Jump to content

Huka er gubbar och kärringar??


Gusten

Recommended Posts

Alltså, vitsen med att bränna av ett gäng skott i luften :dong: , jag bara undrar :blink: . Anledningen är att jag i skrivandes sitter och kollar på nyheterna om Saddams tillfångatagande och nyss var det en irakier som brassade på med en ak ut i det blå. Jag förstår att de är glada att gubben är fångad. :clap::}:banana Borde upplysa killen om att kulorna går ju inte direkt i omloppsbana utan what goes up, must come down.. :dong::(( Har läst att det är en del dödsfall där detta händer. Jag fattar inte vitsen...... /Gusten :baskerHV:

 

Ps Nej, jag har inte precis upptäckt smiliesarna... 0:) Ds

Ps 2 Ok, jag borde ha lagt den här på Propagandaministeriet..... :( Ds

Link to comment
Share on other sites

Det här är en tradition hos våra vänner på sydligare breddgrader.

Så har det alltid varit, och det kommer nog alltid att vara så.

De tycker att det är fräckt att skjuta i luften. (och det kan jag iofs förstå) men att sen göra det är ju en annan sak.

De har ju en lite annan syn på vapen och en annan tillgång på dem också.

Link to comment
Share on other sites

finns många namn på detta (inget personligt norska vänner, eller muslimer)

Norsk patron ur.

Muslimks skottställning.

Massa fler men mins inte alla:)

I Kosovo kallade vi det för Slivo-skjutningar

Slivovo e en typ av sprit som har inmundigats o därefter har den ryska blysprutan hämtats o pangats med!

Därav namnet slivo-skjutning. (när detta händer så e gärningsmännen oftast glada)

Link to comment
Share on other sites

Har foton från en Svensk barre som stog på Camp Oden under BA tiden. Visar ett kulhål i taket, 7.62 kulan som ramlade in upptejpad brevid och tidpunkten för detta skrivet brevid.

 

Var också något som hände kring jul och nyår där nere, hörde en hel del locals brassa iväg fulla mag upp i luften. Och enligt uppgifter så skulle en aningen överförfriskad dansk soldat ha gjort samma sak på deras camp! :camo:

 

Och nyhets sändningarna här nere (Australien) säger att minst 4 personer i Bagdad har dött pga nerfallande kulor under dom senaste timmarna.

Link to comment
Share on other sites

I Kosovo kallade vi det för Slivo-skjutningar

Slivovo e en typ av sprit som har inmundigats o därefter har den ryska blysprutan hämtats o pangats med!

Njao, Slivovo är en by i Kosovo.

Slivo i slivoskjutningar är väl från slivovica...

 

Nårsafton 95/96 tillbringade jag på en radiorelästation (B7) i Bosnien, freden var ju ny och "alla" firade med dylika skjutningar, det var ett sjuhelvetes fyrverkeri ,O

Link to comment
Share on other sites

I Kosovo kallade vi det för Slivo-skjutningar

Slivovo e en typ av sprit som har inmundigats o därefter har den ryska blysprutan hämtats o pangats med!

Njao, Slivovo är en by i Kosovo.

Slivo i slivoskjutningar är väl från slivovica...

 

Slivovic (plommonbrännvin) någon...?

,O

Link to comment
Share on other sites

såg eller rättare sagt hörde ett filmklipp från detroit i usa på tv 4 60 minutes förra året.

det lät som de första minuterna ur "rädda menige ryan" och spårljusen såg ut som över bagdad under första gulf-kriget.

 

det var ett fullt normalt nyårsfirande i gang-land enl repotaget. jeeus!!!

fast de riktade väl mynnigen mot kanada kanske?

 

fast sköts det inte ett gäng varningskott i centrala göteborg för ett på år sedan?

tror inte de sköts i marken direkt va?

Link to comment
Share on other sites

Fenomenet är inget nytt :((

 

Var ett gäng år sedan nere i sydamerika, som en månförmörkelse inträffade, och enligt deras legender så är det en jätteorm som sväljer månen, vilket ledde till att milis, militär och Gerilla Öppnade eld mot "ormen" med allt dom hadde, vilket ledde till ganska många dödsfall i närliggande städer, pga nedfallande kulor...

