Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

Minnesramsor?

Recommended Posts

Ni har missat en viktig(?) grej! BERTO!!

Var en betydande del av min vpl iaf. Resten var OBSLÖSA och strid/handgemäng i dagrum

och strid/handgemäng i dagrum

Kan tänka mig vilken film som gick på tvn och hur din handgemäng sig ut i dagrummet :=o

Hehehe! Vet inte riktigt vad du anspelar på nu!

Men frågan är om det finns nån film som jag INTE har sett i lumpen... :=o

Nu är jag visserligen j-vligt gammal, (fråga Doyle) men jag har aldrig kunnat komma ihåg vad dessa förb-nn-de minnesramsor ska vara bra för. Jag har alltid haft fullt sjå med att slå i den lilla gruppchefspärmen för att få veta vad det handlar om.

Och då visar det sig att någon j-vla typ - säkert från Armén - (hoppsan) har ändrat en bokstav i tramsan.

Den enda ramsan lärde vi oss på Intendenturskolan: Äta är inte viktigt - skita är viktigare! :D

Der Hauptmann :)

TTT går bra för tjejer i FM Töm Tarm Tuva

:D

Det var riktigt gulligt sagt...ska testa den nästa sjv övn....som kanske också då blir min sista. Mina sjv är hälften tjejer. Så för jämjlikhetens namn kör vi väl då TTT.

DDA ska det vara. OPM kan också vara bra att kolla.

1, 2, 4, 7, eff, dda, opm, ant, kablage brukar lösa de flesta problem. Att sedan få alla d-a signalistd-lar att använda denna eller motsvarande vid förlorad förbindelse verkar vara en övermänsklig uppgift.

Jag hoppas att jag lyckades... ska kolla upp om de små PB-eleverna klarade av den uppgiften. Annars tar jag upp den svarta baskern igen och då blir det synd om dem! :D

På RAPen är det ett mek. De tyckte inte alltid om växeln...

Bättre att hålla sig till OVIAK = Ollon Vård I Annans Kåsa

OMVITLÖK=

Orientera

Motivera

Visa

Instruera

Träna

Lär ut

Öva, Öva ...

Kontrollera

Minnesramsor är fruktansvärt bra för att komma ihåg något.

Jag har faktiskt använt dem i mina studier och nu ett år efter

värnplikten kan jag fortfarande ta fram de åtta soldatreglerna.

ur detta lustiga ord:

BVBABRRI (uttalas bevébabrrrrri, det rullande "R" för att komma ihåg att det är två initiala R i ramsan)

Bekämpa endast fiendens kombattanter och mål av militär betydelse

Vålla inte önigt lidande än vad som fordras för din uppgift

Bekämpa inte en fiende som försatts ur stridbart skick

Avväpna fångar och överlämna dem till din chef

Behandla (denna minns jag inte så bra) alla sårade, skeppsbrutna osv lika oavsett om de tillhör

egna, civila eller fiendens förband

Respektera och skydda civilbefolkningen och deras...öhm byggnader

Respektera personal och föremål som bär folkrättsligt kännetecken

Ingrip för att hindra brott mot dessa regler.

det man behöver komma ihåg är ramsan och det första ordet som initialen står för

så kommer man ihåg resten.

Dock måste jag erkänna att jag glömt de sju S, gorsugas, ufetåss och resten.

Det är väl bara SARA och SOLO som sitter.

Edited by daedalus

Vid lämnande av eldställning: 3 S 2 V

Skydd  (ta skydd)

Säkra (säkra vapnet)

Sikte    (rengör riktmedlen, ställ in grund/stridssikte)

Väska (stäng alla fickor)

Verktyg (se till så du får allt med dig)

Sluta skjuta skydd är ett alternativ.

Samt klartecken på slutet.

För övrigt så sitter jag här med FAL-A utgåva 7 och kan inte se att den skulle vara det minsta hemligt. Antar att det är som ni säger, man byter till en skarp FAL-A.

För övrigt: Nån som har ett senare sambandsreglemente än det från 86? Finns det nåt nyare?

Inte att förglömma

L - Livsfarligt läge (är platsen säker?)

A - Airway and cervical spine control (fria luftvägar, andas den skadade?)

B - Breathing and ventilation (andning, halsens ytliga vener, se på bröstkorgen, andningsfrekvens)

C - Circulation and haemorrhage control (blödning/chock, stoppa blödning, puls frekvens rytm kvalitet, bt, venös infart)

D - Disability (neurologiska symtom, medvetandegrad, pupiller)

E - Exposure depending on environment (helkroppsundersökning med skydd mot kyla)

Detta är undersökningsschema enligt BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support). Man kan väl påstå att man "tragglade" detta ett antal gånger under sjvutbildningen :)

Kom-ihåg-ramsor förknippas ju med FM, men under min praktik på akutmottagningen på Höglandssjukhuset i Eksjö fick jag, på akutrummet, se en ramsa som liknade ABCDE, men fortsatte ända till J :D

Edited by Marzocchi

För övrigt så sitter jag här med FAL-A utgåva 7 och kan inte se att den skulle vara det minsta hemligt. Antar att det är som ni säger, man byter till en skarp FAL-A.

