Jump to content

Lasermannen

109 Eken

Recommended Posts

Posted

Läste boken om Lasermannen nu på semestern. Boken är skriven av en journalist som fått intrvjua John Ausonius. Jag kan klart rekommendera boken, mkt intressant och spännande.

Posted

Jag har inte läst den, men rent spontant undrar jag vad som kan vara så intressant och spännande med en sådan usel krypskytt.

Om jag minns rätt så hatade han invandrare, men å andra sidan så var han ju inte direkt blond & blåögd själv - inte som Arklöv, men ändå...

Posted

@Gotcha, hans mor o far var från sydtyskland, så han såg "sydländsk" ut enligt vittnena. Han skjöt 10 personer 1 dog (jag tror det var 10). "Arklöv - mannen utan spegel". hi hi

Läs boken. Den e skitbra. Den fullständiga titeln är Lasermannen en berättelse om Sverige.

Det är intresant och se hur medmänskliga svenskarna e när det verkligen gäller.

Den förste som blev skjuten var ute o gick med sina två vänner, alla tre var från Eritrea. Killen blir skjuten i ryggen/höften och börjar blöda kraftigt.

kompisarna försöker stoppa en bil men den kör förbi. De ser att det lyser i en lägenhet och kutar dit för att be om hjälp (det här var före mobilens tid), en gammal dam öppnar, kollar på dem noga och ber dem att sticka därifrån innan hon ringer polisen. De lyckas stanna en vit Volvo föraren kollar på killen som blöder och som e på väg att svimma och sen kollar han på bilklädseln och säger: "Jag skulle gjärna skjutsa dig till sjukhuset men jag vill inte bloda ner klädseln vettu" :-( :(

Posted

Håller med, boken är alldeles utmärkt. Framförallt att man får reda på mer om Ausonius bakgrund samt polisens utredningsarbete.

Rekommenderas.

:angry:

Guest Lt. payne
Posted
Det är intresant och se hur medmänskliga svenskarna e när det verkligen gäller.

Den förste som blev skjuten var ute o gick med sina två vänner, alla tre var från Eritrea. Killen blir skjuten i ryggen/höften och börjar blöda kraftigt.

kompisarna försöker stoppa en bil men den kör förbi. De ser att det lyser i en lägenhet och kutar dit för att be om hjälp (det här var före mobilens tid), en gammal dam öppnar, kollar på dem noga och ber dem att sticka därifrån innan hon ringer polisen. De lyckas stanna en vit Volvo föraren kollar på killen som blöder och som e på väg att svimma och sen kollar han på bilklädseln och säger: "Jag skulle gjärna skjutsa dig till sjukhuset men jag vill inte bloda ner klädseln vettu"  :angry:  :(

Jag tycker att ditt synsätt är lite inskränkt.. :)

Bara för att tre personer inte gjorde något för att hjälpa den skadade så saknar alla svenskar medmänsklighet??

Själv har jag inte gjort FN-tjänst men nog f-n är det väl medmänsklighet av svenskar att ställa upp på det??

Tillägg: John A. är en j-vla knäppskalle som dömer en människa efter utseénde

Han skulle fått samma behandling.

(Lt. payne, oxå inskränkt och gammalmodig)

Posted

@109 Eken

Ausonius är inte den ende med trasig bakgrund (har inte läst boken, kan inte bedöma HUR normal/trasig den är), och att ett fåtal personer (som Lt Payne skriver) inte ville/vågade hjälpa till är knappast grund att såga ett helt folk på (ganska vanligt annars att höra "på stan", "typiskt svenskar.." osv).

Ausonius är i mina ögon inget annat än en tragisk person som tar ut sin frustration och inskränkthet på oskyldiga människor. Usel skytt är han dessutom...

Posted
Ausonius är i mina ögon inget annat än en tragisk person som tar ut sin frustration och inskränkthet på oskyldiga människor. Usel skytt är han dessutom...

Alla kan ju inte vara "Flink med Ak'n" så att säga :D

:D

Skämt å sido, kommer ni ihåg alla rubriker i stil med "Man skjuten med lasergevär" som florerade bara för att journalisterna inte kunde skilja på lasersikte och starwarsbössor?

/E

Posted

@Gotcha

Ausonius är inte den ende med trasig bakgrund (har inte läst boken, kan inte bedöma HUR normal/trasig den är), och att ett fåtal personer (som Lt Payne skriver) inte ville/vågade hjälpa till är knappast grund att såga ett helt folk på (ganska vanligt annars att höra "på stan", "typiskt svenskar.." osv).

OK point taken.. f'låt blev lite förbannad bara

anledningen till att han inte skjöt ihjäls så mång var att han hade ljud dämpare på sin revolver (himla smart. INTE!)

Posted

Alla kan ju inte vara "Flink med Ak'n" så att säga :D

:D

Skämt å sido, kommer ni ihåg alla rubriker i stil med "Man skjuten med lasergevär" som florerade bara för att journalisterna inte kunde skilja på lasersikte och starwarsbössor?

/E

Det där vad tamej fan det dummaste jag hört på länge.

Du skämtar om ett drama där en person skjuter 8 personer?

Vet personer som va inblandade i det där.

Posted

vi har snackat om det här med att skämta om tragiska händelser i en annan tråd och vad jag minns så tyckte dom flesta att det var ok att skämta om saker som estonia o liknande så varför inte om Flink?

Posted

Japp, det gör jag. Jag kan skämta om det mesta. Det obehagliga blir liksom mindre obehagligt då. Dock behöver man ju inte ta till plumpa skämt och skratta åt någons lidande. En kommentar som "Flink med Ak'n" tycker jag mest är en drift med Flinks namn, vilket, med tanke på alla andra soldatnamns-vitsar inte torde vara så farligt. Om du dessutom hade läst inlägget med lite eftertanke så hade du förstått att jag menade att alla inte är lika skickliga skyttar som han, och det är ju bra. Nu skrev jag inte att jag tyckte så, utan lämnade den delen åt läsaren att förstå. Istället lämnade jag en liten humoristisk knorr i mitt inlägg.

Incidenten med Fk Flink var en mycket tragisk händelse för alla parter, särskillt de som föll offer för hans Ak 5 naturligtvis, och jag beklagar att du blev upprörd.

Känn dig fri att anmäla mig och mina inläg till Blå Gul.

mvh

Erik G

PS Personligen har jag hört/läst betydligt dummare inlägg

Posted

Japp, det gör jag. Jag kan skämta om det mesta. Det obehagliga blir liksom mindre obehagligt då. Dock behöver man ju inte ta till plumpa skämt och skratta åt någons lidande. En kommentar som "Flink med Ak'n" tycker jag mest är en drift med Flinks namn, vilket, med tanke på alla andra soldatnamns-vitsar inte torde vara så farligt. Om du dessutom hade läst inlägget med lite eftertanke så hade du förstått att jag menade att alla inte är lika skickliga skyttar som han, och det är ju bra. Nu skrev jag inte att jag tyckte så, utan lämnade den delen åt läsaren att förstå. Istället lämnade jag en liten humoristisk knorr i mitt inlägg.

Incidenten med Fk Flink var en mycket tragisk händelse för alla parter, särskillt de som föll offer för hans Ak 5 naturligtvis, och jag beklagar att du blev upprörd.

Känn dig fri att anmäla mig och mina inläg till Blå Gul.

mvh

Erik G

PS Personligen har jag hört/läst betydligt dummare inlägg

Jag berom ursäkt! jag överreagerade...

Men av nån anleding blir jag illmående när jag hör hans namn... går ofta förbi platsen där det hände också... gjorde ju värnplikten där också... Känner vakten som satt i kuren den kvällen... sen känner jag person som va närmare inlandad, men det går jag inte in på... samt att jag träffat officerare som va med honom på kvällen, har även träffat hans pappa tror jag...

hadde då samma namn och yrke som det sas... nu har inte så många av dessa sagt speciellt mycket till mig om detta, men bara vetskapen av att jag vet folk som va inblandade får mig att känna medlidande och sorg... och att varje dag gå för bi platsen och se stenar och blommor (ännu idag, fast inte varje dag dock) är jobbigt på nåt vis... den platsen är tung. Sen kanske NI/Du anser att jag är löjlig och töntig, må så vara.... jag gillar den inte iaf... Men din ursäkt är accepterad och jag hoppas du accepterar min. :blink:

Bör tilläggas att jag lider med honom också... för Jag har starka skäl att tycka och tro att det hadde kunnat förhindras. Har varit insatt i ämnet.

