Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Vad tycker du om tilldelat materiel?  

116 members have voted

1. 1. Vad tycker du om tilldelat materiel?

• Tilldelat materiel är otillräckligt.
      70
    • Tilldelat materiel är tillräckligt.
      39

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har, i så många trådar, sett folk som skriver, ungefär: "Tilldelat materiel är otillräckligt, man måste ju köpa en massa saker" eller "Tilldelat materiel är tillräckligt, man klarar sig på det man fått ut". Jag tycker att det fullkomligen tjatas om detta. Nu tycker jag att det skall ställas på sin kant och göras två fronter av de som är för eller emot... När alla har röstat och sagt vad de tycker i denna tråd så behöver man inte i framtiden se dessa meningar igen...

EDIT: Förlåt, det ska ju naturligtvis stå MATERIEL, och inte material... dumma mej! :)

Snälla BlåGul, ändra så att det blir rätt, så att mitt lidande blir kort...

Edited by Dahlberg
Posted

Mitt val faller på "Tilldelad materiel är tillräcklig materiel".

Som jag ser på detta så används endast tilldelad materiel men nya ideer är välkommna. Hittar man lösningar som man tycker är funkis så får man väl arbeta för att det reglemteras och inhandlas.

Jag kan även tycka att vissa småsaker är okej så länge det ligger inom rimliga gränser ex knivar, kängor, extra stridsvästfickor.

Posted

Tilldelad materiel är tillräcklig för att lösa uppgiften (kan ju inte tilldelas en uppgift man inte har tillräcklig materiel för att lösa), men inte alltid så mycket mer än just tillräcklig.

Det finns mycket materiel som är bättre än den tilldelade och som bör införskaffas istället, men den tilldelade materielen är fortfarande tillräcklig.

Eller så missförstår jag till och med svenska språket den här tiden på dygnet.

Posted

Materielen är tillräcklig för att lösa uppgifterna.

Sedan så finns det otilldelad materiel som gör att man kan lösa uppgifterna ännu effektivare.

Posted

Även om tilldelad materiel kan vara tillräckligt, så kan det även vara så att den suger, som den nästan alltid gör.

Man kan ju inte gå runt och bara vara nöjd med sin ficklampa m3 och tycka att den är jätteskön i bröstfickan

Guest Lt. payne
Posted

Tilldelad material är tillräcklig material..

Jovisst om den duger för att lösa uppgiften. Problemet är bara att uppgiften beror på fiendens agerande och han kommer att göra allt för att inte vi med tilldelad utrustning ska kunna påverka hans uppgift.

Knäskydden som nämns i flertal trådar är bara ett exempel på material som skulle M-numreras. Finns fler saker men jag undviker att repetera dessa trådar.

Tilldelad material är tillräcklig material..

Behåll stålhjälm och stridsbälte när M/90 hjälm och SV2K delas ut då.

Krig är kaos och ur kaos föds idéer.

Posted

Jag röstade på otillräckligt; i de flesta fall är materielen tillräcklig, men det finns många fall där den helt enkelt inte är det. Stridsbälte 304 (may it rest in peace) var ju ett praktexempel, och de där hemska ryggsäckarn som körde sönder ryggen på mig, t ex. Däremot Stridssäck 2000 skulle jag gärna ha en egen...

Posted

Jag måste lägga min röst på otillräckligt.

Pga om jag bara skulle använda reglementerad utr så skulle jag varken ha stumpor eller klasonger (lång o kort).

Detta tycker jag e rätt så basic för en Hv soldat!! :)

Posted (edited)

Aldrig under min militära karriär har jag känt att jag fått otillräckligt med mtrl för att lösa uppgiften.

Tilldelat mtrl är tillräcklig mtrl gäller väl oftast för GU-soldaten.

Men sen vet jag inte hur det är för HV-soldaten, då jag inte rört mig i de kretsarna.

Edited by Doyle
Posted

Jag röstade på Tilldelat materiel är otillräckligt. Varför?

