Jump to content

Svenska prylar utomlands


Recommended Posts

Satt och fundra på det...

Är det vanligt med svenska saker i andra länders försvarmakt?

Vilke grejer är det vi är "överlägsna" med? nåt som man kan vara stolt över menar jag... B)

T ex Vad har USA som är svenskt från början?

Kom att tänka på det när någon nämnde att dom har våra bandbvagnar.

 

 

 

.-OT-.Tvisste inte vart jag skulle starta tråden, så, det får bli luckan... hoppas det är okej för Blå/Gul?.-OT SLUT-.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

AT-4, ARTHUR, Bofors Carl Gustav Grg, CV90, "Swedish K" ;) samt diverse flygplan. Allt jag kommer på nu.

 

Bofors exporterade en bunt haubitsar till Indien som blev lite uppmärksammat i media för ett par år sen. Vet inte vilken modell det var.

Edited by Limp
Link to comment
Share on other sites

Kan berätta lite vad jag vet:

 

Pakistan har:

200+ MFI-17 Saab Supporter (tillverkas i Pakistan)

Giraffe-70 radar (några tillverkades i Pakistan)

300+ RBS-70 (license tillverkas i Pakistan just nu)

några Bandvagnar med Arthur systemet

SORAS systemet

 

 

Saker Pakistan försökte skaffa men kunde inte:

 

150 Jas-39A gripen = fick inte pga av USA

Attack/Jakt Viggen = Man trodde att Indien skulle köpa ett stort antal viggen, så man sa nej till Pakistan. resultatet ingen viggen alls i asien:-(

 

Indien har:

155mm Bofors

Carl Gusatv med bättre sikte

Bofors 40mm Luftvärn kanoner

 

 

 

bilder:

Indisk 40mm Bofors:

http://www.bharat-rakshak.com/LAND-FORCES/...Images/0135.jpg

 

Indisk GRG:

http://www.bharat-rakshak.com/LAND-FORCES/...mages2/0548.jpg

http://www.bharat-rakshak.com/LAND-FORCES/...Images/0235.jpg

 

Indisk bofors:

http://www.bharat-rakshak.com/LAND-FORCES/...Images/0211.jpg

http://www.bharat-rakshak.com/LAND-FORCES/...Images/0228.jpg

http://www.bharat-rakshak.com/LAND-FORCES/...Images/0248.jpg

 

 

Pakistansk Saab supporter:

http://www.malghani.8m.com/cgi-bin/i/mashak_143.JPG

 

http://www.geocities.com/Pentagon/6584/mk-1.jpg

 

 

 

Pakistansk bofors RBS-70:

http://www.pakdef.info/pakmilitary/army/im...images/m113.jpg

Edited by pakistaniforce
Link to comment
Share on other sites

Propellrar  :wub:

hehe, jo dom stal ju dom. Utan att skämmas stal USA svensk propeller teknologi när det visat sig att våra ubåtar var mycket tystare än de hade kunnat drömma om. Och se det går ju inte, amerikanska företag skall vara världsledande och är dom inte det så stjäl ju gärna CIA kunskap åt dom, billigt och bra. :clap: För jävligt!

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

150 Jas-39A gripen = fick inte pga av USA

Källa till det påståendet frågas kom.

 

Så vitt jag vet så gjordes misstaget från Viggen ej om med Gripen. Jag trodde inte det finns någonstans vi inte kan sälja Gripen. Därför blir jag konfunderad, var har du hört detta? Däremot är det allmänt kännt att USA vägrar sälja vapen såsom amraam om ett land inte väljer "rätt" flygplan. Även lån och bistånd kan ryka om ett land köper från något annat land än USA. Nu är ju amraam inte särskilt bra iofs, finns bättre alternativ som inte tillverkas i USA.

 

 

Det enda land som jag känner till har nekats köpa Gripen är Taiwan. Svenska regeringen väljer att inte sälja till Taiwan för då skulle Kina bojkotta svenska varor, och det har vi inte råd med.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Story of Pakistan air Force 1984-1998, boken är från den Pakistanska flygvapnet.

Saken är att man ville köpa JAS-39 A pga av att man inte kunde/ville köpa:

Mirage-2000-5 kostade för mycket

F-16 Block 15 man fick ej av USA

Tornado för att den inte var tillräckligt bra

Su-30 man fick ej av ryssarna

Su-27 man fick ej av ryssarna

Mig-29 Man fick ej av ryssarna

kvar var Jas-39 rätt biligt och lika bra som F-16... men man fick ett nej.

Nu när Pakistan är allierad med USA igen och slår ut "terror", har USA tagit bort all hinder... SAAB har varit i Pakistan (dassault också) och försökt sälja Jas-39 men... Pakistan är inte intresserad längre... eftersom man kan nu köpa F-16 hur biliga som helst med massor av robotar. :tveka:

Link to comment
Share on other sites

SAAB 35 Draken har inte nämts. Gör tjänst i Österikes flygvapen tillsammans med SAAB 105(Sk60). Draken fanns också i Danmark och Finland.

 

När Jugoslavien började falla samman och den första landsänden förklarade sig självständigt så kränkte jugoslaviska flygvapnet Österrike när de sköt på utbrytar förband. Vid det tillfället började Österrike använda sina Drakar krigsoperativt. Drakarna fungerade mycket väl och uppmärksammade en del b.la i ínternationell flyg press där man överaskades över Drakens enorma potenital till flygtid under krigsförhållanden. Man kunde ta enormt mycket fler timmar ur maskinerna än vad man trott. Närmare tre gånger så mycket tid innan fel, jämfört med vad man normalt räknar med hos t.ex F-4, F-111, F-16 och Tornado.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Story of Pakistan air Force 1984-1998, boken är från den Pakistanska flygvapnet.

Saken är att man ville köpa JAS-39 A pga av att man inte kunde/ville köpa:

Mirage-2000-5 kostade för mycket

F-16 Block 15  man fick ej av USA

Tornado för att den inte var tillräckligt bra

Su-30 man fick ej av ryssarna

Su-27 man fick ej av ryssarna

Mig-29 Man fick ej av ryssarna

kvar var Jas-39 rätt biligt och lika bra som F-16... men man fick ett nej.

Nu när Pakistan är allierad med USA igen och slår ut "terror", har USA tagit bort all hinder... SAAB har varit i Pakistan (dassault också) och försökt sälja Jas-39 men... Pakistan är inte intresserad längre... eftersom man kan nu köpa F-16 hur biliga som helst med massor av robotar. :tveka:

Det var som attan. Nu måste jag försöka komma ihåg varfifrån jag hört att USA inte hade någon som helst möjlighet att hindra svensk export av Gripen. Huvuden borde rulla om det är så denna gång också, det borde avtalats bort, och om det inte gått, borde sådana kompnenter köpts av någon annan.

Link to comment
Share on other sites

Story of Pakistan air Force 1984-1998, boken är från den Pakistanska flygvapnet.

Saken är att man ville köpa JAS-39 A pga av att man inte kunde/ville köpa:

Mirage-2000-5 kostade för mycket

F-16 Block 15  man fick ej av USA

Tornado för att den inte var tillräckligt bra

Su-30 man fick ej av ryssarna

Su-27 man fick ej av ryssarna

Mig-29 Man fick ej av ryssarna

kvar var Jas-39 rätt biligt och lika bra som F-16... men man fick ett nej.

Nu när Pakistan är allierad med USA igen och slår ut "terror", har USA tagit bort all hinder... SAAB har varit i Pakistan (dassault också) och försökt sälja Jas-39 men... Pakistan är inte intresserad längre... eftersom man kan nu köpa F-16 hur biliga som helst med massor av robotar. :tveka:

F16 Block 15.....varför fick man inte köpa den versionen, det är ju inte direkt den senaste och modernaste.

 

Indien köpte Haubits 77B som även Sverige har 50 st av - förövrigt vårt enda artilleri.

Link to comment
Share on other sites

Story of Pakistan air Force 1984-1998, boken är från den Pakistanska flygvapnet.

Saken är att man ville köpa JAS-39 A pga av att man inte kunde/ville köpa:

Mirage-2000-5 kostade för mycket

F-16 Block 15  man fick ej av USA

Tornado för att den inte var tillräckligt bra

Su-30 man fick ej av ryssarna

Su-27 man fick ej av ryssarna

Mig-29 Man fick ej av ryssarna

kvar var Jas-39 rätt biligt och lika bra som F-16... men man fick ett nej.

