Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Fråga är dom godkända till brandbekämpning kraven är:300 grader värmetålighet i sulan, spiktramp och stålhätta.

Vet nån om dom är godkända till detta , är det nån som har såna å kan kolla??

å vad Gäller det med March känga 90 är det samma?

Edited by Syster Håkan
Posted

I uniforms reglemente står det:

- Stövel 90

Raka,skaftet försett med rem för tillslutning. Tån försedd med förstärkning. Även för skidåkning. Stövlarna har C-skyddsförmåga.

Det står även:

8.10.1 Skyddsskor

Marschkänga 90, vinterkänga 90 och gummistövel 90

finns med ståltåhätta (STH).

Det finns alltså version med stålhätta.

Posted

OK, det hade inte våra iaf. Bara lite extra gummi över tårna.

Vilka får förstärkta gummistövlar?

Brandmän?

Posted
Vilka får förstärkta gummistövlar?

Brandmän?

Tror att brandmän har egna då det inte stod något om värmetålighet fär stöveln. De som får stålhätta i sina gummistövlar är de som behöver, borde vara mekaniker eller liknande.

Posted

Brandmän får ut Brand Gummistövlar 97.

Antar att det är meningen att de som får ut Marschkänga med stålhätta även ska kunna få ut Gummistövlar med stålhätta men har dock aldrig sett det. Kanske det kan bero på att det är mycket sällan man använder stövlar och speciellt i verksamhet som kräver stålhätta.

Ex. på personal som får ut känga med stålhätta

Mekaniker

Vissa förare av tyngre fordon

Posted

Ok, Strf 90 kanske inte är tung nog...

Hade ju bara gummistövlarna i spolhallen max. Där kan ju olycksrisken vara rätt stor. Inte för att det hände nåt...

Fast det hjälper antagligen inte så mycket.

Någon sade att en som haft stålhättor och fått foten överkörd hade fått foten kapad längs med stålhättans kant... Uhäää! Kanske bättre med lite slamsor som går att göra något av... Men jag är ingen kirurg...

Posted

Okj tack för infon.

Brand stövlar är spesialare 300 grader värmetålighet i sulan, spiktramp och stålhätta det är det som är det spesiala med dom. Så som det ser ut så finns det inga av dom som jag kan använda. men men

Posted

Tänkte du ha dom till jobbet, och i så fall borde du inte kunna få ut ett par godkända skor för ändamålet via arbetsgivaren?

Posted

Även de välkända Göta-Ingenjörerna får ut sommar- och vinterkänga STH. Givetvis fick vi behålla de andra kängorna, vilket resulterade i fyra par kängor och ett par stövlar att vårda ömt :camo:

Stövel med stålhätta användes ej, kanske beroende på att det är obra att hamna i vatten med stövlar (Brobygge görs ofta i vatten eller strax över vatten)

Posted

Det visades en marschkänga med stålhätta som hade blivit "ganska" intryckt vid tårna när jag låg inne i Eksjö. Tror det var någon KB5:are i Boden som inte riktigt haft koll på var fötterna var och fått en av de stödplattor som används vid brobygge rakt över tårna. Det sades att han hade känt hur stålet hade tryckts mot tårna men lyckligtvis så klarade sig alla fem. Marzocchi kanske har en bild? Om du nog tog bilder på annat än logementssvineri? :P

Jag har för övrigt fått en KB4 på foten. Men det var ingen fara på taket!

Posted
Tänkte du ha dom till jobbet, och i så fall borde du inte kunna få ut ett par godkända skor för ändamålet via arbetsgivaren?

JO jag har redan ett par från förrådet fast ville ha nått coolt att stila med B) men jag gillar mina gula som jag har.

Posted
Det visades en marschkänga med stålhätta som hade blivit "ganska" intryckt vid tårna när jag låg inne i Eksjö. Tror det var någon KB5:are i Boden som inte riktigt haft koll på var fötterna var och fått en av de stödplattor som används vid brobygge rakt över tårna. Det sades att han hade känt hur stålet hade tryckts mot tårna men lyckligtvis så klarade sig alla fem. Marzocchi kanske har en bild? Om du nog tog bilder på annat än logementssvineri? :P

Jag har för övrigt fått en KB4 på foten. Men det var ingen fara på taket!

Jag har många bilder, men ingen på en intryckt STH-känga.

Har inte ens sett kängan ifråga, troligtvis hade jag något betydligt viktigare för mig, till exempelvis sjukvårdsutbildning :camo:

Posted

När jag gjorde min värnplikt somm skyddsman i flygvapnet 98-99 så fick vi ut civila stövlar av märket Sievi.

Sköna stövlar men man fick en fruktad tåsvett vid brandövningarna.

Tror att det var upp till varje flottilj att köpa in de stövlar de ville ha, då jag sett andra brandstövlar på skyddsmän ifrån andra flottiljer.

Posted
Vi i FV är lyckliga :/ nog att få ut även stövlar med STH.

Ja visst är det lysande!

När jag ställde frågan om detta så blev svaret "Fv-pers hanterar tung mtrl"!

Det tyngsta jag hanterat i Fv är en AG90.

Baldo kan iofs inte räknas som matriel (jo, hundar hade en gång i tiden ett m-nummer!) men Fv's tyngsta schäfer på 58 kg - fast jag hanterade nog inte honom, det var säkert tvärt om...

Posted
Vi i FV är lyckliga :blink: nog att få ut även stövlar med STH.

Ja visst är det lysande!

När jag ställde frågan om detta så blev svaret "Fv-pers hanterar tung mtrl"!

Lysande!

Ungefär samma svar som jag fick; "Joo, men klarg. personalen kan ju tappa en robot eller nåt på fötterna."

:Malaj:

Skönt när man "inte tänkte på det" och ställde kängorna mot tältduken... Jaja, man lärde sig ju nåt av det i alla fall... ;)

Posted

Det är väl inte alltid som stålhättan är av stål på skyddsskor. Om hättan nu inte pallar av det som man ställer på fossingen så är det ju rätt jobbigt om tårna (utöver att vara mosade) också är inklämda i en "konservburk". Det kan ju då vara bättre med komposit som spricker istället. :tveka:

Posted
Det är väl inte alltid som stålhättan är av stål på skyddsskor. Om hättan nu inte pallar av det som man ställer på fossingen så är det ju rätt jobbigt om tårna (utöver att vara mosade) också är inklämda i en "konservburk". Det kan ju då vara bättre med komposit som spricker istället.  :winner:

Stålhätta - Gjord av stål

Plast(?)hätta - Gjord av plast (komposit, whatever, eller nåt)

Följande gäller för marschkänga 90, vinterkänga 90 samt tydligen även gummistövel 90; FV har stålhätta, resten av FM har plasthätta. (Säkerligen med vissa undantag som övergår mitt vetande)

90-pjucks med stålhätta har ett ganska stort tryckt gul/guldfärgat STÅLEX-märke på kängskaftet. Stövlarna vet jag inte.

Slutsats: Heter det stålhätta så är den av stål. Iaf inom FM, och det civila mörkret får styra upp sina benämningar bäst f*n.

Slutfrågorrepeteramanöverochsittner

Posted
90-pjucks med stålhätta har ett ganska stort tryckt gul/guldfärgat STÅLEX-märke på kängskaftet. Stövlarna vet jag inte.

På mina står det STH på etiketten på skaften. Däremot inget STÅLEX.

Posted
Det är väl inte alltid som stålhättan är av stål på skyddsskor. Om hättan nu inte pallar av det som man ställer på fossingen så är det ju rätt jobbigt om tårna (utöver att vara mosade) också är inklämda i en "konservburk". Det kan ju då vara bättre med komposit som spricker istället.

Får man något riktigt tungt över tårna så är det meningen att stålhättan ska vika sig neråt och klippa av tårna. Det är då lättare att montera dit tårna igen än om tårna hade varit krossade. :D

Posted
Det är väl inte alltid som stålhättan är av stål på skyddsskor. Om hättan nu inte pallar av det som man ställer på fossingen så är det ju rätt jobbigt om tårna (utöver att vara mosade) också är inklämda i en "konservburk". Det kan ju då vara bättre med komposit som spricker istället.

Får man något riktigt tungt över tårna så är det meningen att stålhättan ska vika sig neråt och klippa av tårna. Det är då lättare att montera dit tårna igen än om tårna hade varit krossade. :((

Sanning eller gissning? Källa?

Posted

På de jag hade stod det Stålex och någon svensk stad vill jag minnas

Posted
Är sant.

Jag har själv fått 12 tons truck över mig med resultatet plockipinn.

Stålhättan mildrade skadorna. B)

Ajdå. Beklagar. :angry: Men då blir det väl fantastiskt viktigt exakt hur långt upp på fotens ovansida hättan går? Måste bli väldigt besvärligt om man har långsmala fötter (inget problem för mig dock; mina fötter är som cd-skivor) och stålhättan klipper ett par centimeter upp från där tårna börjar.

Posted

På de jag hade stod det Stålex och någon svensk stad vill jag minnas

Kumla kanske, då 90-kängorna tillverkades på AGE Skofabrik i Kumla en gång i tiden, numera tillverkas de i Finland.

Tror det står Arbesko under sulan på de som är gjorda i Kumla.

• 8 years later...
Posted

Följdfråga om Gummistövel 90: var kan jag, som sketen civilist, hitta de gråa innersockorna (som idag är helt utslitna)?

Butik i 08 eller nätbutik med vettigt pris föredrages.