pickensthlm Posted April 25, 2004 Report Posted April 25, 2004 Kom precis hem! utmattad efter två dagar av marscher med sten i ryggsäcken, milen o andra fysiska tester. ca 1/4 hoppade av under helgen, anledningarna varierade,alltifrån skador till omotivation. Åkte från Flygbasjägarskolan med annan bild av flygbasjägartjänsten, det är inte testerna som är de jobbiga under utbildningen, utan flygbasjägarvardagen. trötta hälsningar från en förinformerad Pickensthlm Quote
Fbj972 Posted April 25, 2004 Report Posted April 25, 2004 Åkte från Flygbasjägarskolan med annan bild av flygbasjägartjänsten, det är inte testerna som är de jobbiga under utbildningen, utan flygbasjägarvardagen. Jepp, det har sagts förr.. På FbjS gäller det, precis som på många andra förband, att man skall palla av vardagen, då den är jävligt slitsam. Man skall klara av det tjänsten föreskriver lika bra dag 15 som dag 1. Hoppas att helgen har varit givande! Quote
Jarl Posted April 25, 2004 Author Report Posted April 25, 2004 Japp då var man hemma! Fredagen började med en 10 år gammal film tills klockan var 16:00 och alla hade kommit.. Sen var det upprop, uppdelning av grupper, käk, hämta ut grejjor, byta om till meckoverall och keps och sånt.. Sen marscherade vi till gripencentrum för att få info om tjänsten samt den nya markplutonen och vad den innebär.. Efter det var det ut i skogen och sova i 20mannatältet som gällde samt vila. Lördagen började kl 06 med käk, sen fick vi lära oss att sätta upp puppan (enmanstältet) ett ANTAL ggr :D Efter det var det käk och sen marsch/rundvisning i 1h 30 min med sandsäckar och packning.. *skavsår* ;) .. Samtidigt som hälften gick på marsch gjorde resten styrketesten och vise versa. Efter det var det dax för milen.. Sen dusch och sova i puppan. Söndagen gick mest ut matrealvård och lämna in material.. vi slutade vid 11-snåret. Själv tyckte jag infohelgen var skitbra.. Speciellt våra faddrar som bestod av inneliggande lodjur som var hur sjyssta och bra som helst (mycket snällare än vad jag hade förväntat mig! )! Man fick en bra bild av tjänsten och de olika befattningarna. Och ont i fötterna Quote
zoom Posted April 26, 2004 Report Posted April 26, 2004 ca 1/4 hoppade av under helgen, anledningarna varierade,alltifrån skador till omotivation. Åkte från Flygbasjägarskolan med annan bild av flygbasjägartjänsten, det är inte testerna som är de jobbiga under utbildningen, utan flygbasjägarvardagen. Nja det var väl närmare 1/5 som åkte hem väl :P ;) Säger det samma som du. Man har en helt annan bild av det hela nu och det var en väldigt givande förinformation! jalle det räcker inte att säga att vi satte upp den där puppan ett ANTAL ggr.. ;) Vi gjorde ju det i säkert 3 timmar Skavsåren var heller inte att leka med ;) ;) Quote
SNAFU Posted April 26, 2004 Report Posted April 26, 2004 (edited) Man går självklart inte därifrån oberörd när de efteråt radar upp alla ryggsäckar från de som åkte hem (19st). Visst tänker man till... Bra helg med rätt innehåll enligt mig. //SNAFU Edit: ändrade lite Edited April 26, 2004 by SNAFU Quote
pickensthlm Posted April 26, 2004 Report Posted April 26, 2004 Under lördagen var det flera som sa att det var 25 stycken som hoppat av. Sedan när vi lämnade in materielen sista dagen så var det även några till som fullföljt hela helgen, men tänkte ändå hoppa av. Sedan vet jag inte hur många det var av de som blev inkallade till extra intervju som i slutändan blev kickade också. Men men, de allra flesta kämpade på som tusan, ta t.ex. milen! Syns om tre månader Quote
Gorg Posted April 26, 2004 Report Posted April 26, 2004 Flygbasjägarskolan i traditionsenlig internationell samövning med danska Jaegerkorpset. http://www.f7.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=21505 I år genomfördes övningen under v 416-417 varvid Flygbasjägarskolan deltog med fem patruller. 5 patruller, är det hela årskullen eller endast en del? Bara två bilder :( Quote
J Lo Posted April 26, 2004 Report Posted April 26, 2004 5 patruller, är det hela årskullen eller endast en del?Bara två bilder :( Det är endast en del av årskullen... Dom som inte fick åka va ganska bittra på de andra... Quote
1228 Posted April 26, 2004 Report Posted April 26, 2004 När jag låg inne som bevsold så fick vi över tre flygbasjägaraspiranter till vår pluton. En gnällspik som aldrig skulle ha klarat det, en som troligtvis skulle ha klarat det om det inte vore för ena knät. Han fick sån respekt från övriga aspiranter att han umgicks med dem så gott det gick på flottiljområdet fram tills muck. Den sista hoppade av från vår pluton efter ett par veckor och skulle komma tillbaka som aspirant 03/04 om någon operation av något slag gick som det skulle. Quote
pickensthlm Posted April 27, 2004 Report Posted April 27, 2004 kanske himla offtopic, men jag chansar ändå. Hur är det om man bor i Göteborg men har flickvän i stockholm och vill åka hem till henne på sin permis från FBJS, får man det eller gäller resvägen endast till föräldrar? en kär blivande flygbasjägaraspirant Quote
Razvedka Posted April 27, 2004 Report Posted April 27, 2004 Det är ju en ganska allmän fråga om just VPL resor - Finns en annan tråd om det! Det som gäller mig veterligen är att man som vpl får fria resor till och från den ort man är MANTALSKRIVEN på. Allt annat är upp till en vänlig tolkning från förbandets resedetalj (F7).... Vad gäller årliga "Palnatoke" i Danmark, så är det normalt 6 Ptrl på FBJ pluton... Och NI som snart rycker in som aspiranter - Träna hårt! Quote
BlackIce Posted April 27, 2004 Report Posted April 27, 2004 Kan man bli kickad om dom märker på infohelgen att man inte klarar av att göra olika styrketest fullt lika bra som dom andra? Quote
J Lo Posted April 27, 2004 Report Posted April 27, 2004 Kan man bli kickad om dom märker på infohelgen att man inte klarar av att göra olika styrketest fullt lika bra som dom andra? Nej, eftersom infohelgen är frivillig så kan dom inte kicka någon. Men man får en tillsägelse från befälen om att man måste träna mer. Syftet med infohelgen är ju att se hur man ligger till fysiskt sett. Quote
Razvedka Posted April 27, 2004 Report Posted April 27, 2004 (edited) Kan man bli kickad om dom märker på infohelgen att man inte klarar av att göra olika styrketest fullt lika bra som dom andra? Svar som ovan. Informationen syftar även till att kunna få en bild av individerna och hur deras träning ser ut/ligger till. Detta kan sedan följas upp under den senare utbildningen. Under GU (GSU) är det sedan inga större problem att peta ngn om han skulle "hamnat fel". Dock gäller det ju att KLARA uppställda krav på infohelgen! Blunda och räkna på fingrarna, ca 90 dagar till inryck och den tiden bygger man inte upp en bra plattform på... Edited April 27, 2004 by Razvedka Quote
Gorg Posted April 27, 2004 Report Posted April 27, 2004 Hur mycket CSAR utbildning har man på Fbjs? Alltid undrat över det. Quote
Fbj972 Posted April 29, 2004 Report Posted April 29, 2004 Då har FbjS varit nere i Danmark för samövning med Jaegercorpset. Lär mer här. Quote
Downhill Posted April 29, 2004 Report Posted April 29, 2004 Jag hörde av min polare som var med på info helgen att ca hälften INTE klarade milen på 48 minuter (inte särskiljt kuperad teräng). Det är ju ta mig fan skammligt att så många inte tagit tag i träningen än. Quote
MP/Säk0405 Posted April 29, 2004 Report Posted April 29, 2004 Väldigt offtopic.... men är denna tjänst ni diskuterar här likartad MPJ vad det gäller de fysiska krav som ställs? Quote
LYNX Posted April 29, 2004 Report Posted April 29, 2004 Den perfekta FBJ! Vänta bara grabbar....DET ÄR EN TIDSFRÅGA! ( Dax att gå ner i labbet och klona vidare ) Quote
slask! Posted April 29, 2004 Report Posted April 29, 2004 Grr! Den där skulle inte jag villja möta ensam i djungeln Hehe skön bil lynx Quote
LYNX Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Grr! Den där skulle inte jag villja möta ensam i djungeln Hehe skön bil lynx LYNX rätta ansikte. Ja själv har jag slutat experimentera på mig själv. Det går ett PAR gillett sensor om dagen....om jag säger som så! Quote
Fbj972 Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Jag hörde av min polare som var med på info helgen att ca hälften INTE klarade milen på 48 minuter (inte särskiljt kuperad teräng). Det är ju ta mig fan skammligt att så många inte tagit tag i träningen än. Kan bara instämma. Det är för jävla dåligt att saft och bulle-generationen inte tar saker och ting på större allvar. Det är lätt att snacka och drömma sig bort, men när något skall presteras skiter det ihop sig, p.g.a. att dagdrömmandet har tagit för mycket fystid. Som tur är finns det fortfarande 18-åringar med lite pannben, men jag tror att det börjar bli en bristvara... / Gammal gnällig gubbe alias Fbj972 Quote
Downhill Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Det ska bli spännande och se om det ligger till på samma sätt hos blivande k3 jägare. Ska dit nästa helg. Avger ev raport här sedan Quote
zoom Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Som tur är finns det fortfarande 18-åringar med lite pannben, men jag tror att det börjar bli en bristvara... / Gammal gnällig gubbe alias Fbj972 Instämmer på båda dessa uttalanden! Quote
SNAFU Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Jag hörde av min polare som var med på info helgen att ca hälften INTE klarade milen på 48 minuter (inte särskiljt kuperad teräng). Det är ju ta mig fan skammligt att så många inte tagit tag i träningen än. Kan bara instämma. Det är för jävla dåligt att saft och bulle-generationen inte tar saker och ting på större allvar. Det är lätt att snacka och drömma sig bort, men när något skall presteras skiter det ihop sig, p.g.a. att dagdrömmandet har tagit för mycket fystid. Som tur är finns det fortfarande 18-åringar med lite pannben, men jag tror att det börjar bli en bristvara... / Gammal gnällig gubbe alias Fbj972 *Jäsp*, att ni orkar... För allt var ju så mycket bättre förr? Lätt att klaga över andra, men vad tjänar det till? //SNAFU Quote
Fbj972 Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 *Jäsp*, att ni orkar... För allt var ju så mycket bättre förr?Lätt att klaga över andra, men vad tjänar det till? //SNAFU Det lär inte tjäna något till, men att lämna sin åsikt har en betydelse för mig. Quote
zoom Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Kan ju bara säga så att man blir j'vligt trött på att höra hela tiden hur mycket bättre det var förr... Då klarade väl alla milen på 40 min eller Quote
pickensthlm Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Vi som sprang milen på infohelgen på FBJS fick faktiskt "lite beröm" för att det var fler som hade klarat kravgränsen denna gången än förra året, samt att flera hade klarat det med bra marginal (någon nosade lite på skolrekordet). Så allt var inte bättre förr Hälsningar från Pickensthlm som sprang FBJ-milen på 43 min Quote
Fbj972 Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Mina herrar! Med tanke på att några av er börjar att redovisa era tider på milen, så antar jag att ni har tagit åt er. Min avsikt var inte att snacka ner er, utan att reflektera över att den yngre generationen, eller skall jag kalla den för datagenerationen, faktiskt har blivit fetare och befinner sig i sämre kondition. För er som hetsar upp er nu - SLAPPNA AV... Jag vet mycket väl att det finns mängder av guldkorn där ute... Men jag kan inte förstå hur folk har mage att dyka upp på infohelgen utan att klara av att springa milen på 48 minuter, då det har givits gott om tid till förberedelser. Det handlar om slapphet och inget annat. Jag kan köpa att folk är sjuka eller är skadade, men att hälften är det låter orimligt. Kan ju bara säga så att man blir j'vligt trött på att höra hela tiden hur mycket bättre det var förr... He he... Ta det inte så allvarligt, då det inte alltid är så allvarligt menat. Tro mig grabbar, erat engagemang för att få göra gu på FbjS gör mig glad, vilket medför att jag aldrig skulle få för mig att sänka eran moral, då jag förstår hur mycket detta betyder för er. Kör hårt! Quote
Gorg Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Förinformation på Flygbasjägarskolan Roligt att se att F7:s sida är rätt bra uppdaterad nuförtiden. Quote
Recommended Posts