Nog om det! :unsure:

MVH:Wittman

Posted

Har just läst ut boken,

kan som sagt rekommenda den starkt,

tragiskt livsöde det där,får en att tänka till en gång extra på det som hände samt mycket som hänt sen dess......läs den!!!!!!!!!!!

Posted
Angående Flink, han är väl ute nu?

Nej, han sitter fortfarande inne... Han har dock haft permision under bevaking, typ ute i skogen och sånt, inte vanlig fri permis.

Han har ju bara setat inne 9 år drygt (om man räknar från händelsens datum)

kanske 8 år har han setat inne... och han fick ju 14 år,(om jag inte minns fel!!!) och nån frigiving tvivlar jag på att han får innan 12 i af. Tror inte rättsystemets överhuvuden tar den risken med tanke på "skandalen" som skulle skapas i media.

Bad karma> jag har då inte hört något om en sån diskusion, jag anser att det är okännsligt och oetiskt att skämta om såna saker överhuvudtaget, tänk om nån från någon händelse kommer hit? någon lumpares pappa kanske va med på estonia? Soldf är en relativt kännd sida, jag tycker att man som vapenfixarde dårara som älskar grönkläder (tala för mig själv också) bör hålla ett bra ansiktet utåt, inte sitta och dra morbida skämt om verlkiga händelser.

Som jag ser det har "vi" redan ögonen på oss. vi har vapen hemma många av oss här, och många hargjort/vill göra/ska göra utlandstjänst... tänk vilka rubriker aftonblaskan skulle kunna skapa med våra ord? :unsure:

jag tycker att det är konstigt att blå/gul tillåter det, dom som annars är så övervakande och kännsliga...

Posted

Men om man sköter sig i fängelset så släpps man efter att avtjänat 2/3 av strafftiden. det var ju 1994 som det hände, och med häktningstid + strafftid blir ju detta 9 år. Då borde han redan blivit frisläppt, men det kanske tystas ner....han får säkert även skyddad identitet.

Har även hört ( vet inte hur sant det är) att en av de mördade lottornas bror, satt "prispengar" på Flink.

Guest Lt. payne
Posted
jag tycker att man som vapenfixarde dårara som älskar grönkläder (tala för mig själv också) bör hålla ett bra ansiktet utåt, inte sitta och dra morbida skämt om verlkiga händelser.

Som jag ser det har "vi" redan ögonen på oss. vi har vapen hemma många av oss här, och många hargjort/vill göra/ska göra utlandstjänst... tänk vilka rubriker aftonblaskan skulle kunna skapa med våra ord?

@Wittman

Hur jag än försöker så kan jag inte kalla de flesta här för:

"vapenfixarde dårara som älskar grönkläder (tala för mig själv också) bör hålla ett bra ansiktet"

Skulle jag peka ut nån och det gör jag inte, så vet de flesta vem jag menar.

Vill gärna ge dig ett gott råd ändå, Läs igenom dina inlägg minst fyra gånger innan du postar dom så minskar risken att "vilka rubriker aftonblaskan skulle kunna skapa med våra ord?"

Posted
jag anser att det är okännsligt och oetiskt att skämta om såna saker överhuvudtaget, tänk om nån från någon händelse kommer hit? någon lumpares pappa kanske va med på estonia? Soldf är en relativt kännd sida, jag tycker att man som vapenfixarde dårara som älskar grönkläder (tala för mig själv också) bör hålla ett bra ansiktet utåt, inte sitta och dra morbida skämt om verlkiga händelser.

