Jump to content

Klarar du en ett strömavbrott?

jed

Hur länge klarar du ett strömavbrott med den utrustning du har hemma  

107 members have voted

1. 1. Hur länge klarar du ett strömavbrott med den utrustning du har hemma

• Nej, klarar inte alls
      2
    • 1 dag
      9
    • 2-7 dagar
      58
    • 8- många dagar
      32

Recommended Posts

Posted

Med tanke på den diskussion som pågår om hur sårbart Sverige är när strömmen går så tänkte jag kolla hur soldf:arna skulle klara sig...

Om det är skitkallt ute, hur länge skulle ni klara er om alla affärer stänger igen?

Har ni sovsäckar, triangiakök, torrvarar etc?

Hinner jag bara tappa upp lite vatten så klarar jag mig rätt länge...

Och hinner jag inte det, så har jag klortabletter :unsure:

Posted

Klart man har så man klarar sig. rätt kul när mna kom till jobbet nu i eftermiddag och folk dyker upp och är hungriga och trötta för de inte kunnat laga någon middag. En annan satte igång Trangia köket och lagade till lite frystorkat.

Posted

Klockrent! Sjalv skulle jag ha dragit igang grillen i bakgarden... Har dessutom tva dagars guldburksmat i skafferiet...

Posted

Höll på att svara "2-7 dagar" men tänkte till ett extravarv och gjorde en snabbkoll hemma och det var tur för:

1. Jag har inte en droppe scoutvatten till jägarköket hemma

2. Mina torrvaror räcker nog längre än två dagar men inte så länge som sju.

Så svaret fick bli " 1 dag" trots att jag har stearinljus, tändstickor, ficklampsbatterier och varma kläder i drivor. Jag saknar även en batteridriven radio. Visserligen skulle jag ju kunna elda i grillen med grillkol/ved från närmsta dunge men det är ju klart mindre praktiskt än jägarköket.

Bra tankeställare den här tråden. Nu är det inte lika vanligt med strömavbrott norr om Stockholm som i södra landet men man ska aldrig säga aldrig...

Posted
Fullt med konserver och torrvaror i skåpen. Redigt med bränsle, stort badkar som rymmer mycket vatten. Så en månad utan att tveka :blink:

Hur värmer du din bostad då? största problemet under ett längre strömavbrott är nog inte mat och vatten. Är det vintertid så skall bostaden värmas på något vis, inte alltid det lättaste.

Posted

Det skulle tom vara intressant att testa 8+ som jag svarat!

Jädranrs vad massa hjort och rådjur man skulle få käka, och en o annan lax med...

Posted
Hur värmer du din bostad då?

Man bygger in sig en del av lägenheten,tänder värmeljus och kurar ihop allesammans.

Sedan gäller ju lager på lager metoden.

Posted
Fullt med konserver och torrvaror i skåpen. Redigt med bränsle, stort badkar som rymmer mycket vatten. Så en månad utan att tveka :banana

Hur värmer du din bostad då? största problemet under ett längre strömavbrott är nog inte mat och vatten. Är det vintertid så skall bostaden värmas på något vis, inte alltid det lättaste.

"Tälta i vardagsrummet" är en princip som föreslås vid kallt klimat, så det och varma sovsäcken borde inte vara ett problem.

2-3 dagen hade säker en provisorisk kamin varit upprättad också om inte tidigare beroende på temperatur och nederbörd.

/Ulf

Posted

Maten är inget problem, vattnet är det svåra tycker jag. Dock dricker vi inte kranvattnet här, utan köper vatten från en pump, har alltid minst 30 l vatten hemma, som mest ca 90.

Posted

Tre sopsäckar med VA-mat, en skog full med välsmakande djur, en älv full med lax och friskt vatten utanför knuten samt ett dieselelverk med tillhörande farmartank. Dessutom en varmblodig kvinna att söka lä bakom, kan det bli bättre? :P

Posted

Har en hel del konserver, rött hojtarvatten och snuskburkskök, så vi hade nog klarat 8 till fler dagar. Ett tips. Om vattnet har sinat. Låt bli att spola i toaletten. För då blir du av med en 8-12 liter färskvatten som finns i vattenbehållaren(ryggen).

