Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hittade denna bild på NFM hemsida:

web_bilde1.jpg

Soldat till Vänster: F2000

Nästa soldat: G3 med granattillsats

Nästa: Ultima Ratio PSG. Ser ut som en P90 som backup.

Sista till höger: G3 med granattillsats.

Ultima Ratio

P90

F2000

G3/granattillsats

Verkar vara något norskt jägarförband ute på test eller kanske bara för fotots skull?

NFM samarbetar ju med Militaryshop så många bilder på sidan finns i M-shop katalogen.

Posted

Det ar en P90! Den kanner jag igen fran vilken vinkel som helst, den ar sa fin... Sa sot... Sa gullig...

Jag vill bli norsk!

Posted

2:e mannen från höger har ju även en P90/F2000 hängades vid sidan, måste vara riktigt skönt om han behöver springa och ha den dinglades där =)

Att ha två primärvapen verkar ju mest vara för show, inget vidare smidigt direkt.

Posted (edited)
2:e mannen från höger har ju även en P90/F2000 hängades vid sidan, måste vara riktigt skönt om han behöver springa och ha den dinglades där =)

Att ha två primärvapen verkar ju mest vara för show, inget vidare smidigt direkt.

P90 är det. Det syns på magget som ligger på vapnet, tomt ser det ut att vara.

Vem har sagt att det är två primärvapen? Många vapen går att använda som både primär och sekundärvapen. Man känner sig lite tryggare som prickskytt med ett sådant sekundärvapen om det finns (stor) risk för att hamna i eldstird på nära håll. Tänk dig själv att ha ett prickskyttegevär 90 när du ser en grupp fi på 50m avstånd. Då känns det lite bättre att ha ett lätt automatvapen med 50 skott som enligt uppgift har ganska bra penetrationsförmåga.

Undrar vilket han lider mest av när han springer: P90:n eller ryggan?

Edit: Är det någon som har koll på vad de har för rygga? Jag kan inte hjälpa det men jag tycker att det ser ut att vara någon av Saccis ryggor.

Edited by softfeel
Posted
Tänk dig själv att ha ett prickskyttegevär 90 när du ser en grupp fi på 50m avstånd. Då känns det lite bättre att ha ett lätt automatvapen med 50 skott som enligt uppgift har ganska bra penetrationsförmåga.

Nja, lite tålamod bara. I sån terräng där sikten är 50m så är det bättre att leka buske.

Posted

Är dom bara fyra man i patrullen? Jag saknar KSP-skytt, är kanske lite nojig men en KSP behövs alltid.

Prickskyttens sekundärvapen verkar vara i största laget, blir nog ganska obekvämt att promenera runt med det. Har själv vissa skräckerfarenheter av Kulspruta 58, AK5 och fullastad rygga, för att inte tala om Kulspruta 58,AK4 och rygga. :baskerPa:

Men tycker han att det funkar så...

Posted

Nja, P90 ar inte sarskilt kranglig att bara, den ar liten och fin. Om man bar den pa brostet gevar sa marker man knappt att den ar dar.

Posted
Vem har sagt att det är två primärvapen? Många vapen går att använda som både primär och sekundärvapen. Man känner sig lite tryggare som prickskytt med ett sådant sekundärvapen om det finns (stor) risk för att hamna i eldstird på nära håll. Tänk dig själv att ha ett prickskyttegevär 90 när du ser en grupp fi på 50m avstånd. Då känns det lite bättre att ha ett lätt automatvapen med 50 skott som enligt uppgift har ganska bra penetrationsförmåga.

Undrar vilket han lider mest av när han springer: P90:n eller ryggan?

Edit: Är det någon som har koll på vad de har för rygga? Jag kan inte hjälpa det men jag tycker att det ser ut att vara någon av Saccis ryggor.

Jo men han har ju faktiskt 3 st med vanliga automatkarbiner, och om nu någon dyker upp på 50 m avstånd bara sådär så har ju prickskytten gjort ett fatalt misstag. En pistol vore nog att föredra skulle jag tycka, bra mycket smidigare och kraften i den räcker mer än nog för att döda.

Posted
En pistol vore nog att föredra skulle jag tycka, bra mycket smidigare och kraften i den räcker mer än nog för att döda.

Där har du fel. Om du inte verkligen klarar av att träffa skallen på avstånd under 50 m.

Posted

Men hallå! Det är ju helt uppenbart bara ett fejkat marknadfsföringsbild! Det hade lika gärna kunnat vara ett gäng överlastade skyltdockor!

:blink:

Posted

Grabbar!

Nu har jag sökt o sökt i flera timar, och jag måste bara säga att jag kan inte hitta någon airsoft-model av FN F2000... Kanhända att det är en FN F2000? B)

Posted
Grabbar!

Nu har jag sökt o sökt i flera timar, och jag måste bara säga att jag kan inte hitta någon airsoft-model av FN F2000... Kanhända att det är en FN F2000?  B)

Ja, det kan mycket väl vara en riktig F2000. Norska försvaret har under ganska lång tid nu testat ett antal olika EHV i 5,56, bla. H&K g36.

Posted

F2000 ar ratt harlig - dessutom anvandbar for specialstyrkor eftersom den kan halla kvar upp till fyra hylsor innan de borjar spottas ut; dessutom borde det ga att gora en mycket lattbyggd modular hylsuppsamlare... Tricket ar den dar kluriga lilla vita plastmojjen backom riktmedlen. Harlig pryl.

Posted
dessutom anvandbar for specialstyrkor eftersom den kan halla kvar upp till fyra hylsor innan de borjar spottas ut.

Och det är användbart för specialstyrkorna därför att?

Posted

Nja, det ar val snarare min paranoida sida som pratar dar... :)

Tankte att det da ar lattare att samla ihop hylsorna sa inga bevis finns kvar (ja, forutom diverse lik, da), o s v

Ja, okej, det var bara for att skryta och saga "kolla vad jag vet om F2000". :) Klart MÖP, måste jag erkänna. Men det var ett sånt härligt ställe att besöka....

Posted (edited)

"The unique feature of the F2000 rifle is its' patented front ejection systems: the spent cases, extracted from the chamber, travel from the rear part of the gun to the ejection port near the muzzle via special ejection tube and falls out of the gun at the safe distance from the shooters' face."

http://world.guns.ru/assault/as41-e.htm

F2000EJECT.jpg

Edit: http://www.securityarms.com/20010315/galle...s/1100/1139.htm

Edited by Smeghead
Posted
Och vad händer om någonting kan gå sönder?

Soldaten blir ledsen? :blink:

Att peta ut hylsorna framåt är väl inte så unikt? det gör väl även en NSV?

Posted
Hmm undrar hur det är med matningstörningar vid utmatning av tomhylsorna?!?!?  8-/  :)

"There's only one thing more difficult, than to convince people that the old weapons are bad...

And that is to convince them, that the new weapons are better!"

Annars hadde vi ju kvar Garand-geväret her i DK.

Jävla bra gevär, javist. Men när det nu finns bätre vapen?

F-n om jag ville göra SIB med ett Garand när jag kan ha ett Diemaco C8FT!

FN F2000 kommer så klart att ha olika "barnsjukdomar",

men när FN Herstal har "gjort om, gjort rätt"...???

Posted

Jo, dom må ha gjort om och kanske gjort rätt med ett bull-pup vapen som inte skickar ut hylsorna i ansiktet på en om man måste skifta axel. Men frågan är om man verkligen vill ha fyra hylsor i vapnet som skrammlar och i värsta fall fastnar och blockerar....

Är det någon som har koll på vad FN F2000 väger?

Posted
"Weigth: 3.6 kg empty, in standart configuration; 4.6 kg with 40mm grenade launcher"

Det är ju bara att klicka på länkarna i första inlägget så finns det mer info. :lol:

Missat dom. :Malaj:

Posted

Huuum ;)

Jämför killarna med G3 och dom andra, ser nu har den "smälter in"? kanske inte vore så dumt med en grön ak4:a... har alltid tyckt att det ser konstigt ut, men nu ser det mera... "naturligt" ut... den smälter in i magen på soldaterna på nåt vis, ser ni vad jag menar? På håll ser man säkert inte att dom har vapen :Malaj:

Just den görna nyansen va ju perfekt till den uniformen... skit snyggt faktiskt:)

Sen är det nog bar att inte hela bössan är av samma nyans... a... f-n:) va tvungen att säga det... va nåt speciellt med den bössan. Den längst till vänster syns det ju tydligt på... sticker ut förmycket på nåt vis...nån som håller med?