Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 414
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag antar att du sökte som stabsass, och då är det ju lite konstigt, för så jävla många sådana kan det väl knappast finnas i landet. Verkar liksom lättare att rekrytera Ksp-skyttar så många skyttesluskar som det finns.

 

Skumt...

 

Jag håller helt och hållet med. Just nu känns det som att de har placerat massa stridisar att göra stabsarbete... tror inte att de kommer speciellt glada när de upptäcker hurdan tjänsten är :D... men men...

Men tjänsten är väl som gjord för stridisar; Stabsjägare!!!? Jag har nog sett kombatfilmerna på lumpen.nu :P

 

Försöker i mitt huvud komma på vem i hela stabsmuppgänget du var, kanske får ringa fröken Furir på Vpl-rådet och fråga... ;)

Link to comment
Share on other sites

Men tjänsten är väl som gjord för stridisar; Stabsjägare!!!? Jag har nog sett kombatfilmerna på lumpen.nu 

 

Försöker i mitt huvud komma på vem i hela stabsmuppgänget du var, kanske får ringa fröken Furir på Vpl-rådet och fråga... 

 

Håller inte riktigt med... tycker det känns som att tjänsten "stabsassistent" ska tilldelas dem som utbildats till att bli stabsassistenter :P

 

och lumpen.nu?? finns våra filmer där?? ;p

 

Och till sist så tror jag inte att jag kände några knutpunktstroppchefer, så det blir nog till att ringa Kokosbananen om du vill veta vem jag är ;) ...

Link to comment
Share on other sites

Försöker i mitt huvud komma på vem i hela stabsmuppgänget du var, kanske får ringa fröken Furir på Vpl-rådet och fråga... 

 

Jag tror jag vet vem han é, men jag säger inget... eller ja det kanske jag gör nån gång. Men inte här och nu.

/Harald

Link to comment
Share on other sites

Håller inte riktigt med... tycker det känns som att tjänsten "stabsassistent" ska tilldelas dem som utbildats till att bli stabsassistenter  :P

 

och lumpen.nu?? finns våra filmer där?? ;p

 

Och till sist så tror jag inte att jag kände några knutpunktstroppchefer, så det blir nog till att ringa Kokosbananen om du vill veta vem jag är ;) ...

Hmmpf, my bad; Lumpen.tk är det nog som gäller...

 

KP-troppchefer är bra att känna för alla som vill ta sig långt här i världen ;)

 

Beträffande tilldelningen av tjänster är jag högst böjd att hålla med dig, och det hade ju vart jävligt ballt att få vara med, med tanke på att Kn Knu (the master and commander! 8-/ ) är kompch.

 

Håll humöret uppe, och försök igen!

Link to comment
Share on other sites

Hmmpf, my bad; Lumpen.tk är det nog som gäller...

 

KP-troppchefer är bra att känna för alla som vill ta sig långt här i världen 

 

Beträffande tilldelningen av tjänster är jag högst böjd att hålla med dig, och det hade ju vart jävligt ballt att få vara med, med tanke på att Kn Knu (the master and commander!  ) är kompch.

 

Håll humöret uppe, och försök igen!

 

Måste börja med att rätta mig själv... satt ju fan i LedSyst-laget, så om det är några jag borde känna så är det väl KP-troppcheferna ;). Dock så hamnade jag nere i MekB7, så just divisionens troppchefer har jag ingen koll på :(

 

Och är det sant?? Vad gör "Kn Knu" som kompch? Trodde inte han skulle vilja ta på sig ngt sånt... var iaf det intrycket jag fick av honom... men jag träffade bara honom ett par ggr...

