Froddan Posted December 22, 2003 Report Posted December 22, 2003 (edited) Klockan 10.51 den 19 december 2003 förklarades F 16 som nedlagt. En fin cermoni. Men varför nedläggning... varför! Läs mer på: http://www.flygvapnet.mil.se/index.php?lan...c=news&id=19088 Edited December 23, 2003 by Froddan Quote
Void Posted December 22, 2003 Report Posted December 22, 2003 Skulle säga att det är 8 år försent... F15 Quote
KB_2004 Posted December 22, 2003 Report Posted December 22, 2003 :( En för vårt kära F16... När solen går ned på nyårsafton hissas flaggan för sista gången. Dock kommer det att vara mkt verksamhet där iallafall, med MTK, ATK, F20 etc. Och vi frivilliga kommer definitivt att vara kvar. Men ändå.. Quote
Sir Vival Posted December 22, 2003 Report Posted December 22, 2003 :( En för vårt kära F16... När solen går ned på nyårsafton hissas flaggan för sista gången. Dock kommer det att vara mkt verksamhet där iallafall, med MTK, ATK, F20 etc. Och vi frivilliga kommer definitivt att vara kvar. Men ändå.. När solen går ned på nyårsafton halas flaggan för sista gången. Quote
Lt P Posted December 22, 2003 Report Posted December 22, 2003 Men titta en ny medalj! Spännande! Allt ont för något gott med sig :P F-16's nedlägggningsmedalj förmodar jag. Quote
KD803 Posted December 22, 2003 Report Posted December 22, 2003 F-16's nedlägggningsmedalj förmodar jag. Japp. Extra trevligt att medaljbandet har DIFs färger. Vad jag tycker om nedläggningsbeslutet är en annan sak. Det kanske räcker med att säga att F 4s JA inte var baserade på Frösön när de bevakade flygförbudszonen över Stockholm i samband med minnesstunden över Anna Lindh... Quote
106 Posted December 22, 2003 Report Posted December 22, 2003 Jag visste inte att förband i FV hade nedläggningsmedaljer, jag har då inte sett någon tidigare. Även Swedint delade ut en ny medalj i samband med flytten, visserligen är väl medaljutdelning det de kunde bäst så det var väl passande. http://www.swedint.mil.se/index.php?c=news&id=19094 För övrigt håller jag med BJE i frågan om F16s nedläggning till förmån för F4. Quote
KB_2004 Posted December 22, 2003 Report Posted December 22, 2003 När solen går ned på nyårsafton HALAS flaggan för sista gången. ..Ehum så rätt så rätt *tillfällig blackout* Ber om ursäkt =) Klockan 1451 på nyårsafton HALAS flaggan för sista gången... Quote
Elfgren Posted December 23, 2003 Report Posted December 23, 2003 (edited) F16 nedlagt, sörj Svea. Vem är gubben på bilden? inte f*n är det Jan Andersson.. kanske regements chefen Edited December 23, 2003 by Elfgren Quote
KD803 Posted December 23, 2003 Report Posted December 23, 2003 Vem är gubben på bilden? inte f*n är det Jan Andersson.. kanske regements chefen Nej, men väl flottiljchefen... Quote
Froddan Posted December 23, 2003 Author Report Posted December 23, 2003 F16 nedlagt, sörj Svea. Vem är gubben på bilden? inte f*n är det Jan Andersson.. kanske regements chefen Jahopp, jag har noll koll så jag får väl lite på er... Quote
Guest Kp Ampe Posted December 23, 2003 Report Posted December 23, 2003 Japp, det är flottiljchefen Christer Olofsson. Så här stod det i Upsala Nya Tidning den 19 dec. "— God morgon kamrater, sade flottiljchefen Christer Olofsson. Han besvaras av folkmassan framför honom. Fyra Viggenflygplan från F4 samt två Saab safir från Ärna flygklubb svepte över en blytung himmel. Det var 1 juli 1943 mitt under brinnande världskrig som F 16 invigdes. Mycket har hänt sedan dess. — I dag känner jag ingen glädje men jag känner stolthet, sade Christer Olofsson, som tackade personalen för den här tiden. När alla punkter i programmet betats av återstod en enda kommentar. — Härmed förklarar jag F 16:s flygflottilj nedlagd, avslutade Christer Olofsson" Kp Ampe Quote
Pansardvärg Posted December 23, 2003 Report Posted December 23, 2003 Känns konstigt att titta på ett nedlagt förbands hemsida!! http://www.f16.mil.se/ Quote
106 Posted December 23, 2003 Report Posted December 23, 2003 Vem är gubben på bilden? inte f*n är det Jan Andersson.. Jan Andersson är också med på bilden (den suddige generalen), fast ej i fokus. Känns konstigt att titta på ett nedlagt förbands hemsida!!http://www.f16.mil.se/ Den där sidan verkar ha dött redan i samband med nedläggningsbeslutet om inte ännu tidigare. F10 lades ner för ett år sedan, men sidan ligger fortfarande uppe men verkar inte uppdateras längre av förklarliga skäl. http://www.f10.mil.se/ Quote
HVU Forces Posted December 23, 2003 Report Posted December 23, 2003 Känns alltid lika tråkigt när något regemente lägger ner! :( Sorligt men sant :( Quote
106 Posted December 24, 2003 Report Posted December 24, 2003 Känns alltid lika tråkigt när något regemente lägger ner! :( Sorligt men sant :( Tur att vi inte lagt ner något regemente de senaste 3,5 åren då. :P F16 var en flottilj (Upplands flygflottilj), vill man tala om regementen, flottiljer, skolor etc rent allmänt heter det förband. Kommer F20 fortsätta heta Flygvapnets Uppsalaskolor eller kommer det byta namn nu när man även skall grundutbilda krigsförband (Strilbat)? Blir sambandsflyget kvar på Ärna eller flyttade det tillsammans med 5. div? Quote
HVU Forces Posted December 24, 2003 Report Posted December 24, 2003 @ 106 jajajajajaja jag är trött Tack annars för rättelsen Quote
KD803 Posted December 24, 2003 Report Posted December 24, 2003 Kommer F20 fortsätta heta Flygvapnets Uppsalaskolor eller kommer det byta namn nu när man även skall grundutbilda krigsförband (Strilbat)? Eftersom F 14 kunde heta Flygvapnets Halmstadsskolor även fast de utbildade basbataljoner så behövs det nog inget namnbyte för F 20s del. Snarare är det nog bra om vi behåller skolnamnet, så att inga politiker får för sig att det är ett förband som man kan lägga ner ;) Quote
Calle no1 Posted December 27, 2003 Report Posted December 27, 2003 Sen har vi ju FM UndSäkC som huserar på området, dem får fortsätta hålla flaggan högt. RIP F16! Quote
cerberusz Posted December 27, 2003 Report Posted December 27, 2003 (edited) JAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! Äntligen läggs det där jävla råtthålet ned!!!! Sveriges sämsta soldater, övningsterrängen är ett skämt och framför allt, färre stockholmare i uniform!!!! Detta måste firas med ett par rejäla salvor stulna närlys på nyårsafton!!!! Det man kan hoppas på nu, är att politikerna får upp ögonen för vad som händer där nu: upprättandet av en till flottilj, F20. Snart har de lika många soldater som innan (detta har ju Flygvapbet gjort tidigare vid Malmen)... Lojalt mot riksdagsbeslut och skattebetalarnas pengar...NOT! Ni som sörjer F16: Är ni dumma i huvudet eller jobbar ni där? Ni som tror på argumenten som GI (som råkar vara förlagd just till F16/F20, jäv? NÄÄÄÄÄÄ!?) angående luftrum och övningsterräng: åk till frösö kyrka, snurra 360 grader och återkom sedan..... Säg till någon, så kommer jag och hjälper till att rulla upp stängslet! JIPPPIIIEEE!!!!! Edited December 27, 2003 by cerberusz Quote
KD803 Posted December 27, 2003 Report Posted December 27, 2003 Ni som tror på argumenten som GI (som råkar vara förlagd just till F16/F20, jäv? NÄÄÄÄÄÄ!?) angående luftrum och övningsterräng: åk till frösö kyrka, snurra 360 grader och återkom sedan..... Säg till någon, så kommer jag och hjälper till att rulla upp stängslet! JIPPPIIIEEE!!!!! Må vara att det finns gott om luftrum att öva i runt Frösön. Men när F 4 sätts in skarpt står deras kärror ofta parkerade i Uppsala... ;) Efter FB 04 kan du nog åka upp till Östersund om du vill hjälpa till att rulla upp stängsel. Quote
106 Posted December 27, 2003 Report Posted December 27, 2003 (edited) @cerberusz Hmm, moget inlägg. Eftersom det inte står i din profil undrar jag vad du har för egenupplevd erfarenhet av F16 samt soldater och befäl därifrån. Det man kan hoppas på nu, är att politikerna får upp ögonen för vad som händer där nu: upprättandet av en till flottilj, F20. Snart har de lika många soldater som innan (detta har ju Flygvapbet gjort tidigare vid Malmen)... Lojalt mot riksdagsbeslut och skattebetalarnas pengar...NOT! F20 fanns redan så man upprättar inte en ny flottilj. Eftersom UndSäkC, StrilC, FBS, OPIL mm finns på området och dessutom detachementet i Bålsta så har man ju ändå hyfsade fasta kostnader. Hur tycker du man skall göra istället för att göra av med så lite som möjligt av skattebetalarnas pengar. Samma sak på Malmen, FMV:Prov, FOI, Hkpflj, 4. Hkpbat, specialflygdivisionen mm kostar ju pengar och inget av detta är ju helt nytt. Signalspaningen har funnits där sedan F8 lades ner och fram