Vildmannen Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Luleå: Värnpliktig försvann En värnpliktig 19-åring är försvunnen efter en militärövning i trakten av Måttsund söder om Luleå. Mannen skulle ha återvänt till sin grupp vid midnatt natten till tisdagen men dök aldrig upp, uppger Sveriges Radio Norrbotten. Militär personal från F 21 har sökt med hundpatruller, skallgångskedjor och helikopter sedan tisdagsmorgonen utan resultat. På eftermiddagen kopplades polisen in i sökandet. - Vi har inga spår efter honom. Det är konstigt, för området där han försvann är litet, säger vakthavande befäl vid Luleåpolisen. Quote
oz Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 (edited) Tycker ska vänta innan vi uttalar oss om bondpermis eller vilsegång i detta fallet innan vi vet mer om situationen. Edit: http://www.f21.mil.se/index.php?lang=sve&c...c=news&id=16961 Edited September 9, 2003 by oz Quote
111 SSK BAT Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Tycker ska vänta innan vi uttalar oss om bondpermis eller vilsegång i detta fallet innan vi vet mer om situationen. Edit: http://www.f21.mil.se/index.php?lang=sve&c...c=news&id=16961 Öh. Har någon påstått att han tagit bonnpermis eller avvikit. Förhoppningsvis kommer han tillbaks välbehållen. Quote
Lindeberg Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Om nu den värnpliktige försvunnit så klarar han/hon sig säkert längre i skogen än en civilist i några mindre lämpliga kläder. Ska man någon gång gå vilse i skogen så gör jag det helst i kronans kläder, med rejäla skodon och stryktåliga kläder. Nu vet jag ju inte mer än er andra, men jag tror att personen försvunnit från gruppen och inte hittat tillbaka, och villar därför omkring i trakten. Under en skjutövning i Skillingaryd lyckades en soldat i en grupp komma ifrån gruppen (vid omgruppering i raskt tempo mellan två eldställningar under plutons strid), men hittade en annan grupp och anslöt sig till den. Hade detta hänt på natten så hade han kanske inte hittat den andra gruppen... Quote
Gorg Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Taget från en tråd om samma ämne (numera låst) Värnpliktig försvunnen hörde jag på nyheterna på tv 4. I morrn ska viggen plan leta med värme kamera. Hittar ingen fakta på nätet. någon? Varför kan dom inte börja leta med värmekamera på Viggen eller en hkp redan på en gång? Spelar ljusförhållanden någon roll när man använder värmekamera? /Gorg, den okunniga.. DET FINNS INGA DUMMA FRÅGOR.. nästan Quote
Xit Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Näe, värmekameran är inte beroende av vissa ljusförhållanden, dom kanske redan kör med värmekamera? Det framgår ju inte på sidan. Hoppas den vpl kommer tillbaka! Quote
106 Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Taget från en tråd om samma ämne (numera låst)Värnpliktig försvunnen hörde jag på nyheterna på tv 4. I morrn ska viggen plan leta med värme kamera. Hittar ingen fakta på nätet. någon? Varför kan dom inte börja leta med värmekamera på Viggen eller en hkp redan på en gång? Spelar ljusförhållanden någon roll när man använder värmekamera? /Gorg, den okunniga.. DET FINNS INGA DUMMA FRÅGOR.. nästan Försöka hitta en någonting med hjälp av kamera 7 (IRLS) på AJSF37? Lycka till! Skall man använda värmekamera på hkp och liknande för eftersök bör det helst inte finnas någon annan personal i området, vilket innebär att allt annat sökande då måste avbrytas, alternativt en uppdelning i områden för olika sökmetoder. Jag skulle börja med att sätta in hund medan spåren är färska och hkp i ett något senare skede. Men markförsvar på F21 borde kunna det där bättre. Quote
toord Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 En sak som är lite konstig att runt Måttsund så går det vägar runt hela området så han kan ju inte vara alltför långt borta.. hoppas dom hittar han välbehållen kan var lite knivigt med hundar ifall dom har haft enskild nattorientering så är det jäkligt många spår.. ifall han är kvar inom området så kommer han att hittas snart! förhoppningsvis välbehållen! Quote
106 Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Lite nyare info: http://www.kuriren.nu/default.asp?TargetFo...ID=2&ClientID=0 Quote
NBC Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Låter väldigt konstigt det här, om han velat bli hittad så hade han ju blivit det för ett bra tag sen tycker man, om nu området är litet som det vakthavande befälet sagt. Låter ju antingen som en olycka eller bondpermis, förhoppningsvis det senare. Quote
Guest daft Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Det är väldigt märkligt. Jag tror dock att det lutar mer mot att det hänt en olycka än bondpermis, även om det inte heller inte är uteslutet. För varför skall man dra på bondpermis första tjänstgöringsdagen efter en nio dagars tjänstledighet? Mitt i en övning? Då kan man istället stanna hemma, speciellt om man bor 4 mil från förbandet. Området är inte allt för stort, som tidigare nämnts och rimligtvis borde man lätt träffa på någon slags av väg som leder till någon slags av civilisation, i och med att området ändå är förhållandevis bebyggt. Vad som är riktigt dåligt är att beredskapen med värmekamera är så dålig som den uppenbarligen verkar vara. Borde inte Helikopterbataljonen i Boden ha kapacitet för detta? Quote
ShadowCrow Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Jag hörde på nyheterna (TV4) att VPL vid tidpunkten för försvinnandet även var utrustad med radio, men att samtliga sambands-försök kammat hem noll. Min första tanke när jag hörde om detta var (som många andra troligtvis, utan att på något sätt förringa allvarligheten i en saknad svensk soldat) att personen ifråga kört en AWOL och bara lämnat området för att delta i civila aktiviteter. Vid närmare eftertanke så blir jag dock mer och mer osäker på det, om han verkligen tagit bondpermis så borde han ju ha förnuft nog att anmälla sig tillbaka till förbandet när han upptäcker att en stor mängd personer är direkt oroliga för hans välbefinnande och faktiskt söker efter honom aktivt med dyr utrustning. Inte för att vara negativ (jag vet inte heller hur övn-området ser ut) men jag tror jag delar teori med min mor om personen inte är återfinns snart. Hon nämnde direkt när hon hörde om det drunkning som en möjlighet. Även om detta också låter ganska otroligt. Jag är bekymrad. Quote
Rokare Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Upphittad Polis och Vovve hittade soldat GMY Quote
imint Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Taget från en tråd om samma ämne (numera låst)Värnpliktig försvunnen hörde jag på nyheterna på tv 4. I morrn ska viggen plan leta med värme kamera. Hittar ingen fakta på nätet. någon? Varför kan dom inte börja leta med värmekamera på Viggen eller en hkp redan på en gång? Spelar ljusförhållanden någon roll när man använder värmekamera? /Gorg, den okunniga.. DET FINNS INGA DUMMA FRÅGOR.. nästan Försöka hitta en någonting med hjälp av kamera 7 (IRLS) på AJSF37? Lycka till! Har man ett begränsat område att söka av och kan operera på korrekt höjd så går det faktiskt att hitta enskilda individer med värmekameran. Enskilda människor ger en mycket bra markering. Problemet är störst då dom befinner sig i skog som maskerar ganska bra. Quote
ShadowCrow Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Upphittad Polis och Vovve hittade soldat Puh! Känns skönt. Vore intressant att vet vad som egentligen hade hänt dock. Quote
Muppen Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Enligt Norran berodde det hela på ett missförstånd... Den värnpliktigt trodde att övningen gick ut på att hålla sig gömd i skogen. Quote
Fu Gson Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 om det nu är som norran påstår så är det en av de bättre lumparhistorier jag hört Skönt att dom hittade honom iaf, oavsett anledning. Quote
Hotel Charlie One Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Killen har alltså bedrivit undanhållstjänst... Quote
Pang Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 (edited) Skönt att det löste sig på ett bra sätt! Sen kan man alltid se det på den ljusa sidan; Han klarade sitt "uppdrag" bra. Att hålla sig undan sökande militärer, poliser, hundar, helikoptrar. Mja då har man fasen lyckats gömma sig bra Skönt att det löste sig på ett positivt sätt iallafall! Edited September 10, 2003 by Pang Quote
Rokare Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Godmiddag Annan länk till samma nyhet som Muppen skrev om ovan. Nu har de lagt ut namn på soldaten. Johan "Escape and Evasion" Hylander Skulle vi inte kunna skramla ihop lite deg och skicka ett SoldF märke till honom, fy fan vad jag hade skrattat om jag var hans befäl (nu när allt är klart alltså) killen är ju Überklockren. GMY Quote
Guest Dedicated Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Påminner liiiiiite om japanen som höll sig undan "x" antal år efter krigsslutet...... Quote
Gotcha Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Godmiddag Annan länk till samma nyhet som Muppen skrev om ovan. Nu har de lagt ut namn på soldaten. Johan "Escape and Evasion" Hylander Skulle vi inte kunna skramla ihop lite deg och skicka ett SoldF märke till honom, fy fan vad jag hade skrattat om jag var hans befäl (nu när allt är klart alltså) killen är ju Überklockren. GMY Hahaha, Gaaawddamn..!!! Killen är ju rena rama prickskytts-materialet..!!! Släng dig i väggen, Tom Berenger!! Fan, ett SoldF-märke är det minsta vi kan göra..!! Quote
Smocken Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Ham måste ha tyckt att det var en asball övning med alla helikoprar mm. Quote
Rokare Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 (edited) Med risk för att få en verbal asswhopping.. BlåGul gör ju sånt fint jobb här i forumet. Håller reda på saker och ting, någon av dem kanske kan söka upp adressen och skicka märket. Vem ska vi ta... the meanst MF of them all kanske ;) Eller vad tycker du Gotcha? GMY Någonting säger mig att jag inte ska åka till Karlskrona på ett tag...... Edited September 10, 2003 by Rokare Quote
Panzerfaust Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Loool fy fan va grymt, han hadde ddet säker as ball i skogen, kolla på alla helikoptrar och tyckt att det va värtsa roliga övningen med hund patruller och helikoptrar och sånt.... hehe Det där borde han få nåt överlevands märke för eller nåt... heh :P Quote
jed Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Tja, det kan väl sammanfattas nåt i stil med: maskeringsförmåga - femma förmåga att förstå order - nolla (nu vet jag ju inte exakt hur deras order lät, men jag kunde inte låta bli) Quote
Pang Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Tja, det kan väl sammanfattas nåt i stil med:maskeringsförmåga - femma förmåga att förstå order - nolla (nu vet jag ju inte exakt hur deras order lät, men jag kunde inte låta bli) Killen är definitivt "one of a kind" Quote
Emil Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 (edited) Man kan ju snarare ifrågasätta om de inte kan hitta en vpl som försöker gömma sig när de vet var det ska letas hur de då ska hitta en eventuell Fi som de inte alls vet var de ska leta efter och dessutom kommer att vara mindre vpl:iga som spanar efter. "edit: de hittade ju han men det tog ju tid" Edited September 10, 2003 by Emil Quote
Gotcha Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Med risk för att få en verbal asswhopping.. BlåGul gör ju sånt fint jobb här i forumet. Håller reda på saker och ting, någon av dem kanske kan söka upp adressen och skicka märket. Vem ska vi ta... the meanst MF of them all kanske ;) Eller vad tycker du Gotcha? GMY Någonting säger mig att jag inte ska åka till Karlskrona på ett tag...... Tycker jag låter som en bra idé. Frivillig (tittar på den elakaste) BlåGul kan väl styra iväg ett SoldF-märke till karln? Som kompensation bjuder vi på öl vid tillfälle!! Goth så? MYT Uhm...varför skulle du undvika K-na..? Quote
Gorg Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 ytterligare ett bevis från en annan tråd att man inte kan hålla sig undan för hundarna Quote
Recommended Posts