Jo, När jag började i hemvärnet efter lumpen 1998 fick jag ut gamla skyddsmasken, gamla STRIDSSELEN och gamla hjälmen m/37. Och jag då slängde jag selen långt in i gardroben och plockade fram min egen för 500:- införskaffade 304K som funkade fan så bättre. Och nu 5 år senare har jag fått "nästan" allt i personlig utr som jag hade under vpl.

Jag har även en ny vapenrem, jänkarnas vattenflaska, 1st combifodral oc 2st Materialfickor från recon på bältet samt flera 59 skjortor och dom är man ju inte tilldelade länge.

Posted

Tilldelad mtrl är tillräcklig. I annat fall är det inte den tilldelade mtrl som är otillräcklig utan personen som anser så. Efter som detta med egen mtrl utan tvivel är störst inom HV funderar jag på att bidra med ett namnförslag i den pågående diskusionen om nytt namn, nämligen fjollvärnet!!

Posted

Matrielen är tillräcklig för det mesta dock tycker jag eftersom jag gjorde lumpen uppe i boden att alla borde fått mycket bättre vinterhandskar.

Tumvantarna räcker bara till en viss del då jag inte tycker det är så smidiga i tex, strid. Ej heller när man genomför fordonsvård osv...

De enda fingervantarna vi hade var dom gråa och var det minus 1 grad så frös man efter ett tag då dessa var aldeles blöta, dock hade tex, KB blivit tilldelade bättre vantar. Vet inte vad dom heter men svarta och i skin är dom i alla fall.

Det är väll den enda otillräckliga matreiel som jag tycker påverkar riktigt stort, är jävligt konstigt med tanke på att I19 är ett vinterförband och är planerat att mestadels strida i sådana förhållanden.

Guest Lt. payne
Posted
Tilldelad mtrl är tillräcklig. I annat fall är det inte den tilldelade mtrl som är otillräcklig utan personen som anser så. Efter som detta med egen mtrl utan tvivel är störst inom HV funderar jag på att bidra med ett namnförslag i den pågående diskusionen om nytt namn, nämligen fjollvärnet!!

Du har nog missuppfattat saker och ting. Debatten handlar om att kunna lösa en uppgift. Och vara beredd på att lösa överraskande uppgifter som man inte var bredd på från början.

Det är angriparen som styr ditt agerande, därför bör man kunna tillföra extra utrustning.

Fjollighet står du nog själv för...

"Kornett Jul 19 2003, 15:35

M/87 rocken ser ofta säckig ut, har inte lika bra passform som M/60 hade."

Posted

Tilldelad utrustning ÄR tillräcklig. Visst lämnar den mycket att önska att man hade, men det finns som alltid en tanke bakom allt, och FM:s tanke är nog att HV inte behöver mer materiel än det vi har idag. Vi kommer inte att få mer materiel, den befintliga materielen kommer bara att ersättas med modernare sådan, när nu det blir av. Och de HV-förband som verkar behöva speciell materiel kommer i så fall att tilldelas den. Kom ihåg, att GU-förbanden ska strida i större omfattning och behöver därför mer materiel. DÄRFÖR har GU-förbanden tex Stridsvagnar, därför har HV det inte. Improvise, Adapt, and Overcome heter det ju som bekant.

:baskerKav:

Posted (edited)
Tilldelad utrustning ÄR tillräcklig.
Och de HV-förband som verkar behöva speciell materiel kommer i så fall att tilldelas den.

Säger du inte emot dig själv lite nu.

Om nu tilldelad utrustning är tillräcklig, varför skall man isåfall tilldelas mer???????

Edited by Fk Bengtsson
Posted

Under min GU var tilldelad mtrl tillräcklig mtrl, men jag tillhör ju ett hyfsat prioriterat förband.

Som Hv-man i Sthlm upplever jag dock brister precis överallt, allt från saknade knäskydd & skyddsglasögon till sambandsmtrl och sjvmtrl.

Jag ger blanka fan i om hv-man A har egen ryggsäck eller en Cold Steel Trailmaster i stridsbältet, däremot blir jag förbannad när vi har problem att lösa en uppgift bara för att vi inte kan göra avsteg från reglementet!

I övrigt kunde inte Lt Payne uttryckt det bättre!!