Link to comment
Share on other sites

Fått lite info om varför jag bet i gräset. Kvartermästaren som ringde mig hade fått i uppgift att ringa inför bemanning av befattningar. När han kommer till S1 så är C för för Drift/Campplut ej tillsatt varför han får ta bemanning på den. I samma veva så blir tilltänkta chefen Stabsplut sjuk varför kvartermästaren får ta även dessa. Utöver stabassgrp så är det ca 15 befattningar i stabsplut ...och det var 500 - 600 sökande till dessa. Totalt sett har kvartermästaren en heeel del ansökningar att hålla ordning på/välja bland. Beskedet varför det i slutändan sket sig för mig: Otur! :wub:

 

PS Kom ihåg att jag sett (i nå´n annan tråd) frågan om det är bra eller dåligt med personligt brev. Beskedet jag fick var: CV är alltid ett plus utöver att bara skicka själva ansökan. CV gör att man bättre får koll på vem som söker och underlättar vid uttagningen. ...Såklart...

 

Nyheter: IS/DK-grp utgår. Ev tillkommer ytterligare en stexpgrp (=med ytterligare stabsass befattningar) :) . Ifall stexgrp tillkommer är inte klart och det är osäkert om besked kommer "i tid". Kommer besked ej i tid så kommer gruppen vakanssättas till hösten. Kommer besked i tid, så behöve man inte ansöka om befattningarna då dessa kommer att tillsättas utifrån (den redan digra) högen med ansökningar. Källa: Pers S1.

Edited by wedin
Link to comment
Share on other sites

@Wedin.

Du bör nog hålla isär Stabsass- och Stex-tjänster. Det rör sig om skilda tjänster med olika kvalifikationskrav, även om det kan tyckas vara liknande.

Det låter konstigt att man sätter upp en Stexgrupp med Stabsassar.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

LA700 är ju som sagt befattningskod för Stabsasst och man har tydligen inte varit tillräckligt noga med att särskilja de olika tjänsterna på NHQC. Det gäller ju även stabsgruppen på kompaniet som inte är inriktad på stabstjänst.

 

Men det är inget nytt att LA700 används för många olika typer; på IA användes det även för CO:s assistent vilket inte motsvarar de andra LA-tjänsterna.

 

Men om man vill ha en stabsasst-tjänst och hamnar på stexet blir man nog besviken eftersom man i det senare fallet får en betydligt mer allmän-administrativ tjänst. En liten varning är således på plats.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Tja gubbar.

 

Är uttagen psksold/ksp. Så jag tänkte säga hej och presentera mig själv.

 

Namnet är Petter Kjellander, 21 år gammal. GU på LV6 02/03 som NSKY/tråd GB. Bor i Bergsjön, Göteborg. Jobbar som krogvakt och dagisfröken (jävla kombination jag vet :P )

 

Övrig militär bakgrund är lite Hemvärn och allmänt MÖPeri.

 

Hör av er om ni vill tjöta.

 

Ha det gott

Petter

 

:lol::unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tja gubbar.

 

Är uttagen psksold/ksp. Så jag tänkte säga hej och presentera mig själv.

 

Namnet är Petter Kjellander, 21 år gammal. GU på LV6 02/03 som NSKY/tråd GB. Bor i Bergsjön, Göteborg. Jobbar som krogvakt och dagisfröken (jävla kombination jag vet :P )

 

Övrig militär bakgrund är lite Hemvärn och allmänt MÖPeri.

 

Hör av er om ni vill tjöta.

 

Ha det gott

Petter

 

:)  :)

välkommen Petter ! vilken grupp tillhör du?

 

Annars så håller vi så sakteliga på att samla ihop oss på:

 

http://groups.yahoo.com/subscribe/Vakt_Eskort

 

/asker

Link to comment
Share on other sites

Tja gubbar.

 

Är uttagen psksold/ksp. Så jag tänkte säga hej och presentera mig själv.

 

Namnet är Petter Kjellander, 21 år gammal. GU på LV6 02/03 som NSKY/tråd GB. Bor i Bergsjön, Göteborg. Jobbar som krogvakt och dagisfröken (jävla kombination jag vet :P )

 

Övrig militär bakgrund är lite Hemvärn och allmänt MÖPeri.

 

Hör av er om ni vill tjöta.

 

Ha det gott

Petter

 

:)  :)

välkommen Petter ! vilken grupp tillhör du?

 

Annars så håller vi så sakteliga på att samla ihop oss på:

 

http://groups.yahoo.com/subscribe/Vakt_Eskort

 

/asker

Ingen aning vilken grupp jag tillhör. Hur kollar man det? Är det någon som vet vad blandningen mellan lammkött (som jag) och gamla yxor är på plutonen/kompaniet?

