Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hmm, det här var inte så lätt precis. Jag tänker söka NHQC01 som stabsass G3,G4 eller G5. Men den här blanketten var inte helt självklar. Nån annan som söker/ar sökt? Rekommendationer på det hela? Ska man ringa S1 och prata med någon också?

Lite direkta frågor;

kategori- civil är jag väl i och för sig, vpl betyder väl folk under GU eller?

förarbevis/kompetenser- bra gilitiga, eller ska man skriva att man haft tidigare?

tillhör förband- ska man skriva det HV komp och MD grupp man tillhör nu eller?

tacksam för hjälp

Hans

• Replies 414
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Viktigast är att du skriver upp kompetens som du har som kan göra dig "unik" i urvalsprocessen till en specifik tjänst.

Mina tips:

-Skriv Civil eftersom du inte gör GU.

-Skriv alla förarbevis du har, även dom där giltigheten gått ut (förnyelse är enklare än att ta nytt! :) )

-Tillhör Förband brukar vara för officerare normalt.

Posted

Jag måste motsäga lite här.

Skriv inte civil om du har gjort värnplikten. Civil är väl för sådana som inte gjort lumpen då vissa tjänster i utlandsstyrkan inte kräver fullgjord värnplikt (läkare, stabsass osv.).

På förband skulle jag skriva mitt GU-förband (även om det är nedlagt).

Om förarbevisen håller jag dock med, skriv allt!

Posted

Men gör inte som många andra gör, kryssa i samtliga rutor på frågan om vilka vapen man är utbildad på. :/ (om du nu inte ÄR det vill säga)

Att ha dragit iväg en 20/64 med grg en gång är ju inte samma sak som att man är utbildad på vapnet.

• 2 weeks later...
Posted (edited)
Vad betyder G3, G4, och G5??? :banana

Det är sektioner i brigadstaben.

G = Ground, dvs en arméstab på brigadnivå

En bataljonstab heter S någonting beroende på vilken sektion det är.

1 = personal

2 = underrättelsetjänst

3 = operationer

4 = logistik

5 = samverkan

6 = samband

Edited by 106
Posted

G=Brigadstabssektion.

Om man vill ha mer info än vad som finns på nätet så ring och snacka med S1. De är bra att ha och göra med.

Växeln når du på 0171-15 70 00.

/Fk Krook

:)

Posted (edited)

G står för general dvs stabs sektionerna på brigadnivå (BrigadGeneral)

J står för Joint sektioner vi högre förband än brigad, där det är Joint dvs av flera trpslag

S står för sektion stabssektioner under brigadnivå, vanligtvis bataljon

1=pers

2=und

3=ops

4=log

5=cimic

6=sb

and so on...

Edited by Blackadder
Posted
G står för general dvs stabs sektionerna på brigadnivå (BrigadGeneral)

Hur förklarar du då att ATK = G, MTK = M och FTK = A?

Jag tror fortfarande att G = ground, M = marine och A = air, men jag kan ju ha totalt fel. Finns det någon källa?

Posted

Enligt OPILs befattningsförteckning så står det G osv. för tjänster på brigadstaben och J för de högre staberna. Vi använde oss av S på bataljonerna i US men då har det ju rört sig om marksstridsförband. För övriga typer av förband, dvs luft och sjö samt för vidare info kan ni kolla på OPILs organisationskarta

/FK

Posted

jupp så är det g= genaral s= sektion j=joint intenationellt

Opil har gjort någon form av försvenskning av detta, vilket kommer att ändras inom överskådlig framtid iom oundviklig omorg av HKV.

Internationellt (som detta kompani ska verka) tex US Army är Batalionens stabssektioner G, Brigader har S och högre J

För att bevisa att G inte står för ground så heter sektionerna i en Aviation Brigade S1 osv och inte F1 (A1?)

/uno

Posted

Ville bara meddela att de sitter och håller på med ansökningarna just i dagarna på S1. Det är många som har sökt men många har sökt befattningar som de inte är lämpade för. Det blir säkert vakanser.

/Fk Krook

Posted
Tack för hjälpen. Är tyvärr så gammal så det är bara AK5, Kulspruta 58 och grg jag kan kryssa i. Undrar varför pskott inte står med på listan dock?
Tack för hjälpen. Är tyvärr så gammal så det är bara AK5, Kulspruta 58 och grg jag kan kryssa i. Undrar varför pskott inte står med på listan dock?

Min gissning på varför inte P-skott står med i ansökan är väl för att alla som gjort GSU:n får utb på det... sen kan det väl skilja om man hade AK4 eller AK5, därför finns väl de två olika med... Min gissning, men jag besitter dock inte fullständiga ingångsvärden ska tilläggas.. :baskerKav:

Posted

Ytterligare en här som blev uppringd idag :huh: Det verkar iaf inte som någon omöjlighet att man får köra lite PATGB i vår även om inget är klart på något sätt. Vecka 10 kommer besked.

Posted

Jag blev uppringd igår måndag :huh:

Snacka om att man blev glad låg och tänkte hela natta... men man ska inte ta ut nån glädje iförväg det sista är ju inte klart än..

Men lycklig är man! :P

Posted

Halloj.

Blev idag uppringd av plutch.

Jag blev preliminärt uttagen som Patgbförare/akan skytt. Lät hur positivt som helst. Dock så är det ju som bekant inte helt säkert men man hoppas.

Prel inryck. v15.

Posted
Min gissning på varför inte P-skott står med i ansökan är väl för att alla som gjort GSU:n får utb på det...

OT: Det finns folk som inte utbildats på p-skott, det enda jag utbildats på är AK5.

För att hålla mig lite on topic får jag väl gratulera de som eventuellt kommit med :winner:

Posted
Är det någon som vet hur många som blir preliminärt uttagna till varje befattning?

En person per befattning. Sen blir ett antal uttagna till reserver, kanske 20-30 % av plutonens storlek. Bland reserverna försöker man ha i alla fall en person per befattningstyp. Så var det när jag rekryterde min pluton.

:Malaj: S-Tank

Posted
En person per befattning. Sen blir ett antal uttagna till reserver, kanske 20-30 % av plutonens storlek. Bland reserverna försöker man ha i alla fall en person per befattningstyp. Så var det när jag rekryterde min pluton.

Tack får svaret.

Jag hoppas att dom rekryterar på detta sätt just nu =)

Man behöver iofs inte vänta allt för länge på det definitiva beskedet.

//Fredrik