Öppna istället locket på behållaren och skopa ur vattnet. Hur rent och fint som helst...... :blink:

Posted

När vattenfiltrets kapacitet på 500 liter är förbrukat (500 liter á 3 liter per dygn och två personer ger 83 dygn) så får man ta till med Jodopax "1% för sårtvätt" (200 ml räcker till c:a 800 liter vatten) om oxå detta tar slut så kan man använda hundarnas Jodopax Vet 5% (500ml räcker till 5 m3 dricksvatten)... Sedan kan man ge sig på 1½ liter klorin, därefter får man väl känna sig hänvisad till kokning.

/Ulf

Posted

Jag har havet precis intill, så lite fisk kan man ju fylla på med när frysen/burkmaten/VA-maten är slut. Och egen brunn med vatten har jag samt att jag normalt eldar med vet i spis-kassett på det kalla halvåret (lycklig ägare av direktverkade el i huset) så ved finns för nästan ett års förbrukning.

Sedan har jag om man vill laga mat lite mer sofistikerat både trangia med sprit och gas, fast där har jag nog bara 2-3 veckor i lager.

Men det kan ju bli lite långtråkigt att sitta o spela kort o andra sällskapsspel för att fördriva tiden, och banken och de andra räkningsutskickarna vill väl ha sina pengar, så jag får väl komma på något sätt för att klara av det med. Skulle tro att minarbetsgivare inte vill betala ut någon lön om jag sitter hemma och överlever istället för att jobba som systemutvecklare där det ändå inte finns någon ström..??

Posted

Vi i Köpenhamn drabbades ju också av avbrottet. Noterar mig hur lugnt folk egentligen tog situationen :banana

Sen är der ju infrastrukturen... Undrar hur många inbrott det blir? Trafikolycken?

Alt i Kastrup airport stod iaf plötslig stil!

Nå, men jeg har jo rigeligt med feltrationer og sprittabletter :P

Posted

Har ljus, tändstickor, fotogen, fotogenvärmare, trianga, t-röd och ca 12 plattor med guldburkar..

Så bara man får tag i lite vatten och kan fylla på fotogenen efter ett tag så klarar vi oss nog någon vecka utan större problem..

Tja inget Internet lär ju tära på psyket... men det skulle nog gå.. :banana

Posted

Har ved, tändstickor och öppen spis så jag klarar att hålla värmen.

Mat har jag så jag klarar mig 3-4 dagar, är det dessutom minusgrader ute kan man ta in snö och kyla frysen. Är det sensommar finns det frukt så man klarar sig i trådgården.

För att laga maten finns stormkök, gaskök och en gasbrännare.

Kontakt med verkligheten får ske genom vanlig vev-radio.

Posted

@91karlsson: Den enda informationen en soldat behöver är sin inkallelseorder som kommer via radions P1! :banana

Är du nyfiken på din omgivning får du väl upprätta en O-plats?

Posted

När jag bodde i libanon så tyckte jag detvar ganska jobbigt. Ibland hade man ström hela dagen, andra dagar 3-4 timmar.

Det som är irriterande också är att alla livsmedel affärer som behöver ström för at thålla kylen och frysen kalla börjar starta sina disel motorer för att få strömm. Och då är det faktist jobbigt.

Särkilt på morrgonen när strömen har gått så blir man väckt av disel motorer.

Posted
Vi i Köpenhamn drabbades ju också av avbrottet. Noterar mig hur lugnt folk egentligen tog situationen  :banana

Så det blev inte panik när ölkylarna i Nyhavn slocknade? ;)

Upp till max nån knapp vecka skulle det nog gå här hemma, men kul blir det inte. Nödlivsmedel och konserver, ett stort jäkla badkar och lite kolfilter fixar vätskan.

Eld kan göras upp på balkongen, om t-dojan dricks upp för fort. Sovsäckar och filtar om det blir för kallt, men det är inget problem så här års. Lägenheten har söderläge och en massa fönster, så det behövs inte myckt sol för att värma upp rummen, även om det är kallt i luften utomhus.

Stearinljus och fotogenlykta för ljus och stämning.

I Stockholms vatten finns det dessutom rätt mycket fisk, och nått metspö ska det nog finnas i källaren.

