Guest Andrew Posted September 30, 2004 Report Posted September 30, 2004 @ Jarl mfl ... Baskerprovet är inte mkt värre än det ni redan gått igenom . det är samma kötta/panneben som gäller , dock under lite längre sammanhängande tidsperiod. Se bara till hålla efter era fötter så löser ni det med bravur det är jag säker på. ;) Quote
Guest suzuki_rider Posted September 30, 2004 Report Posted September 30, 2004 Hoppas nån kan och vill svara på ännu en skade-fråga. Undrar om dem på pliktverket, kan neka en jägar-utbildning, pga en gammal skada. Självklart vill de inte skicka dit folk de inte tror klarar utbildningen. Men skador läker ju ändå, och om man själv tror sig kunna klara det, är vältränad och motiverad, finns det fortfarande chans??? /Knäskador suger Quote
2Sharp Posted September 30, 2004 Report Posted September 30, 2004 (edited) Personen svarar: - "Tilltalar du mig på det sättet igen, så kommer jag att släpa ut dig i snön och misshandla dig - förstått?". Rösten tillhörde en viss Lt O. Glockrent! Sådant händer, jag har hört fler liknande situationer, alltid lika lyckat.. eller inte... suzuki_rider: tänk efter om det är värt att riskera en bestående skada, visst läker skador, men det beror ju också på vilken typ av skada det är. Knäskador skall man vara försiktiga med, jag talar av egen erfarenhet. Lyssna på Kimster, han talar vist här nedan... Edited September 30, 2004 by 2Sharp Quote
Forumsledning Kimster Posted September 30, 2004 Forumsledning Report Posted September 30, 2004 Hoppas nån kan och vill svara på ännu en skade-fråga. Undrar om dem på pliktverket, kan neka en jägar-utbildning, pga en gammal skada. Självklart vill de inte skicka dit folk de inte tror klarar utbildningen. Men skador läker ju ändå, och om man själv tror sig kunna klara det, är vältränad och motiverad, finns det fortfarande chans??? /Knäskador suger Enligt en mycket klar statistik och av hur mycket erfarenhet som helst så är en av de STÖRSTA anledningarna att folk bryter från Jägarutbildningae är att gammal skada som slits upp. När jag låg inne så stod nästan 50% av alla som bröt pga fd. skador. Jag hör det fortfarande och det är mycket vanligt, man underskattar skadans verkan under utbildningen. Källa: mitt egna förband, + ett gäng andra truppofficerar jag pratat med, även på icke j-förband Bara så du vet.. sen är det upp till dig att ta beslut. Quote
DarCore Posted October 1, 2004 Report Posted October 1, 2004 Hoppas nån kan och vill svara på ännu en skade-fråga. Undrar om dem på pliktverket, kan neka en jägar-utbildning, pga en gammal skada. Självklart vill de inte skicka dit folk de inte tror klarar utbildningen. Men skador läker ju ändå, och om man själv tror sig kunna klara det, är vältränad och motiverad, finns det fortfarande chans??? /Knäskador suger Läs: http://www.f7.mil.se/article.php?id=6972 "Tidigare skador = avbruten Flygbasjägartjänst." Quote
Guest suzuki_rider Posted October 1, 2004 Report Posted October 1, 2004 Jag känner två som fullfjort norrlandsjägar-utbildning, med skador i knän. Den e väl inte lättare än FBJ, eller vet jag fel kanske?? Men jag ska nog satsa på en icke jägar utbildning iaf, o som alla säger: utbildningen blir ju det man gör den till... Quote
2Sharp Posted October 1, 2004 Report Posted October 1, 2004 Jag känner två som fullfjort norrlandsjägar-utbildning, med skador i knän. Den e väl inte lättare än FBJ, eller vet jag fel kanske?? Men dåså, då är det ju inga bekymmer.. Kör på bara, du kan ju alltid ha knät i flerbruksficka stor om det skiter sig.. Quote
pickensthlm Posted October 1, 2004 Report Posted October 1, 2004 (edited) Hoppas nån kan och vill svara på ännu en skade-fråga. Undrar om dem på pliktverket, kan neka en jägar-utbildning, pga en gammal skada. Självklart vill de inte skicka dit folk de inte tror klarar utbildningen. Men skador läker ju ändå, och om man själv tror sig kunna klara det, är vältränad och motiverad, finns det fortfarande chans??? /Knäskador suger kan bara säga hur det är här på Flygbasjägarskolan. Vi har hittills 26 st avhopp av 86 st inryckande, dvs. drygt 30 %, den absoluta majoriteten av dessa avhopp var just gamla skador i främst knän och rygg. Du kan alltid prova att rycka in och se hur det känns, går det så går det! Klarar du det inte pga. skador blir du omplacerad till en lättare tjänst, t.ex. bevakning eller liknande. Lycka till! mvh Lodjursaspiranten Edited October 1, 2004 by pickensthlm Quote