Som jag ser det har "vi" redan ögonen på oss. vi har vapen hemma många av oss här, och många hargjort/vill göra/ska göra utlandstjänst... tänk vilka rubriker aftonblaskan skulle kunna skapa med våra ord?  :unsure:

jag tycker att det är konstigt att blå/gul tillåter det, dom som annars är så övervakande och kännsliga...

Jag antar att du inte heller tittar på filmer som: Det våras för Hitler, Diktatorn, Kellys Hjältar, Titta vi flyger mfl då de driver friskt med rätt så otäcka saker (Hitler, vk2, flygolyckor).

Jag kan ju naturligtvis inte tala om hur du ska känna, eller ens säga att jag förstår dig. Men om du tycker att min lilla gliring ovan var "över gränsen" beträffande morbiditet tror jag nog du behöver mer hjälp än den Blå Gul kan ge dig. Har du stark och obearbetad sorg är det dags att börja bearbeta den. Har man inte ett "rent" sinne, utan samlar på sorger och trauman så slutar det lätt illa. Som Ausonius eller Flink, eller, med en sjävförvållad akut blyförgiftning. (oj, nu var jag morbid igen).

Visst, kvällspressen kanske skulle komma på idén att kolla igenom SoldF´s forum. Risken är att vi skulle få se korrekta benämningar på materiel och sånt i tidningen efteråt. Det är väl nåt vi kan leva med.

Skulle de leta efter något något så handlar det nog inte om små oskyldiga ordvitsar, utan mer om kopplingar till högerextremism, för sådant säljer lösnummer, och då finns det nog andra forum där fiskelyckan skulle vara större, för bättre modererat forum än SoldF får man nog leta efter.

Jag är övertygad att Aftonbladets reportrar ger upp bara se få se ett av The Swedes inlägg om funktionen av en viss mutter på en Ikv 91.

/E

Posted

Har inte sett nån av dem filmerna, men jag förstår hur du menar... jag jag kan se såna filmer utan problem, varför? jo... för att jag inte berörs av det personligen då jag inte har nåt personligt relaterat till det.

Men jag har svårt att tro att dom skämtar om utrotingen och sådant i dessa filmer, eller? aja, nog om det, antar att jag får svälja och bita ihop :camo:

Kan ju även säga som så att skämta om saker? okej... gör det, men om nån säger att dom tar illa upp, slutar man inte då? Hadde då jag gjort iaf. :=o

L.T payne>

Vad ditt inlägg innebär har jag ingen aning om.

Tog du "vapen fixerade dårar, inklusive mig" på fullaste allvar? va inte illa menat, mest som ett skämt faktiskt. :camo:

Sen vad du menar med resten har jag ingen aning om... det kan du ju PMa mig och berätta. Va det min staving så har jag hört det 2345 gånger och det börjar bli rätt uttjatat.

• Forumsledning
Posted

och där droppade vi den diskusionen...

Lasermannen läser jag står det i Topicen !! :sniper:

/ Kimster BlåGul

• 2 years later...
Posted

Som många kanske vet så sänder svt nu film om lasermannen kan rekomenderar att ta en titt.

Har man missat på tvn så går det kolla på webben

www.svt.se

Posted

Och mycket bra gjort är det också.

Jag missade den sista kvarten av del 1, precis där han skruvar på ljuddämparen på revolvern. Vad hände sedan i det avsnittet?

Posted

Lite Jag möte Lassie varning, men...

John Ausonius förhörsledare bodde när mina föräldrar och jag pratade med honom på en kvartersfest för ett antal år sedan. Då berättade förhörsledaren att John Ausonius ofta var otroligt charmig, intelligent och trevlig. John Ausonius pratade ofta om att resa till Afrika för att se vilda djur på savannen. Drömmen var att flytta till det stora kända reservatet i Tanzania(?). Något som också inkluderade att leva med invånarna i området.

Jag minns att förhörledaren tyckte det var synd att det var John Ausonius som var Lasermannen när J.A. visade denna sida och sa att hade J.A. alltid varit sådan hade de säkert kunnat bli mycket goda vänner då de båda gillade Afrika och vilda djur.

Men så fort man började prata angående invandring tände John Ausonius till och blev mycket obehlig...