 

Förövrigt finns det en scen i "the mexican" som tar upp detta ;)

Link to comment
Share on other sites

Läste för ett par månader sedan om ett plan över f.d. Jugoslavien (kan ej precisera) som blev nedskjutet av bröllopsdeltagare vid ett bröllop de flög över. Ett enmotorigt sportflygplan. Minns inte om de två i planet dog...

Link to comment
Share on other sites

Guest Dreaden

I samma hastighet den kommer upp kommer eller ska det komma ner! På någon helg övning berättade en löjtnant att det hade hänt något sådant någon hade skujit i luften sen hade kulan försunit upp i det blå sen kom den ner och träffa en civilist som åkte i en bil någon stans :D

Link to comment
Share on other sites

finns många namn på detta (inget personligt norska vänner, eller muslimer)

Norsk patron ur.

Muslimks skottställning.

Massa fler men mins inte alla:)

Amerikansk patron ur kallas det i min umgängeskrets

"Amerikansk patron ur" var en synonym till att tömma magget mot fi när jag låg inne.

Link to comment
Share on other sites

I Kosovo kallade vi det för Slivo-skjutningar

Slivovo e en typ av sprit som har inmundigats o därefter har den ryska blysprutan hämtats o pangats med!

Njao, Slivovo är en by i Kosovo.

Slivo i slivoskjutningar är väl från slivovica...

 

Nårsafton 95/96 tillbringade jag på en radiorelästation (B7) i Bosnien, freden var ju ny och "alla" firade med dylika skjutningar, det var ett sjuhelvetes fyrverkeri :)

Jo en by e det allt!

Har för mig att vi kallade det för slivovo! spriten alltså.

men jag kan minnas det fel också :unsure:

Kärt barn har många namn! mobbade me B)

Link to comment
Share on other sites

"Amerikansk patron ur" var en synonym till att tömma magget mot fi när jag låg inne.

Har alltid fått höra att "amerikans ptr ur" är just att på läge A tömma magasinet i luften motsv.

 

Myten säger att namnet kommer från Vietnam där det blev för många vådaskjutningar i samband med ptr ur eller när de blev för slarvigt genomförda således så tömde man magasinet mot en stackars buske motsv.

OBS!! Ingen som helst trovärdig källa på detta. dvs sanningshalten nog ganska låg!!!!!!

 

@Dreaden: Vad din löjnant med största sannolikhet talade om var en skjutning med KSP 58 där de övade mejning och kulfånget var otillräckligt och en stackars bilist ett par km bort fick en kula i huvudet och avled. Sök på forumet, finns garanterat trådar om detta.

Link to comment
Share on other sites

I samma hastighet den kommer upp kommer eller ska det komma ner! På någon helg övning berättade en löjtnant att det hade hänt något sådant någon hade skujit i luften sen hade kulan försunit upp i det blå sen kom den ner och träffa en civilist som åkte i en bil någon stans :unsure:

Helt ratt - om man bortser fran luftmotstander (vilket man ju inte kan, men om) sa passerar den mynningens hojd med exakt samma hastighet som nar den lamnade mynningen.

 

Det blir ju naturligtvis lite langsammare av diverse anledningar, men nara nog.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller "bravo tvo six zero", så är det ngt tillfälle i början då de tror att de börjar bli beskjutna och börjar skjuta tebax,,, senare när man kollat händelsen med de som var där visade det sig vara bönder som firade ngt

Eeeh... det är väl "Bravo Two Zero" enbart? :uzi

Link to comment
Share on other sites

I samma hastighet den kommer upp kommer eller ska det komma ner! På någon helg övning berättade en löjtnant att det hade hänt något sådant någon hade skujit i luften sen hade kulan försunit upp i det blå sen kom den ner och träffa en civilist som åkte i en bil någon stans :D

det är anledningen till varför skarpt höftskott med ksp i fredstid, inte är tillåtet.

eller om förbudet är hävt numera?

det kom runt början av 90-talet sedan en bilist blev ihjälskuten tre km från ett skjutfält.

runt södertälje har jag för mig.

 

det var sommar och det övades med ksp, killen körde med öppen ruta på bilen, och det blev hans död.

kulan hade så liten hastighet vid träffen, att om rutan vart stängd hade han klarat sig enl undersökningen.

