Jump to content

Klarar du en ett strömavbrott?

jed

Hur länge klarar du ett strömavbrott med den utrustning du har hemma  

107 members have voted

1. 1. Hur länge klarar du ett strömavbrott med den utrustning du har hemma

• Nej, klarar inte alls
      2
    • 1 dag
      9
    • 2-7 dagar
      58
    • 8- många dagar
      32

Recommended Posts

Posted
*klipp*Värmen löser jag genom att tälta i vardagsrummet och sova i en varm sovsäck.*klipp*

Nu är jag kanske för bekväm av mig, men vad är det för fel på en säng eller soffa. Tälta är väl lite overkill?

Jag förutsätter det värsta dvs att strömavbrottet inträffar under vintern och då under januari eller februari vilket betyder att utomhustemperaturen kan vara ner mot <-30*. I den temperaturen vill man helst ta vara på all den värme man utstrålar när man sover.

Posted

Kom just på att jag inte har någon batteridriven radio... Annars skulle jag klara mig rätt bra.

SnowFlax: Liggunderlag + sovsäck + duntäcke i sängen :)

Isgubbe: i värsta fall så plockar jag upp laptopen, pluggar in mobilen och läser soldf för 2.50/min :}

Men är det jätteavbrott och halva Sverige är svart så kanske hallen som hostar soldf också slocknar och då är det dags att bryta sig in i lämpligt mobförråd (om det finns några kvar), plocka ut det stora elaggregatet och börja koppla in det B)

Posted

Jag har efter att ha tänkt på det ett tag kommit fram till att jag klarar mig längre än de sju dagar jag trodde när jag röstade.

Jag saknar alla typer av kök som inte drivs av el så tänkte jag att jag faller under ett bekvämt sjudagarsträck av den anledningen men alternativet är att elda ute på gården finns ju fortfarande så det löser sig ju om man måste.

Matmässigt så finns det krossade tomater som bara de räcker för mer än två veckors överlevnad. Jag har även en mängd varor som kräver vatten, proteinpulvrena och matoljan räcker bara det en månad för ren överlevnad om man räknar på en moderat kalorinivå.

Gör jag alltså upp eld har jag mat för mer än en månad utan allt för stora problem.

Värmemässigt har jag minst två sovsäckar, ett tält samt massor av filtar plus ca tjugofem värmeljus av någon konstig anledning som jag inte förstår själv.

Har minst två radioapparater som går på batteri.

Detta gäller om jag vill leva någorlunda bekvämt, annars går det betydligt längre då man inte har något val om något sådant händer.

Den stora frågan är om man måste ha så mycket mer hemma ? Hur stora är chanserna att man blir totalt isolerad så länge om man bor i ett större samhälle men i alla fall har nära till naturen. Sker något så stort så att det krävs mer så är frågan om man lever i alla fall..

Nästa fråga är hur förbered man är i bilen eller vid något annat tillfälle när man är ute och där är det mycket sämre även om jag har en del vinterutrusning i bilen så har jag ingen vätska eller mat där överhuvudtaget. Ska tänka mer på den saken än att fixa något mer för lägenheten tror jag.

Posted

Sist jag hade strömavbrott så tog jag mig ett varmt bad, käkade stekt fläskotlett med potaisgratäng.

Har man bara självfall på sitt källvatten och en hederlig gammal järnspis i köket så kan man klara sig många dagar.

// Nicke

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...