Jump to content

Minor


Cinnes

Recommended Posts

Jag har inte alls så stor koll vad det gäller minor, men som jag har förstått det så kan man lägga en järnplatta eller dyligt över en mina för att öka effekten med vilken minan slår upp i den tilltänkta vagnen.

 

Om så är fallet, kan man inte då på ett rätt smidigt sätt maskera minor i SIB genom att hugga ner en mina i en asfaltsgata o sen maskera den genom att lägga ett brunnslock över? Därmed borde man ju enligt ovanståeende hypotes också öka minans effekt.

 

bara en tanke....

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte bli ett problem med magnetutlösning om man har ett brunnslock som ju är en stor metallklump???

 

Vi fick lära oss att stoppa i en klump sprängdeg istället för brytkryss, lägga på brunnslock eller dylikt, sen smälla "manuellt" med eltändning.

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte bli ett problem med magnetutlösning om man har ett brunnslock som ju är en stor metallklump???

Borde inte bli det. Armeringstiden för magnetutlösningen är ju till för att detonatorn ska "läsa av" magnetfältet runt minan. Sedan utlöser den när detta förändras, t ex genom att 55 ton pansarstål kommer åkande.

 

Om det "naturliga" magnetfältet runt minan innehåller ett brunnslock vid armeringen borde inte göra någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Att placera en strvmina 6 under ett brunnslock borde försämra dess verkan. Bättre att placera en strvm 5 och/eller en bunt sprängdeg under brunnslocket och avfyra det manuellt. Finns det magnetutlösare till 5:an? I sådana fall skulle det vara optimalt.

Edited by Limp
Link to comment
Share on other sites

Att placera en strvmina 6 under ett brunnslock borde försämra dess verkan. Bättre att placera en strvm 5 och/eller en bunt sprängdeg under brunnslocket och avfyra det manuellt. Finns det magnetutlösare till 5:an? I sådana fall skulle det vara optimalt.

Ja.

Mintändare16 är av den sorten.

 

Men spetta upp asfalten i stan?? :baskerPa:

 

<- infoga "hjullastare-med-minborrs-smiley" här.

 

Annars kan du häva ut massa bös över gatan och lägga minor i.

Link to comment
Share on other sites

I händelse av krig ska man vända sina steg mot bilskroten. Där demonterar man så många bromsskivor man orkar och kan transportera med sig. Placeras med fördel ovanpå strvminor. Färdigt med hål och allt. Lagom massa och diameter.

 

Brunslock med manuell utlösning. Jo visst det funkar, men vem fan vill sitta 10 meter från fiendens framryckande stridsvagnar. Inte denne mannen i vilket fall. ett sätt att komma runt minröjning är däremot att från en mina dra pentylstubin ett par meter från minan (mot det håll vagnen förävntas komma) och där gräva ner fett med trotyl och skrot på ett större djup. När minröjaren detonerar den första minan kommer själva fordonet att befinna sig lagom över den sekundära ladningen som då utför sin uppgift på bästa sätt.

 

/Martinator

Link to comment
Share on other sites

:D Försåtsminnera är kul men innan order kommer om den ens kommer( Är av den uppfatning att landet har fallit innan mobilisering anbeffals)

Är det ett par saker att tänka på!

Kriget kommer att ta slut!

Skiten skall bort!

Vad viktigt det då är med en miskiss som bör arkiveras hos högre staber eller dyligt.

Gjorde Ba09 på Delta plut. och röjde ett antal minor. Ej strv mina. Och då inte ha minskiss eller något tar en Satans tid. :unsure:

En annan sak jag vill poängtera är att inte lägga ut fler än det står i skissen.....

Blev vist en mina över var göra med den?

Gräv ner den! :clap:

Som sagt krig brukar ta slut vem som vinner spelar roll men att ta bort resterna tycker jag är viktigast.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt krig brukar ta slut vem som vinner spelar roll men att ta bort resterna tycker jag är viktigast.

Tänk:

"Vem som än vinner så är det jag som kommer få plocka upp minorna.

I läge av förlust, så kommer vi få plocka upp dem som fångar.

I läge av "vinst" kommer vi få plocka upp dem för att kunna bo i landet"

 

Så ta hand om era minskissar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...