 

som en instruktör sa:

"han hade förmodligen krockat i nästa kurva för hans tid på jorden var ute ändå"

 

kulan letade sig in på det enda svaga stället i pannbenet och klippte någon viktig blodåder.

någon milimeter och vilket håll som helst och han hade förmodligen klarat sig med livet i behåll.

Link to comment
Share on other sites

I samma hastighet den kommer upp kommer eller ska det komma ner! På någon helg övning berättade en löjtnant att det hade hänt något sådant någon hade skujit i luften sen hade kulan försunit upp i det blå sen kom den ner och träffa en civilist som åkte i en bil någon stans :D

det är anledningen till varför skarpt höftskott med ksp i fredstid, inte är tillåtet.

eller om förbudet är hävt numera?

det kom runt början av 90-talet sedan en bilist blev ihjälskuten tre km från ett skjutfält.

runt södertälje har jag för mig.

 

det var sommar och det övades med ksp, killen körde med öppen ruta på bilen, och det blev hans död.

kulan hade så liten hastighet vid träffen, att om rutan vart stängd hade han klarat sig enl undersökningen.

 

som en instruktör sa:

"han hade förmodligen krockat i nästa kurva för hans tid på jorden var ute ändå"

 

kulan letade sig in på det enda svaga stället i pannbenet och klippte någon viktig blodåder.

någon milimeter och vilket håll som helst och han hade förmodligen klarat sig med livet i behåll.

Det är tillåtet.

 

Dock ska man lysa av för Dmax om man inte kan säkerställa att kulorna slår ned i målområdet. (skjuter mot ett berg etc.)

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller "bravo tvo six zero", så är det ngt tillfälle i början då de tror att de börjar bli beskjutna och börjar skjuta tebax,,, senare när man kollat händelsen med de som var där visade det sig vara bönder som firade ngt

Eeeh... det är väl "Bravo Two Zero" enbart? :tveka:

10 böjsträck

 

(har bara läst den ende som kom undan)

Link to comment
Share on other sites

I samma hastighet den kommer upp kommer eller ska det komma ner! På någon helg övning berättade en löjtnant att det hade hänt något sådant någon hade skujit i luften sen hade kulan försunit upp i det blå sen kom den ner och träffa en civilist som åkte i en bil någon stans :)

det är anledningen till varför skarpt höftskott med ksp i fredstid, inte är tillåtet.

eller om förbudet är hävt numera?

det kom runt början av 90-talet sedan en bilist blev ihjälskuten tre km från ett skjutfält.

runt södertälje har jag för mig.

 

det var sommar och det övades med ksp, killen körde med öppen ruta på bilen, och det blev hans död.

kulan hade så liten hastighet vid träffen, att om rutan vart stängd hade han klarat sig enl undersökningen.

 

som en instruktör sa:

"han hade förmodligen krockat i nästa kurva för hans tid på jorden var ute ändå"

 

kulan letade sig in på det enda svaga stället i pannbenet och klippte någon viktig blodåder.

någon milimeter och vilket håll som helst och han hade förmodligen klarat sig med livet i behåll.

Murphy´s lag eller???? :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

I samma hastighet den kommer upp kommer eller ska det komma ner! På någon helg övning berättade en löjtnant att det hade hänt något sådant någon hade skujit i luften sen hade kulan försunit upp i det blå sen kom den ner och träffa en civilist som åkte i en bil någon stans :blink:

det är anledningen till varför skarpt höftskott med ksp i fredstid, inte är tillåtet.

eller om förbudet är hävt numera?

det kom runt början av 90-talet sedan en bilist blev ihjälskuten tre km från ett skjutfält.

runt södertälje har jag för mig.

 

det var sommar och det övades med ksp, killen körde med öppen ruta på bilen, och det blev hans död.

kulan hade så liten hastighet vid träffen, att om rutan vart stängd hade han klarat sig enl undersökningen.

 

som en instruktör sa:

"han hade förmodligen krockat i nästa kurva för hans tid på jorden var ute ändå"

 

kulan letade sig in på det enda svaga stället i pannbenet och klippte någon viktig blodåder.

någon milimeter och vilket håll som helst och han hade förmodligen klarat sig med livet i behåll.

Murphy´s lag eller???? :Malaj:

Minst sagt!

I dess jävligaste form, dessutom... Stackare som blev drabbad...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...