Jump to content

Prsk progam

Cinnes

Recommended Posts

Skulle det inte vara en relativt smärtfri investering för fm att t.ex. utrusta sina prickskyttar med varsin handdator av modell palmpilot (modell; inte_toppmodern)) och till denna skriva ett program som räknade ut hur siktet skall ställas in?

Så minimerar man den mänskliga faktorn som fel...

För att påstå en trött, frusen och hungring soldat räknar helt rätt i alla situationer är nog en ganska stor överskattning....

[Givetvis skall soldaterna främst utbildas på att räkna ut dyligt själva för att få vanan då handdatorn bara är en extra "lyx"]

:lol:

Med tanke på hur tekniken är idag är det lättaste att ha automatisk avståndsbestämmare i kikaren. (Finns väl redan?)

Att låta allt styras av datorer och elektronik i fält (på en soldat som en prickskytt) är ju som att bjuda in Murphy på kaffe och kaka enligt mig.

Bättre att slänga med en vanlig miniräknare som är vattentät och möjligtvis en GPS, kan vara bra för IE.

Komplettera den gärna med en GPS då med - bara att peka ut OP och mål på kartan...

och PocketPC-Dart så kan man kasta Psg:t och beställa indirekt eld istället.

Nejdå, mer seriöst så tror jag inte på en handdator i den fallet. Handdatorn med sin korta batteritid och känslighet mot fukt, stötar mm kommer bli ett större problem än prickskytten. Lägg då hellre pengarna på en ny uniform (och kängor) så han håller sig torr och varm och kan tänka bättre.

Annars tycker jag att man hellre borde göra som VH föreslår och bygga in det i kikaren.

Skall man ha någon form av handdator skall den vara ruggad, RÖS-skyddad och ha GPS, sambandssystem mm inbyggt eller ihopkopplat med den.

Det finns en firma i staterna som gör detta redan, ska leta reda på länken. Jag ahr för mig att det var samma firma som hade "Prsk-simulatorn" som var länkad här för 1001 år sedan...

Dom hade en lösning med palm eller motsv samt sin programvara...

@ 106

He he... Jag var lätt ironisk i mitt förra inlägg.

Fast vi har faktiskt testat en "undervattningsvariant" av en PDA med Pocket PC 2003 på jobb - en ganska rubust fransk tingest som jag inte kommer ihåg namnet på (men inte gärna ville lämna ifrån mig).

I övrigt är det mest en #&!$-plattform att utveckla på om man inte kör .Net.

@ 106

He he... Jag var lätt ironisk i mitt förra inlägg.

Förstod det, det var därför jag fortsatte på samma linje.

Handdatorer har alldeles säkert en plats i FM, men jag är inte övertygad om att det är vad prickskytten främst behöver.

Försökte programera om min minräknare funka som lathund, men det blev för komplicerat när man inte hade pillat med den på ett år. och med tanke på att den inte ens höll för gymansietiden så kan jag inte tänka mig att det skulle funka så bra i praktiskt bruk.

Nej ett kikarsikte med fast förstoring

En karta och kompass

Skall man som prsk klara sig med.

Vi (ligger som prickskytt på bassäk) har laserai (kikare med avständsmätare) och så har vi lathundar och tabeller i pappersformat, de flesta har även egeninköpta miniräknare, gps ska vi få ganska snart men de har inte gett oss det än eftersom vi först ska bli bra på karta/kompass, det har varit snack om pda etc. men inte de närmsta året/åren, det är dock inte så svårt att räkna ut korrigeringen om man har en miniräknare.

Med den nya organisationen vi har, vi heter numera säkpluton sjö så är vi (som enda vplförband tror jag) i den högsta prioritets klassen, så om de skaffar någon ny utr. så får vi den ganska snabbt.

Edited by Ralle

Vi (ligger som prickskytt på bassäk) har laserai (kikare med avständsmätare) och så har vi lathundar och tabeller i pappersformat, de flesta har även egeninköpta miniräknare, gps ska vi få ganska snart men de har inte gett oss det än eftersom vi först ska bli bra på karta/kompass, det har varit snack om pda etc. men inte de närmsta året/åren, det är dock inte så svårt att räkna ut korrigeringen om man har en miniräknare.

Med den nya organisationen vi har, vi heter numera säkpluton sjö så är vi (som enda vplförband tror jag) i den högsta prioritets klassen, så om de skaffar någon ny utr. så får vi den ganska snabbt.

Vad har ni för AI? Laican eller e-grp lasern? *nyfiken*