a-larsson Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Är det nån som vet var man kan köpa suturnål med tråd? Jag tänkte uppgradera min överlevnadsask. Snälla hjälp!!! Quote
GA KA Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Kalla mig tråkig men har du utbildning och erfarenhet av att använda suturer? Om ja: www.forbandsmaterial.se Man måste dock beställa minst ett dussin. Annars fråga närmaste läkare eller sjuksköterska. Om du inte har erfarenhet så är det bättre att tejpa. Jag hade varit väldigt försiktig över att sy ihop "förorenade" sår i fält utan riktiga instrument/sterila fält. Quote
a-larsson Posted January 15, 2004 Author Report Posted January 15, 2004 Utbildning och utbildning.... Sjukvårdsman är väl det närmsta jag kommer. Småsår brukar jag tejpa men sätter man en yxa i benet när man flugfiskar vid uppe i norrland kan det vara trevligt att kunna sy ihop det tills man kommer till en läkare åtminstone. Det är enbart för nödsituationer och då får det gå... Men tack för ditt svar! Quote
panzerkampfwagen Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Sätta suturer är svårare än man tror a-larsson. Utbildad operationssköterska delegeras till att sy enklare suturer i huden, i övrigt är det en läkaruppgit. Dessutom är det krångligt, bökigt, smärtsamt och meningslöst när man kan åstadkomma lika bra resultat (temporärt) om inte bättre med en enklare metod. STERISTRIPS Finns troligen att tillgå på Apoteket. Mycket enklare o bättre. Quote
GA KA Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Inte för att jag är någon expert på området men sätter du en yxa i benet så behöver du ett tryckförband. Suturers främsta användning är för att laga skador som behövs kunna användas direkt tex stora ytliga skärskador. Vanliga nylonsuturer i 2.0 och 3.0 är mångsidiga och kan användas till mycket. Men att sy igen förorenade skador och desutom vara utan antibiotika kommer med stor chans att leda till värre problem än den ursprunglia skadan. Det svåra är inte att sy ihop såret utan det är att veta när man skall sy igen det och när man skall lämna det öppet. Så för att behandla sår i fält: 1. Vatten, vatten och vatten. Skölj gärna under tryck. 2. Rena sår tejpas och täcks med tex Opsite. Smutsiga sår täcks och skyddas mot ytterligare förorening. Efter några dagar kan man ev utföra sekundärsuturering allt låta det läka innifrån. Lägg om såret med tex mepitel och kompresser. Finns det personer med kunskap av suturering kan man försöka sig på att suturera såret OM man är innförståd med riskerna och vet vad man skall göra med ev komplikationer. Det ordnas kurser i landet för personer som behöver lära sig suturering. Att gå en sådan kurs tar ca en dag och innehåller både praktik och teori. Gå en kurs om du vill kunna suturera. Quote
Knighthawk Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Måste bara passa på att fråga när vi har sjv-kunnigt folk på tråden : * Försvaret har tydligen något " pulver " att strö i sår, "istället för plåster " e.dyl ....... Namn, kan man köpa civilt m.m.???????? Quote
Lindeberg Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Aha, klok fråga. Hade tänkt fråga samma sak, men har glömt bort. Det där pulvret förekom flitigt i Band of Brothers, som för övrigt är en extremt mycket bra DVD-box Trots min symbol på vänster överarm har jag aldrig hört talas om pulvret. En gissning är ju att det verkar blodstillande eller steriliserande, eller både och. Quote
Bamse Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Två olika svar: Marzocchi: Pulvret som används flitigt i Rädda menige Ryan samt många andra filmer från VK2 var vad jag vet Sulfapreparat. Sulfa är ett antibaktriellt läkemedel och i detta fall avsett för att förebygga sårinfektion. Lite osäker då min sjv- utb är lite fräschare än 40-talet. Sulfa används inte på detta sätt idag. Knighthawk: Finns sedan något år sedan olika blodstillande preparat (pulver) som har provats ut och används i skarpt läge både i Afganistan och Irak av amerikanska förband. Vet inte om FSC har införskaffat eller gjort försök på dessa. Inte anförskaffat i någon mängd att tala om i alla fall. Finns inte att köpa i Sverige för privatperson, vet inte ens om det är godkänt av Läkemedelsverket. Finns vad jag vet lite barnsjukdomar runt preparaten och deras hantering men verkar vara ett fungerande grundkoncept. De två stora är Quikclot och Traumadex. GA KA har nog mer info. Quote
