Jump to content

Recommended Posts

Jag läste hela tråden och bestämde mig för att inte skriva nåt... men sen var jag bara tvungen.

Att generalisera är sällan bra. Speciellt inte när ordet pinkyceremoni kan betyda så vilt skilda saker. Precis som med nollningen (gymnasie och högskole) som den gärna jämförs med. Precis som att nollningen skiljer sig åt mellan olika skolor skiljer även pinkyceremonier sig åt. Förnedring och förtryck är aldrig bra i något av sammanhangen.

Nollning kan skötas bra (jag har egna erfarenheter) eller så kan det rövas till rejält. Syltslickande på nakna kroppar och att tvingas supa tills man svimmar är inget bra sätt ett välkomna den nya studenten till en högskola.

Inte heller pinkydrinkar som är en tredjedel slivo, en tredjedel tabasco och en tredjedel CLP är vidare kul. Rosa potatismos och glimten i ögat däremot är inte varken farligt eller förnedrande.

Att alla skrek pinnhög efter mig när jag ryckte in samt att "You're in the army now" spelades i matsalen varje måltid var ganska kul, på sitt sätt. De fulla soldaterna som kastade isklumpar på oss när vi sov var det inte (sluta bland annat med en hjärnskakning och flera blödande sår).

Vart vill jag komma då? Jo, det finns bra sätt att sköta det hela på och det finns dåliga. Att generalisera och säga att alla pinkyceremonier är toppen alt av ondo är att ta i i min mening.

// danno (som blivit nollad och nollat andra, varit pinky och "yxa" (även om jag aldrig kallar mig för det annars))

PS. Den finaste ritualen är ändå skjutsupen! DS.

@ hansson

Det kommer att bli pinkeycermoni på din pluton, och du kommer att vara med var så säker! annars kommer de elaka skyttarna att bo i din säng under hela missionen( När vi åker?) :lol:

Jaja... ha ni det! Det går nog ganska snabbt. Vad är det 3-4pers som inte varit ute innan?

@FNYXA

På L98 (Libanon 88-89) så genomfördes Pinky-ceremonin.

Det är det tidigaste jag känner till men mitt korta minne säger mig att den genomfördes även på L96'an.

Sedan klämde jag en Pinkydrink på L114 som sympati för de nya Pinkisarna. (Och för att drinken var så god :ak::Malaj::Malaj: )

:navy::D:huh:

På ks07 åt vi rosa mat på cv och i slutet av missionen körde plutonen en egen pinky ceremoni på stn south i pristina.

Oxå nu på ks09 var det rosa mat på cv.

Efter som vi bara varit nere en månad så får vi se vad vi fixar.

CO på ks07 hävde förbudet med tofflor i mässen och försökte allmänt stävja baccis regler.

För övrigt så är vi så lite folk nere nu så man hinner inte gå på mässen.

(som skytte)

GAQ2/KS07

Efter att ha genomgått Pinkyceremonin nu på KS09, kan jag bara konstatera att det var en av de mindre dramatiska och jobbiga invigningsriter jag genomgått. Dopet vid ekvatorn var betydligt mer "blodigt" om man säger så.

Nivån på vår pinkyceremoni var lagom tycker jag personligen. Väl arrangerat av våra yxor!

Baccisregler eller inte, men i alla mässar finns både skrivna och oskrivna regler. Ett straff för brott ska vara på nivån "näsbränna" och inte orsaken till att en person blir blottställd för resten av den här månaden.

:lol:

/Vargas

Edited by Vargas
Efter att ha genomgått Pikyceremonin nu på KS09, kan jag bara konstatera att det var en av de mindre dramatiska och jobbiga invigningsriter jag genomgått. Dopet vid ekvatorn var betydligt mer "blodigt" om man säger så.

Nivån på vår pinkyceremoni var lagom tycker jag personligen. Väl arrangerat av våra yxor!

Baccisregler eller inte, men i alla mässar finns både skrivna och oskrivna regler. Ett straff för brott ska vara på nivån "näsbränna" och inte orsaken till att en person blir blottställd för resten av den här månaden.

:/

/Vargas

Dopet vid ekvatorn??

Har det nåt med flottan att göra kanske? :D

Vi har haft både flak (då kostade ölen 1Dm styck men ett flak kostade 17-18dm ) och 10 eller 5 Dm , beroende på vad baccisen gällde. Lagom hårt tycker jag ..

