Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jo, nu när jag ändå startade en tråd om U( c )AV's så kan jag ju passa på att fråga lite om vattnets motsvarighet.

Ryssland har insett miniubåtarnas betydelse, och har ju skapat fina grejjor, är det planer på att fixa något liknande här i Sverige?

EDIT: C'et blev ju ett copyright tecken 8-/

Edited by swestres
Posted

Jag har sett användadet av miniubåtar av attackdykare i en rekryteringsfilm för Amfibiekåren, om detta bara var nåt testprojekt eller så vet jag inte.

Posted

Tror att det här har varit upp tidigare, men i alla fall. Förutom HMS Spiggen så köpte Sverige in ett par små "Dykar fordon" den ena som liknar firman Malachits Triton och en annan som mer var en torped som dykarna red på. Bägge köptes från Jugoslavien och gick under benämningen R1 och R2, eller LillKlas och StorKlas. den större var av typen våt ubåt, det vill säga den var inte vattentät utan dykarna satt full påklädda i den. den mindre farkosten passade i en torpedtub och kunde alltså enkelt fraktas till operationsområdet, dykarna slussade ut och plockade fram sin farkost ur torpedtuben för vidare transport till sitt suspekta uppdrag.

Dessa användes givetvis för att utgöra B-styrka vid olika övningar och för att ge erfarenhet av dylika farkoster.

Har sökt med Google men det är lögn i h-ete att hitta bilder på dom här båtarna. :( Reserverar mig för demens i minnet, det var en artikel i Sportdykaren för herregud många år sedan.

forsvar.regeringen.se/propositionermm/ sou/pdf/sou2001_85d.pdf länken leder till intressant läsning i ämnet miniubåtar och kränkningar.

Posted

Tack imint, hade för mig att det fanns/funnits sådana farkoster i FM, men var inte säker. Du vet inte om de används fortfarande?

Mitt inlägg syftade bara till att det var mer troligt att det var HMS Spiggen än Sea Dagger eftersom vad jag vet så har vi inga Sea Dagger och inga är heller tillverkade (så vitt jag vet).

Förövrigt har jag för mig att jag läste på någon sida ni länkade till i rebreather-tråden att FM valde aggregat (vad heter det?) efter storleken på HMS Spiggen. kan det stämma?

Posted
Tack imint, hade för mig att det fanns/funnits sådana farkoster i FM, men var inte säker. Du vet inte om de används fortfarande?

Mitt inlägg syftade bara till att det var mer troligt att det var HMS Spiggen än Sea Dagger eftersom vad jag vet så har vi inga Sea Dagger och inga är heller tillverkade (så vitt jag vet).

Förövrigt har jag för mig att jag läste på någon sida ni länkade till i rebreather-tråden att FM valde aggregat (vad heter det?) efter storleken på HMS Spiggen. kan det stämma?

Jag vet inte om de fortfarande är i bruk, såg Lillklas på en dykmässa för ett antal år sedan men det var ingen information om den.

Jag synar lite om att man skulle ha valt Rb utifrån storleken på spiggen. Så länge man kan kliva ut ur ubåten så kan man alltid knuffa agregatet framför sig och spänna fast det utanpå. Så får man göra om man skall simma ut ur en torpedtub och man kan säkert göra samma sak på spiggen. Någon annan som vet med säkerhet?

Posted

Lite OT: P3 har ett program som heter "Så funkar det", där dom fick frågan om det var tillåtet för en civil person att äga och "framföra" en ubåt. Och efter att dom ringt runt till en hel hög med människor inom FM så fick dom svaret: Ja, man får dock inte ha några passagerare för då måste man vara utbildad officerare vilket tar bort den civila stämpeln på en ^^

Slutsats: Det blir svårt att framföra ubåten själv, förmodligen vådligt både för en själv och andra. Dock fullt lagligt ^^

Posted
Lite OT: P3 har ett program som heter "Så funkar det", där dom fick frågan om det var tillåtet för en civil person att äga och "framföra" en ubåt. Och efter att dom ringt runt till en hel hög med människor inom FM så fick dom svaret: Ja, man får dock inte ha några passagerare för då måste man vara utbildad officerare vilket tar bort den civila stämpeln på en ^^

Slutsats: Det blir svårt att framföra ubåten själv, förmodligen vådligt både för en själv och andra. Dock fullt lagligt ^^

Nu förstår jag inte hur du menar, det finns ett ganska stort antal enmansubåtar på markanden som skulle vara väldigt lämpliga för sådana som vill äga en egen ubåt. Mantis som finns på Belos är ett exempel.

