Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kanske på fel forum men jag är ganska osäker.

---

Jag undrar bara hur styrka momentet funkar. Jag vet hur det funkar men jag menar alltså hur mycket man behöver lyfta för en viss nivå. Det skulle väl gå att jämföra det hela med bänkpress kanske? Så jag kan se hur mycket jag behöver träna styrka innan mönstring.

Nu blev allt det här säkerligen väldigt förvirrande.

Hur många kg bänkpress kan man jämföra nivåerna på styrka vid mönstringen?

Posted (edited)

Om det är IsoKai du tänker på, så kan man inte jämföra det med bänkpress. Bänkpress är, som du hör, en pressövning. För att träna din styrka som är anpassad till IsoKai, kan du köra "drag till hakan" i kabelmaskin samt knäböj. Du skall givetvis köra igenom hela kroppen per vecka, men det är inte fel att träna vissa delar specifikt inför mönstringen. Överträna dig inte bara...

Edited by Fbj972
Guest Fågel Fenix
Posted

Jag kör benböj kombinerat med armlyft :((:D

Jag menar att jag börjar med att böja på knäna till runt 90 grader. Lyfter sedan med benen tills de är raka och drar sedan upp stången med armarna till bröstkorgens övre del.

Reflektioner på detta ? Bra övning ?

Posted
Jag kör benböj kombinerat med armlyft  :((:D

Jag menar att jag börjar med att böja på knäna till runt 90 grader. Lyfter sedan med benen tills de är raka och drar sedan upp stången med armarna till bröstkorgens övre del.

Personligen skulle jag dela upp momenten och köra dem separat. Håller man på och trixar för mycket brukar man bara bli skadad...

Guest Fågel Fenix
Posted
Jag kör benböj kombinerat med armlyft  :((:D

Personligen skulle jag dela upp momenten och köra dem separat. Håller man på och trixar för mycket brukar man bara bli skadad...

Bra tanke!

Skaderisken är prop. mot svårigheten i utövandet av övningen. Man kan väl säga att jag delar upp övningen i två lite halvt. Börjar ju inte lyfta med armarna förrän ryggen är rak och benen sträckta.

Fasen vad jag längtar tills mönstringen. Orkar inte gå och vänta längre....

Posted
Jag kör benböj kombinerat med armlyft  :((   :D

Bra tanke!

Skaderisken är prop. mot svårigheten i utövandet av övningen. Man kan väl säga att jag delar upp övningen i två lite halvt. Börjar ju inte lyfta med armarna förrän ryggen är rak och benen sträckta.

Förstår hur du tänker, men jag skulle föredra att dela upp det, då du bör träna någorlunda tungt. Knäböj körs vanligtvis med vikter man inte orkar dra upp till hakan.

Men känner du att det funkar för dig, så är det bara att köra på!

Posted

Rätta mig om jag har fel, men man väger väl styrkan mot din vikt... så det är lite svårt att ge en siffra på hur mycket i vikt du behöver lyfta.

Så en person på 60 kg som får en 9'a på styrkan kan mycket väl vara svagare (Mätt i vikter) än en person som väger 90 kg och får en 5'a.

Det bästa är väl bara att träna på och hoppas på det bästa!

Posted (edited)

För att bli stark på en speciell sak så ska man naturligtvis öva just den saken. Dock inte många gym som har en isokai men du kan göra typ samma rörelse i en smithmaskin. Smithen är dock inget jag skulle rekommendera pga dess låsta rörelsebana, jag hade nog kört marklyft, knäböj och drag till hakan för att bli stark i det momentet istället.

EDIT: Självklart menar jag att du ska köra dessa tre övningar med skivstång ..

EDIT2: Självklart ska du också spendera ett tag på teknikträning innan du börjar "ta i". Avafan, läs ej mitt inlägg utan hoppa direkt till det under mitt...det är bättre. :D

Edited by Oobi
Guest Dragondoor
Posted

Under styrketestet står du på en våg, och din egen vikt räknas bort. Det spelar alltså ingen roll om du väger 40 eller 160 kg. Det är medelvärdet av kraften du kan pressa ner i vågen under lyftet från backen till hakan som räknas. För en 9a t.ex. så krävs minst 860 N. Själv fick jag 958 N, men första delen av lyftet var över 2000 N. Så styrkan i benen är helt klart viktigast. Mitt tips är att du tränar marklyft och drag till hakan med skivstång, gärna i ett lite långsammare tempo för att efterlikna mönstringen så mycket som möjligt. Se dock till att du utför övningarna rätt, ta hjälp av någon kunnig om du känner att tekniken/utförandet sviktar. Och du.. lycka till!

• 2 years later...
Posted (edited)
Måste inte längden vara viktig när man lyfter stången? de är ju lättare att lyfta då stången är under dig än när den är vid näsan

Hur menar du nu? Menar du att stången ska sitta högt upp från start? Jag fattar inte riktigt .. :( Eller menar du att det blir jobbigare att för att man får dra längre sträcka om man är längre?

Edited by TheKL
Posted
jag trodde att alla drog lika långt, då skulle ju en kort person få dra dra till pannan och en lång till bröstet (jag vet att jag överdriver=P)

Nej, man drar ju ungefär till hakan har jag för mej..

Det finns en film som visar hur det går till på www.lumpen.nu

Posted (edited)
något tips på teknik vid lyftet?

Ju snabbare du försöker dra, desto mer motstånd kommer du att få, mer motstånd blir mer utslag på skärmen så det är ju alltid bra. Men titta på filmen så får du ser hur ett perfekt lyft ser ut!

Edit: Ändra några ord.

Edited by TheKL
Posted
det kan alltså vara bra att öka farten, att verkaligen ta i där man är starkast, antagligen när stången typ är vid övredelen av låret.

Jag hade hört det där med att lyfta "snabbt" innan så jag drog i för kung och fosterland direkt, det gick inte fort men det var tugnt!

Posted

En bra övning för att lyckas kan väl vara att man ligger över ex stol eller vad som helst, där överkropp hänger i luften(lodrät) och lyfter en tyndg. självklart annan träning också men de kan ju kanske hjälpa.

detta borde träna såväl armar som rygg.

Posted
En bra övning för att lyckas kan väl vara att man ligger över ex stol eller vad som helst, där överkropp hänger i luften(lodrät) och lyfter en tyndg. självklart annan träning också men de kan ju kanske hjälpa.

detta borde träna såväl armar som rygg.

Alltså ben är också viktigt under testet, men om man tränar på ett gym eller har en skivstång hemma så kan man simulera testet rätt lätt och öva på tekniken iaf, man kan ju även slänga på lite vikter och träna, då får man ju precis de musklerna som används.

Posted

Jag är lite halv-trött så någon kanske redan har sagt detta men tyngden i styrketestet beror helt på din vikt.

Posted

På tal om styrka, vilka styrkekrav ställs i lumpen? Vad jag har förstått bör man satsa på armhävningar, situps och dylikt för att träna inför inryck men hur många gör man?

Hur ser ett fyspass ut i lumpen?

Posted
Hur ser ett fyspass ut i lumpen?

Det kan till exempel vara en utbildningskontroll över flera dygn där man knappt får äta eller sova, men däremot gå långt med ryggsäck och under tiden göra diverse stridsövningar, gräva värn och - om befälen är på humör - mitt i alltihop testas på FM baskrav.

Det är mot sådant fysiken bör tränas snarare än mot enstaka bänkpress- eller situpsmax.

Posted

Jag tycker inte att träna inför att få så bra resultat på mönstringen som möjligt är särskilt bra. Testen är till för att kontrollera "den prövades" totala styrka/kondition för att hitta en placering som passar denne inom FM. Om man specialtränar för ett moment och råkar få ett högre resultat än vad man i allmänhet bör ha så kan det innebära problem under den framtida tjänstgöringen. Det är ju förstås inte i klass med de korkade idéerna som fördes här på forumet för ett tag sedan om att i smyg avvända linser på syntesten, men det är inte vad FM har tänkt sig med testerna och därmed inte bra.

Träna upp en allsidig styrka som ni har nytta av istället för att bara träna mot att klara testet.

Posted (edited)

Beror motståndet på din vikt? Så om en lätt person och en tung person är lika starka, har den lätte personen fördel?

Edited by BuddhaSWE
Posted
Beror motståndet på din vikt? Så om en lätt person och en tung person är lika starka, har den lätte personen fördel?

Så kan det väl inte va? Eller jag vet inte, minns inte riktigt.. vet att de höll på och trixa med en dator och att man stod på en våg.

Posted

jag vet inte, men om alla skulle dra samma motstånd, skulle istorsett bara stora biffiga och tunga personer få riktigt bra. Och att vara stor och tung borde ju kunna vara dåligt ute i skogen.

Posted

Så kan det väl inte va? Eller jag vet inte, minns inte riktigt.. vet att de höll på och trixa med en dator och att man stod på en våg.

jag vet inte, men om alla skulle dra samma motstånd, skulle istorsett bara stora biffiga och tunga personer få riktigt bra. Och att vara stor och tung borde ju kunna vara dåligt ute i skogen.

Underbart.

Snillen spekulerar.

Ni har mer eller mindre rätt, även om ni egentligen inte har en aning om det, eller varför.

F.ö. håller jag med Lt P, klockrent skrivet.

Gå och träna med er!!!