Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 414
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmm..genom en slump hamnade jag här, och gissa om jag blev förvånad när jag hittade något om Nord Coy 01.Som jag letat information om saker o ting på S1 sida, som sagt snart e de dax 10 maj närmar sig....och ännu en tillkommer i skaran NC 01: Roger camp/driftplut repgrp anmäler sig 8-/

Edited by Kill Bill
Link to comment
Share on other sites

fixade min biljett till inryckningen,...eh...lika bra o va ute i god tid :)

o my god.....jag kommer att tillbringa typ 7 timmar på ett tåg för att komma till enköping! härligt va? :clap:

jag kommer vara framme kl 17, e där fler än jag som kommer att vara där i god tid innan? tråkigt att komma dit o va först :lala:

Edited by Kill Bill
Link to comment
Share on other sites

Man.. Du inte jag. grrr.. Hör av dig så jag kan föröva. Hehe.

Föröva...?? Så du har ett grg eller en ksp hemma i garderoben? ;) :/

ehh.. nej men jag skall på stridsskjutning nästa helg och där finns möjlighet att föröva Kulspruta 58 eller grg. Annars finns ju också PBT (ja , den förkortningen finns i reglementet pedagogiska grunder).

Link to comment
Share on other sites

Yxgubbe tyckte att jag skulle göra lite reklam för min NC01-sida, där det kommer att finnas lite censurerade bilder och censurerad text från en stabsassistents liv och leverne inom NordHQ Coy 01...

 

Så här är länken i alla fall...

NC01.tk

Edited by Stabsjägare 02/03
Link to comment
Share on other sites

För oss som inte gjort utlandstjänst förut, gör man Baskerprov eller liknande för att få utlandstjänst baskern?

Man måste gå hela vägen till förrådet för att få hämta ut den. :P

Nej, man gör inget baskerprov. Det enda fysiska prov utlandstyrkan gör är ett fälttest med det officiella kravet 7 minuter.

 

Vad har vi för kragspeglar? Signaltrupperna? Infanteriet? HKV?

Vet inte hur NordHQ Coy gör men på mission brukar det vara arméns kragspeglar (FK01-02 har FV-kragspeglar), dvs två korslagda svärd med krona över.

Helt rätt; kragspeglar med korslagda svärd... likaså baskermärket, kontigt nog... :navy:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är tydligen det som gäller numera. Nu ska det vara armétecknet i baskern.

Där ser man... känns lite underligt i alla fall... tycker tre kronor-märket passade bättre på något sätt... mer svenskt... nu ser man ju nästan ut som en företrädare för FöreningsSparbanken (motsv)... menmenmen...

Link to comment
Share on other sites

Yxgubbe tyckte att jag skulle göra lite reklam för min NC01-sida, där det kommer att finnas lite censurerade bilder och censurerad text från en stabsassistents liv och leverne inom NordHQ Coy 01...

 

Så här är länken i alla fall...

NC01.tk

Gillar skarpt de cencurerade bilderna på huvudförband!! :lol:

huvudforband_1.jpg

Förstår inte riktigt meningen med dem!! :D

 

EDIT: La till bilden!!

 

:baskerPa:

Edited by Kingecho1
Link to comment
Share on other sites

Yxgubbe tyckte att jag skulle göra lite reklam för min NC01-sida, där det kommer att finnas lite censurerade bilder och censurerad text från en stabsassistents liv och leverne inom NordHQ Coy 01...

 

Så här är länken i alla fall...

NC01.tk

Gillar skarpt de cencurerade bilderna på huvudförband!! :lol:

Förstår inte riktigt meningen med dem!! :unsure:

 

EDIT: La till bilden!!

 

:baskerFN:

Hehehe... tänkte väl eg. illustrera hur illa det såg ut, men det fallerade i och med att jag blev tvungen att censurera bilderna... men men :)

 

EDIT: tog bort bilden ;p

Edited by Stabsjägare 02/03
Link to comment
Share on other sites

Det verkar inte vara nå´n ordning på vad folk sätter på huvudet längre.

