Jump to content

Vad är detta?


Recommended Posts

Jag kollade lite på strongresolve.dk och hittade den här bilden.

Kolla på soldaten längst fram i bild, titta på hans högra axel. Sitter det inte en Neptuni gaffel där, eller ser jag i syne?

Kustjägarna har väl inte ryckt in än och de som låg inne förra året har väl muckat? Rätta mig om jag har fel.

Eller kan det kanske vara ett befäl?

 

 

120302_utska.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Är det inte så att kj bär en viking (Tor-Leif tror jag) på sidan av axeln och inte ett märke med en neptunigaffel? Eller bär de vikingen på ena axeln och gaffeln på den andra kanske?

Link to comment
Share on other sites

Reagerar lite på sättet att bära vapnet. Visst är det väldigt bekvämt när man ska gå från båt till lastbil.

 

Men vi fick iaf lära oss att för det första ha remmen dels på kolven, som för övrigt ska vara utfälld, o remmen alltid runt halsen (o inte invirat runt halva kroppen) så att man kunde verka med vapnet direkt, eller sitta kvar vid en åtminstone om man blir träffad och bortsläpad av sina kamrater.

 

Fienden väljer ju inte ett överfall/bakhåll där det är så uppenbart att man väljer att gå i med vapnet i färdigläge.

Link to comment
Share on other sites

Reagerar lite på sättet att bära vapnet. Visst är det väldigt bekvämt när man ska gå från båt till lastbil.

Instämmer!

 

Dock funkar det inte alltid i alla lägen, ibland är det ju ren transport med väldigt lågt riskläge.

 

Är grundutbildad på att alltid ha kolven mot axeln (gående färdigställning) använde ingen rem under GU och hade Kulspruta 90 (rem när man åkte skidor) dock har jag insett under mission att det finns tillfällen då det är lämpligt att bära vapnet "ihop packat".

 

Mao, du har helt rätt, men det finns undantag, generalisera blir obra :)

Det brukar bli reaktioner om man har vapnet i färdigställning på div. HQ...

Link to comment
Share on other sites

Guest Karlén/KJ

Det är väl t.o.m numera reglementerat att alltid ha bössan i färdigställning, även vid arbete och marsch. Detta kanske dock endast gäller i områden med risk för sammanstöt el.dyl.

 

Å andra sidan finns det ju tillfällen där reglementet inte måste följas slaviskt, detta var säkert ett sådant.

 

Kaptenen förresten, är det det inte Kn Er...... som var på KfBat/SpärrBat förut? (numera pressofficer på Amf1) ??

 

Ruskigt likt, om inte annat..

 

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Kaptenen förresten, är det det inte Kn Er...... som var på KfBat/SpärrBat förut? (numera pressofficer på Amf1) ??

 

Ruskigt likt, om inte annat..

Hm..nu kommer jag ju inte på namnet, men denne person är med på mitt plutonsfoto från 1900-talet, var då löjtnant (KJ) och tjänstgjorde på Amfbat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...