Jump to content

Medalj för utlandstjänst


Recommended Posts

Guest Free Willy
Den var svinigt dyr. Tror jag pröjsade 500 spänn.  :(

:ph34r::D Det var det jä**igaste! Ockerpris. Den kostar ju bara $6.95 hos Medals of America. Frakt tillkommer visserligen, men inte katten kommer man upp i 500 spänn. Inte på långa vägar.

jo jag vet! Men vad gör man inte för att se cool ut! :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

QUOTE (Free Willy @ Mar 11 2004, 15:41)

  QUOTE (RaDet94S @ Mar 10 2004, 14:25 )

QUOTE (Free Willy @ Mar 10 2004, 12:36 )

Den var svinigt dyr. Tror jag pröjsade 500 spänn.

 

 

  Det var det jä**igaste! Ockerpris. Den kostar ju bara $6.95 hos Medals of America. Frakt tillkommer visserligen, men inte katten kommer man upp i 500 spänn. Inte på långa vägar. 

 

 

jo jag vet! Men vad gör man inte för att se cool ut!

 

Du använder miniatyrerna flitigt antar jag nu då med tanke på priset?? :D

Link to comment
Share on other sites

Medalj för att man legat på sjv ?????

 

När kommer medaljen för att man gjort sitt jobb som skytte o.s.v.

Tycker det är nog med medaljer som det är , låt oss inte ta bort värdet från dom och bli som jänkarna . Vet att det var nån som tyckte att dom borde få medalj för det jobbet dom gjorde på TAB:en -95 som sjv , alla andra då som också gjorde sitt jobb ska dom ha en medalj för det med. Nä det får vara nog , se bara en medalj för att man gjort sin värnplikt, som är var persons skyldighet att göra. Visst e det fint med en massa medaljer på bröstet men man ska med stolthet kunna bära dom.

 

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Klart att man ska få medalj för att man serverar våfflor i mässen på söndagar!! Förstår väl alla att de vanliga medaljerna man får inte rimligtvis kan täcka in det extra jobbet som en mission för en sjukvårdare innebär. ;)

 

Nää seriöst visst gör de ett hästjobb!! Men det gör vi ju allihopa!! (Njaa kanske inte nivea då??) Och då borde vi alla få en baccismedalj! Som vi då självklart inte får bära men den kan ju hänga på väggen? Eller vad gör man med baccismedaljer?

 

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Klart att man ska få medalj för att man serverar våfflor i mässen på söndagar!! Förstår väl alla att de vanliga medaljerna man får inte rimligtvis kan täcka in det extra jobbet som en mission för en sjukvårdare innebär. ;)

 

Nää seriöst visst gör de ett hästjobb!! Men det gör vi ju allihopa!! (Njaa kanske inte nivea då??) Och då borde vi alla få en baccismedalj! Som vi då självklart inte får bära men den kan ju hänga på väggen? Eller vad gör man med baccismedaljer?

 

:baskerPa:

Jag kanske missförstod det hela , fick för mig att det inte gällde baccismedaljer utan även i sverige godkända medaljer. Baccismedaljer finns och är ju godkända att bäras på mission ej under tillfällen i sverge. Och vad gäller nivea skulle han antagit mitt erbjudande att stanna hemma i sverige efter leaven. Men men saker går ju inte alltid som man vill........... Har iallafall jäkligt kul i eksjö.

Edited by Meyer
Link to comment
Share on other sites

Men det kan väl inte vara rätt att FMvplM ska bäras före FMintBM?

Den kom senare och jag kan inte tro att den värderas högre, eller är det för att den är i "silver"?

Vad gäller UNPROFOR och UNIFIL skall väl dom bäras efter ländernas namn på franska om jag inte är ute och seglar, eller är det även där i den ordning dom instiftades?

Det som gäller för länderna och dess medaljers bärande efterlandets namn på franska gäller inte så kallade internationella medaljer såsom NATOs och UNs. De bär man i den ordning man har tilldelats dem. Hade man däremot fått en "riktig" libanesisk medalj och en jugoslavisk skulle de ha burits efter deras namn på franska.

Vad gäller FMvplM bärs den innan FMintBM. Har hört att medaljer bärs i ordningen järn, guld, silver och sist brons. Silvermedaljer brukar vara blankare än vad FMvplM är så jag antar att den är i järn och således högre än FMintBM. (Jag kan dock ha fel i mitt antagande.

Helt rätt!

 

När det gäller silver eller järn: se http://hem.passagen.se/jonar242/bilder/030001-3.jpg FMvplM är en "försilvrad" medalj.

 

Järn är oerhört ovanligt som medaljmaterial. Den första svenska järnmedaljen som instiftades är (nuvarande) Friluftsfrämjandets medalj i järn, guld och silver, instiftad redan 1899. Jag tror att det är detta som satt ordningen att järn är en finare valör än guld.