Jarl Posted October 2, 2004 Author Report Posted October 2, 2004 Hoppas nån kan och vill svara på ännu en skade-fråga. Undrar om dem på pliktverket, kan neka en jägar-utbildning, pga en gammal skada. Självklart vill de inte skicka dit folk de inte tror klarar utbildningen. Men skador läker ju ändå, och om man själv tror sig kunna klara det, är vältränad och motiverad, finns det fortfarande chans??? /Knäskador suger Pricis som picken sa så har vi haft stora problem med skador fram och tillbaka. Många som bagataliserar sina skador i knän/rygg/fötter får antingen avbryta sin tjänst eller gå med i vår haltpatrull som då missar vissa delar av utb. Som det ser ut nu blir det ett gäng som inte kan gå baskerprovet. Quote
Guest Sidron Posted October 3, 2004 Report Posted October 3, 2004 (edited) Man borde väl kunna förebygga att en gammal skada bryter ut igen om man stretchar, tränar upp den aktuella kroppsdelan och återigen stretchar? sen finns det väl sjukgymnast? Är man tillräckligt motivrad klarar man nästan allt om inte allt. det hänger i psyket också! Edited October 3, 2004 by Sidron Quote
2Sharp Posted October 3, 2004 Report Posted October 3, 2004 (edited) Man borde väl kunna förebygga att en gammal skada bryter ut igen om man stretchar, tränar upp den aktuella kroppsdelan och återigen stretchar? sen finns det väl sjukgymnast? Är man tillräckligt motivrad klarar man nästan allt om inte allt. det hänger i psyket också! Som tidigare sagt, det finns ju en stor variation på skador. Ex: en meniskskada där du tagit bort delar av menisken är väl kanske inte de bästa förutsättningarna för att genomföra en tyngre värnplikt? Oavsett hur mycket du stretchar och tränar. Det är ju inte skador som sträckningar och blåmärken vi menar direkt.. Problemet är ju inte att du kanske klarar av det, problematiken ligger ju främst i risken att få bestående men för resten av livet. Många har ett fett pannben och kan pressa sig hårt, men... Edited October 3, 2004 by 2Sharp Quote
DarCore Posted October 3, 2004 Report Posted October 3, 2004 Kan någon mod. förklara varför mitt inlägg blev bortklippt ? Quote
Guest fbjs-gungner Posted October 3, 2004 Report Posted October 3, 2004 vilka är det som ligger innte nu i år på FBJS? gungner log 2 här! bergström har jag sett! skjuta KSP är lagom skoj faktiskt! men vården e riktigt jobbig! well well tillbaka till k 23 nu å sova lite! sambands i morgon! (GSU:n va ganska lätt! köttigt i mellan åt men man dör ju inte!) Quote
pickensthlm Posted October 3, 2004 Report Posted October 3, 2004 Fjärde patrullchef på Jägarpluton här! Vi GB:ar har precis haft terrorövning, varit ute o marschat hela natten, så man är mindre pigg i huvudet nu! Känns lite nervöst inför baskerprovet med tanke på orienteringen, ingen som vill ge lite synpunkter? Är det till största delen vägar man går på eller är det den läskiga terränglådan också? log. 6:s dagelev Quote
Guest Sidron Posted October 3, 2004 Report Posted October 3, 2004 Man borde väl kunna förebygga att en gammal skada bryter ut igen om man stretchar, tränar upp den aktuella kroppsdelan och återigen stretchar? sen finns det väl sjukgymnast? Är man tillräckligt motivrad klarar man nästan allt om inte allt. det hänger i psyket också! Som tidigare sagt, det finns ju en stor variation på skador. Ex: en meniskskada där du tagit bort delar av menisken är väl kanske inte de bästa förutsättningarna för att genomföra en tyngre värnplikt? Oavsett hur mycket du stretchar och tränar. Det är ju inte skador som sträckningar och blåmärken vi menar direkt.. Problemet är ju inte att du kanske klarar av det, problematiken ligger ju främst i risken att få bestående men för resten av livet. Många har ett fett pannben och kan pressa sig hårt, men... det är i och för sig sant Quote
.Nisse. Posted October 3, 2004 Report Posted October 3, 2004 Känns lite nervöst inför baskerprovet med tanke på orienteringen, ingen som vill ge lite synpunkter? Är det till största delen vägar man går på eller är det den läskiga terränglådan också? Oroa dig inte för orienteringen =P Quote