Hyfsad dubbelnatur således. Skjuta invandrare men själv vilja leva med afrikaner...

Posted

Oerhört spännande bok och tycker filmen håller ovanligt hög klass. Helt klart sevärd. Ger en extra dimension när man så väl minns "we shall overcome" och jag arbetade centralt i stockholm så spanare var förbi på jobbet och sökte suspekta lasermän :lala: dom var nog rätt så desperata.

Posted

Ruskigt bra bok, sträckläste! Satt även som klistrad vid radion då de sände programmet som behandlar händelsen.

En sak bland många i boken som jag berörs av är följande. Att en i boken figurerande skivbolagsdirektör kan sitta helt lugnt idag och pressa skivor trots att han för lite mer än ett decennium sedan uttryckte sig rent ut sagt för jävligt i media (ni vet vad jag menar). Vad fort vi "glömmer". Tiderna var "sämre" i Sverige just då (jämför 30-talet Tyskland). De båda herrarna i NYD använde samma taktik på sätt och vis. Brukar dra parallell mellan Syd Afrika, med sin apartheid, och USA som var på god väg att hamna där också på 50-60 talet (osäker). Jag fattar inte varför detta ens uppkommer? /Gusten :lala:

Edit: Glömde nämna boken osv.

Posted

Har precis sett klart reprisen av andra delen och måste bara säga att jag är djupt imponerad av serien. Allt från skådespelarinsatser till manus och hur de lyckas fånga tidsandan vid alla olika tillfällen. Att de hoppar ganska friskt mellan de olika åren känns faktikst inte ett dugg förvirrande, vet faktiskt inte varför men får väl ge killen som spelar JA lite credit för det. Tycker också att detaljrikedomen gör att allt känns mer realistiskt, tex den gamla Estrella chipspåsen när JA glor på film. Det enda som känndes fel var när bilen som kriminalvården använde 1985 är precis likadan som dem de använder idag...nog för att KV kanske hade gott om pengar på 80-talet men VW-bussar från tidigt 2000-tal hade de iaf INTE 1985 ..

:)

PS Att serien bygger på verkliga händelser gör den bara än mer skrämmande

Posted
Har precis sett klart reprisen av andra delen och måste bara säga att jag är djupt imponerad av serien. Allt från skådespelarinsatser till manus och hur de lyckas fånga tidsandan vid alla olika tillfällen. Att de hoppar ganska friskt mellan de olika åren känns faktikst inte ett dugg förvirrande, vet faktiskt inte varför men får väl ge killen som spelar JA lite credit för det. Tycker också att detaljrikedomen gör att allt känns mer realistiskt, tex den gamla Estrella chipspåsen när JA glor på film. Det enda som känndes fel var när bilen som kriminalvården använde 1985 är precis likadan som dem de använder idag...nog för att KV kanske hade gott om pengar på 80-talet men VW-bussar från tidigt 2000-tal hade de iaf INTE 1985 ..

:)

PS Att serien bygger på verkliga händelser gör den bara än mer skrämmande

Håller med, jävligt bra serie. Själv har jag suttit klistrad framför de båda avsnitten, och blivit besviken varje gång de har slutat (vill ju se mer!).

Mycker hög kvalité, och som du säger, man blir inte förvirrad trots 3 olika tids perspektiv. Har ni tänkt på att det är väldigt lite musik i filmen? Ändå är man helt inne i handlingen och spännande moment, en indikator på att det är mycket bra regisserat enligt min mening.

Angående KV´s bil såg jag en annan detalj, klister lappen som sitter på kuren vid spärrarna. Det står ungefär "SNÄLLA, var vänlig använd spärrarna när du ska passera med kort". Dessa kom upp för 2-3 år sedan :P

Posted

Huj vilken bra serie! Och som någon recensent skrev, det var skönt att poliserna inte framställdes som klåpare.

Någon annan som tänkte på hur pyttismå Waltrarna såg ut, jämfört med Sig'en.

Om Ausonius utbildar sig inom optik när han sitter inne, kommer han då kallas "Lasikmannen"?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...