Posted
Säger du inte emot dig själv lite nu.

Om nu tilldelad utrustning är tillräcklig, varför skall man isåfall tilldelas mer???????

Du har delvis rätt. Men vad jag menar är att vissa HV-förband som Insatskompanierna skulle behöva några extra utrustningsdetaljer. Inte i form av stridsvästar, de har inte större nytta av dem än någon annan HV-soldat, men lite extra fordon tex. ( vilket de redan har, men fler skulle inte skada )

Posted

Jo, men nu skall ju fordonen bort igen och ersättas av minibussar som hyrs in vid varje tillfälle. Men jag tror jag fattar vad du menar. Det är väl detta som är frågan i grund och botten. Om nu Stockholms hemvärn behöver knäskydd och glasögon, borde man inte tilldela dem det då???

Och i så fall så är ju inte den utrustning som de tilldelats tillräcklig JUST NU!! Alla vet ju att från att beslut är taget så tar det ju 4-5 år innan grejerna finns. Har varit så tidigare och kommer mest troligt att förbli så. Skall man då sitta och vänta den tiden eller skall man rädda sin syn och sina knän och gå och inhandla dem själv.????

Posted
Skall man då sitta och vänta den tiden eller skall man rädda sin syn och sina knän och gå och inhandla dem själv.????

Inget svårt val i min värld, militaryshop - Här kommer jag!

Posted (edited)

Röstade för att tilldelad utrustning är tillräcklig men det är en liten sanning med modifikation. Under min GU fanns det en hel del utrustning o var det nåt man behövde så var det bara att gå till Truppserviceförrådet o hämta, inga konstigheter alls. Behövdes det nåt för att lösa en specifik uppgift, ja det var bara o knata iväg o hämta...

Däremot idag, när man finns inom Hv-Insatsförbanden är det annorlunda, mycket annorlunda. Utrusningen man behöver, ja den finns och det finns en hel del utav den, men den går inte att få ut. Varför? Jo, den skall skrivas in på de tilldelningslistor som tillhör Hv-förbanden generellt. Både på det personliga och gemensamma planet. Detta gör att utrustning som man beställer eller "önskar" kan tilldelas om en sisådär 4-5 år...när alla inom MD:t har sagt sitt. Sen om den utrusningen behövs i allra högsta grad för att lösa dagens uppgifter som man ställs inför, det tar inte dessa MD herrar/damer med i beräkningarna.

Pga denna, ja kalla det "byråkrati" så förstår jag att vissa inom hemvärnet / frivilligförsvaret idag går och köper egna grejor. Till exempel från militaryshop motsv. Där finns i vissa fall en del av de utrustningsdetaljer som behövs och som i vissa fall även är reglementerade.

Edit: Stavfel

Edited by isa
Posted

Ur min synvinkel så har denna diskussion hamnat i lite ”brinner ett ljus upp eller ner” dilemma och allt härleds till en punkt, nämligen definitionen av vad som är tillräcklig utrustning?.

I min mening, och jag tror så gott som hundra procent av er på forumet håller med, är när man har den utrustningen som krävs för att lösa uppgiften. Denna frågeställning genererar ju genast en ny fråga, vad krävs för att lösa uppgiften?

Jag ser det på följande sätt, är min uppgift att öppna en guldburk så måste jag tilldelas en utrustningsdetalj (som jag redan har, men nu är scenariet att jag är näck…) Jag får då försvarets konservbrytare i näven. Tilldelad mtrl är då tillräcklig mtrl, att jag sedan sett denna hos oss IKEA

06537_PE082344_S3.jpg

Visst är den jätte fin! Fungerar både för högerhänta och vänsterhänta! En sådan måste alla svenska soldater ha! *ironi*

Så jag köper inte riktigt argumenten som t.ex. du ger Torak, att LK35 och 304K inte är tillräckliga eftersom du får ont av dem. Kravet jag ställer på en ryggsäck är att den ska kunna rymma min stridspackning, kravet jag ställer på mitt stridbälte är att jag ska kunna få med mig det som ingår i stridutrustning. Detta får jag med LK35 och 304K, sedan får jag precis som du ont i ryggen och tycker att 304K suger och att alla i HV skulle få ut bärsystem 2000 men LK35 och 304K är tillräcklig utr. Så alla denna mtrl som gör livet lättare för en soldat gör inte att jag ser den befintliga mtrl är otillräcklig (även om någon säkert kan göra någon härledning till stridsvärde o.s.v.)

Samtidigt kan jag göra en logiskkullerbytta och säga mot mig själv, enligt mig så skall alla (HV inräknat) kunna genomföra SIB. Jag anser då att man behöver i storleksordningen 8 magasin och ett antal hgr, får man med detta i en 304K, nej, men du får med det i en stridsväst2000. I detta fall är tilldelad utrustning inte tillräcklig utrustning.

Dessa krav som vi ställer på mtrl för att lösa uppgiften och därmed avgöra om tilldelad utrustning är tillräcklig eller inte faller ofta på en bedömning som jag gör och en annan person kan göra en helt annan bedömning av läget. [ironi]Ska jag stoppa en stridsvagn så ser jag minst att jag måste underställas en RB56 enhet medan någon annan kanske anser att jag kan lösa det med ett gräva ner 20 kg sprängdeg med eltändning och någon anser att det räcker med 2 kg, en strumpa och lite vapenfett, det fungerade ju i Save Private Ryan…[/ironi]

Vad röstar jag? Tilldelat mtrl är inte tillräcklig. Jag som amröjare har inga P-skott eller U-vapen men jag ska uppträda på ett slagfält där sammanstöt med bepansrad fi inte går att utesluta. Tror alla kan dra liknande argument och en del har redan dragit sådana på denna tråd.

I denna hela ”ska man få köpa egna saker” diskussion så tycker jag att i mitt brainstormande att FM skulle ha någon återförsäljare som t.ex. recon och sacci som har tillstånd att sälja viss kronmärkt mtrl till personal inom FM. Vill man ha en extra duellficka till sin stridsväst, M90/P brallor så ska det gå att för egna pengar gå att köpa dessa prylar och reglementena ska då vara utformade så att man har tillstånd att bära dem. Om jag inte är helt ute och cyklar så har t.ex. engelskmännen något sådant system.

Skulle kunna sträcka mig så långt och säga att jag tycker att t.ex. en HV grupp/pluton ska kunna ges möjligheten att köpa in ett av FM fastställt gruppradiosystem. Stöter säker på problem men tilldelning av frekvenser och reservdelar men tanken tycker jag är lockande.

EOD

Posted
Så jag köper inte riktigt argumenten som t.ex. du ger Torak, att LK35 och 304K inte är tillräckliga eftersom du får ont av dem. Kravet jag ställer på en ryggsäck är att den ska kunna rymma min stridspackning, kravet jag ställer på mitt stridbälte är att jag ska kunna få med mig det som ingår i stridutrustning. Detta får jag med LK35 och 304K, sedan får jag precis som du ont i ryggen och tycker att 304K suger och att alla i HV skulle få ut bärsystem 2000 men LK35 och 304K är tillräcklig utr.

Nja, det dar ar ju en definitionsfraga. Till att borja med pratar jag om Fosvaret som helhet; jag vet inte sa mycket om HV.

Vad galler tillracklig utr... Stridsbaltet och ryggsacken orsakade faktiska skador pa ryggen. De blev sa allvarliga att jag inte kunde losa uppgifterna, och fick helt strunta i en ovning. Da ar utrustningen inte bara otillracklig, men direkt skadlig. Kravet pa stridsbalte och ryggsack ar som sagt att jag ska kunna fa med mig min utrustning - och om jag da inte kan ga sa ar inte det kravet mott.

Posted

Ja, här härleder du till stridsvärdes parametern som jag valde att inte härleda men det fixa ju du åt mig nu Torak. Det är ju en sak som måste vägas in och är det bara att konstatera att i ditt fall så var inte tilldelat utr tillräcklig eftersom du inte kunde lösa din upg.