Givetvis kan man ju slippa undan om man har det krasst med stålar, har man bara 2 dm på sig får man ju köpa 2 öl då ..och sno den ena själv hehe.

@mongot

Vad fick du pröjsa när du och Molle släpade in Akan på mässen på BA03? :D

Har en fin bild på er.

@FN-YXA

Pinkyceremoni fanns på L100 när polaren var nere och den fanns på L108 när jag var nere.

The Swede :huh:

*Som drack 5 pinkydrinkar på BA03 eftersom dom blev över* :P

@mongot

Vad fick du pröjsa när du och Molle släpade in Akan på mässen på BA03? :huh:

Ahh, bacciskrig hör till. Någon börjar med att plocka fram kniven, därefter kommer Ak och Grg och slutligen springer någon till vagnen och plockar ut akan.

Haha...ja det var mycket baccis den kvällen....vapen i mässen var väl 1 flak tror jag...

På Ba07 ( C-coy tror jag) lyckades någon göra baccis med en av Jänkarnas bandhaubits...pipan kördes i i fönstret tror jag . Det är nog de grövsta vapnet någon gjort baccsis med hehe..

:worthy:

Haha...ja det var mycket baccis den kvällen....vapen i mässen var väl 1 flak tror jag...

På Ba07 ( C-coy tror jag) lyckades någon göra baccis med en av Jänkarnas bandhaubits...pipan kördes i i fönstret tror jag . Det är nog de grövsta vapnet någon gjort baccsis med hehe..

:Malaj:

På KS04 så monterade SL upp en GRK inne på Muddy.

• 2 weeks later...
  • BlåGul -1

Pinkyceremonierna förbjöds under L118, dock efter att de flesta var genomförda. C Tpkomp blev inte glad över att bli väckt av sin Stf klockan 03:00 bara för att höra att Stf:ens barrack blivit genomsökt av MP och vakt och att "knark" hade hittats. Stf:en var väldigt upprörd och var säker på Scasup:ning. Följande dag förbjöds vidare pinkyskämt.

Under BA04 var vi igång igen dock. Undertecknad åkte på en snällare variant men skämde ändå ut sig totalt genom att på högtalaranläggningen ropa ut efter Rocco Scifredes (hade ingen aning om vem det var :) ).

Jag kan trösta mig att jag själv lurade min grpch på samma sätt efter ett halvår i missionen.

Vill rekommendera Pinkyceremonierna som kördes på Swedengcoy i Libanon. De höll alltid hög klass. Är det någon gammal ingenjör på forumet som vill dela med sig?

/Fk Krook

• 2 weeks later...

@HotelCharlieOne

Nej det är så sant så. Själv låg jag också på A-coy och under en kväll strax innan jul -96 så var det bacciskrig (större vapen hämtades efterhand) på mässen. Dom närvarande amerikanerna från grannkompaniet gick då och hämtade en bandhaubits. Den rullades fram till mässen och kanonen/eldröret kördes in genom dörren en bra bit. Klang och jubel på fullsatta mässen! Jag har inte varit med om nåt större vapen i mässen i varje fall. Bildbevis finns, dock ej scannat. Anledningen till mässkvällen och bacciskriget var att A-coy roterade hem (i förtid) strax efteråt.

Ha det gott!

När började ni med dom där cermonierna ??

Mellan 1979-93 Fanns det inget sådana ....Inte före 1979 heller vad jag vet....

Vad jag fått erfara så skilljer sig cermonin mellan Libanontiden och på KS04.

Jag fick inte rabla ramsan i Libanon, dock fick jag två cermonier, en när vi kom ner och en i min pluton. :rocketl:

Man ska inte vara orolig för förändringar, man ska vara orolig om det inte sker förändringar.

• 10 months later...