Så, hur ligger det till nu då ?

Är det någon som VET om FAL-A är hemlig ? Det står inget om det på mitt exemplar iallafall.

Är det någon som VET om det finns en "skarp" FAL-A att användas vid krig ?

Visst vore det bra om man använde andra anropssignaler istället för de som är kända av hela universum men är det praktiskt genomförbart ?

Exempelvis så är "min" skyttegrupp under värnplikten känd som "EC" vilket enligt FAL-A då är 1 grupp, 3 pluton. Anropet "EC" är i mina ögon så hårt rotat, eftersom det inte bara användes till radiosignalering, att det blir svårt att byta. Likadant när man ropar på eldunderstöd, anropssignalen är även här hårt rotad.

Dessutom: spelar det någon roll om fienden vet vilken pluton som tar anfallsmålet, det som är intressant för fienden är väl OM någon tänkt ta anfallsmålet ?

Så, hur ligger det till nu då ?

Är det någon som VET om FAL-A är hemlig ? Det står inget om det på mitt exemplar iallafall.

Är det någon som VET om det finns en "skarp" FAL-A att användas vid krig ?

Visst vore det bra om man använde andra anropssignaler istället för de som är kända av hela universum men är det praktiskt genomförbart ?

Exempelvis så är "min" skyttegrupp under värnplikten känd som "EC" vilket enligt FAL-A då är 1 grupp, 3 pluton. Anropet "EC" är i mina ögon så hårt rotat, eftersom det inte bara användes till radiosignalering, att det blir svårt att byta. Likadant när man ropar på eldunderstöd, anropssignalen är även här hårt rotad.

Dessutom: spelar det någon roll om fienden vet vilken pluton som tar anfallsmålet, det som är intressant för fienden är väl OM någon tänkt ta anfallsmålet ?

Som jag har förstått det kan det bytas till kodade anropsignaler vid behov men vanliga FAL-A gäller tills annat beslutats. (Om sambandsbefälen talade sanning).

Det enda som varit hemligt i FAL-A (och fortfarande är till viss del) är anropssignalerna för haubitsbataljonerna, d.v.s. artilleribokstav.

Förutom hysh-hysh-enheter då.

Det kan vara högintressant för fienden att veta exakt vilken pluton som tar anfallsmålet. Kanske inte för den enskilde plutonchefen, men för underrättelsesektionen eller någon annan som håller koll på läget i stort. De håller ju säkert koll på sina fienders förluster, förflyttningar och andra insatser. Det arbetet kan vi underlätta rejält genom att rutinmässigt använda den öppna FAL-A även i krig...

Dessutom är det ju inte bara plutoner som använder sig av anropssignaler...

Maskinpluton i utlandsstyrkan:

TMK = Till Mässen Kaffe

resp.

TMÖ = Till Mässen Öl

Så ökar jag ytterligare på Maskinplutons rykte som öl- och kaffedrickande svin som inte gör annat än lökar men det bjuder jag på... :D

Guest strvkomp
En som jag kommer ihåg på rak arm.

De fyra S:erna och de Tre V:na

Sluta

skjuta

säkra

skydd

Vapen

väska

verktyg

Fel, så här är den:

Sluta

Skjuta

Säkra

Skydd

Sikte

Vapen

Väska

Verktyg

Rätt ska va rätt... :D

// Strvkomp

Jag är novis i sammanhanget, men jag skulle i så fall vilja ha det såhär:

Sluta skjuta (vad ska man annars göra under "sluta")

Säkra (säkra vapnet)

Skydd (skyddsställning)

Sikte (ordna sikten, fäll in, rensa, pula)

Vapen (öh, håll koll på vapnet?

Väska (stäng väskor, allt med)

Verktyg (alla verktyg, övr mtrl med)

Sluta

skjuta

Ger inte det sig självt när "förflyttning" kommenderas ? Dessutom är jag av uppfattningen att "skydd" kommer före "säkra".

Edited by Axial

Sluta

skjuta

Ger inte det sig självt när "förflyttning" kommenderas ? Dessutom är jag av uppfattningen att "skydd" kommer före "säkra".

Om man ska vara petig så räknas väl "att söka skydd" som en förflyttning, precis som om man skulle byta skjutställning. Detta torde innebära att man ska ha säkrat vapnet innan man börjar flytta sig.

Sluta

skjuta

Om man ska vara petig så räknas väl "att söka skydd" som en förflyttning, precis som om man skulle byta skjutställning. Detta torde innebära att man ska ha säkrat vapnet innan man börjar flytta sig.

Jo rimligen.

Och jag gör också så när jag är ute och övar, men drillen sitter hårt.

Det ligger väl nåt gammalt "krig kontra fred" i bakhuvudet och skvalpar. Ska rensa bort det.

Rättning mittåt på mig.

Sluta

skjuta

Jag ser inget fel i att sluta skjuta, säkra och söka skydd görs vid en och samma tidpunkt.

Alltså, sluta skjuta tar ju inte många minuter, bara att dra bort fingret. Sen säkrar jag vapnet omedelbart samtidigt som jag går ner i skydd.