Jump to content

Rep övning?

Recommended Posts

När jag gick på högstadiet så vart det två officerare som kom och pratade om FM. Jag natar att de kom från Enköping (S1) eftersom det ligger närmast. De sa att det var väldigt få repövningar överlag men att de brukade ha för att de var ett prioriterat förband eller nåt.

Repövning eller KFÖ som det igentligen heter kan fortfarande genomföras, men numera görs det sällan. Eftersom KFÖ:erna ingick i invasionsförsvaret, och det inte längre finns används KFÖ inte längre. Dock vet jag att det genomfördes minst en förra året, och det var på ett av P4:s krigsförband.

Sen förekommer även sk kfk (krigsförbandskurs) där befälet på aktuellt krigsförband omarbetar reglementen, fältövar och liknande...

Eller att de testkör staberna (typ Brigadstaber, Fördelningsstab, bat-stab) osv.

Sen förekommer även sk kfk (krigsförbandskurs) där befälet på aktuellt krigsförband omarbetar reglementen, fältövar och liknande...

Eller att de testkör staberna (typ Brigadstaber, Fördelningsstab, bat-stab) osv.

Fast då är det väl anställt folk som är ute och krigar?

• 2 weeks later...
En sak om repövningar: Om man blir officer, inte blir/blev man kallad till repövning då med sitt gamla kompani? Eller? För rent tekniskt borde de ju bli det, men jag förstår att det kan bli lite drygt...

Du repövar i regel där du är krigsplacerad. Diskuteras i annan tråd.

För övrigt har jag en kompis (tolk) som repövade med sin amfbat 1999. Fast det kanske var bataljonens slutövning då?

Ja, men så har Finland väl heller inte avskrivit hotet från Ryssland? tur vi har finnarna!

ja, men så tror väl vi finnar att det är lite svårt att veta vad som händer om 10-20 år i Ryssland. Lite problematiskt att sen sitta med en yrkesarmé på 20-50000 soldater om det händer nåt med tanke på att det tar mängder med år att bygga upp den igen. Eller vi kan ju lita på resten av världen som vi gjorde -39?

Edit: inget ont menat åt er angående deltagande i diverse krig under medlet på detta århundrade förresten

Edited by Nubben

Edit: inget ont menat åt er angående deltagande i diverse krig under medlet på detta århundrade förresten

Detta århundrade har väl varit rätt lungt? ;)

Men menar du att du får TVÅ repövningar på ett år? Hur långa är de då?

Man får rep.övningar helt beroende på krigstida placering. Jag är båtgruppchef i 1:a kustjägarbataljon. Denna bataljon skall höra till de mest insatsklara i Finland så därför över den enligt det. Första övningen för hela bataljonen hålls nästa höst. Före det åker jag eventuellt på en fin-swe övning om sådan ordnas nästa augusti. Flera av mina kompisar har råkat ut för samma frekvens även om det är lätt att slippa undan övningarna om man vill(varför skulle man?). Vad är väl bättre än att åka ut i skärgården och kriga en vecka eller så med sina lumparpolare ?

Ni svenskar nöjer er alltså med i princip den utbildning ni fått under värnplikten och blir sen avskrivna från reserven då ni är vad, säg 25-30 år ?

"Ni svenskar" är nog fel. Svenskar i allmänhet - ja. Svenskar på det här forumet? Knappast!

"Ni svenskar" är nog fel. Svenskar i allmänhet - ja. Svenskar på det här forumet? Knappast!

Det stämmer nog att den absoluta majoriteten här på forumet gladeligen skulle göra KFÖ, men hur många är vi av en årskull tror du? Och vad skall vi göra? Det är ju knappast så att FBU har kurser i artilleritjänst och pansar precis (Jaja, jag vet att det finns en kurs som heter "Mekförbands strid" men det är knappst en repövning...) Jag vidhåller, tur vi har finnarna som kan ta första stöten och sedan får vi väl hoppas att Bush förlåter oss för att vi hela tiden skriker halsarna av oss så fort amerikanarna försöker försvara sig själv och demokratin. :)

Dessutom kvarstår vi inte längre i krigsorganisationen i 30 år utan i max 10. Undertecknads förband utgick efter fem år. :)