 

En utrustningsfråga.

Jag använde lånad camelback i lumpen då mina fältflaskor gick åt till att kyla pipan på 58:an. Får vi ut Camelback eller bör jag ha med mig egen? Får jag använda den?

Är det någon som vet vilken variant på 90:an vi får?

Någon som har några tips om ev. egen utrustning som bör medtagas till utbildningen?

 

Hur är S1 som regemente? Trevligt, fult, tråkigt, roligt? Har bara krupit och frusit lite i skogarna runt omkring under ASSÖ 03.

 

Har försökt anmäla mig till yahoogruppen men kan ha misslyckats kapitalt. Jag är ingen datorvän.

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning vilken grupp jag tillhör. Hur kollar man det? Är det någon som vet vad blandningen mellan lammkött (som jag) och gamla yxor är på plutonen/kompaniet?

 

En utrustningsfråga.

Jag använde lånad camelback i lumpen då mina fältflaskor gick åt till att kyla pipan på 58:an. Får vi ut Camelback eller bör jag ha med mig egen? Får jag använda den?

Är det någon som vet vilken variant på 90:an vi får?

Någon som har några tips om ev. egen utrustning som bör medtagas till utbildningen?

 

Hur är S1 som regemente? Trevligt, fult, tråkigt, roligt? Har bara krupit och frusit lite i skogarna runt omkring under ASSÖ 03.

 

Har försökt anmäla mig till yahoogruppen men kan ha misslyckats kapitalt. Jag är ingen datorvän.

Grupptillhörigheten går att tyda genom att kolla på befattningsnummret man har(står på uttagningsbeskedet) och sedan kika på www.s1.mil.se/nhqc/ och sedan klicka på arvoden.

Man kan säga att börjar nummret på 021 så är det första grupp, 022 andra grupp osv.

 

Jag är någolunda haj på datorer och hade också problem med att komma in på yahoo gruppen. Testa några gånger till =)

 

-Fredrik

Link to comment
Share on other sites

*asg* oki eftersom det kanske är fler som undrar..

 

Ingen aning vilken grupp jag tillhör. Hur kollar man det?

på uttagningsbeskedet står ditt befnr 0225 tex är 2plut 2grp

 

Är det någon som vet vad blandningen mellan lammkött (som jag) och gamla yxor är på plutonen/kompaniet?

i min grupp på V/E så är det 50-50

 

Får vi ut Camelback eller bör jag ha med mig egen? Får jag använda den?

du får ut en så du behöver inte ha med en egen men har du det så får du nog använda den om den inte är rosa (iallaf inte i min grp )

 

Är det någon som vet vilken variant på 90:an vi får?

m90, möjligen m/90 P om det nu spelar någon större roll

 

Någon som har några tips om ev. egen utrustning som bör medtagas till utbildningen?

har du en leatherman så är den nog bra att ha med annars så skulle jag nog ta det lugnt med möp-prylarna, vi kommer ju hem varje helg det är ju inte så att vi ska till Sudan (ännu ;) )

 

Hur är S1 som regemente? Trevligt, fult, tråkigt, roligt? Har bara krupit och frusit lite i skogarna runt omkring under ASSÖ 03.

S1 är ändamålsenligt, kan inte komma på något annat att säga, Enköping flyger kråkorna på rygg över

 

Har försökt anmäla mig till yahoogruppen men kan ha misslyckats kapitalt. Jag är ingen datorvän.

skriv in din epostadress, klicka på den stora knappen, när mailet kommer så svara på det rakt av :)

 

/asker

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

Får vi ut Camelback eller bör jag ha med mig egen? Får jag använda den?

du får ut en så du behöver inte ha med en egen men har du det så får du nog använda den om den inte är rosa (iallaf inte i min grp )

Vad elak du är =)

Link to comment
Share on other sites

Får vi ut Camelback eller bör jag ha med mig egen? Får jag använda den?

du får ut en så du behöver inte ha med en egen men har du det så får du nog använda den om den inte är rosa (iallaf inte i min grp )

Vad elak du är =)

nu har jag hört det tre gånger bara idag :lol:

Link to comment
Share on other sites

Får vi ut Camelback eller bör jag ha med mig egen? Får jag använda den?

du får ut en så du behöver inte ha med en egen men har du det så får du nog använda den om den inte är rosa (iallaf inte i min grp )

Vad elak du är =)

nu har jag hört det tre gånger bara idag :lol:

 

Nån gång så måste du börja komma i kontakt med din feminina sida.