Så varför skulle det vara svårare eller farligare att köra en sådan för dig än för Marinen, Jag utgår ifrån att man erhåller en adekvat utbildning när man köper sin ubåt.

Posted

Marinen kan inte ha några som helst synpunkter på hur du skall få framföra en civil farkost, det är Sjöfartsverket som ansvarar för den civila sjöfarten.

I det fall det inte finns något generelt förbud i svensk lag eller förordning som hindrar civila från att äga undervattensfarkost så är det bara att tuta och köra så länge det är en fritidsbåt. Jag tror inte man har förutsett fallet med en fritidsubåt ,O

Är fritidsfartyget unde 12 x 4 m så finns det heller inga krav på vilken utbildning du skall ha för att få framföra fartyget, fritidsfartyg över 12 x 4 m kallas fritidsskepp, skall vara registrerade och kräver att ansvarig skeppare innehar minst en sk kustskepparexamen. Desstom kan du ha upp till 12 personer ombord.

I teorin så skulle du kunna registrera in en gammal rysk ubåt som fritidsfartyg och sedan åka ut på sjön. I praktiken så kanske saken ser helt annorlunda ut, du måste få båten registrerad, någon skall helst vilja försäkra dig ( inget krav visserligen ) och förhoppningsvis så har du någon liten självbevarelsedrift.......... ,O

Posted
I det fall det inte finns något generelt förbud i svensk lag eller förordning som hindrar civila från att äga undervattensfarkost så är det bara att tuta och köra så länge det är en fritidsbåt.

Låter rimligt, så är det nog. Men det fanns väl någon tillfällig lag som gav alla svenska sjöofficerare rätt att självt anfalla alla undervattensfarkoster som upptäcks på svenskt vatten om de misstänkte att den kom från främmande makt.

Det kan möjligen fortfarande gälla så man får nog vara försiktig.

Posted
Men det fanns väl någon tillfällig lag som gav alla svenska sjöofficerare rätt att självt anfalla alla undervattensfarkoster som upptäcks på svenskt vatten om de misstänkte att den kom från främmande makt.

Nja, det var nog ingen lag utan helt enkelt direktiv till Marinens fartygschefer, alltså ROE ( Rules of engagement ). Lag stiftas av riksdagen, detta må ha varit regeringens/militärledningens jurisdiktion. Hade man en oidentifierad ubåt så kunde FC själv beordra vapeninsats utan att begära tillstånd från högre ort. Detta gällde har jag för mig bara på inre svenskt vatten och jag är väldigt osäker på de exakta omständigheterna och exakta befogenheterna FC hade. Dessutom tror jag att detta är upphävt. Någon som har mer info ??

Posted (edited)
Det kan möjligen fortfarande gälla så man får nog vara försiktig.

Gäller att vara det ja...

För många år sedan...ja strax efter U137 incidenten föll det sig inte bättre att några unga herrar i Luleå fick för sig att bygga en ubåt. Inte en riktig utan en av gamla oljefat och plåtskivor och annat löst krafs som kunnde uppbringas. Skapelsen blev ganska stor och drevs med en utombordsmotor som monterades inombords. När man hade byggt färdigt så startade färden en mycket tidig morgon från en plats utanför älvinloppet. Den stolta farkosten gick inte så snabbt så det tog en god stund att passera kobbar och skär. Vid pass 05.30 observeras det glada sällskapet av en fiskare, denne behöver endast kasta en blick på den Röda Stjärnan på tornet för att inse att det är dags att ringa, om inte MBt så åtminstone polisen.

Polisen i den lokala byhålan(Luleå) agerade dessto mer resolut och ringde i det närmaste samtliga larmnummer man hade att tillgå. Ett av dessa startade en larmkjedja sominte avbröts förrän Ff satt ute på linjen och skulle till att starta incidentroten :P Det hela slutade dock lyckligt, grabbarna slapp klammeri med rättvisan, dom hade ju faktiskt inte gjort något olagligt.

Ubåten ankrades i Norra hamnen till allmänt beskådande och allt återgick till det normala. :camo:

Edited by imint
Posted

Norra hamnen, är det typ utanför Stadspuben det? Kom ihåg att det låg nått u-båtslikt och flöt därutanför någon gång jag var där uppe på Rundflax.

Posted
Norra hamnen, är det typ utanför Stadspuben det? Kom ihåg att det låg nått u-båtslikt och flöt därutanför någon gång jag var där uppe på Rundflax.

Det är korrekt :sniper: