Guest Posted October 14, 2002 Report Share Posted October 14, 2002 Jag har precis laddat ner Henrik Svensks ordermall. Jag undrar nu vad GORSUGAS och UFETÅSS har för någon funktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted October 14, 2002 Report Share Posted October 14, 2002 alltså, minnes ord är ju till för att underlätta för individen om vad som ska göras. Det har även mycket med säkerhet att göra, och säkerheten är A och O. t.ex UFETÅSSS är minnes ordet för anfall. Uppgift=vad som ska göras, vet man inte det blir det inget bra Framryckning=hur, vart, till vart någonstans? Eld= när öppnas eld, hur mycket, på vems order? Tillbakaryckning=när, på vems order, hur? (ingen kvar) Återsamling= vart, (vet man inte det förlorar man lätt folk) Stridsledning=vem leder gruppen/plutonen? Samband=Radio? telefon? ordonnans? anropssignal? kanal? Sjukvård= om du blir skjuten, vart söker du vård? så du ser, minnesorden är viktiga, om det så gäller strid, överlevnad, inrapportering, framförande av fordon osv hoppas att det var svar på din fråga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted October 14, 2002 Report Share Posted October 14, 2002 Ufetåsss=minnesrams för eldöverfall/överfall. Gorsugas och eobusare är minnesramsor för frontsvinsgruppchefs åtgärder vid taget anfallsmål i anfallsstrid. Gorsugas: Gruppera Observatör Rapport till Chef Samband sidogrupp Utgångspunkter Gräv&förbättra Ammunitions & Skaderapport Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted October 14, 2002 Report Share Posted October 14, 2002 Sjukvård= om du blir skjuten, vart söker du vård? -"Godafton, jag har blivit skjuten. Vad jag har hört är det här man söker vård." Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 14, 2002 Report Share Posted October 14, 2002 hehe. -"Godafton, jag har blivit skjuten. Vad jag har hört är det här man söker vård." Oj, vad tråkigt. Ta en kölapp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunken Posted October 14, 2002 Report Share Posted October 14, 2002 En som jag kommer ihåg på rak arm. De fyra S:erna och de Tre V:na Sluta skjuta säkra skydd Vapen väska verktyg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted October 14, 2002 Report Share Posted October 14, 2002 2 S och 4 V är en ramsa som används vid förebyggande av chockskada: Stoppa synlig blödning - Första förband Vila - lägg dem ner Värme - filt, värmejacka, liggunderlag Varsamhet - ta det försiktigt, kolla om de är skadade Ventilation - knäpp upp och underlätta andning, stabilt sidoläge Smärtlindring - se till att de inte ligger på fältflaska, magasin osv.. Den kan också användas för att beskriva en dag i lumpen: Stressa som fan! Vänta... Vänta... Vänta... Vänta... Stressa som fan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 14, 2002 Report Share Posted October 14, 2002 eller som amerikanarna säger, Hurry and wait. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 14, 2002 Report Share Posted October 14, 2002 Kom bara att tänka på de sju S:n Urk, *tänker tillbaka på alla spaningsövningar* Hela Fk ängnades åt detta S:ande! tur att det är över ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted October 14, 2002 Report Share Posted October 14, 2002 SOLO (Vid patrullering) Stanna Observera Lyssna Ofta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 14, 2002 Report Share Posted October 14, 2002 Annars så kan man ju härleda till Soldf 2001 (och äldre årgångar) så får man de alla samlade. :thumbs: http://www.fmlog.mil.se/fmpub/ till er som inte visste. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted October 15, 2002 Report Share Posted October 15, 2002 Mitt bidrag: Bössa,mössa,mask.töm tarm och task. Har ni ungdomar hört den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunken Posted October 15, 2002 Report Share Posted October 15, 2002 Lt. payne: jo den kommer man ihåg... måste finnas hur många ramsor som helst, kom på en till. OBSLÖSA som man använder vid förläggning. En annan kallas de 7 F:n FramåtFramåtFramåtFramåtFanFortsättFramåt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 15, 2002 Report Share Posted October 15, 2002 Mitt bidrag: Bössa,mössa,mask.töm tarm och task. Har ni ungdomar hört den? jo, den har man hört många gånger. tänkte faktiskt på den själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted October 15, 2002 Report Share Posted October 15, 2002 Alla kan väl de 7 s? Men de tre s? Spring Som Satan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted October 16, 2002 Report Share Posted October 16, 2002 Den här är nog sämst hittills: "Vitt på backen - båda hacken" - gasläge I eller II på AK5:an... 'nuff said! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Minnesramsa för att komma ihåg anropsignalerna på bat. Skyttebataljonerna i Brig. Julens Lilla Nubbe Underbar / VJ, VL, VN & VU Skyttekomp i Bat. Quintus Räknar Sina Tår / Q*, R*, S* & T* eller den icke så rumsrena Qinnan Runkar, Suger Tiger. Frågesport!! NOGA - Betydelse och användningsomr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Har en annan icke rumsren för kompanierna i mekbat: PQRSTX Polska Qvinnor Rakar Sällan Tofsen i Xrysset Jag skyller på en viss fänrik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 SOLIS - Så Oerhört Långt Ifrån Slutet... men glöm aldrig att MUCK är en sorgens dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hades Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 EOBUSARE Eldställning skjutgränser Observatör Bevakningsområde Utgångspunkter för målangivning Samband med sidoförband Am och skade rapport från flankerna Raportera till chef Eldställning gräv och förbättra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Narogh Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 7 S för spanings rapporter. Stund <-- när. Ställe <-- var. Styrka <-- hur många. Slag <-- vilken typ. Sysselsättning <-- vad de gör. Symbol <-- utmärkande symboler typ nummer på strv. Sagesman <-- spanande grp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 ARN: Man får inte heller glömma FLAGGSOLIS = För Lat Att Göra Grovgörat... Vad jag vet så fanns det "Basseregler" för vad de nyinryckta skulle göra för "de gamla" med alla "bassegrader". Nån som vet? Jag kommer ihåg den sista bassegraden: CA = CivilAspirant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunken Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 PEDAR PErsonal (skador osv) Drivmedel (drivmedelsläget) Ammunition (hur mycket ammo finns kvar) R, (hmm, vad FAN stod R:et för?!.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 PEDAR PErsonal (skador osv) Drivmedel (drivmedelsläget) Ammunition (hur mycket ammo finns kvar) R, (hmm, vad FAN stod R:et för?!.) Rapport till chef möjligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 PEDAR PErsonal (skador osv) Drivmedel (drivmedelsläget) Ammunition (hur mycket ammo finns kvar) R, (hmm, vad FAN stod R:et för?!.) R= Reperationsbehov, eller? Annan på samma tema; PRAVDA Personal Reperationsbehov Ammo Vatten (Ved oxå när olämpligt ta i naturen) Drivmedel (brukade ibland lägga in här "drivmedel" grp dvs mat) Ackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunken Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 JUST det reparationer var det ja tack för hjälpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 PEDAR PErsonal (skador osv) Drivmedel (drivmedelsläget) Ammunition (hur mycket ammo finns kvar) R, (hmm, vad FAN stod R:et för?!.) R= Reperationsbehov, eller? Annan på samma tema; PRAVDA Personal Reperationsbehov Ammo Vatten (Ved oxå när olämpligt ta i naturen) Drivmedel (brukade ibland lägga in här "drivmedel" grp dvs mat) Ackar ---------------------------------------------------------------------- Båda har missat en viktig punkt... (tycker jag) :P PEDARS PErsonal: Styrkebesked Drivmedel: full tank, 1/2 tank...etc Am:mängd mag, p-skott....etc Repbehov: fordon, vapen...etc Stridsvärde: Begränsningar för lösande av ny uppgift Taget ur stående kompO 2sskkomp 322sskbat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 Felsökning Ra180: 1,2,4,7,eff., Kablage,antenn 1= Tid,datum 2= Rda 4= nyckel 7=aktiv nyckel Eff.= Effekt-knappen Kablage=sladdar Antenn= Antenn Något som varje sambandsnisse måste kunna... ____ Edited by Fu_Dahlberg 021022 23:55 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 22, 2002 Report Share Posted October 22, 2002 Fu Frippe: Första stadiet enligt "bassereglementet" var väl Mäsk. Detta var man tills nästa omgång värnpliktiga ryckte in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted October 22, 2002 Report Share Posted October 22, 2002 Proto: Vad stod Mäsk för då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts