bobbyk Posted October 10, 2003 Report Posted October 10, 2003 Hallo alla! Är det någon annan som placerats i utbildningsreserven och som nu funderar på att göra lumpen? Jag mönstade våren 2002 o placerades där, delvis pga plötslig lathet från min sida. I alla fall: Jag funderar på att göra denna kortare lumpen på I5 Fältjägarna i sommar. Har pratat med en viss Lt. X på I5, och han ska skicka ansökningshandlingar. Är det nån annan som skall söka? PS. Är man för gammal för lumpen när man fyllt 21? DS. /Mvh Bob Quote
pakistaniforce Posted October 10, 2003 Report Posted October 10, 2003 (edited) Nej har redan gjort den på I5! Löjtant Erikson är den bästa befälen på I5! helt enkelt! Du får lära dig allt om HV du behöver som Ak-4, P-skott, KSP-58(du får skjuta den också och få skit bra utbildning på den), skydda objekt, kasta Handgranater, minera, åka bandvagn, maskera, historia, massor av LABCD utbildning, hur du snusar general (av en galen kapten), bor ute i de vilda mm... Roliga saken var att efter 3 månader hade vi haft mer strid än KB killarna! lol dom var jävligt avundsjuka hehe... Vi skulle också ha ett skjut-dag... men FM SKULLE SPARA Så det blev inga: Steyr AUG G-36 Sten gun BAR M-16 Ak-47 20mm P-Skott GRG Du är inte alls för gammal... det fanns personer nära 30 när jag gjorde 3 månader. vi skulle få utbildning på Pistol-88 men det blev inget, pga problem med annat. Edited October 10, 2003 by pakistaniforce Quote
bobbyk Posted October 10, 2003 Author Report Posted October 10, 2003 Hej, och tack för svaret! Är verkligen besviken på pliktverket som inte sa varför dom placerade mig i utblidningsreserven! (och på mig själv, som var i en tillfällig dimma). Hade det varit som på den gamla goda tiden, så had en som jag inte kommit undan... Nu till några frågor: 1. Får man basker som dom övriga på i5? 2. Om inte, kan man ta den tillsammans med dom andra värnpliktiga under ngt speciellt prov? 3. Lt. X sade även att man kan "förlänga" sin lumpen på i5 om man ville, är det verkligen möjligt? 4. Har man samma chanser på internationell tjänstgöring, t ex afghanistan, kosovo etc.? Med vänliga hälsningar/ Bob Quote
Daniel_Westbom Posted October 12, 2003 Report Posted October 12, 2003 Nu till några frågor: 1. Får man basker som dom övriga på i5? 2. Om inte, kan man ta den tillsammans med dom andra värnpliktiga under ngt speciellt prov? 3. Lt. X sade även att man kan "förlänga" sin lumpen på i5 om man ville, är det verkligen möjligt? 4. Har man samma chanser på internationell tjänstgöring, t ex afghanistan, kosovo etc.? Jag har gjort tremånaders på LG. Kanske kan svara på ett par frågor.. 1 Vet ej. 2 Vet ej. 3 Vårt utbildnings år hade vi två stycken som förlängde sin tjänst. Allt berodde på om man hade mönstringsbetyg nog att klara av den nya tjänsten samt om förbandet man utbildades på hade någon utbildning som det passade att man hoppade på. Befälen hade möjlighet att höja ens mönstringsbetyg ifall man hade gjort bra ifrån sig på 3-månaders utbildningen. Men inte hur mycket som helst. 4 Chans har man. Jag är nere med KS08 just nu. Men om de ska välja vem som ska få en tjänst som skyttesoldat så tror jag de hellre väljer en med 10 månaders utbildning en tre.. Det beror helt på vilken tjänst man söker.. Hoppas det hjälpte lite.. Quote
bobbyk Posted October 12, 2003 Author Report Posted October 12, 2003 Mönstringsbetyg? Oj, jag vet inte ens om jag har ngra! Jag gick igenom mappen idag och fann bara att jag placerats i utbildningsreserven grupp övrig. Jag fick bara göra syntest samt gå till sjuksyster. Sen placerade dom mig utbil. reserv. Var förmodligen för att jag är lite plattfotad, men ändå. Har klarat både sjövärnskåren samt sommarkurser med armén, fbu etc. Just då brydde jag mig inte, och läkarn sa ingenting. Herregud får ringa till pliktverket imorgon och reda ut det här. Quote