 

Utöver det finns bara SvBrigM, Svenska Brigaden i finska frihetskrigets minnesmedalj i järn instiftad ca 1918. Hoppas att trenden håller i sig.

 

MVH

 

Jonas :)

Link to comment
Share on other sites

Men det kan väl inte vara rätt att FMvplM ska bäras före FMintBM?

Den kom senare och jag kan inte tro att den värderas högre, eller är det för att den är i "silver"?

Vad gäller UNPROFOR och UNIFIL skall väl dom bäras efter ländernas namn på franska om jag inte är ute och seglar, eller är det även där i den ordning dom instiftades?

Det som gäller för länderna och dess medaljers bärande efterlandets namn på franska gäller inte så kallade internationella medaljer såsom NATOs och UNs. De bär man i den ordning man har tilldelats dem. Hade man däremot fått en "riktig" libanesisk medalj och en jugoslavisk skulle de ha burits efter deras namn på franska.

Vad gäller FMvplM bärs den innan FMintBM. Har hört att medaljer bärs i ordningen järn, guld, silver och sist brons. Silvermedaljer brukar vara blankare än vad FMvplM är så jag antar att den är i järn och således högre än FMintBM. (Jag kan dock ha fel i mitt antagande.

Helt rätt!

 

När det gäller silver eller järn: se http://hem.passagen.se/jonar242/bilder/030001-3.jpg FMvplM är en "försilvrad" medalj.

 

Järn är oerhört ovanligt som medaljmaterial. Den första svenska järnmedaljen som instiftades är (nuvarande) Friluftsfrämjandets medalj i järn, guld och silver, instiftad redan 1899. Jag tror att det är detta som satt ordningen att järn är en finare valör än guld.

 

Utöver det finns bara SvBrigM, Svenska Brigaden i finska frihetskrigets minnesmedalj i järn instiftad ca 1918. Hoppas att trenden håller i sig.

 

MVH

 

Jonas :ph34r:

 

Kan det inte vara så att järn som medaljmaterial ursprungligen var vikt åt krigsdekorationer, såsom hos det tyska järnkorsen, och därför har högst valör?

 

Bara en fundering.

Link to comment
Share on other sites

@ Slurry:

Du har inte en bild på den där underhållsmedaljen och lite mer info om varifrån den kommer och vilka som fick/får den??

 

Är liksom Yxgubben nyfiken av mig.

Underhållsmedaljen är lite av en baccismedalj för tillfället men dom försöker få den godkänd att bära till Uniform.

 

Medaljen är ljusblå med 2 gula streck vid sidorna och ett vitt streck i mitten.

medaljen är silverfärgad och har T1 vapen o jag inte missminner mej.

 

Dom så skall få den är Trossfunktioner så som rep-, underhåll-, och sjukvårdplutoner i internationell tjänst.

 

Jag har bilder på den men ingen stans och lägga upp den bara.

Edited by Lillebror81
Link to comment
Share on other sites

@ Lillebror81:

När kom den ut?? Du får gärna maila en bild eller två till mig om du inte vet nåt annat ställe den syns på.

 

:navy:

 

T1?? Det är ju nedlagt sedan länge så det låter lite märkligt att det vapnet skulle vara på den, men men... Den som lever får se. Även den som har den kan se...

 

 

Edit: RAM-minne, Tog bort min adress...

Edited by RaDet94S
Link to comment
Share on other sites

Underhållsmedaljen ...

Dom så skall få den är Trossfunktioner så som rep-, underhåll-, och sjukvårdplutoner i internationell tjänst.

 

Tanken (som svindlar) slog mig...

Skulle det vara rektroaktivt också?

Tänk bara på alla de svenskar som har varit verksamma i underhållsbataljonerna i Libanon samt alla andra underhållskontingenter Sverige har haft utsända.

Bara i Libanon skulle det ju bli nästan 9 500 pers!

Link to comment
Share on other sites

Jag är också nyfiken på bilder för att kunna lägga till medaljer till http://hem.passagen.se/jonar242/gruppl.htm, men i så fall är det viktigt att ta fram datum då medaljen instiftades. Det styr, som bekant, vilken placering medaljerna får i sällskap med andra medaljer enligt principen "ju äldre, dest finare".

 

/J :=o

Link to comment
Share on other sites

Jag är också nyfiken på bilder för att kunna lägga till medaljer till http://hem.passagen.se/jonar242/gruppl.htm, men i så fall är det viktigt att ta fram datum då medaljen instiftades. Det styr, som bekant, vilken placering medaljerna får i sällskap med andra medaljer enligt principen "ju äldre, dest finare".

 

/J  :)

Vad jag vet så är inte den officell ännu.

Så just nu får man inte bära den till Svenskuniform än men dom jobbade på att fixa till det. Men man kan ju ha den ändå :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet så är inte den officell ännu.

Så just nu får man inte bära den till Svenskuniform än men dom jobbade på att fixa till det. Men man kan ju ha den ändå  :((

@Lillebror81

Tack för bilden... Den ser inte helt fel ut... Man kanske skulle kolla upp den...

