Jump to content

Recommended Posts

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag tar befälet över nästa bild.

Orientering: i denna topicen postas bilder på materiel.

Order: tag reda på vad bilden föreställer.

Tid för detta: 3 timmar.

Slut. Frågor? Framåt!

quiz6.jpg

Posted

Tyvärr har jag inte fått rätt svar ännu ;)

Det är en 25l vattendunk som har stått lite för nära kaminen i maskingruppens (KB5 02/03) tält

Och såklart ett maskeringsnät under/framför. Tyvärr hittades inget M-nummer på det där trädet till vänster om dunken.

Posted

Jag var ju jäkligt nära med min förvanskade vattendunk, det är dessutom en hjälm m/90 framför dunken vilket betyder att någon inte har den med sig. ;)

Posted
Jag var ju jäkligt nära med min förvanskade vattendunk, det är dessutom en hjälm m/90 framför dunken vilket betyder att någon inte har den med sig. ;)

Du har så rätt, visst är det en hjälm 90. Jag lade pannan i djupa veck för att luska ut var det var för något.

Ja, jag erkänner. Det är garanterat min hjälm. När jag brukade upprätta min lilla sjukvårdsplats* så hade jag för vana att ta av mig stridsbälte, AK5 och hjälm. Tyckte det var smidigare så när man skulle klättra i träd för att hänga upp maskeringsnät med mera. Givetvis hade jag på mig fältmössa kamo vid fototillfället, och AK5:an under uppsikt. Såklart är det totalt IG att plocka av utrustning, men det var ju trots allt "bara" under övning. Jag ställer mig i skamvrån och tänker över mina synder :/

*) ut med all utrustning från bilen, upp med vindskydd, pula med bårar, maskera fordonet, dona hit och pula dit

Posted

Wait a minute. Nu kommer jag nog på vad hjälmen gör där. Jag skjutsade en soldat till sjukan kvällen innan, och av en eller annan anledning hade jag en extra hjälm (och stridsbälte tror jag) bland min utrustning en eller två dagar under den övningen.

Attans också att jag han posta förra posten... :/

Posted

Ena sekunden klagar man på att det är för svårt.... och nu går det på en gissning....

Nå, det är iaf rätt. antenn til RA 138.

Your move. :/

Posted (edited)

Okej, borde vara ganska lätt... :/

quizzz.jpg

Edit - Det är inte fordont på bilden jag är ute efter...

Edited by Xit
Posted

Fattar inte ett smack vad du menar Xit!!!

Fordonet har vi redan knäckt o bilden föreställer inget annat förutom lite snö o nåt odefinierbart skjul i bakgrunden!

"gummigrejerna" är pads....

Det här var bland det virrigaste den här veckan!

Posted

verkar gå lite segt, så jag lägger upp en liten ledtråd: denna grej är bra före man går ut i fält...

Posted
verkar gå lite segt, så jag lägger upp en liten ledtråd: denna grej är bra före man går ut i fält...

Kronans säng MT är bra innan man går ut i fält, när man är i skogen är den värdelös.

:):):=o:=o

Posted

SoldF kan vara bra även ute i fält.

Under en av de tidiga övningarna under GSU hade vi med oss SoldF i stridssäcken. Vi hade jobbat på bra och fick därför order om att läsa SoldF en stund. Ganska behagligt att ligga i skogen en varm sommardag och läsa SoldF :)

Posted
Det översta ser ut som en såndär nummerknapp man har i båtmössan.

Rätt men vilket nummer?

(Dessutom tycker jag det är på plats att ni berömmer mig för min kamera. Makronärgräns på 3 cm, 10x optisk zoom och annat lull-lull. Olympus C-740 Ultra zoom :baskerHV: ;) ;) )

Den andra bilden då?

Posted

Svaret på andra bilden ska vara: M7800-116010-2 Första förband. Strålsteriliserat 1993

Knappen på första bilden representerar inte åttonde kompaniet.