bushman Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 såg någon förvildad film där det hävdades att snabblim uppfanns för att snabbt kunna lappa ihop soldater i veitnam. finns någon form av sanning i detta? Quote
Sir Vival Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Vet inte hur pass effektivt, men Apoteket har blodstillande vadd. Lapis används bla till att stoppa blödning på en klo om hunden skadat sig (eller man klippt klantigt). Quote
Aragon Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 såg någon förvildad film där det hävdades att snabblim uppfanns för att snabbt kunna lappa ihop soldater i veitnam. finns någon form av sanning i detta? Själv har jag från flera håll hört att snabblimmet användes i Vietnamn för att limma ihop krigsfångars händer, i brist på handfängsel. Multipurpouse kanske? B) Quote
Vikström Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 (edited) Sy gör man inte för att stoppa blödning, utan för att såret ska kunna läka. Det enda man syr som blödningshämmande är trasiga blodkärl och det är inget man gör i skogen utan utbildning. Dessutom är det nog inte så fräckt att sy utan bedövning. Detta kräver någon form av lokalanestesi vilken ges som subkutan injektion, som privatperson får man inte tag i sådan preparat och kanyler legalt, samt att det inte är någong lek att sticka rätt. Dom anestesikrämer som finns är mer eller mindre olämpliga att använda på öppna sår, och dom flesta(alla?) är receptbelagda. @bushman en vild gissning är att nasa utvecklade kontaktlimmet edit: butterfingers Edited January 16, 2004 by fu. vikström Quote
GA KA Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 (edited) Ett exempel på när man faktiskt syr för att stoppa en blödning är när syr några stygn i huvudet så att man kan se bättre. Man syr normalt inte kärl utan man knuter av dem. Man kan ge lokalbedövning på flera sätt. Men det går utmärkt att sy utan lokalbedövning i vissa fall. Tex direkt efter skadan, om patienten premedicinerat sig själv eller har hög smärttröskel. Krämer med lokalbedövning finns i flera varianter varav några är lämpliga för sår. Finns även sätt att få bättre verkan av salvorna. Väldigt få är receptbelagda. Quikclot finns i några enstaka påsar i FM men har mig veterligen inte köpts in för försök. Snabblim och vävnadslim är lika men inte identiska. Några snabblim avger värme när det härdar vilket är olämpligt. Jag personligen har användt snabblim på små sprickor i fingrarna men skulle inte rekommendera det till mer avancerad limning. Edited January 18, 2004 by GA KA Quote
Sir Vival Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 @GA KA "Finns även sätt att få bättre verkan av salvorna" Tips? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ [OT] På en laboration syntetiserade vi lidokain (verksam substans i t ex Xylocain-salva) och att få i princip ren lidokain på sig är en väldigt intressant upplevelse, som jämförelse så är receptfri 5%-ig. :P Slarvade tyvärr bort burken... [/OT] Quote
GA KA Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Vill helst inte ta upp det på ett öppet forum då det inte står med i FASS ;) . Det finns även flera improviserade sätt att lokalbedöva. Men på grund av riskerna med metoden och ev felanvändning så behåller jag det för mig själv. Quote
wolfie666 Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Ett exempel på när man faktiskt syr för att stoppa en blödning är när syr några stygn i huvudet så att man kan se bättre. Man syr normalt inte kärl utan man knuter av dem. Man kan ge lokalbedövning på flera sätt. Men det går utmärkt att sy utan lokalbedövning i vissa fall. Tex direkt efter skadan, om patienten premedicinerat sig själv eller har hög smärttröskel. Krämer med lokalbedövning finns i flera varianter varav några är lämpliga för sår. Finns även sätt att få bättre verkan av salvorna. Väldigt få är receptbelagda. Quikclot finns i några enstaka påsar i FM men har mig veterligen inte köpts in för försök. Snabblim och vävnadslim är lika men inte identiska. Några snabblim avger värme när det härdar vilket är olämpligt. Jag personligen har användt hudlim på små sprickor i fingrarna men skulle inte rekommendera det till mer avancerad limning. Trasiga blodkärl kan man ju klämma med peang eller liknande men det vill ju till att man vet vad man gör. Det är nog så att man ska äkta sig för att sy och pilla allt för mycket i sårskador. Man ska inte göra det för svårt för sig. Det viktigaste är att skölja smuts ur såret och sedan förhindra ytterligare smuts att komma in. Att sy igen ett sår som inte är rengort är ju att stänga inne bakterier, ganska obra. Blöder gör vi ju bla för att det är kroppens sätt och "rengöra" sårskadan. Jag är ingen läkare eller så men sunt förnuft och lite tur så kan man nog göra en hel del. Quote