Link to comment
Share on other sites

Hade jag vetat hur man la in bilder som inte redan finns på nätet hade jag gjort det omedelbums... (Kan man göra det förresten?) Kan maila den till dig om du vill det.

 

Edit: Jobbar på det...

 

UH-medalj.jpg

 

Så ser den ut.. (Hoppas det inte gör nåt att jag la ut din bild Lillebror81).

 

Edit: La till bilden

Edited by RaDet94S
Link to comment
Share on other sites

Nej, man kan inte lägga in bilder som inte redan finns på nätet. Men jag vet att en del har serverplats som de använder för detta ändamål.

 

Edit:

Ser bra ut.

Medaljen var dessutom ganska snygg och ser ut som en officiell medalj.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

@ jonar242

 

På din sida (mycket bra, förresten!) kan man läsa om FMintBM och du skriver att bandet kunde vara belagt med ett spjut för fältsjukhus i Liberia.

Har du några fler uppgifter om detta fältsjukhus eller är det någon feltolkning/felskrivning? Mig veterligen har Sverige aldrig haft något fältsjukhus i Liberia, däremot i Saudi och Somalia som du säger. Det fanns ju fältsjukhus i Rafah (Gaza) men det var ju långt innan FNintBM infördes, och sjukhuskompanier i Libanon (även det innan FNintBM infördes). Däremot fanns ju sjukhuskompanier i Bosnien under några år i slutet av -90-talet.

Kan du stilla min nyfikenhet så jag slipper undra? Kanske lite OT, men i alla fall ...

Link to comment
Share on other sites

Ring och sncka med dem. Prata med Henrik han har stört koll. Det han inte har hemma kan han ta hem. Han fixade min amerikanska medalj i miniatyr.

 

Håller med om att det borde förekomma ett speciellt reglemente för detta om jag inte missminner mig fanns det för länge sedan.

 

Och javisst kära vänner jag ska använda PM i fortsättningen...

Ring och sncka med dem. Prata med Henrik han har stört koll. Det han inte har hemma kan han ta hem. Han fixade min amerikanska medalj i miniatyr.

 

 

///// Men hade visste inte att den sk Minröjar/EOD ribban instiftades i Libanon på Ingenjör kompaniet.......

Link to comment
Share on other sites

Ang. min kommentar här nedan om ett svärd på bandet till FMintBM så grundar det sig på direkt kontakt med HVK/PROT 1997 och Övlt. Christian Braunstein.

Noterar att vi inte är av samma åsikt, Jonar 242, ang. stjärnan och spjutet, men det kan säkert ensas vid kontroll med HKV/PROT igen.

 

DP :baskerPa:

 

Palm = Fältsjukhus Saudiarabien

Spjut = Fältsjukhus Somalia

Stjärna = Fältsjukhus Liberia

 

DP  :D

 

@ jonar242

 

På din sida (mycket bra, förresten!) kan man läsa om FMintBM och du skriver att bandet kunde vara belagt med ett spjut för fältsjukhus i Liberia.

Har du några fler uppgifter om detta fältsjukhus eller är det någon feltolkning/felskrivning? Mig veterligen har Sverige aldrig haft något fältsjukhus i Liberia, däremot i Saudi och Somalia som du säger. Det fanns ju fältsjukhus i Rafah (Gaza) men det var ju långt innan FNintBM infördes, och sjukhuskompanier i Libanon (även det innan FNintBM infördes). Däremot fanns ju sjukhuskompanier i Bosnien under några år i slutet av -90-talet. 

Kan du stilla min nyfikenhet så jag slipper undra? Kanske lite OT, men i alla fall ...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
@ jonar242

 

På din sida (mycket bra, förresten!) kan man läsa om FMintBM och du skriver att bandet kunde vara belagt med ett spjut för fältsjukhus i Liberia.

Har du några fler uppgifter om detta fältsjukhus eller är det någon feltolkning/felskrivning? Mig veterligen har Sverige aldrig haft något fältsjukhus i Liberia, däremot i Saudi och Somalia som du säger. Det fanns ju fältsjukhus i Rafah (Gaza) men det var ju långt innan FNintBM infördes, och sjukhuskompanier i Libanon (även det innan FNintBM infördes). Däremot fanns ju sjukhuskompanier i Bosnien under några år i slutet av -90-talet. 

Kan du stilla min nyfikenhet så jag slipper undra? Kanske lite OT, men i alla fall ...

Hej!

 

Uppgiften är plockad från detta forum, och jag hade hoppats att den var rätt. Rätta gärna den som vet!

 

MVH

 

Jonas :D

Link to comment
Share on other sites

Noterar att vi inte är av samma åsikt, Jonar 242, ang. stjärnan och spjutet, men det kan säkert ensas vid kontroll med HKV/PROT igen.

I stand corrected... ren felskrivning. I övrigt, tack för alla bidrag till forumet.

 

/J :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...