Jump to content

Recommended Posts

Posted

vet nån om jägarna får ta med sig jägarbågen efter muck. eller om det är något speciellt med dom så man inte får med sig dom efter muck??

:)

• Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Forumsledning
Posted
vet nån om jägarna får ta med sig jägarbågen efter muck. eller om det är något speciellt med dom så man inte får med sig dom efter muck??

,O

Svar ja.

Posted (edited)

Ibsen: Vi fick order att sprätta bort och spara eller slänga våra kragspeglar innan muck.

Ca hälften sparade sina kragspeglar och resten slängde de.

Detta var på I13, slutet på mars 1998

Edit: för långsam... Igen.... ;)

Edited by jed
Posted

@Toord & Jed: Grymt! Klart man ska ta med sig kragisarna hem!

/Ibsen (Som kommer ta med sig allt han får ta med sig hem vid MUCK, militär utryckning civila kläder)

Posted

@macho man

skulle du tappa bort den du får så är det väl bara att köpa en eller några stycken. Eftersom du då har gjort dig förtjänt av den så är det väl helt ok

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Det bästa man fick med sig från lumpen var C- kortet! :wub:

Edited by Xit
Posted
Kan man ha C kort innan man fått B-kort? Det trodde ajg man inte fick. 0:)

Nej det kan man inte, en förutsättning för att ta C-kort är att du redan innehar B-kort. Då får man ett B C kort

För att återgå till tråden så fick jag med mig

camofärg & hudsalva

en lk35, dom skulle kaseras så jag frågade om jag fick en och det gick bra.

1 m90 kepa :camo:

kragspeglar & märken

namnbrickan

samt ett par m87 brallor av misstag, när vi skulle återlämmnad dom råkade jag lämna in mina civila kostymbyxor á 600:- :lol:

• 4 weeks later...
Posted
en kul beräkning...

Vi säjer att det är 20 000 som på något sätt hämtar ut, och lämnar in utrustning varje år... alla "tar med sig" ett par kalsonger hem... dom är värda kanske 10:- st... Då förlorar FM 200.000:- årligen...

Om hälften "tar med sig" sin regnrock hem, värde 237:- för FM... Det blir 2.370.000:- om året... så att Pengar försvinner ur FM, kankse inte bara är politkernas fel

Verkar stämma ganska bra: Försvunnet: materiel för tre miljoner kronor

Sen finns det säkert förrådspersonal som kostar en hel del.

Vad gör man om personalen säger "Det blir en kall vinter iår" samtidigt som den slänger fram 3 extra långkalsonger?

(o)roande läsning:

Hur många trafikmanschetter har försvunnit?

nollad materiel=avvecklas, köps ej in på nytt. I denna kategori hittar vi bland annat:

KUNGL FLAGGA (republik på gång?)

BÄDDSOFFA (ok, det kan jag stå ut med)

NAGELBORSTE(???)

*AMF*SKIDSPETS (behövs inte särskilda amfibieskidspetsar?)

sånt som återanskaffas:

LAKAN SVÅRANT (det finns alltså särskilt lättantändliga...)

*AMF*SNÖBLUS M/62 (här duger inte arméns)

:baskerPa: / BA

Posted

Det skulle vara intressant att få siffror på materiel som stulits.

För det är väl knappast någon som får med sig Sjukbår 2MT, Isolerkärl 18L/T, Stridsbälte 304K och träningsblus poplin frivilligt hem från regementet.

Värt att notera är också att det försvunnit hela en styck "Pinne", till det facila priset av 97 öre ,O

Posted

Shit, det var endel prylar det där,

5 st Jackor & 5 par byxor FJS02 har försvunnit..det luktar stöld. :tveka:

Posted

Skulle tro att en del av det som står med på listan har delats ut utan krav på återlämning, för hur skulle man annars förklara att ungefär en pluton (25st) Fskj har supit bort sina baskrar.

Posted

Fick höra en (kul) sak på förrådet på Ing2 igår.

Soldaterna skall få behålla sina baskrar efter muck men dom måste lämna tillbaka baskermärket.

Vem vill ha en basker utan märke?

Ing2 i ett nötskal.

The Swede :baskerKav:

Posted (edited)
BÄDDSOFFA (ok, det kan jag stå ut med)

Va? Bäddsoffa??? :baskerKav:

@The Swede: Det är väl typiskt för det här landet? Baskermärken är dyra...

Edited by Ibsen
Posted
en kul beräkning...

Vi säjer att det är 20 000 som på något sätt hämtar ut, och lämnar in utrustning varje år... alla "tar med sig" ett par kalsonger hem... dom är värda kanske 10:- st...  Då förlorar FM 200.000:- årligen...

Om hälften "tar med sig" sin regnrock hem, värde 237:- för FM... Det blir 2.370.000:- om året... så att Pengar försvinner ur FM, kankse inte bara är politkernas fel :lol:

kan meddela att för något år sedan vissade dom en dokumentär på tv om försvarets "ekonomi" o där var det massor med scouter m.m. m.m. som hade fått listor på mtrl som dom skulle få av försvaret men det blev aldrig av minns ej riktigt men har för mej att dom hade nån dålig ursäkt???

sen åkte filmteamet till en sopstation där dom slängde TON o åter TON med helt NYA kläder från försvaret rakt ner i förbränningsugnen.

Visst är det en hel del svinn bland soldater men FM kan nog själv. eller har jag fel?

:)

Posted

Hmm, hörde från en kompis som ska göra vpl i Arvidsjaur som spec. jägare att de efter vpl klipper sönder kängorna. Stämmer det? Han hade iaf hört det på besökshelgen då han fick sina kängor! Om det stämmer så är det ett fasansfullt slöseri på rediga kängor!

Posted

Rörande utrusningen till scouter och dylikt;

Inse hur stor armé vi hade. Ca 450 000 man i fältförbanden, oavsett att fordonen inte var de nyaste eller kom först via B-avtal så hade samtliga dessa ca 4500 kompanier komplett utrustning avseende spadar, hackor, kompasser, kikare, lite klockor, skidor etc. etc.

Om FM släppte samtlig utrustning som nollas ut ur förråden gratis så skulle varje järnhandel i Sverige kunna slå igen med omedelbar verkan.

Posted

På det kompani jag gjorde lumpen på så fanns det folk som tog hem både en och två uniformer var.

Även jag har en hel del militära persedlar hemma (T-shirts, sockor nån fältskjorta), en värmetröja 90 och en motoroverall.

Hade dock velat ha sovsäcken.

Jag passade också på att köpa en bärsäck 2000.

En kompis som gjorde sin värnplikt i boden för några år sedan lurade till sig i stort sett all utrustning inkl. m/87, skyddsmask, hjälm, spade m.m.

Posted

Tycker det är överjävligt att man överhuvudtaget "tar" med sig saker som man inte skall ha med sig men det är ju en helt ny tråd. :((

Vi fick på det glada 90 talet ta hem Attack dojjorna :wub: samt T-Shirtsen, inget annat.

Och givetvis avslutades det hela med en hejdundrade visitation, som det alltid var på våra hemresor för någon klåfingrig person några tidigare kullar råkat få med sig lite "tyngre saker" hem och minerat ett helt jävla kvarter med 100 kilo deg...... ,O

:angry: