Jump to content

Recommended Posts

Posted

Möt soldaterna på halva vägen. Ta reda på vad de känner. Önskningar tankar etc.

kanske har skrivits innan, men kan inte nog understrykas anser jag

Vad menar du med "möt soldaterna på halva vägen"? Inte för att vara taskig men det är ett floskel som kan tolkas på hur många sätt som helst

Var inte en idiot som bara gormar på dem utan att de får känna sig mänskliga så att säga, men man ska inte heller vara den som bara låter allt bara.

Den första typen kallas Auktoritär ledartyp och den andra "låt gå" typen. Om man MÅSTE ha en av dessa så väljer de flesta den auktoritära, men som sagt lagom är bäst.

Posted

Nja har inte läst igenom allt men som ny muckad Gruppchef så tar jag några förslag:

* Gnäll aldrig!! Kasern tjänst kan man säga är tråkig men när ni väl

går en march, har fått dåligt med sömn och allt känns skit, det är då

du ska vara positivast av alla en riktig optimist som peppar alla att fortsätta.

* Låt dina gruppmedlemmar bestämma demokratiskt när det går. Lyssna på förslag.

Men ibland måste man vara en diktator för att nåt ska hända.

* Du måste se vad som ska göras och fördela arbetet, för nåt en trött soldat är dålig

på är att ta egna initativ. Och ävens fast det känns som du inte heller vill det får du

bita ihop lite mer än dom andra.

* Var positiv! Du får med dina medlemar så, hjälp dom när dom har det tufft!

• 1 year later...
Posted
vad ska man göra ifall man är befäl och en soldat verkligen vägrar utföra en order?

Finns lite olika svar på den frågan och alla kan som du kanske gissat hittas i lagen.

Beroende på vilken situation så krävs olika medel.

Är det tex. krig och ordervägran sker i strid så kan befälet bruka det våld som krävs för att soldaten ska lyda.

Vid myteri eller under strid eller vid annat tillfälle, då brott mot lydnaden medför särskild fara, får militär förman mot underlydande som inte lyder bruka det våld som är nödvändigt för att lydnaden skall kunna upprätthållas. Lag (1994:458).

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm

Är det under värnplikten så kan försvaret anmäla den värnpliktige med hänvisning till totalförsvarslagen.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19941809.HTM

Posted

Finns en till post om detta, använd stf grpch men tänk också på att utnyttja de kompetenser som finns i gruppen och våga lämna över befälet. Tex har du fysmonster alban låt han hålla i fyspasset har du med dig någon som är en snickare låt han hålla i om ni ska snickra något. Ja menar har man ingen susning om något och endå ska leka chef fast man inte kan det och det finns någon som kan i gruppen ser det bara idiotiskt ut. Var inte rädd för att lämna från befälet eller lämna ut uppgifter(delegera).

Skippa det officiella talet. Furir Andersson kan jag få gå på toa etc. Om man är inofficiell till vardags så funkar det officiella bättre när det verkligen gäller. Men det har folk tipsat om redan. En grupp är inte bättre än sin svagaste länk stötta folk och häng inte ut dåligt presterande personer. Demokratiska beslut tar oftast kortare tid än om du envåldigt ska bestämma och berätta för alla och svara på frågor. Demokratiskt beslut: Lägg upp ett förslag fråga om soldaterna har några egna ideer om det eller om de undrar något. Det blir mindre frågetecken i slutet.

Sen finns det olika stadier i hur en grupp utvecklas och hur de bör ledas i de olika faserna. Det jag tagit upp hittils är i slutskeendet i början behövs det mera direktstyrning och när gruppen funkar tillsammans så använder man målstyrning. Jag kan varmt rekommendera Direkt Ledarskap 2006.

Posted (edited)
Jag kan varmt rekommendera Direkt Ledarskap 2006.

Har du något m-nummer på den?

mvh

Fibban

EDIT:

Sökte, nu på riktigt och hittade:

M-nummer: M7734-288011

ISBN: 91-975753-7-2

Edited by Fibban
Posted
vad ska man göra ifall man är befäl och en soldat verkligen vägrar utföra en order?

Personliga erfarenheter, kan vara att föredra över paragrafrytteri med lagbok och smäll på fingrarna under GU:

- Börja med att snacka med personen i fråga. Inte anklagande, inte aggressivt utan på en saklig nivå. Typ "Jag upplever att du ofta låter bli att göra det jag ber dig (beordrar?). Håller du med om detta?" Det är en bra början, då får du kanske reda på hur han/hon tänker.

- Ta reda på varför det är som det är. Stör sig personen i fråga på din ledarstil? Dig som person? Är det ett missförstånd som ligger bakom? Eller vill han/hon helt enkelt inte göra lumpen och tänker försöka sabotera så mycket som möjligt för att bli hemskickad?

- Hittat orsaken? Då är det dags att börja lösa problemen. "Okej, men om du tänker på det här i fortsättningen så ska jag tänka på det här". Var lite flexibel, vissa saker måste man kunna kompromissa om.

- Ovanstående är givetvis ganska generella och kanske inte funkar överallt alltid. Men det kan vara värt att fundera på.

• 10 months later...
Posted (edited)

Har ett litet "problem" som jag tänkte jag kunde ta upp i denna tråden. Jag är, hmm.. Perfektionist eller "bra på det mesta" även innan jag ryckte in, har alltid varit det (hoppas det inte låter som skryt, inte menat). Iaf, vi väljer gruppchefer nästa vecka och jag kommer antagligen till 95% chans bli det. Jag försöker tänka på alla dom sakerna som har tagits upp i tråden och jag tycker att jag är en bra gruppchef, för det mesta.

Iaf, till problemet. Jag har förhållandevis kort stubin och vi har en del "små" problem i gruppen. 1 av killarna är ganska sega på morgonen och vill hela tiden ligga kvar och dra sig. I början fastställde vi att vi skulle gå upp 05.30 när vi ligger på kasern, allt tog lång tid osv. Nu går vi upp 05.45 för vi är ju så klart bättre(snart 2 mån in i utbildningen). Grejen är den att vi har alltid 15-20 min dötid före uppställning efter frukost där vi sitter och chillar osv. Killen som segar tycker att vi borde gå upp 6 istället och vi "diskuterar" det ett par gånger i veckan. Jag säger så att det är skitbra att ha den tiden över, om ifall att något skulle skita sig någon dag, att något hände och vi inte hade dom 15-20 min att ta ut. Dessutom är det skönt med dom minutrarna och få ut snacket ur gruppen innan uppställning så alla kan hålla käft. Jag säger även att 15 min sömn ger ingenting när man sovit i 4+h på kasern men dom 15-20 min snacket ger mer.

Killen då är alltid sist med rakning, vi är alltid nästan klara med städningen när han kan sätta igång med den(han har även bara halft tagit på sin utr). Han brukar ligga kvar tills 06.00 och nu senaste veckan har jag börjat dra av täcket/skaka liv/tvinga upp han osv. Ca 2 ggr i veckan får vi vänta 1-3 min när vi ska springa och käka på han för han är så seg. Killen är helt enkelt allmän slö och lat. Som sagt i tråden ska man inte öppet klaga på personen, inte gnälla osv men hur klarar ni av det när det är så här dag ut och dag in? Jag orkar inte behärska mig hela tiden, jag orkar snart inte hålla mig från att snacka skit om killen. Jag förstår att det låter dumt att säga så men när man lever med killen dag ut och dag in så blir man så jävla trött på det. Han är sjysst osv men vad ska jag göra? Det är lika dant med en annan kille som är rätt klantig (har tappat bort saker osv).

Har någon några tips på hur jag kan hålla mig i styr eller vad vi ska göra åt killen? Vi har ju självklart försökt snacka med han. Någon som har varit/är i samma situation och vad ni gjorde åt det?

Edited by 92eklund
Posted
Har ett litet "problem" som jag tänkte jag kunde ta upp i denna tråden. Jag är, hmm.. Perfektionist eller "bra på det mesta" även innan jag ryckte in, har alltid varit det (hoppas det inte låter som skryt, inte menat). Iaf, vi väljer gruppchefer nästa vecka och jag kommer antagligen till 95% chans bli det. Jag försöker tänka på alla dom sakerna som har tagits upp i tråden och jag tycker att jag är en bra gruppchef, för det mesta.

Iaf, till problemet. Jag har förhållandevis kort stubin och vi har en del "små" problem i gruppen. 1 av killarna är ganska sega på morgonen och vill hela tiden ligga kvar och dra sig. I början fastställde vi att vi skulle gå upp 05.30 när vi ligger på kasern, allt tog lång tid osv. Nu går vi upp 05.45 för vi är ju så klart bättre(snart 2 mån in i utbildningen). Grejen är den att vi har alltid 15-20 min dötid före uppställning efter frukost där vi sitter och chillar osv. Killen som segar tycker att vi borde gå upp 6 istället och vi "diskuterar" det ett par gånger i veckan. Jag säger så att det är skitbra att ha den tiden över, om ifall att något skulle skita sig någon dag, att något hände och vi inte hade dom 15-20 min att ta ut. Dessutom är det skönt med dom minutrarna och få ut snacket ur gruppen innan uppställning så alla kan hålla käft. Jag säger även att 15 min sömn ger ingenting när man sovit i 4+h på kasern men dom 15-20 min snacket ger mer.

Killen då är alltid sist med rakning, vi är alltid nästan klara med städningen när han kan sätta igång med den(han har även bara halft tagit på sin utr). Han brukar ligga kvar tills 06.00 och nu senaste veckan har jag börjat dra av täcket/skaka liv/tvinga upp han osv. Ca 2 ggr i veckan får vi vänta 1-3 min när vi ska springa och käka på han för han är så seg. Killen är helt enkelt allmän slö och lat. Som sagt i tråden ska man inte öppet klaga på personen, inte gnälla osv men hur klarar ni av det när det är så här dag ut och dag in? Jag orkar inte behärska mig hela tiden, jag orkar snart inte hålla mig från att snacka skit om killen. Jag förstår att det låter dumt att säga så men när man lever med killen dag ut och dag in så blir man så jävla trött på det. Han är sjysst osv men vad ska jag göra? Det är lika dant med en annan kille som är rätt klantig (har tappat bort saker osv).

Har någon några tips på hur jag kan hålla mig i styr eller vad vi ska göra åt killen? Vi har ju självklart försökt snacka med han. Någon som har varit/är i samma situation och vad ni gjorde åt det?

Vad tycker de andra i gruppen? Jag kan mycket väl tänka mig att det är fler än du som stör sig på att han bryter överenskommelser ni gjort i gruppen, de allra flesta uppskattar någon slags disciplin eller ordning, kanske vågar de inte säga något? Vad har killen för "status" i gruppen? Vad har DU för status i gruppen? Det verkar som du inte är officiell gruppchef ännu?

Var själv med om något liknande med en soldat som spelade cool och som på något sätt lyckades övertyga hela befälskåren (som alltid säger att de är så bra på att bedömma människor...) och alla andra i gruppen att han var världens bästa grabb och en ypperlig ledare. Efter ett tag så insåg man att han var en charmör och en ögontjänare som vek ned sig totalt när det verkligen gällde men det var inte förrän jag som chef öppet ifrågasatte hans beteende som någonting förändrades och då föll hans status i gruppen som en sten. När jag inte accepterade hans beteende eller status så kände resten av gruppen att de inte var tvingade att göra det heller.

När/om du blir chef kan man ju ta ett ordentligt samtal där alla får komma till tals och låta gruppen demokratiskt bestämma OM hela gruppen skall gå upp samtidigt och isåfall när. Min erfarenhet är att om gruppen får vara med och besluta så har de inga problem med en gruppchef som gör allt för att genomföra det man kommit överens om.

Posted

Hmmm nu ser jag kanske inte problemet? Är killen sen till uppställningen? Gör han hela gruppen sen till viktiga tider då gruppen måste uppträda i helhet? Vart ligger problemet egentligen?