Sedan får vi ju inte glömma bort kortlekar och sällskapsspel. Nog så viktigt för att hålla humöret uppe!

Krisar det riktigt hårt så har vi skyddsrum i källaren.

Posted

Jag skulle klara mig länge. Har guldburkar så det räcker och blir över. Jägarkök för matlagning (alt snuskburk m brännare) har väl alla? Och bränsle har jag i alla fall minst en flaska. Det är bara vatten som är problemet, men om man tittar ut så snöar det (snöblandat regn) så snön är inte långt borta, vilket betyder att jag snart kommer att ha tillgång till mycket vatten utanför fönstret. Om det finns tid att tappa upp vattnet så har vi ett stort badkar :)

När guldburkarna tar slut är det inte speciellt långt ut i "stora-mörka-skogen" där det finns gott om ätbara saker. Om bränslet till jägarköket tar slut före torrvaran finns det buskar som man kan ta kvistar från för att göra upp eld och värma maten och vattnet.

Vad gäller radio så har jag en batteridriven miniradio samt ett förråd av batterier som räcker ett bra tag, i strlordn veckor.

Värmen löser jag genom att tälta i vardagsrummet och sova i en varm sovsäck.

Det var nog inte bra att skriva detta inlägg; nu längtar man ju ut i terränglådan.

*Dags att ta fram bilder från årets fjällmarsch och längta till nästa år*

Posted
*klipp*Värmen löser jag genom att tälta i vardagsrummet och sova i en varm sovsäck.*klipp*

Nu är jag kanske för bekväm av mig, men vad är det för fel på en säng eller soffa. Tälta är väl lite overkill?

Posted

Ljus: Har maglite 4-cells, plus ett antal mindre. Utöver det, en låda stearinljus. Har gott om batterier (nackdelen med sladdlöst) så radion hade man kunnat hålla igång i några veckor i alla fall.

Mat: Well. En del burkmat, en del i frysen. Jag hade gissat på tre dagar, kanske längre om jag hade rökt lite av köttet jag har hemma. Men som sagt, 3 dagar. Lite fusk, jag har gasspis som klarar sig utan el men utan den hade det blivit lite segare.

Vatten: Lite sämre med det. Har en hel del PET flaskor (1.5 liters) så jag hade nog kunnat få ihop 30 liter vatten. Inte mycket att hänga i julgranen. Ransonerat skulle jag gissa på att det varar 10-12 dagar. Då räknar jag 2 liter om dagen plus lite extra för matlagning.

Så totalt; någonstans mellan 2-7 dagar utan större problem.

Posted
Upp till max nån knapp vecka skulle det nog gå här hemma, men kul blir det inte. Nödlivsmedel och konserver, ett stort jäkla badkar och lite kolfilter fixar vätskan.

Vad tänker du filtrera bort med kolfiltret?

Posted

Vattenfrågan är jag inte så oroad för. Vid ett "vanligt" strömavbrott brukar det rulla fram tankbilar efter ett tag. Skulle det inte göra det så är hela staden (borlänge) byggt mitt på en rullstensås vilket betyder att alla sjöar som får sin tillrinning från grundvattnet är OK, räcker förmodligen med kolfilter och finns det tvivel går det ju att koka och/eller klorera.

En fråga till er (främst kanske i Stockhom) med färska minnen av långvariga strömavbrott: Kom butikerna igång med manuella betalningsmedtoder (kulram och kontanter) eller föll det helt när kassaapparaterna inte fick ström ?

Posted

Allmänt äckel som uppstår i vattnet efter några dagar i badkaret.

Posted

Allmänt äckel som uppstår i vattnet efter några dagar i badkaret.

Okidoki, hoppas bara att du tänker rena vattnet på lämpligt sätt efter filtrering - kolfilter är näligen en utmärkt plats för bakterietillväxt samt att dessa filter inte avlägsnar mikroorganismer...

/Ulf

Edit: det finns kolfilter med tillsatt silver för att dels hämma tillväxt i filtret och dels för att avdöda oönskade mikroorganismer - detta fungerar inte alls i tillfredställande omfattning!

Posted

Men.. det skulle ju inte gå mer en ett par timmar.. ingen ström = inget internet = inget soldf!! :}

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...