jansssson Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Att vi som rycker in som PB/KB-elev bor tillsammans under vår tid på KBS har jag kopplat, men sen då?? Vad händer när vi placeras ut i respektive kompani och i respektive pluton där vi ska tjänstgöra. Vi kommer ju va "något" högre än de GB/Meniga som rycker in senare under året. Vi kommer ju vara delaktiga i deras utbildning och leda dem under denna tiden. Bor vi med dem GB/soldater vi "har hand om", eller kommer alla KB-elever fortsätta bo tillsammans?? Eller äre nåt annat typ av boende (Alla PB i en pluton har ett logement medan övriga delar på resten), eller hur kommer det vara?? Kommer vi vara för meniga vad högre befäl är för oss (dvs, dem hälsar eller ställer givakt eller hur det funkar, varje gång vi kommer in?, det kan ju bli jobbigt för dem om vi bor tillsammans)... Vill gärna veta mer om "livet" under tiden... Berätta någon... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Hos oss så låg regementets samtliga KB-elever i en kasern under deras KBS. Ungefär samtidigt som soldaterna ryckte in flyttades KB-eleverna ut på kompanierna. KB-eleverna från samma kompani delade på ett logement. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Antar att det kan vara olika från regemente till regemente men på A3 där jag gjorde min GU ryckte KB in i februari och bodde då för sig själva. PB ryckte in i juni och bodde då i samma kasern som KB. När vi GB/E ryckte in i augusti flyttade PB och KB ut på sina respektive kompanier. På vårt kompani hade PB eget logement Och vi GB/E hade egna. När våra g-soldater sedan ryckte in så bodde vi GB tillsammans med dem medan PB bodde kvar i sitt logement. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansssson Posted December 19, 2003 Author Report Share Posted December 19, 2003 Låter bra... Precis så ja vill ha det *nej jag tänker inte motivera varför :P * Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 När vi ryckte in så flyttade Kb(gruppcheferna) in i våra grupper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansssson Posted December 19, 2003 Author Report Share Posted December 19, 2003 @ Ful Hur kommer det säg att KB-eleverna (för jag antar att det var det du mena när du skrev Kb) bara var gruppchefer?? KB-elever gör väl "alltid" (Armén) 450 dagar som typ XXXplutonbefäl, och vad jag vet kommer vi verka som plutch eller stf plutch... Om KB-eleverna är gruppchefer, vad är GB då?? Vad finns mellan gruppchef och meniga soldater kan passa en GB?? (stf gruppchef??) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 @jansssson Som du kanske noterat är Ful från K3. Inom jägeriet är KB gruppchefer (finns andra befattningar på ledning och liknande) och GB/E är vanliga soldater. Att någon är KB innebär inte alltid att han/hon ens kommer få vara chef. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 @janssssonSom du kanske noterat är Ful från K3. Inom jägeriet är KB gruppchefer (finns andra befattningar på ledning och liknande) och GB/E är vanliga soldater. Att någon är KB innebär inte alltid att han/hon ens kommer få vara chef. Det gäller väl också flera teknikertjänster, däribland min som jag förstått det. Är inskriven som SyTe (PB) i marinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansssson Posted December 19, 2003 Author Report Share Posted December 19, 2003 @ 106 och Ful Där ser man... Missade att han var K3are... Det visste jag egentligen, att det funkar så där, jag tänkte nog bara i "för smala banor"... Och, jag vet att det kan hända att man som KB-elev kanske inte får vara chef, men det är en annan historia. Det var jag som gick OT , nu går vi tillbaka snart... Lite OT till är att jag personligen tycker det är FEL att ta in befälselever som inte för nyttja sin utbildning ("vara" chef) under tiden dem är där. Och om fallet nu är så, att man behöver längre tid till befattningar som inte får vara chefer, så ska utbildningsinformationen inte säga att dem får verka som plutch eller stf plutch om så inte säkert är fallet. Det inger falska förhoppningar vilket leder till besvikelse när man väl är där. Står det i utb. beskrivning att dem kommer verka som plutch eller stf, så Ska dem få göra det, åtminstonde ett litet tag. NU ska jag sluta gå OT i min egen tråd, var bara tvungen att avreagera mig. Är det nån som vet hur boendet är specifikt på P7?? Har förresten hört ett rykte om att den har byggt/bygger/kommer bygga "baracker" utanför de befintliga logementen. Stämmer detta och är det nåt som kommer nyttjas av oss som rycker in i jan?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 (edited) På P7 bor man besättningsvis dvs. du kommer att bo med din grupp, inte med de andra KB. Motiv: Kan man dö med sin besättning så kan man bo med sin besättning. Nya byggnader kommer inte att hinna stå klart förrän efter att du har muckat. Edited December 19, 2003 by jake the snake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 19, 2003 Forumsledning Report Share Posted December 19, 2003 Jag citerar 106 "Att någon är KB innebär inte alltid att han/hon ens kommer få vara chef. " För det är enkelt kort o bra förklarat. Att det står gruppbefäl eller plutonsbefäl eller kanske kompanibefäl på dina papper spelar ingen roll, de har inget med att göra om du kommer vara t.ex plutonchef motsv Jag kan tänka mig att på det flesta förband så ligger KB under KBS för sig själva, sen när GB eller F soldaterna rycker in flytter de in med dom ELLER som de gjorde på K3 under min tid, så flyttar KB in med övriga i sin grupp EFTER att alla gjort sin GSU, för det är då beffatnings utb. för många börjar och man börjar jobba tillsammans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansssson Posted December 19, 2003 Author Report Share Posted December 19, 2003 Så att det står gruppbefäl, plutonsbefäl eller kompanibefäl på pappren, har alltså INGENTING med om man får "leda" / "vara chef" / "känna sig snäppet högre än dem andra utöver grad" eller inte, utan stort sätt bara ett sätt att skriva hur lång tid man ligger inne och vilka grader man hinner få under tiden / mucka som. Kompanibefäl = 450 dagar i armén, muckar som vpl fänrik. That's it?? Inget annat?? Varför kalla det "befäl" överhuvudtaget, och varför på kompani nivå?? Bättre att kalla det något som man får ut nåt av, och vid sidan av skriva utb. längd och MUCKar grad. //Lite smått irriterad, mestadels pga att jag är trött... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 19, 2003 Forumsledning Report Share Posted December 19, 2003 Välkommen till Försvarsmakten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansssson Posted December 19, 2003 Author Report Share Posted December 19, 2003 (edited) "Älskade hatade Försvarsmakten" har jag hört från vissa håll... Förstår vad dem menade nu... Hur det kommer va i framtiden påverkar mig inte mycket, men Jag vill inte riskera bli utan viktig del i vpl, som Står omnämnd i utbildningsbeskrivningen vilket är det enda jag har att gå efter. Jag har länge..., väldigt länge, tänkt på att satsa vidare inom FM. YOFF, Internationell tjänstgöring osv osv... Och jag vill inte gå miste om chansen till detta, för att FM inte Låter mig göra den tjänst jag är Uttagen till. Står det att skytteplutonsbefäl kommer verka som plutch eller stf plutch, så tycker jag alla som är uttagna till skytteplutonbefäl ska få göra det. Vad jag befarar mest, är att hälften av oss (eller nån % ) som rycker in, ska få göra vad det står i utb. beskrivningen, och att andra hälften inte får den chansen, och därmed har lägre förutsättning för "karriär". Och, naturligtvis, att jag skulle hamna i den sistnämnda hälften. Edited December 19, 2003 by jansssson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Det handlar knappast om att få "chansen". Befälen på kompaniet som du kommer ligga på vet exakt vilka kvalitèr dom söker hos VPL befälen. Du kommer under utbildningen att få många chanser att bevisa att det är du som platsar, och om du inte gör det så kommer dom att hitta rätt tjänst åt dig. Rätt man på rätt plats! Pliktverket kan inte göra en sådan bedömning, dom ser bara till att personer med rätt värden hamnar på tjänster som passar tjänsteprofilerna. KB = Befäl på kompani Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Att: Kb är fortfarande "chefer" även om de kan vara det på grupps nivå, vilket jag bara ser som positivt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 (edited) Hos oss låg GB och KB likadant, fast KB låg en våning ovanför oss. På enasidan av korridoren i varje våning va det stora logoment. På andra sidan små, där fans det två sängar i varje. Vi GB hadde ett sånt. KB låg ovanför oss, nu hadde inte vi några KB på Bev-S men alla KB låg på samma ställe. Men efter KBs böt dom till en annan våning... fast det gjorde dom inte förens nästa kull KB kom in. EDIT: dom låg inte övanför oss i sängen, utan våningen ovanför Edited December 20, 2003 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalle Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Jo jag är ju inskriven som amröj KB men kommer att bli GC...vilket jag inte alls är missnöjd med. Känns som att man kommer att få mer närhet till soldaterna och tid där man faktiskt för befäl som GC. Men en liten fråga. I mina papper står det att jag skall tjänstgöra 445 dagar... Innebär detta att jag blir snuvad på min vpl fänrik grad med 5 dagar eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Så att det står gruppbefäl, plutonsbefäl eller kompanibefäl på pappren, har alltså INGENTING med om man får "leda" / "vara chef" / "känna sig snäppet högre än dem andra utöver grad" eller inte, utan stort sätt bara ett sätt att skriva hur lång tid man ligger inne och vilka grader man hinner få under tiden / mucka som. Kompanibefäl = 450 dagar i armén, muckar som vpl fänrik. That's it?? Inget annat?? Varför kalla det "befäl" överhuvudtaget, och varför på kompani nivå?? Bättre att kalla det något som man får ut nåt av, och vid sidan av skriva utb. längd och MUCKar grad. En anledning till att vissa tas ut som GB, PB eller KB är att dom under sin utbildning skall göra något som kräver en stor personlig mognad (vilket de befälsuttagna ofta har). Som exempel kan nämnas att drivmedelsförarna på F7 är gruppchefsuttagna, trots att dom inte kommer att få leda några soldater i någon stor utsträckning. Märk även att det är skillnad på plutonchef och plutonbefäl. En plutonchef är en yoff som ansvarar för plutonen, ett plutonbefäl är en vpl som skall "assistera" plutonchefen. Lite snabbt förklarat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Det var nog väldigt snabbt förklarat Magnus, det är nämligen även en stor skillnad på plutonchef i fredsorganisationen och krigsorganisationen. En fredsplutonchef är en Y-off medan en krigsplutonchef kan vara Y-off, Res-off eller vpl-off (KB) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Det var nog väldigt snabbt förklarat Magnus, det är nämligen även en stor skillnad på plutonchef i fredsorganisationen och krigsorganisationen. En fredsplutonchef är en Y-off medan en krigsplutonchef kan vara Y-off, Res-off eller vpl-off (KB) The Swede Det är uppfattat. Belönar min okunskap med kinesisk båge fram till julafton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lvkv skytt Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 När jag gjorde lumpen så låg vi först på gb/e skola för att sen gå ut på plutoner. Det vanliga när man har tjänster som gör att man är nära varandra är att man även delar logement, i vårat fall blev det ej så eftersom logementet redan var fullt med e soldater och grannluckan stog tom så då fick kb eleverna och bandvagnsförarna trycka in sitt pick och pack där istället . Att tro att soldaterna kommer att sprätta upp i enskild ställning för att en kb kommer in på logementet låter inte särskilt realistiskt och borgar heller inte för god anda på plutonen. Det bästa tipset jag har att ge är att inte göra skillnad på grader utanför tjänsten och i tjänst leda på ett naturligt sätt och INTE försöka bete sig som en yoff eller allmänt drygt (detta kommer bara att leda till dåliga resultat vilka somliga fick erfara). I fält var kb eleverna uttagna chefer och tar således emot order och orienterar övriga i gruppen om vad som skall göras etc de tar även beslut inom ramen för uppgiftens lösande, på kasern så var kb dagelev och ledde brak, visiterade städning, lämnade av plutonen till pc på morgonen etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts