Jump to content

Medalj för utlandstjänst


Recommended Posts

  • Forumsledning

Jag fick idag höra om att medaljen man får för Kosovo-missionen har ändrat utseende !?

Den jag har ser ut med färgkombinationen - vit|blå|vit|blå|vit och har ett bronsmärke på tyget där det står Kosovo.

Den nya medaljen har tydligen ett litet silverband i det mittersta vita bandet (även på släpspännet) och så står det nått annorlunda om nån "breddgrad" på bronsmärket.

 

Är det nån som kan bekräfta, och isåfall när skedde detta byte och varför.

Betyder detta att man kan bära 2 "olika" medaljer för samma mission istället för att få den lilla siffra man sätter på släpspännet.

 

:banana

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag fick idag höra om att medaljen man får för Kosovo-missionen har ändrat utseende !? 

Den jag har ser ut med färgkombinationen - vit|blå|vit|blå|vit och har ett bronsmärke på tyget där det står Kosovo.

Den nya medaljen har tydligen ett litet silverband i det mittersta vita bandet (även på släpspännet) och så står det nått annorlunda om nån "breddgrad" på bronsmärket.

 

Är det nån som kan bekräfta, och isåfall när skedde detta byte och varför.

Betyder detta att man kan bära 2 "olika" medaljer för samma mission istället för att få den lilla siffra man sätter på släpspännet. 

 

:banana

Det blev ny medalj efter KS06.Hur den ser ut vet jag ej...

Om någon har en bild så lägg gärna in den..

Edited by murdoc
Link to comment
Share on other sites

Jag fick idag höra om att medaljen man får för Kosovo-missionen har ändrat utseende !? 

Den jag har ser ut med färgkombinationen - vit|blå|vit|blå|vit och har ett bronsmärke på tyget där det står Kosovo.

Den nya medaljen har tydligen ett litet silverband i det mittersta vita bandet (även på släpspännet) och så står det nått annorlunda om nån "breddgrad" på bronsmärket.

 

Är det nån som kan bekräfta, och isåfall när skedde detta byte och varför.

Betyder detta att man kan bära 2 "olika" medaljer för samma mission istället för att få den lilla siffra man sätter på släpspännet. 

 

:)

Jag tror att dom bytte för att ha en gemensam medalj för Balkan.

 

Och ja du kan ha båda medaljerna på dig.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

ja se på fan.. kalas med bild ! :D Jahopp.. jaja ja vi har väll inte för mycket medaljutdelning här i landet... :)

 

Jag kan kanske oxå tycka att det är bra med att göra så.. då får man en uppfattning vilken del av missiornerna man gjort.. . kanske.. eller så frågar man .. kvittar kanske ;)

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

The North Atlantic Treaty Organisation has approved a Non Article 5 NATO medal for personnel participating in NATO-led operations in the Balkans. NATO inaugurated a new award symbolising the amalgamation of all Balkan operations into one operational whole.

...

Eligibility for the new medal remains the same as those previous NATO medals with the exception of the dates of service. Those members entering the Balkan theatre on or after December 3, 2002 will be eligible for the new medal.

Källa: http://www.nato.int/shape/issues/non-art5-medal.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fan missade medaljsermonin som var runt helgen nån gång...

Var 3 dgr i Sofia och levde fan :Malaj:

 

Hoppas jag får den snart känner mig medaljlös...

 

 

Förresten nån som vet något om en medalj man enligt vis info ska kunna få för sjukvård i utlandstjänst...

Vet att man får beställa den själv nånstanns ifrån Vet inte vart så info om det skulle oxå vara finfint...

Link to comment
Share on other sites

Beställa själv? Är det samma sak som att man själv även beskostar den? Börjar ju lukta lite baccis-medalj a'la DANCON...

Jag har ingen aning ska försöka ta reda på..

Vet att den finns men har i mitt minne supit bort vilka färger det är...

Har för mig i mitt trångsynta innre att det är nån blandning av grön röd och gul..

 

Heh jo få medalj för man går ett par km :blink:

Ungefär lite som us army..

"oo this i got for tying me right shoe"

"This I got for being in the fuild for more then 24 hours"

 

*överdriva nått så enormt*

 

Försök ha överseende

Link to comment
Share on other sites

Alltså visst, DANCON-marschen är ju nog så jobbig. Den var då det i Bosnien (Doboj) i alla fall. Där var den bra mycket jobbigare än vilken som helst av marschdagarna i Nijmegen. Så det är ju inte "bara att gå" kanske.

 

Men det var ju sjv-medaljen som diskuterades här...

Link to comment
Share on other sites

Alltså visst, DANCON-marschen är ju nog så jobbig. Den var då det i Bosnien (Doboj) i alla fall. Där var den bra mycket jobbigare än vilken som helst av marschdagarna i Nijmegen. Så det är ju inte "bara att gå" kanske.

 

Men det var ju sjv-medaljen som diskuterades här...

Neh dancom här är ju runt 2.6 mil om jag inte är helt tokfel ute nånstanns mellan 2.4 och 2.6 iaf...

 

Tacka vettja dem som var med o gick hot day march som finnarna annordnade...

7 mil på två dgr... 3.5 mil varje dag då...

Men inte fick dem en medalj för det...

En kniv fick dem däremot :uuh:

 

 

Och angående sjv-medaljen ska försöka ta reda på vad fan som gäller...

En på min plt hade de´n men han är hemma i Sverige sjukskriven mens ka försöka få reda på vart han fick den o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Där ser man!

 

Men jag har rätt att detta är en egen skapelse och inget officielt, eller?

Nja, den är väl enligt de flesta lite "halv-officiell" om man så säger...

Ursprungligen kunde man köpa den om man gjort utlandstjänst på ett ingenjörskompani men eftersom sådana är sällsynta nuförtiden så är det accepterat att skaffa den om man gjort tjänst i en ingenjörsbefattning.

 

Grishuvudet på bandet är vildsvinet Malte, som för övrigt sitter på väggen i Muddy Mess, Kosovo.

Härstammar från Camp Razorback, ursprungliga ingenjörscampen alltså.

 

I Libanon hade dom en stjärna på bandet, Camp Nordic Star tror jag den hette där och i Bosnien var det visst en lilja om jag inte missminner mig.

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Alltså visst, DANCON-marschen är ju nog så jobbig. Den var då det i Bosnien (Doboj) i alla fall. Där var den bra mycket jobbigare än vilken som helst av marschdagarna i Nijmegen. Så det är ju inte "bara att gå" kanske.

 

Men det var ju sjv-medaljen som diskuterades här...

Neh dancom här är ju runt 2.6 mil om jag inte är helt tokfel ute nånstanns mellan 2.4 och 2.6 iaf...

 

Tacka vettja dem som var med o gick hot day march som finnarna annordnade...

7 mil på två dgr... 3.5 mil varje dag då...

Men inte fick dem en medalj för det...

En kniv fick dem däremot :D

När jag gick Dancon hösten var den 25km. Endast en brant (och lång) uppförsbacke ungefär halvvägs som kändes lite i benen, i övrigt var det hur lugnt som helst, så man kom in på under 4 timmar med en riktigt lång rast halvvägs(har glömt exakt tid, men någonstans 3:30-4:00).

Det är ingen medalj jag skulle få för mig att använda utan jag jämnställer den med vanliga plaketter och medaljer för idrottsevenemang, samma sak med Roslagsmarschen och liknande. Men den satt monterad på samma sorts ribba som danskarna använder. Är det någon som vet om den är tillåten att bära för danska soldater och om de gör det?

 

En bild på släpspännet (som jag fick i Kosovo 2002): denmark130.gif

Enligt www.medals.org.uk heter den IFOR & SFOR Police Special Performance Award. På den sidan finns även en DANCON March Medal som ser ut så här: denmark132.gif

Någon som vet om det är den som delades ut i Bosnien och i så fall kraven?

 

Tidigare fanns även en döds-Dancon som jag tror var 10 mil inom 24 timmar (i bergig terräng), men om jag förstått rätt försvann den under KS04.

tyvärr hörde jag aldrig talas om någon finsk marsch, då hade jag försökt gå den också, men man får väl försöka åka ner igen eller något, eller kanske inte.

 

edit: lade till parentes vid första släpspännet

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

www.medals.org.uk heter den IFOR & SFOR Police Special Performance Award. På den sidan finns även en DANCON March Medal som ser ut så här: denmark132.gif

Någon som vet om det är den som delades ut i Bosnien och i så fall kraven?

Ja den DANCON-medalj som jag känner till har band som ser ut som den där. Kraven känner jag inte till, har för mig att den marsch jag gick var c:a 3 mil, men det var några skitjobbiga backar så det kändes långt...

 

EDIT:

 

Lade till en länk där en jänkare beskriver sin DANCON-marsch:

 

Walt Lord's Bosnia Pages

Edited by APC-mannen
Link to comment
Share on other sites

Betyder detta att man kan bära 2 "olika" medaljer för samma mission istället för att få den lilla siffra man sätter på släpspännet. 

apropå det här med siffror till NATO-medaljerna för IFOR/SFOR och KFOR på släpspännen.

jag är av den bestämda uppfattningen att man bär siffran efter hur många originalmedaljer man tilldelats inte efter hur många missioner man gjort.

 

var det så kimster menade?

 

för UNPROFOR tilldelades man en medalj per bataljon, NATO-medaljerna får man väl bara en gång?

 

och sen till baccis-medaljer!

suck....

ok en ing-ribba för det var ju speciellt.... o sen en sjv-ribba för det var ju speciellt.

nån som vill fortsätta? en ledningsribba för batstaben gör ju sitt, kanske en stexribba??????

varför inte börja bära burning ass till högtidsdräkt?

Link to comment
Share on other sites

för UNPROFOR tilldelades man en medalj per bataljon, NATO-medaljerna får man väl bara en gång?

Det gjorde man inte alls.

 

FN-medalj får man en gång per missionsområde (UNPROFOR, UNIFIL etc.)

Åker man en gång till till samma missionsområde får man en siffra att fästa på medaljbandet/släpspännet.

Försvarets medalj för internationella insatser får man en per utlandstjänstgöring men man bär endast en medalj även om man tilldelats flera.

 

The Swede :/

Link to comment
Share on other sites

@ swede: finns det någon särskild anledning till att ÖB medaljen för int isatser delas ut en per tillfälle och inte de andra? jag själv har bara gjort en half UNPROFORmission medan kamrater som gjort fler har fler originalmedaljer....

 

om du skall montera dina originalmedaljer för att bära tex på frack eller miniatyrer för tex högtidsdräkt bär du inte madaljerna hela då utan siffror?

Link to comment
Share on other sites

@GC1

 

Ingen aning.

Jag har gjort två missioner i Bosnien men har endast fått en medalj.

Jag har kompisar som gjort flera missioner på samma ställe och dom har också endast fått en medalj.

 

Vad gäller din andra fråga så bär jag inte frack/högtidsdräkt så ofta men jag har iallafall siffrorna monterade på mina medaljband.

Hur man gör på miniatyrmedaljer vet jag inte.

 

The Swede :/

Link to comment
Share on other sites

@GC1

 

finns det någon särskild anledning till att ÖB medaljen för int isatser delas ut en per tillfälle

 

Svar JA. Varje medalj är missionsmärkt och därigenom unik. På baksidan av själva "myntet" står det vilken enhet medaljen är tilldelad.

Men som sagt som medalj bär man endast 1 oavsett antalet förvärvade.

 

tillägg:

 

På KS06 fick samtliga ut ny NATO-medalj, oavsett antal exemplar man hade innan, men jag misstänker att detta har att göra med att det ändrades från "Kosovo" till "non article 5" medaljen därefter och man såg ingen anledning att ha massa gamla medaljer på lager.

Edited by Sgt1clHansson
Link to comment
Share on other sites

Svar JA. Varje medalj är missionsmärkt och därigenom unik. På baksidan av själva "myntet" står det vilken enhet medaljen är tilldelad.

Men som sagt som medalj bär man endast 1 oavsett antalet förvärvade.

vill inte verka petig men jag är nyfiken på ämnet.

 

om man monterar originalmedaljerna eller miniatyrer, monterar man inte alla de original man fått? borde det inte vara samma sak med siffrorna? och vice versa?

 

om du tilldelas 2 st för tapperhet i fält bär du då bara en medalj?

 

anledningen till att jag skjuter kontrollskott är att en viss känd ordensatelje inte håller med ovanstående inlägg och jag har hamnat i en lojalitetskonflikt. vem ska jag tro på? en som har som levebröd att hålla ordning på militära och civila utmärkelser eller ovanstående?

Edited by GC1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...