Jump to content

Recommended Posts

Det har blivit mycket snack om när folk gjorde Fn-tjänst, IFOR, SFOR och KFOR så jag tänkte starta en ny topic där man kan presentera sig och diskutera erfarenheter.

Kan fan hålla koll på er allihopa   :)

Själv gjorde jag FN-tjänst 93-94 och låg då på 8:e Komp. BA 01.

• Replies 282
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gasgrupp????

Gasgruppen hade hand om all hantering av gasol (användes för uppvärmning och för att driva spisar bl.a.) samt medicinal och svetsgaser.

UNIFIL gjorde av med c:a 4 ton gasol per vecka.

Vi hämtade gasol 1 gång per vecka vid en fyllningsstation i Libanon samt svets och medicinalgaser 1 gång per vecka i Haifa i Israel.

Ibland hämtade vi vissa specialgaser i Tel Aviv, då var man tvungen att övernatta i Tel Aviv. :)

The Swede

roninn.

Israelerna i allmänhet sa väl inte så mycket.

När vi sov över i Tel Aviv gick vi ut civilklädda.

Så länge vi hade pengar att spendera så var dom glada. :)

Israeliska armén såg väl oss mer som en böld i röven som bara var ivägen.

Gränspassagen vid Rosh Haniqra var en övning i den högre skolan.

Innan man fick passera var man tvungen att föranmäla fordonen senast dagen innan, endast ett visst antal FN-fordon fick passera gränsen varje dygn.

Man var tvungen att starta väldigt tidigt för själva gränskontrollen kunde ta 2-4 timmar beroende på vilket humör gränsvakterna var på.

När det var din tur fick du köra fram ditt fordon, öppna alla dörrar, fack och luckor (inklusive tanklocket).

Efter detta fick du gå in och passera metalldetektor och visa upp din eventuella väska samt ditt "bluecard".

Om allt var i ordning fick man sen passera in i Israel.

När man skulle tillbaka var det mycket enklare, då behövde man bara visa sitt "bluecard" för att bli avförd från listan.

The Swede

L108 Libanon 91. Stf C GasGrp, förrådskomp.

L114 Libanon 92-93. C TpGrp, förrådskomp.

JK03 Jugoslavien-Kroatien 93,Stf C TpGrp, Hkv Komp.

JK04 Jugoslavien-Kroatien 93-94,Stf C TpGrp, Hkv Komp.

BA03 Bosnien 94-95. C PackGrp, 7:e komp.

BA05 Bosnien 95-96. C TpGrp, 11:e komp.

/Ken

Jag ser att några av er har varit på två missioner i rad på samma ställe. Hur är det med det nuförtiden egentligen? Hörde nämligen av en officer att man måste vara hemma minst en missionsperiod mellan missionerna för att kunna anpassa sig till det "riktiga" livet i Sverige.

Hade han fått det om bakfoten eller är det ett nytt system? Behövs det att man är hemma emellanåt?

/Aron

Tjena he 2 eller Fyllis

Jag var förare tillsammans med Svalle och Leffe. Tillika var det jag som blev utskälld av överste Bergström för att ha haft för lite motorolja i jeepen samt hade campens danskaste baskerstuk, utan att vara dansk.

Bogdan var namnet

201. Ojdå, fort och fel...

BA 06 Hotel Alfa 1...

HB1 Är jag bara i händelse av krig.

Ni kunde ju åtminstonde köra omkring med mästerverken. Våra Zastava startade aldrig :(

Ove, 10:e. Tango Lima. Strigruppchef.

Jag ser att några av er har varit på två missioner i rad på samma ställe. Hur är det med det nuförtiden egentligen? Hörde nämligen av en officer att man måste vara hemma minst en missionsperiod mellan missionerna för att kunna anpassa sig till det "riktiga" livet i Sverige.

Jodå, det finns en regel som säger att man ska vara hemma ett tag mellan varje mission. Men man skulle kunna säga att det, minst sagt, råder lite flexibilitet på den punkten. ;)