Såg också på bilderna att några hade det "gamla" märket och några det "nya".

Har också hört att baskern inte skall vara brun längre utan blå. När blir det av?

 

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Gamla märket??

Finns det ett nytt?

Tydligen skall utlandsstyrkan (utom FN, OSSE och liknande) med början på KS10 bära mörkblå basker med baskertecken m/02 för armén.

Tidigare bars som bekant brun basker med baskertecken m/95 för utlandsstyrkan.

Link to comment
Share on other sites

Just detta hade jag ingen aning om, så jag shoppade ju en brun fransk basker enligt tidigare rutin och stukade den så fint så, och så får man ut en blå! :) Rätt snopet med tanke på att man för en gångs skull ville ligga på förkant! :D

 

Sedan så bär man tydligen som beredskapsförband (NL, IA o.s.v.) resp ansvarigt förbands baskermärke och uniformsmärken till man kallas in för att åka på mission, då får man byta ut baskermärket till arméns märke och ändra märken på uniformen beroende på vart man ska åka i världen.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar rätt osmidigt att behöva byta märken och krångla när man skall åka iväg, bättre att dela ut rätt från början. Dessutom är den bruna mössan med lilla riksvapnet så förknippad med utlandsstyrkan att det bara verkar idiotiskt att byta ut den (liksom bytet av gradbeteckningar för M och FV). Sedan hade jag ju hoppats att man skulle kunna använda sin gamla mössa om man åker iväg igen, så att man slipper stuka en ny (ja, jag är lat).

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag vet att jag inte riktigt håller mig inom tråden, men jag måste ju bara få dela med mig av den lilla sorg ovan nämnda baskerbyte åsamkar undertecknad.:(

Förstår inte heller vitsen med att byta ut den sandbruna basker som ta mig fan är så signifikant och etablerad för utlandsstyrkan mot en mörkblå trasa. Försvinner inte lite av förbandets kännetecken om man börjar använda samma smula som armén (Bortsett från vissa förband som Jägeriet, Pansar m.fl.)? Hur skulle dessa förband reagera förresten om nån kom den fina idén med att byta ut de välinjobbade kännetecknen ?

Kan man inte få ut en båtmössa istället, det tycker jag är käckt!

Link to comment
Share on other sites

Ser ju att det blir betydligt smidigare under utbildning att ha respektive förbands kragspelar o dylikt. Då förråden mestadels består av sådana plagg! Så man slipper sy bara för sakens skull!! När det gäller baskern så är det ju en relativt ny basker som kom i o med BA05 om jag inte minns fel. Färgen spelar väl absolut ingen roll och undrar om det verkligen utanför murarna finns några större massor som vet vilken baskerfärg som representerar vad? Och inte tycker jag att den bruna var så där jättesnygg direkt! Men frågan är ju varför de byter? Är den blåa mer Sverigeblå eller?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ser ju att det blir betydligt smidigare under utbildning att ha respektive förbands kragspelar o dylikt. Då förråden mestadels består av sådana plagg! Så man slipper sy bara för sakens skull!! När det gäller baskern så är det ju en relativt ny basker som kom i o med BA05 om jag inte minns fel. Färgen spelar väl absolut ingen roll och undrar om det verkligen utanför murarna finns några större massor som vet vilken baskerfärg som representerar vad? Och inte tycker jag att den bruna var så där jättesnygg direkt! Men frågan är ju varför de byter? Är den blåa mer Sverigeblå eller?

 

:D

Den är mörkblå, samma nyans som pansar hade en gång i tiden om jag fattat det rätt.

Link to comment
Share on other sites

Sedan så bär man tydligen som beredskapsförband (NL, IA o.s.v.) resp ansvarigt förbands baskermärke och uniformsmärken till man kallas in för att åka på mission, då får man byta ut baskermärket till arméns märke och ändra märken på uniformen beroende på vart man ska åka i världen.

Har du som är i NL fått T2-baskern alltså?

 

Jag ska in om några veckor så lite nyfiken är man ju... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...