Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Även om LK70 är bättre än LK35 så har den problem. Jag har sett en jägarpluton där 3st LK70 gick sönder under två dygn. Vanligast var att säckens fästen till ramen gick sönder. Allt gick att laga med silvertejp och ståltråd. Jag har både en äldre säck i en er ljusgrön nyans och en i mer mörk färg. Den mörka verkar betydligt mer välgjord. Vet någon om det är någon skillnad eller om det är jag som inbillar mig saker när jag ser militära ryggsäckar. Att det skulle vara brist på LK70 är kvalificerat skitsnack.

Posted (edited)
Även om LK70 är bättre än LK35 så har den problem. Jag har sett en jägarpluton där 3st LK70 gick sönder under två dygn. Vanligast var att säckens fästen till ramen gick sönder. Allt gick att laga med silvertejp och ståltråd. Jag har både en äldre säck i en er ljusgrön nyans och en i mer mörk färg. Den mörka verkar betydligt mer välgjord. Vet någon om det är någon skillnad eller om det är jag som inbillar mig saker när jag ser militära ryggsäckar. Att det skulle vara brist på LK70 är kvalificerat skitsnack.

Villig och kränga den till mig?

Jag fattar inte vad som är på G. Vad finns det för anledning att inte behålla materielen i Sverige och om nu inte FM får gå med vinst så VARFÖR kan de då inte helt enkelt skänka grejer till organisationer som har nytta av t ex 20-tält (civilförsvaret, scouter och likn) istället för att ge bort till t ex Estland???????????? Jag lyckades iallafall rädda ett kulturminne: en Volvo Valp från 63. Samtidigt kan ÖB låta kär.. ja menar tanten sin få sin j*vla resa betald på statens bekostnad? Jag tappar tron på Svedala om det ska vara så här och emigrerar till nå´n indianstam och bor i långhus istället. De har ta mej f*n inte några fallskärmar eller idioter som använder skattebetalarnas pengar. Bitter? Jag? Nääääääää, inte då! GRRRRR! :angry::((:-(

Edited by Gusten
Posted
För att vara kärringen mot strömmen....

Jag tycker att LK70 är en bra ryggsäck. Inte så hypermodern kanske, men den har något speciellt över sig....något genomtänkt och funktionellt.

Casca

Med all respekt: LK70 är en kvarleva från spanska inkvisitionen. Det fanns ingen (jag repeterar) ingen pryl som orsakade så mycket problem och strul som LK70 när jag låg inne. Jag har kamrater som gått lös på skiten med fältspade och känger bara för att hämnas de blödande sår de hade på axlar och rygg.

Jag har sällan varit så nöjd som när jag såg min fänrik ta upp sin LK70 till korthålsbanan för att dra ett mag 5,56 i den för att se om den "häll tätt". LK70 hör hemma på armémuseet.

Posted

Jag tycker heller inte att LK 70 är något att hänga i julgranen. Det är väldigt svårt att bära med midjan, det kvittar hur hårt man än drar åt midjeremmen, den hänger och trycker på axlarna ändå. Resultatet blir smärta i axlar och rygg efter nån timme.

Har hört att Lk 100 ska vara mycket bättre än 70-varianten.

Posted
Har hört att Lk 100 ska vara mycket bättre än 70-varianten.

Stämmer, för min del kan man sammanfatta det så här:

Hellre LK35 än älgpungen (antik grå ryggsäck som jag som tur är har sluppit)

hellre LK70 än LK35

hellre LK100 än LK70

hellre Sacci 110L än LK100

och så kan det fortsätta i all evighet.

Självklart innebär det inte att jag i alla situationer hellre skulle ha en LK100 än en LK35, de har ändå lite olika användningsområden.

Posted

@106

Väl talat!

Det finns alltid det som är bättre. Men har man inte tillgång till det bästa, då får det näst bästa duga ;)

/ERI

• 5 years later...
Posted

Weeooo... Necroposting dags...

Är det ett vanligt problem att axelremmarna glider på LK70... blev hyfsat irriterad så jag tog iaf och fixadet till det genom att göra några jack i låsbrickan med en bågfil... verkar funka än så länge.

//Fjellot

Posted

Vanligt vet jag inte, det är nog något som händer då och då.

Men jag förstår inte riktigt hur du menar att axelremmarna glider, var glider dom någonstans?

Jag har haft en LK70 där remmarna för att spänna åt ryggsäcken på ryggen glidit upp stup i kvarten (de remmarna som sitter på varsin sida av bröstet som man drar åt med vä resp hö hand).

Posted (edited)
Jag har haft en LK70 där remmarna för att spänna åt ryggsäcken på ryggen glidit upp stup i kvarten (de remmarna som sitter på varsin sida av bröstet som man drar åt med vä resp hö hand).

Exakt det jag menar... låsningen består ju av två aluminium brickor, en med två hål i och en med ett hål. Den med två hål är den som står för hållbarheten och den med ett låser fast remmen ( när den funkar som den ska).

Så jag tog och gjorde lite "tänder" i den här låsbrickan med ett bågfilsblad för att den skulle greppa remmen lite bättre, och det verkar som att det funkar.

Funderar även på att sticka in en träpinne i öglan som håller dessa brickor i den övre remmen, för att på de sättet låsa deras läge vertikalt.

//Skäggot.

Edited by Fk Fjellman
  • 8 months later...
Posted

jag har skaffat en LK 70 för några år sen och den ha varit med på det mesta.

för mig värkar den vara bra om man inte lasta den för tungt, fast de är nog så med det mesta ju.

så den får ett plus av mig.

jag hade en större säck förut men det gick inte ihop för mig.

som jag ser det är LK70 som baken vissa gillar den inte andra gör det