexamen

 

Kanske är det så att skillnaden mellan, som du skriver, "skyddad titel" och skyddad yrkestitel som jag snackar om är något som jag missat :) men nog finns det lagligt skydd för andra titlar än advokat. Vad man sedan får för straff om man bryter mot denna lag, och var detta regleras, har jag som ekonom inte en sportslig att avgöra B)

 

Kan nog vara att vi menar samma lika och att du syftar på skyddet reglerat specifikt i BrB och RB, men jag tänkte mig fler delar i lagboken

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Det ni pratar om är ju yrken som vars giltighet baserar sig på en certifierad utbildning.

Det är ju inte så konstigt att de är skyddade, om ni lyfter blicken och tänker efter..

 

Ja, det är straffbart att bära grad man inte innehar, eller att utge sig för att vara någon form av legitimerad person, vilket dessa yrken innebär.

 

Nej, det är säkerligen liten risk att bli fälld å dömd till fängelse för brottet om du inte lagt manken till och verkligen försökt ställa till med något.

 

/Magnus B

Link to comment
Share on other sites

en följdfråga då: låter som om det är vanligt att man i början går runt med m/90 uniformer som är felsydda, t.o.m. fel grad, är detta generellt eller ytterst få undantag som råkat sippra fram i denna och andra trådar här på soldf? hos oss så var uniformerna tomma på märken men om någon hade en gradbetäckning så rycktes den omedelbart bort, uniformen fick absolut inte bäras innan alla märken var ditsydda och visiterade av en officer

Link to comment
Share on other sites

en följdfråga då: låter som om det är vanligt att man i början går runt med m/90 uniformer som är felsydda, t.o.m. fel grad, är detta generellt eller ytterst få undantag som råkat sippra fram i denna och andra trådar här på soldf? hos oss så var uniformerna tomma på märken men om någon hade en gradbetäckning så rycktes den omedelbart bort, uniformen fick absolut inte bäras innan alla märken var ditsydda och visiterade av en officer

Jag kan tänka mig att "i början" är första gången till matan eller liknande, sedan brukar det vara självreglerande, så är i alla fall min ringa erfarenhet av detta..

 

/Magnus B

Link to comment
Share on other sites

Det ni pratar om är ju yrken som vars giltighet baserar sig på en certifierad utbildning.

Det är ju inte så konstigt att de är skyddade, om ni lyfter blicken och tänker efter..

Full koll på detta, jag är mest ute för att få flygtid på mina OT vingar, vill inte bli av med certifikatet.

 

;)

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

en följdfråga då: låter som om det är vanligt att man i början går runt med m/90 uniformer som är felsydda, t.o.m. fel grad, är detta generellt eller ytterst få undantag som råkat sippra fram i denna och andra trådar här på soldf? hos oss så var uniformerna tomma på märken men om någon hade en gradbetäckning så rycktes den omedelbart bort, uniformen fick absolut inte bäras innan alla märken var ditsydda och visiterade av en officer

 

 

På det SFD där jag jobbar så slänger vi uniformer till smutstvätten utan att ta bort märken, om inte låntagaren uttryckligen ber om det. Så ja, hos oss är det vanligt med att det delas ut FU med felaktiga gradbeteckningar och ibland även förbandsmärken. Att utföra onödigt jobb åt de värnpliktiga(sprätta, sy osv.), som de själva egentligen ska göra är inget vi vill slösa tid på, vi har fullt upp som det är.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
... Att utföra onödigt jobb åt de värnpliktiga(sprätta, sy osv.), som de själva egentligen ska göra är inget vi vill slösa tid på, vi har fullt upp som det är.

 

..åh man kan riktigt läsa sig till att du jobbar på ett förråd.. ack så ung men redan förstörd.. aj aj så synd..

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...