till 1997 (?) även målflygdivisionen. Innan Hkpflj och 4.Hkpbat fanns AF2 på platsen. Så att man utbildar några fler värnpliktiga lär inte göra så stor skillnad, särskilt inte eftersom de saknar stridsfordon och annat dyrt. Men man kan undra varför man flyttade TIS JA37 från F16 till F4, liksom MFD från F16M till F4 med alla kostnader det innebär (och förlorad kompetens/förmåga), bara för att flytta vidare till F21 efter bara något år. Var det värt pengarna? Nej, jag jobbar inte på F16 och gjorde heller inte GU på F16, det måste alltså innebära att jag är dum i huvudet. och ja, jag har stått vid Frösö kyrka och sett mig om och vad ser man? Jo just det, ingenting. Bynäset (?) används väl inte längre som skjutfält? Vad ser man om man står på F6 och tittar österut? Jo, ett stort skjutfält (Vättern). I närheten av F11, F12, F13 och F15 (även F2, F8, F18)? Östersjön. Edited December 27, 2003 by 106 Quote
Guest matte Posted December 28, 2003 Report Posted December 28, 2003 cerberusz: Jaha du...Inte för att jag är Stockholmare eller jobbar på F16...men ditt inlägg är ett av de mesta korkade jag läst här på forumet...Du verkar verkligen ha en seriös inställning... Quote
Doyle Posted December 28, 2003 Report Posted December 28, 2003 Ja, man hade ju verkligen förväntat sig att en officersaspirant (eller du kanske har tagit examen nu) skulle uppföra sig lite mer moget. Eller glöms etik totalt bort under termin 3-4 på Säkförbandsavdelningen i Halmstad? Quote
Dobberman Posted December 28, 2003 Report Posted December 28, 2003 och framför allt, färre stockholmare i uniform!!!! Detta måste firas med ett par rejäla salvor stulna närlys på nyårsafton!!!! Se nu till att du fattar raketerna som vanligt i din klassiska "ORALSEX" pose innan du tänder stubinen.. Gott Nytt år och många nya hjärnceller till dig Quote
Smocken Posted December 28, 2003 Report Posted December 28, 2003 det måste alltså innebära att jag är dum i huvudet. Ja det innebär det nog, den uppfattningen har jag fått efter att ha läst ditt sista inlägg. Quote
Guest Andrew Posted December 28, 2003 Report Posted December 28, 2003 Säg till någon, så kommer jag och hjälper till att rulla upp stängslet! JIPPPIIIEEE!!!!! Klockren tjänstgöring för den typen av person/mentalitét som du visar upp här i forumet. God natt F16 Hörde att F20 ev. Kommer att byta namn till Skolförband av något slag senare ev. Quote
Fbj972 Posted December 28, 2003 Report Posted December 28, 2003 (edited) det måste alltså innebära att jag är dum i huvudet. Ja det innebär det nog, den uppfattningen har jag fått efter att ha läst ditt sista inlägg. OT! Nu hänger jag inte med... Vad är det i 106's inlägg som gör honom dum i huvudet? JAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! Äntligen läggs det där jävla råtthålet ned!!!! Sveriges sämsta soldater, övningsterrängen är ett skämt och framför allt, färre stockholmare i uniform!!!! Detta måste firas med ett par rejäla salvor stulna närlys på nyårsafton!!!! Det man kan hoppas på nu, är att politikerna får upp ögonen för vad som händer där nu: upprättandet av en till flottilj, F20. Snart har de lika många soldater som innan (detta har ju Flygvapbet gjort tidigare vid Malmen)... Lojalt mot riksdagsbeslut och skattebetalarnas pengar...NOT! Ni som sörjer F16: Är ni dumma i huvudet eller jobbar ni där? Ni som tror på argumenten som GI (som råkar vara förlagd just till F16/F20, jäv? NÄÄÄÄÄÄ!?) angående luftrum och övningsterräng: åk till frösö kyrka, snurra 360 grader och återkom sedan..... Säg till någon, så kommer jag och hjälper till att rulla upp stängslet! JIPPPIIIEEE!!!!! Har du knarkat, eller? Du bör snäppa upp dig omgående! Edited December 28, 2003 by Fbj972 Quote
106 Posted December 28, 2003 Report Posted December 28, 2003 det måste alltså innebära att jag är dum i huvudet. Ja det innebär det nog, den uppfattningen har jag fått efter att ha läst ditt sista inlägg. Om du var allvarlig (lite svårt att veta på ett forum) så vore det bra om du förklarade varför du fått den uppfattningen eller kom med motargument om det är mina åsikter du inte delar. Quote
KD803 Posted December 31, 2003 Report Posted December 31, 2003 Jaha, då var det över då. :( Nu tillhör man F 20 till cerberusz stora förtvivlan ;) Quote
Recommended Posts