Jump to content

Recommended Posts

• Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
man får gratullera!  :rocketl:

Du kan inte fixxa ett kort på den?

Helst inte...iallafall inte idag.

Den är ljus brun. Märket består av en lagerkrans med arméns korslagda svärd i mitten.

Casca

Posted

Den är ljus brun. Märket består av en lagerkrans med arméns korslagda svärd i mitten.

Casca

Inget "H" i kransen eller??????, möjligen ett förspel till ett namnbyte B)

Posted

Casca

Inget "H" i kransen eller??????, möjligen ett förspel till ett namnbyte B)

Nä.."H" är ju som många redan nämnt ett heraldiskt missfoster. Vad gäller namnbytet så kommer det att gå ut en enkät till några eller alla HV där vi får ge vår synpunkt. RiksHV tinget var ju oense.

Det kommer att hända otroligt mycket med HV de närmaste 5 åren. Alla ofrälsta bör lämna perrongen och kliva på tåget, för nu går det.

Casca

Posted
[

Det kommer att hända otroligt mycket med HV de närmaste 5 åren. Alla ofrälsta bör lämna perrongen och kliva på tåget, för nu går det.

Casca

:rocketl: Har du några bevis för detta???? :sniper:

Tur att det embarmeliga "H"et är borta i allafall

Posted

Man får ställa in sig i ledet och gratulera :rocketl:

Men vad menar du Casca med det stycket jag citerat?

Speedy

Posted
[

Casca

:) Har du några bevis för detta???? :)

Tur att det embarmeliga "H"et är borta i allafall

Nja...intresset och visionerna om och med HV ökar då huvuddelen av landets förband läggs ned. Det enda som är uttalat(hittills) är att HV inte ska drabbas.

Inriktningen verkar gå åt ett insatshemvärn...och ingenting annat är intressant numera. Det finns tankar om att HV ska ner till initialt 30000 man. För att sedan ytterligar finslipas.

Stöd till samhället skall INTE prioriteras enligt toem 2005. Hemvärnet skall endast fokusera på väpnad, rörlig strid. Detta medför då givetvis en hel del spinnoff effekter.

Den som lever får se.

Casca

Posted (edited)
Stöd till samhället skall INTE prioriteras enligt toem 2005.

:) ÄNTLIGEN, GUD HÖR BÖN !!!!!. Vilka goda nyheter, Tänk att det kan komma något gott av ett försvarsbeslut :), nu skall vi efter alla om och men användas till det vi ska vara tillför VÄPNAD STRID

Nu får vi bara hoppas att inte våra folkvalda mensamedlemmar gör helt om i frågan, det har ju hänt förr ;)

Edited by bravebat
Posted
Ok hoppas du kan fixa en bild på baskern senare, vore kul att se om den var något att bråka om på alla dessa trådar.

Jag har faktiskt försökt få över en bild från telefonen till datorn, men misslyckats. Borde finnas en bild någon annanstans på nätet. Jag löser det på annat sätt annars.

Casca

Posted
Trodde det skulle vara en modell med knopp på. En knopp hade ju varit trevligt.

:)

Casca

Tror att det finns knopp som extra tillbehör, har för mej att jag sett det på militaryshop eller nån motsvarande sida, borde ju gå att eftermontera nån slags skruvknopp, skulle vara händigt att ta tag i vid basker på/av, då kanske man kan få till det där riktiga "carl-johan"stuket samt att det skulle ju se väldigt "chic" ut med en liten knorr, det blir det där lilla extra som kan få utmärka oss HV:are, kolla bara med din MD-grupp att det är ok först och att det inte bryter mot SäkI(utstickande föremål).....

Posted
Stöd till samhället skall INTE prioriteras enligt toem 2005. Hemvärnet skall endast fokusera på väpnad, rörlig strid. Detta medför då givetvis en hel del spinnoff effekter.

Den som lever får se.

Casca

hmm låter i mina öron som en bra tanke!

gör som i många andra delar av världen, skilj på militär och civilförsvar.

tror inte vi kommer tappa någon kompetens åt något håll, det finns mycket bra folk i civilförsvaret som är utb. och "krigsplacerade" som brandmän motsv.

och då kan man dra till sig andra grupper som är duktiga på eftersök bla.

att få fram SAR-styrkor likt den alpina fjällräddningen låter utmärkt.

och plocka in folk som är intresseráde ur civil och frivilligförsvar.

tyvärr måste det till någon form av "militärt" ledarskap och en hel del övning innan hv kan släppa eftersöksbiten helt.

ser faran i hur folk som anser att bara för att de är över 50, blir utmärkta chefer.

och att fler går vilse pga dålig övn. i skallgång.

och HV blir vårt nya infateri modell schweitz, snabbmobiliserat, kunnigt och motiverat.

iofs är väl gökurlandet en dålig jämnförelse, england och deras TA är nog bättre.

men då måste vi få in fler militärer i HV, och inte folk som är med för att roffa åt sig ammo till älgjakten.

ställ kravet att batchf skall ha vart yrkesmilitär någon gång under sig kariärr.

höj ersättningen rejält till plut. och kompchf:er, kasta ut alla gamla "goa" gubbar som bara tar upp plats.

förbjud hv-föreningar att sälja bingolotter!!!

Posted

Nu har jag satt dit märket och övat kantarellform och vanlig form. Man ser ju ut som en sån där specialforces ju. Nu vet jag varför det tjafsats så...så här ...fransk borde ju endast ett fåtal vara förunnat att se ut. Coolt.

:)

Casca

Posted

Håller med Casca till fullo.

Tror att det kommer hända hur mycket som helst med HV de närmsta åren.

Att vi ska ha korslagda gevär tycker jag är en självklarhet då som jag förstått det numera är att betrakta som en del utav Armén som

Posted

För de som är intresserade, så går det bra att knappa in sig på www.svof.tk och där beskåda min kurskamrat iförd HV-baskern!!!!

Jag har hitills bara nyttjat M59 med undtag för en dag med m90, så jag ser inte det praktiska i att ha basker. inget sol /regn skydd för ögonen......

men som sagt, tilldelat gäller...så det är ingen ide att mottjöta!!!! :-(

Posted (edited)

Det är Arméns baskertecken som gäller, tills det är något annat fastställt.

E/fläskfingrar.

Edited by Menige Ryan
Posted
Idag fick vi den "efterlängtade" HV-Baskern. Trodde det skulle vara en modell med knopp på. En knopp hade ju varit trevligt.

:lol:

Casca

Knopp?? :huh: Har inte sett något som liknar en knopp på min. /Gusten :blink:

Posted
För de som är intresserade, så går det bra att knappa in sig på www.svof.tk och där beskåda min kurskamrat iförd HV-baskern!!!!

Jag har hitills bara nyttjat M59 med undtag för en dag med m90, så jag ser inte det praktiska i att ha basker. inget sol /regn skydd för ögonen......

men som sagt, tilldelat gäller...så det är ingen ide att mottjöta!!!! :blink:

Varför är webbadressen svof när det handlar om Hv?

Posted

Jag förstår inte att det är sånt hallå för den "nya" hv-baskern... Själv så har jag snart haft en i ett år... Kolla in min personliga bild om Ni vill ha ett litet smakprov...

Posted
Kom på en sak till, tydligen är det exakt samma nyans på HV-baskern som för utlandsstyrkorna!!! Då kanske det är lättare att tänka hur den ser ut!!!!

där har du lite fel!

den må ha samma nyans som de första utlandsbaskrarna som kom, i mitten på 90-talet, men inte samma sandfärgade som man får ut nu.

att hv får dessa bruna baskrar beror nog på samma anledning som att övriga armen får sina mörkblå, FM gjorde en giantisk felbeställning!

de mörkblå skulle ha vart svarta men istället kom det tre containrar med mörkblå, och istället för att sända tillbaks dem tyckte väl någon

"gilla läget" och skickade ut dem till bla P4.

den mörkbuna baskern som nu delas ut är väl en rest från swedint som hittades vid förberedelserna till flytten.

och visst en mörkbrun basker kan säket med rätt tvättmedel och balkansol få samma färg som dagens utlandsbaskrar.

dessutom bör ju militaryshop efter ha läst denna tråden införskaffat ett lager med basker HV och börjar i sann julhandels anda sälja dessa.

räkna med mycket fördelaktiga priser. :lol:

så yxor oroa er inte, hv får mörkbruna baskrar, era sandfärgade kommer ej att förväxlas med HV's :blink: