Jump to content

Recommended Posts

Posted

Där skymtar man allt AK5D i slutet av clipet.

Vilket skämt att man inte kan dela ut riktiga vapenremmar till Us., speciellt då man ger ut ett splitter nytt vapen, när man kan göra det till vpl. (iaf) på Livgardet. Sanslöst.

Den ena soldaten har en "riktig" vapenrem. Kan det vara så att det finns en för dig och mig okänd anledning att soldat 2 har "den gammla vanliga" vapenremmen?

Vapenrem i läder är tilldelad mtrl.

/b

• 1 year later...
  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted

Läste tidigare i tråden att ak5d mk3 tydligen finns ute på förband nu och då undrar man vilka förändringar som är gjorda på mk3?

Posted (edited)
Vapenrem i läder är tilldelad mtrl.

/b

...Och tilldelad mtrl vet vi att den aldrig får ifrågasättas. :happy:

edit: barbapappa-fingrar..

Edited by Apone
Posted
Läste tidigare i tråden att ak5d mk3 tydligen finns ute på förband nu och då undrar man vilka förändringar som är gjorda på mk3?

Ak5D Mk3 vet jag inget om men Ak5D Mk2 ska levereras till FM med start våren 07.

Det som har gjorts men Ak5D Mk2 är nästan identiskt med Ak5C, bifogar en grafiskk bild.

http://www.bilddelning.se/dea4069bd28738c9...898a161b51a.jpg

INGA STORA BILDER !!

/ Kimster

Posted

Ak5D Mk3 vet jag inget om men Ak5D Mk2 ska levereras till FM med start våren 07.

Det som har gjorts men Ak5D Mk2 är nästan identiskt med Ak5C, bifogar en grafiskk bild.

Finnemang! Då är jag med.

Posted
[bILD]

Hm kan tänka mej att vikte ökar på den där saken, trevligt att fasta sikten finns nu. Men är de bara jag eller är railen längre än på ak5d?

Kan tänka mej hur den ser ut med aimpointen längst fram på railen. :dribble:

• 1 month later...
Posted

Med tanke på 3924 senaste inlägg i denna tråd....har AK5D Mk II synts till på nått förband ännu ?

Vad har slutvikten på Mk II blivit?

Vilka enheter är tilltänkta att få vapnet i närtid?

• 2 weeks later...
Posted
Med tanke på 3924 senaste inlägg i denna tråd....har AK5D Mk II synts till på nått förband ännu ?

Enligt vad jag fått höra så kommer tilldelningan av AK5D vara mycket begränsad. Vad jag har förstått så kommer AK5C vara det vapen som dominerar i US och inom en framtid även GU. AK5D kommer nästan enbart att finas på fjs och liknande.

:baskerPa:

• 3 weeks later...
Posted

Hejsan!

Någon som hört något nytt om Ak5d versionen? Någon som har en bild på hur den ska se ut.

Själv så har jag bara hört ryktesvägen att den ska komma efter sommaren ;)

Posted
Hejsan!

Någon som hört något nytt om Ak5d versionen? Någon som har en bild på hur den ska se ut.

Vad snackar du om?

AK5D har funnits länge. Den har nyligen modifierats vilket inte syns för ett otränat öga så de flesta kan nöja sig med att titta på de bilder som finns redan.

Det är ganska få enheter som ska ha AK5D, de flesta ska ha C som kommer att utgöra huvudbeväpning.

/K

Posted

Enligt vad jag fått höra så kommer tilldelningan av AK5D vara mycket begränsad. Vad jag har förstått så kommer AK5C vara det vapen som dominerar i US och inom en framtid även GU. AK5D kommer nästan enbart att finas på fjs och liknande.

:baskerPa:

När ML01 skulle iväg hade dom fått 10st som dom tog från Amf1 :rockon: men ungefär 2 dar före loskastning kom det nån från Livgardet och sa att dom skulle till afganistan.. så dom borde finnas där..

AK5C ska bli standard vapnet inom FM AK5D ska bli för fordons folk samt flottan. vad jag fick veta av VTO på HMS Gävle ialla fall

Posted (edited)
Hejsan!

Vad snackar du om?

AK5D har funnits länge. Den har nyligen modifierats vilket inte syns för ett otränat öga så de flesta kan nöja sig med att titta på de bilder som finns redan.

Det är ganska få enheter som ska ha AK5D, de flesta ska ha C som kommer att utgöra huvudbeväpning.

/K

Jag menade Ak5D mk2 eller va den heter numera ;)

Hörde att den skulle likna ak5c lite i utförandet.

Edited by tias
Posted

Mk2 finns ute.

Den liknar inte AK5C.

AK5C är den som kommer att bli standard.

AK5D kommer att vara mer sällsynt.

/K

Posted

Mk2 finns ute.

Den liknar inte AK5C.

AK5C är den som kommer att bli standard.

AK5D kommer att vara mer sällsynt.

/K

Vilken är det "3924" har postat en länk på tidigare då?

Posted

För en person som inte hållit i varken AK5C eller AK5D, och inte är särskilt insatt i vapnens utveckling, känns dom hyffsat lika. AK5C känns ev. lite mer modern? Kan någon förklara dom största skillnaderna mellan dessa två modeller?

Posted

De utgåvor av den nymoddade som kommit ut har sett ut som en vanlig D. Det som 3924 postat bild på ser ut som en kort C och kan vara det som kommer att benämnas som Mk2, men som egentligen då borde vara Mk3.

C har inställningsbart axelstöd och främre handgrepp, har sistaskottspärr med plastmag och säkringsomställare på båda sidor.

D saknar ovanstående men är kortare

Bägge har RP-sikte

/K

Posted

De utgåvor av den nymoddade som kommit ut har sett ut som en vanlig D. Det som 3924 postat bild på ser ut som en kort C och kan vara det som kommer att benämnas som Mk2, men som egentligen då borde vara Mk3.

C har inställningsbart axelstöd och främre handgrepp, har sistaskottspärr med plastmag och säkringsomställare på båda sidor.

Bägge har RP-sikte

/K

Jag håller absolut med dig om att det helt enkelt ser ut som en kort AK5C. Jag trodde att det var den som var MK II. Men jag ser mig som korrigerad. Tack!

Det vore önskvärt om 3924 kunde redovisa källa och förklaring till bilden...

Posted (edited)

Ska klargöra lite eller rättare sagt framföra det jag fått berättat.

Bilden har jag fått från FMV (ansvarig person på finkalibriga vapen)

och är en bild av AK5D Mk2.

Av de som Ak5D som ska ha fått en modifiering utan att se ut som bifogad bild kan jag inte säja något med säkerhet om, men jag tänka mIg att de fått de inre modifieringarna utan att fått resterande del, svarvad låda för minskad vikt och ökad driftsäkerhet mm. (En gissning)

AK5C och Ak5D Mk2 skall enligt FMV ha samma/liknande modifieringar.

Det som skiljer modellerna åt mest är piplängden, 260 mm på David och 350 mm på Cesar.

Om ni har frågor om David och Cesar så finns det en mycket kompetent herre här på forumet som går under pseudonymen ”Van der Kaye” som kan svara på det mesta om dessa vapen.

Edited by 3924
  • 4 weeks later...
Posted
@eskil: Är du snabbare till skott med P88 (nödvärnsdrag med svag hand, hur går det till förresten..?) än vad du är med en AK på bröstet gevär?

Jag har aldrig provat, men jag skulle tro att jag är snabbare med en pistol. I synnerhet som jag alltid har haft AK/Kpist på ryggen gevär när jag har spårat. Annars råkar man lätt ut för det trassel som Toll beskrev. Jag kan också tänka mig att hålla hunden med vänster hand och pistolen klar i höger ifall det finns risk för sammanstöt.

När man som hfö nödgas att använda sitt vapen, så släpper man givetvis kopplet och verkar.

Som hundförare kan man ju inte ha lika hög eldberedskap med ett tvåhandsvapen som resten av gruppen. Därför är man med största sannolikhet tvåa i en duellsituation. Om man däremot är på förhand så har man ju annars valet att släppa hunden för att använda vapnet (varvid hunden oundvikligen hamnar i skottlinjen) eller att hålla hunden och låta resten av gruppen stå för eldinsatsen.

Hunden liv kan ju aldrig vara viktigare än ditt och dina kamraters. Hamnar du i en situation där du måste skjuta för att överleva så får du nog vackert göra det även om hunden skadas eller träffas.

Alltså glöm idén med endast en pistol, den är ett backupvapen och inget annat. Den är INTE tillräckligt bra för att ha som förstavapen.

Naturligtvis ska man som hundförare ha AK också. Jag beklagar ifall jag var otydlig på den punkten.

Men eftersom hundspårning går till som den gör så är risken stor att man hamnar i en duellsituation, dvs man följer ett spår och plötsligt så springer man in i fi bakifrån. I en sådan situation kan avståndet vara mycket kort och förloppet snabbt. Då föreställer jag mig att pistol är ett bättre vapen.

Och även om fienden man stöter på har skottsäker väst som någon skrev här innan, träffar du med pistolen så lär han ju ändå känna det och komma ur balans även om det inte dödar honom. Då har ju resten av gruppen chans att verka.

• 1 month later...
Posted

Bägge har RP-sikte

/K

Den "nya" Ak5D mk3 eller va den heter har både inställningsbart axelstöd och främre handgrepp, har sistaskottspärr med plastmag och säkringsomställare på båda sidor. Man kan säga att den ser ut som en C men lite kortare. Ska se om jag kan ta en bild på den om någon dag.

Posted

Bägge har RP-sikte

/K

Den "nya" Ak5D mk3 eller va den heter har både inställningsbart axelstöd och främre handgrepp, har sistaskottspärr med plastmag och säkringsomställare på båda sidor. Man kan säga att den ser ut som en C men lite kortare. Ska se om jag kan ta en bild på den om någon dag.

Den HÄR bilden fanns på sista sidan i granntråden. Är det bössan som det syftas på?

(även om fler bilder alltid är trevligt ;) )

Posted
@eskil: Är du snabbare till skott med P88 (nödvärnsdrag med svag hand, hur går det till förresten..?) än vad du är med en AK på bröstet gevär?

Jag har aldrig provat, men jag skulle tro att jag är snabbare med en pistol. I synnerhet som jag alltid har haft AK/Kpist på ryggen gevär när jag har spårat. Annars råkar man lätt ut för det trassel som Toll beskrev. Jag kan också tänka mig att hålla hunden med vänster hand och pistolen klar i höger ifall det finns risk för sammanstöt.

När man som hfö nödgas att använda sitt vapen, så släpper man givetvis kopplet och verkar.

Som hundförare kan man ju inte ha lika hög eldberedskap med ett tvåhandsvapen som resten av gruppen. Därför är man med största sannolikhet tvåa i en duellsituation. Om man däremot är på förhand så har man ju annars valet att släppa hunden för att använda vapnet (varvid hunden oundvikligen hamnar i skottlinjen) eller att hålla hunden och låta resten av gruppen stå för eldinsatsen.

Hunden liv kan ju aldrig vara viktigare än ditt och dina kamraters. Hamnar du i en situation där du måste skjuta för att överleva så får du nog vackert göra det även om hunden skadas eller träffas.

Alltså glöm idén med endast en pistol, den är ett backupvapen och inget annat. Den är INTE tillräckligt bra för att ha som förstavapen.

Naturligtvis ska man som hundförare ha AK också. Jag beklagar ifall jag var otydlig på den punkten.

Men eftersom hundspårning går till som den gör så är risken stor att man hamnar i en duellsituation, dvs man följer ett spår och plötsligt så springer man in i fi bakifrån. I en sådan situation kan avståndet vara mycket kort och förloppet snabbt. Då föreställer jag mig att pistol är ett bättre vapen.

Och även om fienden man stöter på har skottsäker väst som någon skrev här innan, träffar du med pistolen så lär han ju ändå känna det och komma ur balans även om det inte dödar honom. Då har ju resten av gruppen chans att verka.

Pistol är ett vapen för _mycket_ korta stridsavstånd. Om du är ute och spårar och stöter på Fi på ett par meters håll, så är frågan snarare om du ens hinner få upp pistolen ur hölstret innan du antingen är skjuten eller har en bajonett i buken. Vilka avstånd tror ni egentligen att pistoler är avsedda för? 5 m? 15? 20? 75? 100?

En Ak5D med sin mindre vikt borde ju onekligen vara lättare att använda för den som inte hela tiden kan ha två händer på vapnet. Inte för att du ska skjuta med en hand, men det går ju betydligt fortare att släppa kopplet med den svaga handen och greppa handskyddet på den en Ak du redan är på väg att höja med starka handen, än att dra pistol och försöka träffa säkert på ett allt för långt håll.

Posted (edited)
Pistol är ett vapen för _mycket_ korta stridsavstånd. Om du är ute och spårar och stöter på Fi på ett par meters håll, så är frågan snarare om du ens hinner få upp pistolen ur hölstret innan du antingen är skjuten eller har en bajonett i buken. Vilka avstånd tror ni egentligen att pistoler är avsedda för? 5 m? 15? 20? 75? 100?

En Ak5D med sin mindre vikt borde ju onekligen vara lättare att använda för den som inte hela tiden kan ha två händer på vapnet. Inte för att du ska skjuta med en hand, men det går ju betydligt fortare att släppa kopplet med den svaga handen och greppa handskyddet på den en Ak du redan är på väg att höja med starka handen, än att dra pistol och försöka träffa säkert på ett allt för långt håll.

På längre avstånd än 20 - 25 meter skulle inte jag drista mig till att försöka träffa något med pistol. Skulle man å andra sidan på längre avstånd än så upptäcka att man är på väg att springa in i ryggen på fi så är chansen ganska god att man gör det oupptäckt (ifall det inte är ett bakhåll man är på väg in i, då är man rökt i vilket fall som hellst).

Dessutom finns det två andra faktorer att ta hänsyn till i valet ifall man ska släppa hunden eller inte.

1) En hundförare går aldrig ut ensam med sin hund. Det finns alltid minst en, oftast två, säkringsmän som går snett bakom hundföraren och som har till uppgift att skydda hundekipaget. De har båda händerna lediga och dessutom uppmärksamheten riktad på terrängen framför och inte på hunden. De kommer därför med största sannolikhet att skjuta först oavsett vad hundföraren har för vapen eller hur han/hon väljer att använda det.

2) Huden är en medlem i gruppen och troligast den medlem som hundföraren känner starkast samhörighet med. Oavsett vad man är tränad och instruerad att göra så kommer alla hundförare som är samtränade med sin hund att tveka att släppa den när det verkligen gäller eftersom man vet att hunden har några möjligheter att försvara sig själv. Då är det bättre att ge hundföraren ett vapen som han/hon kan använda med en hand än ett vapen som han/hon inte kan använda alls.

Edit: Oj hoppsan, den här tråden handlade visst om AK5D. Beklagar OT.

Edited by eskil
Posted

Efter tillsägelse av blågul:

Någon som vet om den nya David kommer att delas ut i större utsträckning i och med att den också modifieras och moderniseras?

Jag trodde att Cesar skulle bli den nya standarden, vart används då den nya David?

Posted

Här är en bild på David. David

allt lull lull är inte påsatt... ska lägga upp några fler på den... ska bara leta kamera först

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Ak 5 dmk2 är en av de mest kontrollerbara karbinerna jag har provat!

Jag brukar skjuta "bill drills" för att validisera ett vapen, dvs 6 skott så fort som det går från färdigställning och i detta fallet sköt jag faktisk fortare än med MP5 med Aimpoint men med samma träffresultat från 10m. Vapnet upplevdes som mkt välbalanserat.

Posted
Ak 5 dmk2 är en av de mest kontrollerbara karbinerna jag har provat!

Det är bra PR :rolleyes:

Sprid det till alla som vill lyssna!

Btw vilket förband tillhörde vapnet?

/O

"Erat hårkors i gryningen"