Jump to content

PINKYCERMONIER?


Recommended Posts

Undrar lite om det leverkvar med våra gamla traditioner, Pinkydrink, Baccisregler i mässen , rosa mos till pinkysar osv ??

Hur såg det ut på de senare Ks missionerna?

 

 

Kommer ihåg min första mission, Ba03. Då tog de upp oss till mässen första kvällen nästan direkt när vi landat på campen. (Tack The Swede för tipset om baskern förresten hähä)

Sedan var det pinkycermoni (där även nån utav de som roterat ner tidigare och inte klarat drinken fick ta en ny) med päckeldricka hehe..

 

På Ba05 hade vi också cermoni men då i plutonens egna regi, likadant på Ba07...

 

På Ks01 var det nästan förbjudet med pinkycermoni känndes det som ( inte för att det fanns så många Pinkys på den missionen men ändå)

Dessutom förbjöds Baccis reglen på mässen PGA en viss Majorska....

 

På Ks03 ordnade vi egen cermoni och baccis reglen höll vi på iallafall inom plutonen, men det märktes att folk inte brydde sig eller helt enkelt inte visste vad som gäller..tråkigt tycker jag..

 

Kul grej var när våran brödrapluton som skulle byta av oss på Ks03 kom ner, då hade vi pinkycermoni med dem första kvällen....hoppas de förde den traditionen vidare.

För övrigt så fick jag själv agera cermoniledare i egenskap av "gammelyxa" på plutonen, det var en rolig kväll och det tyckte nog "pinkysarna" också .

 

Synd att folk förstör dessa traditioner, det handlar ju inte om förnedring ( även om jag träffat på endel yxor som tror det ) utan om gemenskap och brödraskap!

Carlstöm ALFA BORGEN!!! :angry:

Edited by mongot
Link to comment
Share on other sites

Det fanns kvar på KS06, iaf på Bifrost.

Rosa mat och pinkyceremoni genomfördes på Bifrost, vet inte hur det var på CV. Baccisreglerna fanns också kvar på båda camperna men vad jag vet tillämpades de inte på CV eftersom DCO var helt mot sådant, men på CB kunde de inte påverka det så där fanns baccisreglerna kvar.

När KS07 kom ner såg jag ingen rosa mat och det genomfördes ingen pinkyceremoni med föregångarna iaf.

Link to comment
Share on other sites

Måste ventilera min åsikt i fallet då jag tycker hela pinky grejen är för att använda mitt favorit citat: "TRAMS !"

 

Förbrödringen och gemenskapen vinns inte under 1kvälls förnedrande utan byggs långsamt upp över missionens gång. Tack och lov om professionalismen tar överhand och vi blir av med dessa traditioner som bäst hör hemma på gymnasier och högskolor...

 

TRAMS !

Link to comment
Share on other sites

Beror väl på hur man genomför pinkycermonin , Jag tyckte det var en kul grej och man får lära sig de fina gamla anrika baccisreglerna .

 

Förnedring? Det var inget jag kände iallafall, fast som sagt , det finns ju olika sorters yxor.

 

 

Man bör ju få chans att lära sig baccisreglerna i mässen , man skall ju inte bära huvudbonad i mässen, klart man skall böta lite då ;9 Sen om det är ett flak öl eller 10 Dm kvittar ..

 

Men men , det är ju bara vad jag tycker :angry::navy:

Edited by mongot
Link to comment
Share on other sites

Militär trupp bär inte huvudbonad inomhus.

Miltär trupp bär alltid huvudbonad utomhus.

 

Förnedring och förnedring... All Pinky-Vht går i min mening ut på tramsiga lekar och ritualer. Dessutom är de inte tillräckligt effektiva för att främja den sociala processen. Ergo = Trams.

 

Snackar vi om Baccis-regler på mässen så är det en annan sak, då den enskildes engagemang i mäss-vht är valfri.

Edited by Sgt1clHansson
Link to comment
Share on other sites

:navy: Givetvis är det lite fånigt med traditioner, som att köpa yxring osv ...men man gör ju det för att man är en gemenskap, ett gäng ...gillar inte heller förnedrande inslag men har inte varit med om det själv under mina bevistade cermonier...lekar? Det man gör är ju att svara på frågor och rabbla en enkel fras ( inte så enkel för alla när man är lite pressad hehe) och sedan slurpa i sig en shot äckeldricka .

Fast ni kanske gjorde annat när du varit med?

 

Håller med dig om att Nollningar och annat spårat ur rejält, ren förnedring vad jag förstår...

 

Tur att alla inte tycker lika dock :navy:

( fast jag vet att det är jag som har rätt här, kom igen nu....lite kul är det väl när folk vänder på ord o fraser och får göra om hela cermonin?)

 

:angry:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag tycker PINKY-cermonin var kul och trevligt om det görs lite lagom humoristiskt. Har sett vissa på video med femtielva omtagningar etc, då börjar det bli lite småtråkigt. Rosa mos, etc är ju också lite skoj. Tycker man får ta det, det är ju inte pennalism som i ONDSKAN utan bara små practical jokes.