Börja med att ta med dig lite rosa pryttlar som du inreder vagnen med. =)

Link to comment
Share on other sites

S1 är ett trevligt regemente med skaplig mat i matsalen.

Befälskåren är just trevlig och tro inte att det bara är lökar och stabsråttor där för det finns tämligen många med utlandserfarenhet där, bl.a. ett helt gäng som gjorde BA01.

I övrigt så är det som vilket förband som helst, dock med små kaserner och logement. Förrådet är som förråd är mest. Tips; Ulrika på förrådet är bra, likaså en smal kille där som gjort mission. Men passa er för tvättbyte!

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet vilken variant på 90:an vi får?

Menar du Kulspruta 90? Antar att du som en del andra Nsky.grp.ch från Lv6 hade Kulspruta 58 som personligt eldhandvapen. I så fall lär ju även orginal 90 varianten kännas som en ärtbössa. Undrar om vi är många från Nsky på plutonen. De räknar kanske med att vi skall tatta tråd?

Välkommen!

/0237 Haraldsson Ksp-skytt 3. grp.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas inte detta innebär att vi kan bli petade.

Ja, det är bara att hoppas att eventuella ändringar av de andra förbanden inte påverkar oss.

 

Och att det dyker upp tillfälle för oss att tas i anspråk, och inte som för en del andra enheter, bara vara kvar i beredskapsläge i Sverige.

 

Sedan har vi ju alltid våra kära politiker att tänka på; ibland gör de mindre vältänkta uttalanden.

Så var ju fallet 1989 i samband med att truppen till Namibia, NA01, skulle skickas iväg. De höll på med utbildningen då Sydafrika sa nej, beroende på ett uttalande av dåvarande statsministern. Det var bara för truppen att lämna in utrustningen igen ...

 

 

 

"De kunde icke vika, blott falla kunde de" - den svenska sidan av minnesstenen över slaget vid Magersfontein

Link to comment
Share on other sites

Får vi ut Camelback eller bör jag ha med mig egen? Får jag använda den?

du får ut en så du behöver inte ha med en egen men har du det så får du nog använda den om den inte är rosa (iallaf inte i min grp )

Vad elak du är =)

nu har jag hört det tre gånger bara idag :lol:

 

Nån gång så måste du börja komma i kontakt med din feminina sida.

Börja med att ta med dig lite rosa pryttlar som du inreder vagnen med. =)

HAHAHAHAHA, jodu...

kängor av-filttofflor på i vår vagn :)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet vilken variant på 90:an vi får?

Menar du Kulspruta 90? Antar att du som en del andra Nsky.grp.ch från Lv6 hade Kulspruta 58 som personligt eldhandvapen. I så fall lär ju även orginal 90 varianten kännas som en ärtbössa. Undrar om vi är många från Nsky på plutonen. De räknar kanske med att vi skall tatta tråd?

Välkommen!

/0237 Haraldsson Ksp-skytt 3. grp.

heheh vi har även en brandbil på plutonen :lol:

brand o rökdykarutb kommer förmodligen att genomföras för ett antal

Link to comment
Share on other sites

heheh vi har även en brandbil på plutonen  :lol:

brand o rökdykarutb kommer förmodligen att genomföras för ett antal

 

Ska vi måla brandbilen rosa =)

 

Yxgubbe: Tråkigt att man inte kan se in i framtiden, vore intressant att veta hur det blir redan nu =)

Link to comment
Share on other sites

Yxgubbe: Tråkigt att man inte kan se in i framtiden, vore intressant att veta hur det blir redan nu =)

Ja, då behövde man inte bekymra sig för om man valde rätt eller fel.

Tänk bara på Mårten i ett tidigare inlägg, som sa upp sig från SHIRBRIG när han blev antagen till KS. Och nu ser det ut som om SHIRBRIG får åka till Sudan i maj/juni.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet vilken variant på 90:an vi får?

Menar du Kulspruta 90? Antar att du som en del andra Nsky.grp.ch från Lv6 hade Kulspruta 58 som personligt eldhandvapen. I så fall lär ju även orginal 90 varianten kännas som en ärtbössa. Undrar om vi är många från Nsky på plutonen. De räknar kanske med att vi skall tatta tråd?

Välkommen!

/0237 Haraldsson Ksp-skytt 3. grp.

Ohhh....kabeltattning. Det som är så jävla skoj. Hurra.

 

Jo, jag hade 58:an som personligt eldhandvapen. Fin sak.

 

Blackadder, tack för korta och sakliga svar. Är man en baby så är man, det kommer nog fler dumma frågor innan inryck. :baskerPa:

Och det var variant Av Kulspruta 90 jag frågade efter, inte M90. Men tack ändå.

 

Skall ligga lågt med möpandet....så gott det går. Men det är svårt.

 

Ha det gött

:P

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet vilken variant på 90:an vi får?

Menar du Kulspruta 90? Antar att du som en del andra Nsky.grp.ch från Lv6 hade Kulspruta 58 som personligt eldhandvapen. I så fall lär ju även orginal 90 varianten kännas som en ärtbössa. Undrar om vi är många från Nsky på plutonen. De räknar kanske med att vi skall tatta tråd?

Välkommen!

/0237 Haraldsson Ksp-skytt 3. grp.

Ohhh....kabeltattning. Det som är så jävla skoj. Hurra.

 

Jo, jag hade 58:an som personligt eldhandvapen. Fin sak.

 

Blackadder, tack för korta och sakliga svar. Är man en baby så är man, det kommer nog fler dumma frågor innan inryck. :dribble:

Och det var variant Av Kulspruta 90 jag frågade efter, inte M90. Men tack ändå.

 

Skall ligga lågt med möpandet....så gott det går. Men det är svårt.

 

Ha det gött

:P

*asg*

hehe tro mig det blir nog svårt att vara värre än jag , får jobba med det själv :lala:

 

som kuriosa så var det så att dom grupper som skulle varit tgb21 grupper även skulle ha Kulspruta 58 pgr av att den passar i lv-stativet

Link to comment
Share on other sites

som kuriosa så var det så att dom grupper som skulle varit tgb21 grupper även skulle ha Kulspruta 58 pgr av att den passar i lv-stativet

 

 

Om jag frågar snällt, tror ni det är möjligt att få ut en 58:a istället? Den nya varianten som amfibie får testa verkar ju rent ljuvlig. 8-/

 

Nu tror jag att jag lyckats komma med yahoo-gruppen. Så godkänn mig snälla. Inskriven som targetnumber1.

 

edit: stavfel och skrev lite till

Edited by Target#1
Link to comment
Share on other sites

Ohhh....kabeltattning. Det som är så jävla skoj. Hurra.

 

Skall ligga lågt med möpandet....så gott det går. Men det är svårt.

 

:P

*asg*

hehe tro mig det blir nog svårt att vara värre än jag , får jobba med det själv :rocketl:

Ja visst är det skoj med kabel. Men jag har ju bara tattat samanlagt kanske 50m och det var ju bara som orienterande utbildning.

 

Möpar är vi nog de flesta, men om vi hamnar nere i afrika så är nog varje liten "möpkunskap/pryl" bra att ha och är den inte det så är det bara byta skiten mot en get eller nåt.

 

Håller med Asker om att ta det lungt med prylar til att börja med (säger jag som försöker ragga upp gamla kasseter till Kulspruta 90). Får vi inte ut försvarets "camelback" så ber vi om den. Jag tror vi får ut den. Vi fåår la se. A dé årnar seej (eller hur man nu säger i Göteborg).

/Haraldsson

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...