Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beror motståndet på din vikt? Så om en lätt person och en tung person är lika starka, har den lätte personen fördel?

Så kan det väl inte va? Eller jag vet inte, minns inte riktigt.. vet att de höll på och trixa med en dator och att man stod på en våg.

jag vet inte, men om alla skulle dra samma motstånd, skulle istorsett bara stora biffiga och tunga personer få riktigt bra. Och att vara stor och tung borde ju kunna vara dåligt ute i skogen.

Underbart.

Snillen spekulerar.

Ni har mer eller mindre rätt, även om ni egentligen inte har en aning om det, eller varför.

F.ö. håller jag med Lt P, klockrent skrivet.

Gå och träna med er!!!

Haha när du lägger upp det så där så är det svårt att inte sitta och flina .. ;)

Posted

Borde in typ gräva gropar (förutsatt att man tar hand om ryggen etc) vara en hyfsat allsidig träning om man inte orkar gå till gymmet? Med tanke på det någon sa om det fysiska arbetet i lumpen.

• 3 weeks later...
Posted

När man drar på styrkan står man på en våg och utefter hur mkt man väger så måste man dra olika mkt för samma resultat. det handlar om att trycka ner sig själv så mkt man kan!

Posted

Så... man skall dra upp stången så snabbt och intensivt som möjligt, inte lugn?

Posted

Jag har inte stött på någonting som tyder på att styrketestet skulle ha någonting med personens vikt att göra. Min gissning är att det är en vanlig missuppfattning som har sin grund i att man står på en våg. Jag är tämligen säker (men inte helt) att det fungerar som följer:

Stången går inte att dra snabbare, hur mycket du än tar i. Den rör sig helt enkelt med samma fart genom hela lyftet. Vågen är som nämnts tidigare där för att mäta din vikt, och hur mycket du kan pressa ner dig själv utöver vikten. Du lyfter alltså egentligen ingen vikt, du pressar bara ner dig själv i marken med hjälp av en stång som hela tiden rör sig uppåt. Detta gör att man får värden på styrkan genom hela lyftet.

Att styrkan skulle vara baserad på kroppsvikten är för övrigt befängt. Vad skulle man ha för nytta av små, svaga, men i relation till vikten, starka soldater? Det som behövs är ju soldater som orkar bära tung packning och göra tunga lyft. Att detta sen inte överhuvudtaget säger hur bra personen skulle fungera i fält har ni helt rätt i. Eftersom en rejält överviktig person förmodligen får bra värden på testet. Det är därför man har ett cykeltest som baseras på kroppsvikten.

Lite tips till er som ska mönstra:

Man ska vålda upp stången så explosivt man bara kan. Det gäller att rycka till utav helvete redan innan man har moståndet i stången så att man får bra tryck i början av lyftet. Det är väl dock att förknippa med en viss skaderisk då det smäller till ordentligt i axelpartierna, men bra resultat får man.

Posted
Jag har inte stött på någonting som tyder på att styrketestet skulle ha någonting med personens vikt att göra. Min gissning är att det är en vanlig missuppfattning som har sin grund i att man står på en våg. Jag är tämligen säker (men inte helt) att det fungerar som följer:

Stången går inte att dra snabbare, hur mycket du än tar i. Den rör sig helt enkelt med samma fart genom hela lyftet. Vågen är som nämnts tidigare där för att mäta din vikt, och hur mycket du kan pressa ner dig själv utöver vikten. Du lyfter alltså egentligen ingen vikt, du pressar bara ner dig själv i marken med hjälp av en stång som hela tiden rör sig uppåt. Detta gör att man får värden på styrkan genom hela lyftet.

Att styrkan skulle vara baserad på kroppsvikten är för övrigt befängt. Vad skulle man ha för nytta av små, svaga, men i relation till vikten, starka soldater? Det som behövs är ju soldater som orkar bära tung packning och göra tunga lyft. Att detta sen inte överhuvudtaget säger hur bra personen skulle fungera i fält har ni helt rätt i. Eftersom en rejält överviktig person förmodligen får bra värden på testet. Det är därför man har ett cykeltest som baseras på kroppsvikten.

Lite tips till er som ska mönstra:

Man ska vålda upp stången så explosivt man bara kan. Det gäller att rycka till utav helvete redan innan man har moståndet i stången så att man får bra tryck i början av lyftet. Det är väl dock att förknippa med en viss skaderisk då det smäller till ordentligt i axelpartierna, men bra resultat får man.

Håller fullkomligt med dessa tips! Att tillägga är också att det hjälper att skrika också. Det gäller att tagga till och ta i allt vad man har hela vägen!! Själv var jag hur taggad som helst!

Tekniken är också en viktig del som nämns. Jag kan inte riktigt hålla med om att axlarna utsätts för skaderisk när man tar i, men dock gör ryggen det om man inte svankar tillräkligt och kollar up i taket som sagt. Lätt att träna tekniken är att använda sig av en stång som sitter fast i en ställning (vet inte vad den heter men finns på de flesta gymmen tror jag), det blir samma sak i princip.

Posted
Håller fullkomligt med dessa tips! Att tillägga är också att det hjälper att skrika också. Det gäller att tagga till och ta i allt vad man har hela vägen!! Själv var jag hur taggad som helst!

Tekniken är också en viktig del som nämns. Jag kan inte riktigt hålla med om att axlarna utsätts för skaderisk när man tar i, men dock gör ryggen det om man inte svankar tillräkligt och kollar up i taket som sagt. Lätt att träna tekniken är att använda sig av en stång som sitter fast i en ställning (vet inte vad den heter men finns på de flesta gymmen tror jag), det blir samma sak i princip.

Om man som jag pressar ner stången före lyftet och sedan från det läget rycker till som fan, så är det ett glapp på någon centimeter där man inte har något motstånd. När motståndet så kommer och man pressar på allt vad man bara kan med rygg och ben, plus att man har lite rörelseenergi, så blir det rätt stora påfrestningar på axlarna. Till råga på allt är man i regel ouppvärmd. Jag tyckte det kändes rätt ok då, men dagen efter kändes axlarna inget vidare och det höll i sig typ en vecka.

Om man lyfter stången till dess att man känner motståndet, och sedan rycker, är det nog bättre för egentligen hela överkroppen.

Posted

det är mkt viktigt att använda benen ibörjan av lyftet så mkt man bara kan eftersom man i regel är väldigt stark i dem o inte bara dra med ryggen o axlarna.

Posted

Tekniken är ju vädligt viktigt genom hela lyftet, gäller att titta noga på videon som man får se ibörjan av mönstringen och verkligen lyssna på sjuksköterskan under provlyften ..

Posted

Styrketestet är en sak som var man (kvinna) får ta itu med själv. Själva mönstringen är unik i sig och något som man inte direkt kan förbereda sig för. Låt den unika dagen tala för sig själv och upplev den på ditt eget sätt.

Kämpa bara allt ni har!