Guest Andrew Posted October 3, 2004 Report Posted October 3, 2004 (edited) Känns lite nervöst inför baskerprovet med tanke på orienteringen, ingen som vill ge lite synpunkter? Är det till största delen vägar man går på eller är det den läskiga terränglådan också?log. 6:s dagelev Ta dig bara till första UPKn och därefter till den 2:a , 3:e osv så är det inga problem ;) Tjusningen med att gå baskerprov är just att man inte skall veta allt för mycket då blir det inte lika kul & förmodligen skulle du känna dig mindre stolt efteråt om du hade all info på förhand. ;) Lycka till på Lodjursmarschen pickensthlm + alla övriga Fbj-Aspiranter ! Edited October 3, 2004 by Andrew Quote
Emil-9 Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 Oroa dig inte för orienteringen =P ;) sugen på å gå med magnusson? Quote
Stockman Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 Finns det en andra mönstring för flygbasjägare? Vilka är isåfall kraven? Quote
Emil-9 Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 Finns det en andra mönstring för flygbasjägare? Vilka är isåfall kraven? på mönstringen gör du, precis som för alla andra som söker en jägartjänst, ett jägartest. sen om du kommer in får du åka på en förinfo, alltså inte en extra mönstring som tex FJS har. förinfon är till för dig själv så du kan se hur du ligger till inför inryck och känna på det lite! Quote
Stockman Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 Aha, tackar, är det samma system som K3 jägarna har? Quote
.Nisse. Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 Oroa dig inte för orienteringen =P ;) sugen på å gå med magnusson? Ja som fan Upptäckte i lördags att kängorna inte var ingådda då jag och en polare lastade ryggsäckarna med vikter och gick iväg till skidbacken, jävlar vilken kramp man fick på vägen upp, men utsikten var det inget fel på :P Quote
LYNX Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 alla vägar leder till Hagshult... ;) Jaa..... på något sätt hamnar man på de ställena man verkligen, absolut inte alls ville hamna igen på... För mig var det Gunnarn... hatade det under GU... hamnade där på KFK typ 6-7 år senare... fy fan.. det enda bra med det stället var mattanternas x-tretm goda omsorg... Gunnarn är ett ställe där man fick "möta sig själv", jag träffade en riktig mes :P . Men NORRA BJÖRKE... De som ska ut på "promenad" och leta efter filtmössan, kommer att förstå vad skräck innebär. N Björke upphäver fysikens lagar och 100 m ( i Björke mått ) omfattar mil av lidande. Sug på den. Quote
Fbj Johansson Posted October 6, 2004 Report Posted October 6, 2004 Norra Björke Vilken jävla skön backe! Det är en av moderjords stora skapelser och jag ler varenda gång jag kör förbi Hunneberg. Njuter av att veta att alla inneliggande skall gå upp där..och njuta som jag en gång gjort. Quote
Tarzan Posted October 6, 2004 Report Posted October 6, 2004 Ehhmmm, det låter oroväckande ;) Men det fixar vi nog galant. Quote
Jarl Posted October 6, 2004 Author Report Posted October 6, 2004 Norra BjörkeVilken jävla skön backe! Det är en av moderjords stora skapelser och jag ler varenda gång jag kör förbi Hunneberg. Njuter av att veta att alla inneliggande skall gå upp där..och njuta som jag en gång gjort. Hahah vet pricis vad du snackar om, för där har vi redan gått upp och ner lika många gånger som AK5an har delar......... och vi ska snart dit igen.. Quote
pickensthlm Posted October 6, 2004 Report Posted October 6, 2004 är Norra björke den där slalombacken??? Quote
Guest Andrew Posted October 6, 2004 Report Posted October 6, 2004 (edited) Nej ... N Björke är inte Slalom backen. ;) Picken du tänker nog på S-backen upp vid Flo Klev ;) Edited October 6, 2004 by Andrew Quote
Razvedka Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 (edited) Skall ni hålla på så här blir man ju sugen att gå igen och igen och igen ! Edited October 7, 2004 by Razvedka Quote
Jarl Posted October 7, 2004 Author Report Posted October 7, 2004 Backe som backe Skojj var det iaf! Det är också skojj att ha helgpermis efter att ha legat inne i 4 veckor.. ;) Quote
Recommended Posts