Guest Dedicated Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Scenario. Hv-gruppen ligger och snusar i sitt tält, en plötslig gnista antänder Svenssons fina sovsäck, inköpt för 179:- på Biltema. Vad händer? Det snackas om att våra försäkringar inte gäller om vi använder oreglementerad utr, men sovsäck då? Vad gäller sovsäck och tältning i 20 eller 12-tält? Personligen övernattar jag numera i koma-rock och dito byxor. Smidigt, man sliper släpa på sovsäck också. /Fyhr Quote
Fk Satan Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 (edited) Skulle gissa att det faller under Försvarsmaktens Interna Bestämelser (FIB) 1996:4 där finns det en del om ersättningar vid skada/förlust av privata saker så som klockor, glasögon osv. ska se om jag hittar lite mer. Kläder och andra tillhörigheter13 § Förband och skolor får besluta om ersättning för skada på eller förlust av kläder eller andra personliga tillhörigheter under förutsättning att 1. skadan eller förlusten har föranletts av tjänstgöringsförhållandena 2. den som begär ersättningen inte själv har medverkat till skadan eller förlusten genom oaktsamhet, och 3. skadan eller förlusten inte har uppkommit i följd av trafik med motordrivet fordon. Ersättning får för varje skada eller förlust utges med högst 1 000 kronor. Edited October 8, 2003 by Fk Satan Quote
Fk Satan Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 FIB 1996:04 är ersatt from 1 Maj 2003 av FIB2003-01 Där finns följande: Ersättning till totalförsvarspliktig personal, frivillig personal och hemvärnsmän9 § Ersättning för skador och förluster enligt 10-13 §§ får utges endast till personal i Försvarsmakten som tjänstgör enligt lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt samt till frivillig personal och hemvärnsmän som genomgår utbildning i Försvarsmakten. Skadeståndsersättning 10 § En organisationsenhet får besluta i ärenden om ersättningsanspråk som uppgår till högst 5 000 kronor för skador på eller förlust av privat egendom som enheten har haft vårdansvaret för på grund av förvaring eller annat omhändertagande. Om ersättning skall utgå till flera personer på grund av en och samma händelse och det slutliga ersättningskravet från någon av dessa överstiger 5 000 kronor, skall organisationsenheten samråda med juridiska staben i Högkvarteret rörande ersättningen till samtliga. Kläder och andra tillhörigheter 13 § En organisationsenhet får besluta om ersättning för skada på eller förlust av privata kläder eller andra personliga tillhörigheter under förutsättning att 1. skadan eller förlusten har föranletts av tjänstgöringsförhållandena, och 2. den som begär ersättningen inte själv har orsakat skadan eller förlusten genom oaktsamhet. Ersättning får för varje skada eller förlust utges med högst 1 000 kronor. Quote
Guest Dedicated Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 OK, ersättningsfrågan utredd, men FÅR man egentligen ligga och snusa i egen sovsäck i tält som eldas? Quote
Fk Satan Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 OK, ersättningsfrågan utredd, men FÅR man egentligen ligga och snusa i egen sovsäck i tält som eldas? Enl mitt fyrkantiga sätt att se på det hela så skall man inte göra det under fredstid. under ofred är det en fråga om att bevara stridsvärdet. Personligen tycker jag att man skall enbart skall använda de saker man får ur förrådet, dvs det som är grönt och har ett M-nummer. Men jag lever inte som jag lär... Använder ett par privata ComTac hörselskydd, har en engelsk väska på stridsselen, privat fältkök + lite till som är privata saker. Quote
Malaj Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Ersättningen är nog inte det kinkigaste... Brännskador är värre. Nu har jag inte kollat SäkI (motsv), men för FBU-ungdomarna har vi helt enkelt bannlyst civila prylar i tält eller skärmskydd som eldas. De har ute kungens sovsäckar och liggunderlag som tilläggsutrustning. Vi har den enkla filosofin att det inte får hända någon olycka. Det räcker så bra med alla turer till akuten med skärsår mm. Men vi ska ha en repetitionskurs i att bryna knivarna, så att det blir fina snitt som bara är att tejpa. Quote
isa Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Scenario. Hv-gruppen ligger och snusar i sitt tält, en plötslig gnista antänder Svenssons fina sovsäck, inköpt för 179:- på Biltema. Vad händer? Det snackas om att våra försäkringar inte gäller om vi använder oreglementerad utr, men sovsäck då? Vad gäller sovsäck och tältning i 20 eller 12-tält? Ett mycket personligt svar. Svensson. Har du lärt dig något?... Om inte Quote
Sytare Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Ersättningen är nog inte det kinkigaste... Brännskador är värre. Nu har jag inte kollat SäkI (motsv), men för FBU-ungdomarna har vi helt enkelt bannlyst civila prylar i tält eller skärmskydd som eldas. De har ute kungens sovsäckar och liggunderlag som tilläggsutrustning. Vi har den enkla filosofin att det inte får hända någon olycka. Det räcker så bra med alla turer till akuten med skärsår mm. Men vi ska ha en repetitionskurs i att bryna knivarna, så att det blir fina snitt som bara är att tejpa. var anmäler man sig för det... skulle vara välbehövligt i mitt fall. Mina knivar är fan runda! Quote
Malaj Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Låna farsans kniv och öva. Tips: http://www.marttiini.fi/puukot/shop/svensk...ka/slipning.htm Annars är du välkommen till Västerås. Quote
Torak Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Vad galler sovsack kan jag rekommendera att ha bade sovsack och liggunderlag permanent inlagda i puppan; det ar da bara att rulla ihop och bara ivag, man slipper fa sand i sovsacken nar man sover i talt, och puppan skyddar sovsacken till viss del fran brand. Quote
Pingo Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Skall ut på dygnsövning snart fick då reda på av plutonchefen att man inte får ha civilsovsäck. Han hade fått reda på detta av befäl på P7. Vi jobbar just nu med att få fram var detta är angivet, det är ju inte så lätt att få ut 60 sovsäckar från förrådet. Återkommer snarast med besked. Quote
Fk Bodin Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Köpte in biltemas gröna -8 sovsäck i sommras för 179:-, anledningen är för att om den brinner upp så lära jag inte gråta över spilld mjölk. Sovsäck i tält är konon! Även om eldposten slummrar lite hipp som happ så är värmen ganska konstant i säcken = en god natts sömn. Fick iaf höra i går på ett möte att plutonen blivit tilldelade 39 soväckar. Är det sovsäck 2000 så är det verkligen shit pomfritt! Men jag antar inte det, antagligen något gammalt herke som tar halva utrymmet i ss2k. Quote
Sg Joker Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 (edited) Sovsäck2000 är väl inte speciellt kompakt heller? Edited October 8, 2003 by Sg Joker Quote
Guest Triggerpuller Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Sovsäck 2000 Lätt är duktigt kompakt. Sovsäck 2000 Grund mindre kompakt. Och Sovsäck 2000 Komplett är inte alls kompakt, dock är den jäkligt kompakt om man jämför med tidigare sovsäckar, dessutom kan det ju med den sistnämnda få vara hur kallt som helst (40-45-) utan att jag behöver bry mej nämnvärt! Quote
Sg Joker Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Det låter ju bra, har inte sett några mått på säcken, varken komplett eller i delar. Synd att den är så mycket dyrare än andra civila säckar av klass. Quote
målobs Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Det låter ju bra, har inte sett några mått på säcken, varken komplett eller i delar. Synd att den är så mycket dyrare än andra civila säckar av klass. Tycker inte alls att den är så dyr. Du får: 1 st -5 sovsäck 1 st -15 sovsäck 1 st -tokkallt För ca 3000kr. Jämför vad det skulle kosta med vanliga civila. Quote
Lindeberg Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Om man som jag bara vill ha den tunna så är 3000 kr svindyrt Quote
Guest Lt. Payne Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Jag köpte Armén sovsäck på överskottslagret för 130:- Tung som bly och ganska brandsäker. Quote
Fk Fjellman Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 När det gäller att betala ut ersättning för skador så är nog FM lika kinkiga som vägverket... skulle tro att om någon mtrl som det inte finns BOA på har förekommit i insidenten så blir det plötsligt väldigt jobbigt för den som gjort illa sig/gjort illa någon annan. //Sgt Fjellman Quote
Forumsledning henke Posted October 8, 2003 Forumsledning Report Posted October 8, 2003 @Bodin 2000 säcken kan du nog se framemot i Hv år 2050 typ. Det är mest största sannolikehet "sovsäck vadd" En fuktighetsbevarande säck. Funkar hyffsat i tält då den håller värmen från elden borta från fötterna. Ofta otroligt fuktig då den är gjord av bomull samt att den VÄGER BLY! Men eftersom den är så fuktig så tar den nog inte eld i första taget. Har man egen lättviktssäck får man se till att hålla fossingarna en bit bort bara eller helt enkelt trä på en tröja 90 över fotdelen på sovsäcken. Ull brinner inte utan glöder så det borde vara funkis. 70 kr kostar den på Active Life equipment. Kostar säkert mångdubbelt i AFFSE-pris. Länk till ALE Sovsäck Vadd En totalt värdelös säck enligt mitt tycke. På 60-70-talet kanske det var bättre att ha en kass säck och kamin. Detta var ju under tid då värmekameror och bildförstärkare var nåt som bara fanns i Sci-Fi tidningar och de flesta soldater i FM åkte cykel ut i striden. I den tid vi nu lever är ju elda egentligen uteslutet i fält och istället krypa ner i en riktig sovsäck lite mer i skyl. Så långt har vi ju inte hela FM riktigt kommit ännu, men Sovsäck 2000 och Kerion tält är en bra bit i rätt riktning. Quote
Guest Triggerpuller Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 I och med att uppblåsbara sjukvårdstält nu börjar användas som förläggningstält på vissa förband borde man ju kunna använda Barracuda-nät även till tälten. Dvs eftersom dessa tält värms upp med dieselvärmare har man ju inga kaminrör som ev skulle smälta eller antända high-tech nätet som ju dom flesta vet är skitdyrt. På så vis borde man ju med signaturavskärmare på dieselvärmarna få förband vilka som är relativt stealthiga vid återhämtning. Quote
bushman Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 I och med att uppblåsbara sjukvårdstält nu börjar användas som förläggningstält på vissa förband borde man ju kunna använda Barracuda-nät även till tälten. Dvs eftersom dessa tält värms upp med dieselvärmare har man ju inga kaminrör som ev skulle smälta eller antända high-tech nätet som ju dom flesta vet är skitdyrt. På så vis borde man ju med signaturavskärmare på dieselvärmarna få förband vilka som är relativt stealthiga vid återhämtning. och i vilket framtids senario ser du att HV någonsin kommer att få se ett komplett sjkv4? får vi tälten så får vi inga brännare och tvärt om. vi disskuterar privat sovsäck inom hv här. det förband som lagt beslag på de flesta av landets sjkv4 har ändå ute både natosäng och sovsäck 2000. och efter tre veckor i ett av dessa tält, i en sovsäck 2000, längtade jag tom efter att få sitta eldpost. när diselfatet tar slut och ingen vill hämta ett nytt blir det kallt tom i sovsäck 2K. Quote
Fk Satan Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Säger det igen! INGA CIVILA SOVSÄCKAR I FREDSTID I MILITÄRTÄLT! vid ofred då är det en annan sak! endast sovsäckar med trekronor märkning och M-nummer! att ha en civil sovsäck är ungefär samma sak som att ta civila byxor på en övning, eller en civil bössa! visst jag använder en del civila saker när jag är ute, men då vet jag att försäkringsskyddet blir ngt annat för mig, tror det är få som känner till detta... de civila saker jag har i fält är: Peltor ComTac (utan trekronor märkning eller M-nummer) Knäskydd (dock endast vid SIB) Solglasögon Motorglasögon Triangiakök En väska på stridsbältet. Quote
Fk Fjellman Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Lite OT... men jag tror inte jag har vistats i en sovsäck i ett tält under kronans tjänst någonsin... inte ens i larm/strids förläggning... Man har ju kamin ju och krisar det sig så finns det ju alltid värmestället... /Sgt Fjellman Quote
Sir Vival Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Några reflektioner: iii) inga civila säckar när man eldar i tält, pga brandrisk iii) kronans sovsäckar - tidigare och nuvarande - är i bomull, pga brandrisk iii) Sovsäck 2000 är behandlad med flamskyddsmedel - pga brandrisk! Quote
Fredriksson Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Sovsäckssystem 2000 brinner gott... Någon som har några fler funderingar? ;) /Fredriksson, med fula decimeterlånga ärr på vaderna. Quote
Forumsledning henke Posted October 9, 2003 Forumsledning Report Posted October 9, 2003 Kunde iaf inte hitta något om brandskydd. Carinthia Sleepingbags Själv sover jag i den sovsäck jag själv finner lämplig då jag anser mig vuxen att ta ansvar för mina egna handlingar och inte längre inskriven på ett dagis. Tur övriga samhället fungerar lite bättre annars skulle de röda fanorna vajja högt. Quote
Gator Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Länk till ALE Sovsäck Vadd Har en likadan säck som på bilderna, MEN fylld med dun. Köpt på privatannons för många år sen. Någon som kan tänkas känna till dess ursprung...? Quote
BJK Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Den fanns i dun-varianten oxå inom FM, om jag inte missminner mig helt. Quote
Dies irae Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Tråden handlar om man får använda sovsäck eller ej..... Inte om vilka som är bra Quote
Recommended Posts