Panzerfaust Posted October 12, 2003 Report Posted October 12, 2003 (edited) Min bror gick 3 månaders utb. -97 tror jag... På P-10, strängnäs... Han fick basker, dom hadde basker prov oså... Har även varit med som instruktör vid 3 månaders utb... Den kullen på mitt reg har jag dock dålig erfarenhet av, men där som brorsan låg verkade helt ok Tror inte det dåliga finns kvar idag... Stausen har ju höjts för allt i princip... nu kanske folk som har mönstringsresultat för att bli skytte KB osv placeras i UTB res. Och kanske gör 3 månader... Brorsans kull och den på mitt regemente va ju när utb va relativt ny... Samt när han mönstrade fick fler göra lumpen... @BobbyK Du vet att du kan ju alltid skriva till pliktverket om att få göra ny mönstring, dumt att hoppa på 3 månaders innan du vet ifall du har chans att göra "vanlig" gu... För hoppar du på GU 3 mån, och vill mer när den är slut är det ju ganska kört, har man väl gjort det en gång så är det svårt att göra igen... Va jag du skulle jag böna och be om att få mönstra igen och kanske få chansen att göra en 10 månaders GU... Edited October 12, 2003 by Wittman Quote
bobbyk Posted October 15, 2003 Author Report Posted October 15, 2003 OTROLIGT! Ringde Pliktverket för några dagar sedan pratade med en riktig kärring som inte hade koll på nånting. Först hittade hom mig inte i datorn, och när hon gjorde det visade det sig att pliktverket lyckats tappat bort mina resultat (de få jag hann med). Begärde då ommönstring, vad händer? Jo kärringen förklarar att jag är för gammal (jag e bara 20) och att jag kan skicka in en ansökan, men men... HERREGUD, här vill man tjäna sitt land men det enda man möts med är misstänksamhet och illvilja. Jag blir fan deprimerad. Är det inte okej att få ändra sig? Hursomhelst, vi ses i graven snart -jag e ju för gammal! Mvh/ Bob -en slagen krigare :( Quote
Forumsledning Kimster Posted October 15, 2003 Forumsledning Report Posted October 15, 2003 För gammal ?? öhm men ... Saxat från www.soldat.nu om mönstring Lagen säger att alla svenska män måste mönstra när de är mellan 18 och 24 år. De allra flesta mönstrar det år de fyller 18. Du som ska mönstra får under två dagar gå igenom olika prov och undersökningar vid något av Pliktverkets regionkontor.... Tolkar jag som att du INTE är för gammal. Quote
bobbyk Posted October 15, 2003 Author Report Posted October 15, 2003 Tack för responsen Kimster...jag ska inte ge mig!!! Jag vill till Fältjägarna, jag ska dit!!! Ska fixa läkarintyg nu i helgen om att min kropp är prima nu och fin, fin. Vad kan man mer göra förutom att träna? Borde man operera ögonen ihopp om att ha större chans vid möstrigen? PS. Jag tycker att ren motivation samt viss grundfysik borde räcka för de flesta tjänsterna. Har en kompis som precis hoppat av lumpen för att han inte var motiverad nog. RÄTT MAN PÅ RÄTT PLATS DS. / Bob -vill till i5! Quote
Sillen Posted October 15, 2003 Report Posted October 15, 2003 Såvida du inte ser väldigt dåligt så kan du nog vänta med operationen. Quote
Panzerfaust Posted October 19, 2003 Report Posted October 19, 2003 @Bobbyk Jag har också råkat ut för såna stolpskott, det hon säger är som kimster redan sagt, OSANT! det stämmer inte... ring igen eller skicka brev på en gång! Quote
KD803 Posted October 19, 2003 Report Posted October 19, 2003 Det bästa är att skicka brev. De behandlas på ett helt annat sätt än telefonsamtal, där det ibland kan vara frågan om att den enskilda handläggaren vill avsluta det så fort som möjligt för att kunna gå och fika. Ett brev däremot diarieförs och blir en handling som måste besvaras enligt vissa regler. Quote
Cosmo Posted October 19, 2003 Report Posted October 19, 2003 Jag var 20 när jag mönstrade så det är väldigt konstigt att dom nekar dig en ommönstring. Speciellt om dom har tappat bort din värden. Jag har bara haft väldigt bra erfaranheter av Pliktverket, båda kontoret i Karlstad och Göteborg. Mitt tips är att skriva ett välforumlerat brev, det har funkat väldigt bra varje gång. Lycka till! Quote
bobbyk Posted November 10, 2003 Author Report Posted November 10, 2003 Tack alla... Har pratat med Lt X på Fj och han sa att det skulle förmodligen gå bra. Papprerna har han fått och pliktverket var inget problem. Om jag väljs ut så kommer jag att få göra en ommönstring på de punkter som han är intresserad av. Det var ett mkt positivt samtal! /Bob Quote
Guest Dreaden Posted November 13, 2003 Report Posted November 13, 2003 Den kan ju vara riktigt bra om man inte kan tex vara borta längre tid är ju 3 måder en bra sak! Quote
Guest Fågel Fenix Posted November 13, 2003 Report Posted November 13, 2003 (edited) Den kan ju vara riktigt bra om man inte kan tex vara borta längre tid är ju 3 måder en bra sak! Menar du att om man inte kan vara hemmifrån längre än 3 månader så är detta ett bra alt. ? Självklart tycker jag att man skall försöka satsa på längre GU men detta är självklart ett mkt bra alt. ! ;) EDIT: ibland är det extra svårt att skriva med knogarna... Edited November 13, 2003 by Fågel Fenix Quote
Teddyjohan Posted June 21, 2004 Report Posted June 21, 2004 Jag vet ju inte hur tränad eller motiverad du är, Bob, men har man bara motivationen - och håller fast vid den - så klarar man sig nästan oavsett fysik. Rekommenderar att du begär förnyad mönstring och om Pliktverket krånglar så slå en signal till Värnpliktsrådet. Dom kan öppna många dörrar ;) fast sen måste man ändå ta stegen igenom dom själv... Jag trodde min motivation var nog stark men det var den inte. Tyvärr. Jag tror nog att de flesta ändrar sig ganska mycket när man väl står där...jag kände som att jag skulle kunna gå igenom eld och vatten för att få göra lumpen på I5 men väl där så bröts allt det tänkandet ner och istället kände jag bara att jag ville därifrån. Nu har jag gått ner ca 30 kilo sen sist jag ryckte in, och jag tränar regelbundet. Troligtvis rycker jag in nästa år, förhoppningvis på I5. Har ett år till på mig att träna, och det ska jag utnyttja...dessutom har motivationen nått nya höjder ;) Men vill du vara säker på att få den tjänst du vill så ska du inte söka tremånaders. De platser de som går vidare därifrån fyller är sådana som tvingats avbryta p.g.a. skador och dylikt. Man kan alltså inte bara välja vad man vill. Men som sagt; kontakta en handläggare direkt vid Pliktverket (ring Regionkontor Norr och be att få tala med en inskrivningsförättare) istället för att gå via nån tant som sorterar papper, kontakta sen gärna Värnpliktsrådet och så har varje regemente en Rekryteringsofficer som kan berätta mera. Har för mig att han heter Anders-nånting på I5, en löjtnant om jag inte missminner mig...? Lycka till - kanske möts vi där! Quote
pistone Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Det är lungt. Allt har löst sig (ja, jag är boobyk). Har ommönstrat och rycker in som pb i flottan i okt. Quote
pistone Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Nej, alla platser i armén (utom jägare, bevakning och typ kock) var tagna och jag ville ha en befälstjänst. I Flygvapnet var det likadant. Combat kommer jag ändå få på annnat håll. Quote
benzen Posted June 25, 2004 Report Posted June 25, 2004 Har en fråga angående 3-månaders... var på kurs nyligen och fick då höra av ett befäl att de skulle lägga ner den utbildningen och att sista omgångarna kördes nu till hösten. Har kikat lite på hemsidan (http://www.soldat.nu) men inte sett någon info om att det faktiskt ska avslutas och är väldigt osäker. Kanske är jag som läser dåligt, men om någon vet om hur det ligger till så får ni gärna dela med er. Quote
simon Posted June 25, 2004 Report Posted June 25, 2004 Nej, alla platser i armén (utom jägare, bevakning och typ kock) var tagna och jag ville ha en befälstjänst. I Flygvapnet var det likadant. Combat kommer jag ändå få på annnat håll. På vilket håll då? Quote
pehu Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 3-Mån utb är helt ok men nackdelen är att man får relativt lite utb i strid. Man kommer max upp på grupp strid, förutom att man kanske får testa att strida i hela plutonen men någon vidare skicklighet hinner man inte att bygga upp. Erfarenheten från fullfjädrad plutons, kompani och bataljonsstrid är synd att gå miste om. Men har man för avsikt att gå med i hemvärnet så får man ju en rätt bra bild av vad dom håller på med. Ska man däremot gå med i en insatspluton i HV är det inte fel att ha mer "strids"erfarenhet än det man får under sin 3-mån utb. Jag vet för jag började själv som 3-månaders på LG men fick bli överflyttad till stadsskytte efter 2 mån, och den kunskapen jag har fått därifrån kan inte på långa vägar jämföra sig med 3 månaders utb. Quote
Hero Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 Hej! Jag har varit engagerad i 3-månaders, och som det ser ut nu så kommer det bara att staras upp nu till hösten, det blir sista omgången som det ser ut nu iaf, kan ju ändras, och det hoppas vi på det är en bra utb för att vara så kort1 Quote
Teddyjohan Posted July 1, 2004 Report Posted July 1, 2004 (edited) Träffade i det civila majoren som ansvarar för tremånadersutbildningen på I5 häromdagen. Han förklarade som så att alla utbildningar kommer bli tio månader långa i den nya utbildningsplanen och då utgår tremånaders eftersom den inte kan förlängas/anpassas till dessa nya regler. Vidare kommer inte uttagning till chefspositioner ske vid Pliktverket längre. Detta system införs 2006. Allt enligt sagda major... 2003 inställdes tremånadersutbildningen vid I5, enligt Pliktverket, p.g.a. att det inte fanns nog många rekryter för att täcka plutons storlek. Vet inte hur det ser ut 2004 och 2005. Kan tänkas att jag själv hamnar där om jag har otur, men jag hoppas på att jag får komma tillbaka dit jag var sist, dvs. Närskydd. Vet inte hur psykologen ser på min tidigare frisedel; dvs. är rädd att dom kanske inte anförtror mig med stridande tjänst...och då begär jag hellre tremånaders, och sen ev. förflyttning =/ För Sveriges makt, för Sveriges ära, över berg, över dal, skalla Jämtlands jakt PS: Vadå flottan? Mönstrade du vid Regionkontor Norr i Östersund??? För jag ville till Flottan när jag mönstrade, för två år sen, men då sa mönstringsförättaren: "Flottan? Säger du det en gång till så sätter jag dig som pbv-mek i Kiruna, okej? Vi har förband i Östersund som ska fyllas i första hand. I5 eller F4?" Edited July 1, 2004 by Teddyjohan Quote
pistone Posted July 3, 2004 Report Posted July 3, 2004 Teddyjohan: Jag vet inte varför. Fråga pliktverket. Kan dock bero på att jag ville in så tidigt som möjligt. ;) Quote
Snabeldraken Posted July 4, 2004 Report Posted July 4, 2004 Någon som vet om man kan göra 3 månaders fast man gjort lumpen? Är inte riktigt nöjd med den gröntjänst jag fått och vill ha mer så 3 månader skulle sitta fint. Quote
Rickard N Posted July 4, 2004 Report Posted July 4, 2004 Tror inte det. Verkar osannolikt att du får en "ny" värnplikt efter avslutad värnplikt. Vad är det du inte är nöjd med, och vad har du för tjänst? Quote
Forumsledning Kimster Posted July 4, 2004 Forumsledning Report Posted July 4, 2004 Någon som vet om man kan göra 3 månaders fast man gjort lumpen? Är inte riktigt nöjd med den gröntjänst jag fått och vill ha mer så 3 månader skulle sitta fint. Svar nej, det är inte möjligt att idag göra ytterliggare en militär GU efter du genomfört den. Gå med i HV istället, gå FBU-kurser.. om du eftersöker skogsmanövrar. Quote
Snabeldraken Posted July 5, 2004 Report Posted July 5, 2004 Tror inte det. Verkar osannolikt att du får en "ny" värnplikt efter avslutad värnplikt. Vad är det du inte är nöjd med, och vad har du för tjänst? Kanske fel att säga att jag inte är nöjd, för det var bra, men det var väldigt lite tjänst ute i det gröna, hade 2 nätter i fält utöver slutövningen där vi gjorde soldatprov. Var sjöbevakare i Härnösand och vi hade bara ett befäl som ansvarade för våran utbildning och han var tex inte utbildad på att lära ut nån strid så det gick som det gick Quote
Recommended Posts