Nu när Pakistan är allierad med USA igen och slår ut "terror", har USA tagit bort all hinder... SAAB har varit i Pakistan (dassault också) och försökt sälja Jas-39 men... Pakistan är inte intresserad längre... eftersom man kan nu köpa F-16 hur biliga som helst med massor av robotar. :tveka:

F16 Block 15.....varför fick man inte köpa den versionen, det är ju inte direkt den senaste och modernaste.

 

Indien köpte Haubits 77B som även Sverige har 50 st av - förövrigt vårt enda artilleri.

Pakistan fick inte köpa gamla F-16 pga av kärnvapen programet Pakistan hade/har... ganska dumt tänkt av USA och västvärlden om du frågar mig...

 

Indiska flygvapnet består idag utav Su-30, Mig-29, Jaguar, harrier, Mig-27, Mirage-2000 etc

Medan Pakistanska flygvapnet består idag utav:

 

28 F-16 Block 15 A/B

150-200 F-7MP/PG (Mig-21 kopior)

150 Mirage-III/V

30 A-5 (Mig-19 kopia för attack)

 

aså helt värdelöst... detta gör att Pakistan är mer beroende av kärnvapen än Indien om det blir krig. 0:)

Link to comment
Share on other sites

Förutom att det inte blir nått bra av JAS utan AMRAAM (se Finlands affären) så har jag för mig at det har att gra med icensen på grunden toill motorn.

Jo det var ju så de var med Viggen. Men till Gripen har jag hittils trott att när vi valde motor så säkerställde vi att vårt motorval inte skulle hindra export av flygplanet. Detta går ju att göra genom avtal, annars väljer man en annan motor.

 

Sveriges flygvapen vill inte ha amraam. Många nationer vill säkert ha amraam däremot och då kan man förstå att det är negativt när USA vilkorar amraam försäljning till att man köpt amerikanska flygplan. Smutsigt, men som vanligt med USA. Kaptialism innåt marknadsekonomi utåt då staten gör allt för att ge sin industri alla beställningar, "no matter what".

Link to comment
Share on other sites

SAAB 35 Draken har inte nämts. Gör tjänst i Österikes flygvapen tillsammans med SAAB 105(Sk60). Draken fanns också i Danmark och Finland.

Osterrike har ju ocksa Viggen; de skickade upp en massa ff till F21 for traning.

 

@pakistaniforce: Vada Tornado var inte bra nog? De skaffade gamla MiG, men Tornado var inte gott nog at dem? Det ar ju ett tusan till flygplan, jatteharligt!

Link to comment
Share on other sites

angående propellrar.

 

Var det inte en herr Ericsson som "uppfann" dessa och tog med sig dessa till bland annat USA... Hans version var den som fungerande bäst.

Ericsson "uppfann" den moderna propellern i slutet av 1830 talet.

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Jo, så var det väll, Monitor var väll även ett av de första krigsfartygen med propeller.

 

Men jag har för mig att den brittiska Warrior också hade propeller, den borde kommit före Monitor. I stort sett ett bepansrat linjeskepp.

 

Edit: De gamla fina 40/36:orna å 40/48:orna har ju använts världen över av flottor och armér.

 

Tycker mig sett 40/36 måste det varit i massor på amerikanska hangarfartyg som försvarar sig mot kamikaze. Sedan använde brittiska armén en massa, enligt bilder jag sett iaf.

 

Brittiska flottan använde nog 40/48:a efter kriget. Satt och vevade runt ett dubbellavettage sånna på kryssaren HMS Belfast i London nån gång när jag var liten.

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

ett par st sjöormen ubåtar till Singapore (rycktas om att det var för att jaga sjörövare men jag tvekar)

 

HMS Näcken såldes till Danmark (går nu under namnet Kronborg)

 

Australien har ju sina Collins ubåtar som iallafall är byggda av Kockums (kommer inte ihåg om dem byggdes i Sverige eller i Australien)

 

URFen ägs delvis av Storbrittanien

:tveka:0:):D

Link to comment
Share on other sites

Osterrike har ju ocksa Viggen; de skickade upp en massa ff till F21 for traning.

Mer än så blev det väll inte?

Österrike har inte Viggen; av någon anledning lyckades Sverige inte exportera 37-systemet någonvart. Jag tror däremot att österrikarna var intresserad av AJS-systemet inför eventuellt köp av Gripen.

Link to comment
Share on other sites

skall vi hårddra denna tråden lite, så kom väl en hel container med ag 90 på avvägar, till ett land som blev många länder i början av 90-talet.

 

ok ag 90 är inte svensktillverkat, men de var betalda av FM, när det försvann i helsingborgs hamn.

 

vet att ett par hittades i något av dessa länder på balkan, vet inte i vilket.

och jag tror att minst ett dök upp hos en mc-förening med samma färger som danska flaggan, och med dålig utbildning på pansarskott.

 

och dröm om min förvåning, när jag sitter hemma och ser ett nyhetsinslag på BBC world.

en hemmainspelad "promo" video för IRA, där den som talar håller en uppenbarligen svensk AK4 i händerna.

hur jag såg att den var svensk?

 

tja vilket annat land har ett gult klistermärke med info till skarpskyttar på, samt den lilla vita klisterlappen med årtal på, som visar när den kontrollerades senast.

så bra var närbilderna, att jag kunde läsa svenskan på det gula klistermärket.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
skall vi hårddra denna tråden lite, så kom väl en hel container med ag 90 på avvägar, till ett land som blev många länder i början av 90-talet.

 

ok ag 90 är inte svensktillverkat, men de var betalda av FM, när det försvann i helsingborgs hamn.

 

vet att ett par hittades i något av dessa länder på balkan, vet inte i vilket.

och jag tror att minst ett dök upp hos en mc-förening med samma färger som danska flaggan, och med dålig utbildning på pansarskott.

 

och dröm om min förvåning, när jag sitter hemma och ser ett nyhetsinslag på BBC world.

en hemmainspelad "promo" video för IRA, där den som talar håller en uppenbarligen svensk AK4 i händerna.

hur jag såg att den var svensk?

 

tja vilket annat land har ett gult klistermärke med info till skarpskyttar på, samt den lilla vita klisterlappen med årtal på, som visar när den kontrollerades senast.

så bra var närbilderna, att jag kunde läsa svenskan på det gula klistermärket.

Skulle ha varit ganska intressant att se hur akn hamnat där! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

En återkommande företeelse är ju dock att andra länder köper grejer av oss som i svensk tjänst är delvis kass och sedan kittas upp av köparen. Strf 9040 jämförd med 9030 t ex. Svensk Bv 206 jämförd med norsk Bv 208.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ha varit ganska intressant att se hur akn hamnat där!  :worthy:

Att på den gamla goda 'a-mob på 72 timmar'-tiden var det väl rätt enkelt för en målmedveten tjuv att komma över svenska eldhandvapen. Och få lär ha frågat efter vem som var beredd att pröjsa, och varför. Att skaffa mag till G 3/ak 4 på den fria marknaden var nog rätt lätt, med tanke på vapnets spridning.

Link to comment
Share on other sites

Projekt jag tror att Sverige har varit RIKTIGT bra (typ bäst i världen) på under senare decennier har varit (utan inbördes rangordning):

 

- fjärde generationens stridsflygplan

- lätta bandvagnar

- artillerilokaliseringsradar

- Strix

- Visby

- ubåtar för kustnära vatten

 

...och säkert har jag glömt en massa

Link to comment
Share on other sites

skall vi hårddra denna tråden lite, så kom väl en hel container med ag 90 på avvägar, till ett land som blev många länder i början av 90-talet.

 

ok ag 90 är inte svensktillverkat, men de var betalda av FM, när det försvann i helsingborgs hamn.

 

vet att ett par hittades i något av dessa länder på balkan, vet inte i vilket.

och jag tror att minst ett dök upp hos en mc-förening med samma färger som danska flaggan, och med dålig utbildning på pansarskott.

 

och dröm om min förvåning, när jag sitter hemma och ser ett nyhetsinslag på BBC world.

en hemmainspelad "promo" video för IRA, där den som talar håller en uppenbarligen svensk AK4 i händerna.

hur jag såg att den var svensk?

 

tja vilket annat land har ett gult klistermärke med info till skarpskyttar på, samt den lilla vita klisterlappen med årtal på, som visar när den kontrollerades senast.

så bra var närbilderna, att jag kunde läsa svenskan på det gula klistermärket.

Dum menar att pansar jägarnas MC ordonans har Ag90? :worthy: det visste jag inte... ush.... inte roligt alls att veta....

Är ju igentligen inte OT, då dessa "män" inte är svenska i mina ögon...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

Angående icke-officiell krigsmaterielexport så uppträdde ju Tjetjenernas militära ledare i en komplett M/90 under en presskonferens i CNN.

Ja, förutom huvudbonaden då.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...