Gotcha Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 Blågul får flytta om det anses fel forum. (*dooh*) Kort undran bara när det gäller omladdning av stridsvagnskanoner: måste kanonen dumpas/eleveras till ett visst läge inför omladdning (som äldre slagskeppskanoner), eller kan de omladdas hur som helst fortast möjligt? Quote
Maddman Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 Nej, kanonen behöver ej dumpas/eleveras på en modern stridsvagn. Det vore katastrof för skytten, som tappar målet och måste rikta om efter varje omladdning. Quote
Guest Lt. payne Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 Kan inte svaret på din fråga, tyvärr. Vill bara berätta vad Svärfar (RIP) hade för erfarenheter av kanoners dumpning. När de sköt med 15, 2 cm pjäserna på HMS Älvsnabben fick de ALDRIG elevera mer än 15 grader. Anledningen var att vid högre elevation skulle rekylen trycka ner pjäsen genom däcket. Fartyget var inte byggt för såna pjäser eller dess rekyl. Ber om ursäkt ifall jag sabbade ditt inlägg Gotcha Skickar vid tillfälle ett tygmärke som plåster på såren. Quote
Gotcha Posted August 15, 2003 Author Report Posted August 15, 2003 (edited) @ Maddman: misstänke det, men jag tyckte jag såg en sådan manöver på Discovery och en M1A1 Abrams, måste misstolkat det i så fall.. @ Lt Payne: inga problem, snarare tvärtom - jag har hört ett rykte om det där tidigare om Älvsnabben...tyckte tills nu att det lät en smula osannolikt, men...man lär sig nåt nytt varje dag tydligen..! (det där sista lät ju lite intressant...) Edited August 15, 2003 by Gotcha Quote
Honken Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 Hade för mig att kanonem dumpades när de laddade om men skytten behöll målet i siktet. Quote
Maddman Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 Njae.... Siktet är mekaniskt kopplat mot kanonen (finns elektriskt också Leclerc tror jag). Liksom siktet och eldröret på ett GRG. Riktar man ned (dumpar), så följer siktet med och skytten tittar rätt i backen. Dock, så kan vagnchefen hålla koll på målet och visa in skytten genom att "ta över kommandot" av kanonen, som svänger över i samma riktning som vagnchefen riktar. Detta ger en grovinriktning till skytten, som finriktar, skjuter och förhoppningsvis träffar. Quote
Erik_G Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 Ur iBok Strv 122 Laddläge Efter varje skott går kanonen till laddläget, som är fixt relativt tornet. Laddläget kan ställas in för att passa laddaren. Kanonen förblir i laddläget tills tryck-strömställare ”SÄKR.” eller ”ELD” på laddarens manöverpanel trycks in. Kan se ut som i min signatur nedan Siktet på en Strv 122 (pratar om det primära, ej reservsiktet) är inte meklaniskt kopplat till kanonen. Kanonen kan ju eleveras och dumpas oberoende av siktet. Dvs kanonen eleveras och dumpas enligt instruktioner från eldledningssystemet efter information från laseravståndsmätare etc. Men i en 103a däremot... Reservsiktet på en 122a däremot har nog ungefär samma teknologiska nivå som siktet i en Tiger 1E /E Quote
Maddman Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 Ahaaaa ! Man lär sig något nytt varje dag ..... Och det stämmer, jag körde/sköt en 103:a Quote
Vakten_F4 Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 (edited) 1-0 till Strv S med andra ord! Edit: Chipsfingrar Edited August 15, 2003 by Vakten_F4 Quote
Fö strv 122 Posted August 17, 2003 Report Posted August 17, 2003 När skytten på en 122:a avfyrat ett skott går kanonen i laddläge som laddaren har ställt in efter sina behov för att snabbt kunna trycka in ett nytt skott i eldröret. Precis som Erik G säger så har skytten under laddningsprocessen fortfarande möjlighet att observera och söka efter nya mål tack vare siktet som inte är mekaniskt kopplat till kanonen. Detta innebär i praktiken att skytten redan har "låst" vid ett nytta mål när laddaren osäkrar. Quote
achilleos Posted August 17, 2003 Report Posted August 17, 2003 Skytten kan till och med hålla inne avtryckaren, och när kanonen kommit i rätt läge så går skottet. Quote
Larsson Posted August 17, 2003 Report Posted August 17, 2003 Är det inte även så att eldledningssystemet väntar med att hysta iväg pilen tills det att den anser att eldröret ligger tillräckligt stabilt mot målet? Hur är det med laddlvinkel på automatladdade tornvagnar som T-64/72/80/90-familjen, Leclerc och japanska Typ 90? Quote
Erik_G Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Är det inte även så att eldledningssystemet väntar med att hysta iväg pilentills det att den anser att eldröret ligger tillräckligt stabilt mot målet? Hur är det med laddlvinkel på automatladdade tornvagnar som T-64/72/80/90-familjen, Leclerc och japanska Typ 90? T-72 med fam har ett speciellt laddläge, och tydligen ska det ta sin lilla tid för kanonen att inta detta läste jag någonstans. Dessutom skulle inte skytten kunna leta mål under tiden. Jag tippar på att de andra automatladdade vagnarna har laddlägen då det förmodligen är billigare och enklare att göra en pålitlig laddautomat om laddaren och kanonen har samma inbördes förhållande än att göra en där laddar-armar o dylikt måste vinklas för att hamna rätt bakom kanonen. /E Quote
The Swede Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Även Leclerc har ett laddläge, dock dumpas kanonen på den vid laddning till skillnad från t.ex Leopard där pjäsen eleveras. The Swede Quote
achilleos Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Även Leclerc har ett laddläge, dock dumpas kanonen på den vid laddning till skillnad från t.ex Leopard där pjäsen eleveras. The Swede Det visste jag inte. Måste ju vara en nackdel då man ofta står i est med eldröret precis över skydd. Är det tvunget att dumpas för omladdning så måste man ju lämna plats för det, med mindre skydd som resultat. Quote
Vc_90 Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Det kan ju bli lite "Här är jag!" över att höja eldröret oxå! Visserligen minns jag inte om eldröret höjs över tornlinjen men står du i ett motlut, vilket ofta är fallet, åker ju tornet ner o eldröret upp enligt gungprincipen typ... 9040 kör med eldröret dumpat under gång, men så kan den ju av nån förbannad korkad idiotisk anledning inte skjuta under gång ändå! Quote
The Swede Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Det är inte så mycket det dumpas men det måste dumpas för att komma i linje med laddautomaten som sitter i tornets bakkant. Det finns ett antal filmer i tråden Tank videos på forumet TankNet @VC90 Inte skjuta under gång???? The Swede Quote
Fu. Kil Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Befälen när jag låg inne snackade om at det tog ca 15-20 sek om jag inte minns fel, för en T-72 att laqdda om. Förguds skull om jag nu har fel rätta mig och ge min kunskap om det. Quote
Honken Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 15-20 sekunder låta för jävla mycket. Gick igenom en bok som påstod att T-72`s automatiska laddningssytem är något snabbar än ett manuellt system (vanlig laddare). En vanlig laddare tar väl 8 sekunder på sig för att ladda Quote
Gotcha Posted August 19, 2003 Author Report Posted August 19, 2003 Jösses, här råder olika bud...jag fick lära mig att en T-72 tar ca 8 sek för omladdning, medan en "manuell" laddare är kvickare de första skotten innan han/hon börjar bli trött. Och så vitt jag begriper är det just första skotten som är viktigast, sedan omgrupperar ju vagnen ändå och laddaren får vila en kort stund. (?) Quote
Bronson Posted August 19, 2003 Report Posted August 19, 2003 En T-72:as automatladdare klarar (teoretiskt) av 10-12 laddningar per minut (8-10 närmare sanningen). 15-20 sekunder tar det inte, men kanske de menade att tiden mellan avfyrning är så lång, vilket skulle kunna stämma eftersom det tar sin lilla tid att göra allt det man inte kan göra under omladdningen. Quote
Vc_90 Posted August 19, 2003 Report Posted August 19, 2003 Oki, Swede den kan skyffla iväg skott under gång rent tekniskt ja. Och ja, bertilversionen har fått sitt "stabb"system uppdaterat. Men det är fortfarande riktig tombola om man skall träffa eller ej! och så länge man inte träffar... Quote
Erik_G Posted August 19, 2003 Report Posted August 19, 2003 Oki, Swede den kan skyffla iväg skott under gång rent tekniskt ja.Och ja, bertilversionen har fått sitt "stabb"system uppdaterat. Men det är fortfarande riktig tombola om man skall träffa eller ej! och så länge man inte träffar... Man kan inte lära sig allt genom att läsa (i)böcker. En del kunskap måste upplevas också Quote
Gotcha Posted August 19, 2003 Author Report Posted August 19, 2003 Men det är fortfarande riktig tombola om man skall träffa eller ej! Menar du att inte *ens* Strf90B kan träffa under gång? Varför inte? Vad felar/saknas i stabben för detta? Kan Strv121/122 så borde väl 90'an..? Quote
Bronson Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 Men det är fortfarande riktig tombola om man skall träffa eller ej! Menar du att inte *ens* Strf90B kan träffa under gång? Varför inte? Vad felar/saknas i stabben för detta? Kan Strv121/122 så borde väl 90'an..? Jag (miss?)förstod det så att stabliseringen hjälper, men är ingalunda perfekt. Quote
Larsson Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 Men det är fortfarande riktig tombola om man skall träffa eller ej! Menar du att inte *ens* Strf90B kan träffa under gång? Varför inte? Vad felar/saknas i stabben för detta? Kan Strv121/122 så borde väl 90'an..? Om jag förstått det rätt så beror det på att tornet inte har sin tyngdpunkt och vridpunkt på samma plats, vilket är ett krav för effektiv stab. Att stabilisera en massa som har tyngdpunkten i samma axel som den roterar runt är ju en sak, men om dessa inte överensstämmer så blir det mycket jobbigare. Särskillt om underlaget inte är plant. Detta problem uppkommer f.ö. när man förser stridsvagnar med tilläggspansar och grövre kanoner, vilket har en tendens att göra både torn och pjäs framtunga. Quote
achilleos Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 Tornet är inte stabbat...pjäsen är det däremot och den har tyngdpunkten i dess infästning i främre tornväggen, både på 121 och 122. Detta innebär att man utan problem kan "vicka" pjäsen upp och ner med handkraft som en gunga om man kopplar ur riktsystemet. Quote
Mats Posted August 31, 2003 Report Posted August 31, 2003 Men det är fortfarande riktig tombola om man skall träffa eller ej! Menar du att inte *ens* Strf90B kan träffa under gång? Varför inte? Vad felar/saknas i stabben för detta? Kan Strv121/122 så borde väl 90'an..? För att ge någon slags proportion på detta så är det väll vid 8-900 meter med Slövnprj 484C som det börjar gå fel vid skjutning under gång. Övningspil verkar gå lite bättre. Kanske kan ha med att kalkylatorn inte är igång att göra så att det inte blir någon ryckig uppsättning. Fast den skjuter man inte riktigt på så långa håll för den tappar aerodynamiken vid 800m. Befälen förnekar givetvis detta och dumföklarar givetvis skyttar som svär på att de hållit origo på målet, mätt laser, fått ett rimligt värde och tryckt av en salva Slövnprj 484C som tagit bortom. Quote
Fu. Kil Posted September 1, 2003 Report Posted September 1, 2003 En T-72:as automatladdare klarar (teoretiskt) av 10-12 laddningar per minut (8-10 närmare sanningen). 15-20 sekunder tar det inte, men kanske de menade att tiden mellan avfyrning är så lång, vilket skulle kunna stämma eftersom det tar sin lilla tid att göra allt det man inte kan göra under omladdningen. Vad befälen grundade detta på vad att tornet är tvunget att vrida tillbakas till "rätt" läge innan laddning kunde på börjas... men men jag minns säkert fel. Enn anna lustig anekdot... På ladd-automaten finns det en varnings text som lyder (översatt till svenska): VARNING! ATT FASTNA MED ARMEN I LADDAUTOMATEN KAN MEDFÖRA ELDAVBROTT!! Dvs det stog inget om att om du fastnade med armen i automaten så slets den av vid axeln. Quote
achilleos Posted September 1, 2003 Report Posted September 1, 2003 Den riktiga armavslitaren var annars T64 som var ökänd för att äta skyttarmar. Quote
Recommended Posts