Vikström Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Man syr normalt inte kärl utan man knuter av dem. Krämer med lokalbedövning finns i flera varianter varav några är lämpliga för sår. Finns även sätt att få bättre verkan av salvorna. Väldigt få är receptbelagda. jag menade trasiga, inte avslitna kärl. och att laga kärl, trasiga eller klippta, gör man bara med absolut största svårighet utan bedövning, det är EXTREMT smärtsamt när man drar i kärlet (tänk växtvärk x 1000). Samt att blodkärlet drar ihop sig och ofta försvinner in i såret om det är avslitet (blackhawk down). Jag kollade samtliga lidokainkrämer i fass och dom var alla receptbelagda även xylocain 2%. lidokain preparat fan vad OT allt blev, men kontentanten är väll ungerfär, låt bli att sy om du inte har stenkoll på vad du gör, och envisas du så finns det suturnålar att få tag i på olika sätt Quote
Sir Vival Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Jag kollade samtliga lidokainkrämer i fass och dom var alla receptbelagda även xylocain 2%. lidokain preparat Sorry! Det är en dansk, flytande jag har som är 5% (vet dock inte om den är receptbelagd). Quote
Guest Lt. Payne Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Är det nån som vet var man kan köpa suturnål med tråd? Jag tänkte uppgradera min överlevnadsask. Snälla hjälp!!! Har "First blood" gått på TV nu igen? ;) Om inte, lyssna på de personer här som vet vad och hur man ska göra. Quote
106 Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Vafalls! Menar du att man inte skall hälla krut i sårkanalen och tända på, de gjorde ju så på TV. :P Quote
Knighthawk Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Varför jag efterlyste "sår-pulver " var det att en kille som tydligen legat som sjv på K3, hade "kvar sin " sjv-väska, och där fanns en burk med pulver för detta ändamål. Tydligen hällde man detta på sår ex. yxhugg för att stilla blodflödet och sedan lägga ett förband över. Men det kanske bara är renande ???? vad vet jag....men det är ju därför jag frågar ............... Quote
stevooooo Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Sätta suturer är svårare än man tror a-larsson. Utbildad operationssköterska delegeras till att sy enklare suturer i huden, i övrigt är det en läkaruppgit. Det är inte bara läkare och utbildade OPsköterskor som får sy, utan även viss utbildad militär personal får öva praktiskt på det. Quote
Nemo Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Det är inte bara läkare och utbildade OPsköterskor som får sy, utan även viss utbildad militär personal får öva praktiskt på det. Ja, och inte så lite heller. Suturerade på i princip varje pass under min praktik (jobbade nattskiftet på norra Europas största akutmottagning). Blev faktiskt riktigt snitsig på det efter ett tag. Dock så är det ju som med allt annat; underhålls inte kunskapen så förfaller den till viss del. Angående det här med pulver så har vi frågat om det under utbildningen (vi ville ju också veta vad det var för något man alltid hällde på öppna bukskador i filmerna) Svaret vi fick stämmer ganska bra med det Bamse gav. Det finns inte heller något blodstillande pulver i vår organisation idag. Det är fortfarande tryck, tryck, tryck som gäller. Det är alltså jäkligt oklart vad det är för pulver som din polare fick med sig hem. När gjorde han GU på K3? Quote
Bamse Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Nemo Det är fortfarande tryck, tryck, tryck som gäller. Mycket tänkvärt för alla som tror att man lätt kan sätta peang eller suturera blödningar. Att ha i åtanke när man ska försöka att suturera eller klämma med peang är att dels är det inte lätt att hitta kärlet för ovana personer speciellt inte när det hela tiden blöder ut i sårhålan också. En annan sak är ju att under tiden du grejar med peangen eller suturnålen i såret kommer du ha svårt att ha tryck på såret och då kommer patientens blödning att öka, inte riktigt önskvärt. Som Nemo sa så gäller TRYCK! vid blödningar, enligt mig så är allt annat överkurs avsett för personal som har mer erfarenhet och utbildning än de flesta här på forumet samt även mest tillämpningsbart i någon form av vårdinrättning (Förbandsplats motsv). 80 % av alla blödningar på extremiteter är komprimerbara dvs blödningen minskar med tryck. Så lägg ett bra tryckförband, högläge, komplettera trycket ev. med att trycka med handen samt göra ett försök att skapa tryck på de sk tryckpunkterna, förbered även ett avsnörande förband för att ha i beredskap om inget annat hjälper. Quote