Men det är ju roligare när man får tas emot av de föregående plutonen. Lite trist dock att man kanske inte hinner träffa dem så mycket och att man inte ens hinner med en afton på mässen tillsammans då ens PC oftast varit nere en vecka innan och planerat chockstart och alla befäl är så superstressade.

 

Min erfarenhet av dylika lekar både civilt och militärt säger mig att de som surar mest och tycker det är förnedring etc oftast är samma personer som är de sämsta lagspelarna. Samma som gnäller så fort en bajsmacka kommer och inte direkt de som gillar läget eller hjälper en annan grupp, etc utan egoisterna. De som inte tar det med en klackspark/leende och inte kan se att det enbart ÄR EN LEK. Men brukar vara snabba på att köpa ringar och andra attribut som visar "vad de gjort", mm... Det är inte oproffsigt att skratta och skämta ibland. Det lättar upp stämningen och ger betydligt bättre resultat än enbart surande, muttrande opersonliga ordrar utan tillstymmelse för beröm och humor.

 

PS Kimster var med och tog emot mig och min pluton på pinkycermoni. Hade han inte gått fram till mig efteråt och vi träffats där hade han antagligen inte varit blågul idag. Ni ser det mötet varade i max 2 minuter men var en avgörande skillnad... Innan hade vi mailats 2-3 gånger.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Vad är baccisregler?

Prova sök på ordet Baccis vettja

 

,O

 

 

Sen förövrigt.. kortfattat - Pinkygrejen är udda, spännande, skoj äcklig, tradition, asså jag gillar det. Jag vet dock om dom som inte gör.. kan förstå det delvis.

 

..min mottagning till Henke ja.. ja den.. vilket jevla sätt att träffas på första gången.. :ph34r: Men det var skoj :D *hosta*

Link to comment
Share on other sites

Pinkyceremoni hör till!

Sköts det på ett bra sätt och med glimten i ögat så är det skoj tycker jag!

 

Skulle inte vilja ha den ogjord, utan den finns som ett av dom positiva minnena från missionen. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

@ Henke

 

Måste säga att jag uppskattar inte din generalisernade analys. Att bli kallad en dålig soldat, lagspelare och gnällspik då jag har en annan åsikt finner jag närmast kränkande och tummar väl på era egna regler om personliga påhopp? För min egen del är jag beprövad upprepade gångar och har aldrig anklagats för några av de generaliseringar som du gör.

 

Mitt åsikt i pinkycermonin grundar sig på intet sätt i att försöka bibehålla någon attityd, som skulle grunda sig i att "ett kraftfullt och säkert aggerande kan dölja oceaner av osäkerhet".

 

Jag är på plats för att göra ett jobb med min grupp och pluton osv. Jag ser oss som en enhet och gör ingen skillnad mellan de som gjort missioner innan och de som inte har de, utan satsar istället min kraft på att använda allas olika styrkor för att nå samma mål.

 

Sk Pinky-cermonier är i min mening ensdast ett sätt för de gamla att försöka hävda sig jämtemot de nya och jag upplever den mer som ett försök att ersätta äkta gemenskaps-skapande erfarenheter med påhittade sådanna.

 

Som sagt min åsikt är enkel och klar och jag tycker ditt inlägg var ogrundat och ogenmtänkt.

 

MVH

Sgt1cl Hansson

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Hansson HAR JAG SAGT ATT DET VAR DU?

Jag sa att de gånger JAG varit med har det visat sig att de som gnällt bangar ur etc är de som jag UPPLEVT vara de som inte brukar ställa upp för andra och kunna gilla läget. Det betyder inte att jag säger att DU är så, då vi troligen inte varit med på samma pinkycermoni , nollning, inspark, etc.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att pinkydrinkar, baccisregler och andra "upptåg" absolut hör hör hemma på varje mission. Det är kul ritualer/traditioner så länge det inte handlar om förnedring. Tror inte jag blivit ett dugg mindre professionell för att jag druckit 3 pinkydrinkar :ph34r: .

 

Det fyller väl ingen större förbrödringsfunktion eftersom dom flesta redan lärt känna varandra ganska väl under utbildningen, men kan (givetvis under ordnade former) vara en bra "social aktivitet" precis som plutonsmiddagar, idrottstävlingar och mässkvällar m.m. Det kan ju behövas ibland eftersom det ofta blir segt periodvis under missionerna.

 

Så länge man är professionell när läget kräver det är det nemas problemas som jag ser det. Man kan ta det som det är eller välja att ruttna ihop ;) .

Link to comment
Share on other sites

"Sk Pinky-cermonier är i min mening ensdast ett sätt för de gamla att försöka hävda sig jämtemot de nya och jag upplever den mer som ett försök att ersätta äkta gemenskaps-skapande erfarenheter med påhittade sådanna."

 

 

Det verkar som du haft riktigt dåliga erfarenheter av Yxor och cermonier...tråkigt.

 

 

Men nu var ju tråden faktiskt inte om man gillae det eller inte , utan om det fanns kvar !