Om han vill ligga o dra sig till kl 6 så är det väl hans ensak så länge han löser sina saker och åtanganden innan uppställningen. Om ni upplever det som ett problem att vänta 1-3 minuter, jag förstår att det mera är symptomet än den fruktade tiden :banghead: , så är det väl bara att alla andra går och äter när ni är redo, och så får han springa ifatt er. Jag förstår dock inte varför hela gruppen ska göra allt hela tiden. Vill nån hoppa en frukost exempelvis o sova ytterligare tid så är väl det helt ok så länge allt blir gjort. Dock måste ju killen acceptera om alla andra vill gå upp innan honom i sann demokratisk anda, och att det då kommer föras liv, bli ljust, mm etc.

Som sagt. Jag ser inte problemet!!

Posted

Nu var det ett tag sedan, men när jag låg inne så gick vi inte alls upp samtidigt på luckan. Vill minnas att det var uppställning klockan 0700 på morgonen och att markan öppnade för frukost klockan 0600. Vissa gick inte bara upp till frukosten utan hann även med tvättbyte innan, några sprang iväg 06.45 åt frukost och sprang snabbt tillbaka, några hade ordnat så dom kunde äta frukost i sängen. Och några gick upp 06.55 bäddade, klädde sig och stod sedan uppställda.

Så länge alla tog sitt ansvar för det gemensamma så var det inget problem alls. Personligen tycker jag att det är lite småaktigt att som chef ha en gemensam tid (som desutom är så tidigt) där alla måste vara uppe, är det ingen gemensam aktivitet som kräver det så låt folk sova så länge dom vill... Sömn är viktigt.

Posted (edited)

Jo, det är klart att det ni säger låter rimligt men vår situation är lite annorlunda. Vi är ju hyffsat nyinryckta(2 mån) och vi måste gå samlade till matsalen. Det är okej att någon då och då inte är där men hade befälen sett hela vår pluton gå 2 och 2 dit hade dom blivit arga. Dessutom så har vi fortfarande väldigt genomsökta visitationer på logementen.. Klart om vi inte hade haft det så hade folk kunnat gå upp lite då och då, men nu är det så att alla måste vara uppe samtidigt för att moppa bakom sängarna/vara ur vägen helt enkelt och tiden 05.45 är vad hela gruppen (förutom killen då) tyckte var en bra tid. Han är ofta i vägen för oss och hjälper inte till på städningen. Det kan nog snart vara dags snart att byta tiden igen men det har inte med saken att göra. Gruppen bestämmer, inte jag eller personen i frågan. Som sagt är killen även seg när det gäller uppställningar, han är helt enkelt alltid sist med allt. Det är ett mysterium :banghead:

Om det fortsätter så här så är jag lite rädd att han kan bli utfryst ur gruppen vilket jag absolut inte vill. Det är även en stor risk att han blir flyttad till en lättare tjänst. Han är sjysst och rolig osv men snart räcker charmen inte till. Kritiken verkar studsa av han, han tar det inte till sig när någon "diskuterar" problemet och låssas som inget är fel.

Edited by 92eklund
Posted

Vi behövde aldrig gå i samlad tropp till matsalen så i mitt logement hade vi ganska stor spridning på uppstigningen. Men nu måste ni ju tyvärr gå samlat.

Min spontana reaktion är "feedback!". Kör heta stolen en ledig kväll. Det kan göra underverk för att få ihop gruppen och skulle nog kunna få killen att tänka om. Berätta att ni är besvikna för att han inte håller överrenskommelsen ni har inom gruppen. Sen tycker jag ni borde ta upp det på plutonens timme så kanske ni kan slippa gå samlat.

Posted

Första gången jag var GC i fält (i höstas) gick det sådär. Min erfarenhet är att folk från andra avdelningar är mer benägna att lyda (i min grupp hade vi folk från totalt 3 avdelningar) än ens egna kamrater. Får man auktoritetsproblem för att man har gått som Lasse/Lotta i ledet i två års tid och plötsligt är enda GC aviable och ska leda sina kamrater som gått med en i ett år?