panzerkampfwagen Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Sätta suturer är svårare än man tror a-larsson. Utbildad operationssköterska delegeras till att sy enklare suturer i huden, i övrigt är det en läkaruppgit. Det är inte bara läkare och utbildade OPsköterskor som får sy, utan även viss utbildad militär personal får öva praktiskt på det. Är inte sjukvårdsutbildad inom FM. Min verklighet består av sjukhus, och där gäller mitt tidigare inlägg. Quote
GA KA Posted January 17, 2004 Report Posted January 17, 2004 @Fu Vikström: låt mig gissa att du känner någon på en kärlkirurgisk avdelning. Att laga artärer kräver mer än en nålhållare och en sutur. Det görs inte i fält pga av flera orsaker som utrustning, behov av medicinering under operationen och tillgång till specialutbildad personal. Det jag diskuterar i tråden gäller Fält förhållanden. Både Xylocain salva och Emla är receptfritt på Apoteket. Xylocain salva är allt den outbildade lekmannen behöver. Jag har sett alltifrån militära sjv, bönder och sjöbefäl sy med gott resultat. Det är inte svårt men det kräver träning och kunskap. För den intresserade kan följande böcker rekommenderas: Sutur, När Var Hur? Wilderness Medicine, Beyond first aid av Forgery Den mest heltäckande på området är dock: Wounds and lacerations, Emergency care and closure av Trott. Boken är dyr men värd priset. Så vad tycker jag att man skall ha som enkelt sutur set: Nylon sutur i 3.0 Nålhållare Pincett Sax Sterilt fält dvs en Hålduk, som klistras runt såret för att få en steril yta. Ovanstående anser jag vara grunden och kombineras med analgetika och lokalbedövning efter kunskap och erfarenhet Quote
Smølf Posted January 17, 2004 Report Posted January 17, 2004 Hej til Alle... Og godt nytår. Jeg vil heller ikke råde til at lukke et sår ved at sætte en sutur, under feltforhold. Der undervises godt i det ved min enhed..men jeg så det gjort under en opgave for et stykke tid siden, men medic'en havde ikke fået renset såret rigtigt eller der havde ikke været rent nok der hvor "operatioen" forgik og ja gæt hvad der så sker.? Soldaten mangler et ½ ben i dag.! Medic'en der gjore det er uddannet sygeplejeske og Paremedic. Så det er ikke kun et spørgsmål om at være uddannet til det, men at forholdne i felten ikke er til at fortage behandlinger og indgreb der ikke er livsnødvendige. Men er en blødning ikke livstruende.....? Jo det er den men.... Som "DOC" i felten, vil jeg sige, du skal behandler en støre blødning ved; -Kompression, som flere har nævnt. - En forbinding (evt. en model med et koagulerende lægemiddel på) - væske på en eller anden måde. og ved sår der ikke er så store at der er livstruende blødninger, f. eks. et flækket øjenbryn vil jeg bruge en "Sommerfugl" (Steristrips) Jeg vil sige der er for stor risko ved at lukke noget for godt til ude i felten, jeg er sgu ikke helt sikker på hvad jeg for "pakket" med ind OG et "åbent" sår kan jeg rense men det er meget svære og skulle spalte et sår der syet til. Det var en dansk mening. Hilsen Smølf Quote
panzerkampfwagen Posted January 17, 2004 Report Posted January 17, 2004 og ved sår der ikke er så store at der er livstruende blødninger, f. eks. et flækket øjenbryn vil jeg bruge en "Sommerfugl" (Steristrips) NI SER! NI SER! MINA FAVORITPLÅSTER HAR INTERNATIONELL KREDIBILITET! WOOHAAA! ööööh... ska inte flumma mer... *sätter sig lugnt och tyst i hörnet...* Quote
Dr.Koma Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Nämen avbryt. ju mer ni utvecklar desto större risk att nåt hobbymedicinpucko som läser orsakar mer skada än nödvändigt på sig själv eller nån annan när han försöker leka köttslöjd själv. Det fins en jättebra anledning till att det inte säljs sutur på apoteket, jag lovar. Alla kan lägga kronans första förband, stick to that. Quote
Knighthawk Posted January 22, 2004 Report Posted January 22, 2004 Min kompis kompis gjorde Gu:n för c:a 5 år sedan...... Men jag får ta och kolla upp vad för något som det är som han nyttjar !!!! Bra ordentliga svar o tankar på denna tråd !!!!!!!!!!!! Quote
Recommended Posts