Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

PBV 302

Recommended Posts

Posted
Vad är laddblind?

Jag har f.ö en likadan avfyrad projektil. Botten på bottenplattan ser annorlunda ut på den. På den hela granaten finns ett cirkulärt hål i mitten (ca 1 cm i diameter, 3 mm djup) men på den skjutna granaten är där  en 1,2 cm cirkel med tre stycken intryck. På den skjutna granatens bottenplatta står även "PARTI19", "43" och "H".

"Laddblind" är ammunitionsatrapper som används vid övning i ladda/patron ur.

Dom har en grön markering alternativt är dom helgröna.

Det kan även stå "LADDBLIND" på granaterna.

Du säger att det är ett litet "hål" i botten på granathylsan.

Normalt borde det sitta en tändhatt där, om där istället är ett hål så låter det som en laddblind.

The Swede

Posted
Paminn mig om att inte halsa pa hos dig utan nagra EOD-gubbar...

Du gillar nyarsafton, va?

:unsure:

Njae, jag är väl inte så överdrivet förtjust i smällare och bomber. Vid nyårsafton håller jag mig hellre till den goda maten och alkoholen. Däremot är jag en skrotnisse som samlar på mig allt jävla skit man snubblat över under åren. Jag har b.la en ICA-kasse med såna här gamla stora koppar 2-öres, 5-öresmynt av ngn anledning...

Posted
Vad är laddblind?

Jag har f.ö en likadan avfyrad projektil. Botten på bottenplattan ser annorlunda ut på den. På den hela granaten finns ett cirkulärt hål i mitten (ca 1 cm i diameter, 3 mm djup) men på den skjutna granaten är där  en 1,2 cm cirkel med tre stycken intryck. På den skjutna granatens bottenplatta står även "PARTI19", "43" och "H".

"Laddblind" är ammunitionsatrapper som används vid övning i ladda/patron ur.

Dom har en grön markering alternativt är dom helgröna.

Det kan även stå "LADDBLIND" på granaterna.

Du säger att det är ett litet "hål" i botten på granathylsan.

Normalt borde det sitta en tändhatt där, om där istället är ett hål så låter det som en laddblind.

The Swede

Ok. Då är det säkert en sådan (fast den saknar den gröna markeringen.) Då är den ofarlig mao?

Vilken mm är projektilen i då? Räknar man från bottenplattan (isånafall är den 30mm) eller vad? Vad jag vet så är det vara Viggen som haft 30mm i det svenska försvaret...

Posted

Det går inte att garantera att den är ofarlig utan att ha sett den.

Kan du fixa ett fotografi vore det bra men det bästa är nog att kontakta polis/militär så dom får ta hand om den.

Kalibern mäts i eldröret och projektilen kan därför vara lite större än angivet kalibermått för att täta i bommarna.

På större ammunition (20mm och uppåt) sitter det ofta en gördel runt granaten (syns som ett brunrosa band längst ner på projektilerna på de bilder jag lagt upp).

Hylsan är oftast betydligt grövre än projektilen.

The Swede

Posted (edited)
Vilken mm är projektilen i då? Räknar man från bottenplattan (isånafall är den 30mm) eller vad? Vad jag vet så är det vara Viggen som haft 30mm i det svenska försvaret...

Kaliber mäts inte på projektilen utan i eldröret/pipan. Det är avståndet mellan bommarna (loppet har bommar och räfflor, bommarna är alltså där diametern är minst).

En 9mm patron är alltså tillverkad för att passa i ett vapen med 9mm kaliber.

Men skall du mäta på patronen gör du det på själva projektilen (inte hylsan och absolut inte hylsbotten).

Din andra fråga (?) har jag svarat på tidigare i den här tråden. Svaret är nej, det finns fler 30mm akan. Både J32B och J35 hade en 30mm Aden, JA37 har en 30 mm Oerlikon.

/106, ständig tvåa

Edited by 106
Posted

Ang. Pbv-302:s akan så heter den 20mm akan m/47D.

I Tunnan satt 20mm akan m/47C.

David versionen har en mekanisk eldhastighet av 480 skott/minut.

Övriga m/47:or 700 skott/minut.

m/47 är den svenska beteckningen på Hispano-Suiza typ 804.

Huruvida 302:ans akan är modifierade Tunnanditon

eller direkttillverkade låter jag vara osagt.

Lansen hade 20 mm akan m/49, som var av Boforskonstruktion.

Maskirovka:

Ser din patron ut som den längst till höger på bilden nedan?

-Kaliber 20mm

-Längd på hylsan 145mm

-Maxdiameter på hylsan 29,5mm

20mm2.jpg

Om så är fallet så har du en 20 x 145 R hylsa till en

20 mm Automatkanon m/40.

Ang. ammunitionssort så ska spränggranaterna (slsgr m/40, slsgr m/41A och slsgr m/42)

vara gulmålade och hela patronen c:a 240mm lång.

Pansarprojen ska vara svartmålad (som på bilden ovan) och hela hylsan c:a 220mm lång.

20mm_m40_5.jpg

Posted
Huruvida 302:ans akan är modifierade Tunnanditon

eller direkttillverkade låter jag vara osagt.

De flesta pebbor jag varit i kontakt med har haft en slags journal till akan, minns inte längre vad den kallades. I den har man då oftast kunnat utläsa att just den akan som sitter i just den pbv:n är en f.d. Tunnan-akan.

• 4 weeks later...
  • Forumsledning
Posted

Eldrörsjournalen fanns givetvis med.. till nästan alla PATGB vagnar.. Så det är väl nästan en hyfsad okej koll på hur många bullor man blåst iväg med byssan.

Posted
Nån mer än jag som tycker att Eldrörsjournalen låter som ett alldeles glockrent namn på en MIP/MÖP-tidskrift?  :)

Eller på Artilleriregementets personaltidning, eller något organ för Gamla KA:s vänner.