 

Så glöm allt groll och ta er till närmaste "träffpunkt" för oss som gjort utlandsmission och svep en öl med några kamrater :D

För det kan ju inte vara fel det också? :ph34r:

 

MVH Gammelyxan

Edited by mongot
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

För övrigt var det inte jag som igång debatten med att generalisera, även om jag svarade med ett minst lika generaliserande. :ph34r:

 

Sgt1clHansson

Då kan jag och resten av proffsen lösa dem medan ni andra leker och beteer er som dagisbarn.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser oss som en enhet och gör ingen skillnad mellan de som gjort missioner innan och de som inte har de, utan satsar istället min kraft på att använda allas olika styrkor för att nå samma mål.

 

 

Med risk för att ha missförstått dig......

 

Jag insåg i ett tidigt skede första gången jag åkte ner som pinky till Libanon att de som jag löste av visste betydligt mer än mig om situationen ,kulturen, var det var farligt osv.

 

De gav oss ovärderlig information vill jag nog påstå. Man lär sig inte allt på swedint. Med det menar jag inte att en pinky är en sämre person, dock borde

han vara mindre vetande om missionsområdet än någon som varit där i sex månader redan.

Link to comment
Share on other sites

Sk Pinky-cermonier är i min mening ensdast ett sätt för de gamla att försöka hävda sig jämtemot de nya och jag upplever den mer som ett försök att ersätta äkta gemenskaps-skapande erfarenheter med påhittade sådanna.

 

 

Det verkar som du haft riktigt dåliga erfarenheter av Yxor och cermonier...tråkigt.

Inga dåiga erfarenheter, utan jag har alltid tjänstgjort med ytterst kompenta "yxor". Men det hindrar inte mig från att anse att nämnda cermonier inte fyller sin funktion som socialt evenemang.

 

Jag förspråkar dem inte och har inget intresse av att själv medverka i dem. Om jag i framtiden tjänstgör på en pluton där huvudelen av medlemmarna tycker dessa "lekar" är ett önskvärt och viktigt inslag. Skulle jag respektera deras önskningar och låta dem genomföra dem, men jag skulle också förutsätta att de respekterar att jag inte medverkar i dem.

Link to comment
Share on other sites

på ks07 fick vi dock inget rosa mos eller ris i matsalen, efter en månad så hade vi pinkycermoni med hela EQ plutonen. det var inte gammelyxorna som blanda drinken utan kockarna som blandade till alla cermonier(med tanke på hur käket smaka så kan man lista ut hur den smaka ;) ).

tycker det var kul då alla drack drinken tillochmed våran plutch som var nykterist.

förste killen som skulle rabbla ramsan å häva pinkydrinken fick i sig en klunk sen spydde han å ställde sig sist i kön igen. kan inte varit roligare för gammelyxorna.

när cermonin var slut grillade vi(maten smaka drink) å bastade i vedbastun. en lyckad kväll som avslutades på mässen.

 

å appro på baccisreglerna så gällde de i 4-5 mån sen tog PL bort dem!!?? dåligstil.

ks08bjöds på rosa mat, å vad jag hört skall man köra pinkycermoni på 09an också iallafal på QL.

Link to comment
Share on other sites

Point taken ! tror vi förstått båda sidor av Cermoniers vara eller inte vara nu.

 

Suck !

 

Andy << en som slipper göra pinky cermonin igen om han åker på mission men som skulle kunna tänka sig att titta på sina plutons kamrater under den lilla stund cermonin tar att genomföra , och inte utevara bara för att jag inte heller kanske tycker att den tradition har att göra med socialt , proffesionalism osv osv att göra.

 

Vad man gör under den kvällen / timman har ju absolut inget som helst att göra med hur proffsigt man agerar resten av missionen under arbete och lediga stunder.

 

Det är lite utav en tradition för vissa och det suger väl inte så kraftigt att närvara för deras skull under den lilla stunden.

Link to comment
Share on other sites

Pinkyceremoni genomfördes på KS04 uppe på C2. Maskin, MP och...ledning var det tror jag,vi hade en gemensam ceremoni där uppe.

 

Det var en bra bit in i missionen så alla kände ju alla mer eller mindre bra så stämningen var god, vädret kanon och maten efteråt utsökt. (Även om det dröjde kvar en viss smak i munnen sen tidigare...)

 

Det var extremt skoj, en kul grej helt enkelt, ingen förnedring så långt jag kunde se.

Tycker man ska genomföra en sån här grej när det gått ett tag och alla lärt känna varandra ordentligt så man kan skratta åt det istället för att skämmas och känna sig förnedrad när/om man skulle kalva eller säga fel eller nåt.

 

Kul tradition som bör brukas, dock inte till överdrift. :blink:

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

När började ni med dom där cermonierna ??

 

Mellan 1979-93 Fanns det inget sådana ....Inte före 1979 heller vad jag vet....

:( I nådens år 1991, L108 körde vi den iallafall på homohill......

 

Som kuriosa kan jag berätta att en snubbe som avlöste oss till 110:an fick

epilepsianfall samma kväll som han fick pinkydrinken. Han dansa jenka inne

i ett plåtdass den stackars jäkeln. Den kortaste missionen jag har hört talas om.

 

Fan vad vi led med han

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...