Jag sitter på skolan nu och "programmerar", och jag reagerade på de negativa kommentarer angående nollningen som förekommit. Jag läser första året på Blekinge Tekniska Högskola, och måste säga att nollningen nog var bland det bästa som hänt mig sen jag släpptes ut i det civila. Jag hade skitskoj å lärde känna massor av människor som jag aldrig hade träffat annars. Iofs var våran nollning relativt snäll och väl genomtänkt, det kanske inte stämmer överallt. Jag hade mycket hjälp av mitt liv i grönkläder för jag hade en "vana" att grupperas ihop med en rad nya männsikor som många andra verkade sakna. Jag har även gått UGL-utbildningen vilket gjorde att man kunde se det hela som ett experiment, Firo-cirkeln å allt vad det heter gjorde sig påminnt igen. Allting hade slående likheter med det första inrycket och grönutbildningen (det gemensamma "hotet", ansträngningarna, problemlösningen och pressen), dock var det lite mer alkohol med i bilden denna gång. Allt detta gjorde ju att gruppen svetsades samman på ett sätt som de som skippade nollningen kommer ha väldigt svårt att uppnå.

Detta uppnår ju inte riktigt pinkycermonin eftersom det är lite för kort för det, dock så blir de oftast ett steg i rätt riktning, gemensamma upplevelser stärker oftast en grupp och det är alltid bra, många droppar små... Dock så får det ju inte gå till överdrift, men det gäller ju allt...

Livet på CV känndes ibland som världens största "Big Brother" vilket jag tyckte var fantastiskt intressant, inte för att jag gillar docusåpor utan för att det var så lätt att identifiera olika psykologiska företeelser som är svåra att se på andra platser.

Mer gruppsykologi åt folket!!!

När började ni med dom där cermonierna ??

Mellan 1979-93 Fanns det inget sådana ....Inte före 1979 heller vad jag vet....

Va... visst fanns det pinky-cermonier då. 85-86 var det ett ruggigt välkomnande på cypern i alla fall. ;)

@mongot

Vad fick du pröjsa när du och Molle släpade in Akan på mässen på BA03? :)

Har en fin bild på er.

@FN-YXA

Pinkyceremoni fanns på L100 när polaren var nere och den fanns på L108 när jag var nere.

The Swede :)

*Som drack 5 pinkydrinkar på BA03 eftersom dom blev över* :P

Fram med bilden Swede ! :)

Hahahah Thnx SWEDE !

The names has been changed to protect the innocent stämmer väl inte riktigt in här Haha ..... snacka om att söka baccis :baskerHV:

/me undrar hur många flak öl som krängdes över disk vid detta tillfälle. :lol:

Undrar lite om det leverkvar med våra gamla traditioner, Pinkydrink, Baccisregler i mässen , rosa mos till pinkysar osv ??

Hur såg det ut på de senare Ks missionerna?

På KS10 genomfördes pinkycermoni i olika omgångar, de sista att rabbla ramsan framför den allsmäktige gammelyxan var kompaniledningen.

I övrigt genomfördes pinkycermonin på skytteplutonerna i mån av tid och lämpligt tillfälle, tex kvällen före leaven.

Baccisreglerna på mässen fanns oxo men det var lite "friktion" mellan mässtyrelsen och en del skytte ang QRF:ens bärande av vapen i mässen, men det löste sig det med. ;)

Men vad jag förstod så var CO på 11:an inte så förtjust i baccisregler och liknande.... :D

• 2 weeks later...
Guest MulleMeck

nix, stämmer bra. sitter på 11:an nu, o vår käre CO (som för övrigt själv är pinky) har inte förstått vitsen med baccisregler. men det finns ju vägar runt det med :baskerHV:

för övrigt har det och kommer det att hållas pinkycermoni även på denna mission.

mvh Ola

Gôtt att se att traditioner upprätthålls. Att baccisregler hålls är viktigt för disciplinen. Trist att CO inte greppat det.

I Libanon fick vi som var pinkies det mesta rosafärgat. Visste inte att det gick att färga så mycket...

:baskerFN:

Lange leve Pinkyceremonierna!

Under KS01 hade vi (om jag inte missminner mig) jankare och britter som dok upp pa Engcoys camp for att fa aran att bli utskalld av den mest skrammande och goa sergant jag traffat, samt att dricka kockarnas onskefulla rora. Sjalv sorplade jag glatt i mig och lyckades lata bli att spy till skillnad fran min plutch (kapten) som inte lyckades lika bra.

Onekligen ett bra satt att saga, "du ar ok, vi ar ett", i synnerhet pa en mission med en javla massa pinkies som jag. :D

/ior

• 8 years later...
  • 11 months later...
  • 2 months later...