Som jag ser att du fattar så var ju min mening att ge uttryck för att bara för att det finns någon bättre ute på marknaden så ger det inte automatiskt att den utrustning som man disponerar över helt plötsligt går från att vara tillräcklig till att bli otillräcklig.

EOD

Posted

Jag är delad i frågan. Kunde vi lösa uppgiften med tilldelad utrustning. -Mja det gick men det ledde till tappad känsel och greppsvårigheter i händerna. Löste vi uppgiften effektivt. -Nää. För mycket personal och för mycket tid för ett bagatellproblem.

Tilläggas ska att vi då inte hadde fingervantar i utrustningen. Det går att meka i tumvantar men det går inte fort. teknikers behov är väl lite speciella men vi saknade definitivt utrustning för att kunna verka effektivt

Posted

Man kan väl säga att det FM har är tillräcklig, men det som tilldelas inte är det. Man behöver inte köpa något privat, även om det ofta är bättre/bra att ha/häftigt

Posted
Som jag ser att du fattar så var ju min mening att ge uttryck för att bara för att det finns någon bättre ute på marknaden så ger det inte automatiskt att den utrustning som man disponerar över helt plötsligt går från att vara tillräcklig till att bli otillräcklig.

Ja, dar haller jag helt med. Dar tjansten kan utovas utan extraprylar bor den gora det.

Tycker dock anda att min kamohuva var vart det. ;)

Posted
Samtidigt kan jag göra en logiskkullerbytta och säga mot mig själv, enligt mig så skall alla (HV inräknat) kunna genomföra SIB. Jag anser då att man behöver i storleksordningen 8 magasin och ett antal hgr, får man med detta i en 304K, nej, men du får med det i en stridsväst2000. I detta fall är tilldelad utrustning inte tillräcklig utrustning.

Jag inser att det är ett exempel där du säger emot dig själv, för det gör du. Du ANSER att du behöver 8 magasin och några Hgr, men har du tilldelats mer än 4 magasin? Alltså, man kan inte kräva utrustning för att kunna få med sig utrustning man inte tilldelats även om det är önskvärt.

Själv har jag inga problem att få ner 8 magasin i 304K (eller att bära omkring på det för den delen), men handgranaterna blir svårare, men det går att lösa med en extra magasinsficka. Alltså är inte 304K i sig otillräckligt för uppgiften.

Många verkar vilja ha stridsvästen för att den är ny och man har fler fickor. Det är helt sant att man får med sig mer prylar och ett vätskesystem, men den är svårare än 304K att anpassa för varierande kroppsstorlek eller om man måste ta på sig kroppsskyddet. De som är väldigt små kan helt enkelt inte bära stridsvästen på ett korrekt/vettigt sätt och då är den otillräcklig för dem. Vad jag vill ha sagt med det är att nytt är inte alltid bättre och är definitivt inte bättre för alla även om det är det för vissa (de flesta). Bara midjebältet inte åker upp håller jag helt klart med om att västen är mer bekväm att bära (för mig) än vad 304K är.

Vad avser personer med mycket avvikande kroppsmått (hade en på min pluton under GU som fick specialbeställda persedlar då förbandet inte hade så små persedlar) kan man ibland tycka att pliktverket inte skött sin uppgift. Med så få som gör värnplikten kan man åtminståne ha ett sådant urval att de som rycker in kan använda tilldelad utrustning. Egen utrustning får aldrig bli ett krav för att kunna bedriva övningsverksamhet, då kan man omöjligt krigsplacera den personen. Att vissa medicinska problem visar sig först efter inryck må vara hänt, men en så enkel sak som kroppsmått borde pliktverket klara av vid mönstringen.

Jag är inte negativt inställd till egen utrustning, tvärtom (har många prylar själv), så länge man kan genomföra verksamhet med tilldelad/reglementerad utrustning.

Posted

EOD, förslaget om att HV skulle kunna köpa utrustning är iofs jättebra, men tänk vilka följder det kan tänkas få.

politiker har ju alltid sina budgetar och följa, och tänk vad som skulle ske om de såg en sådan öppning. "nu kan vi slippa utrusta HV med gruppradio, idioterna köper den ju själv först!". lite ironi, men inte enbart.

därför tycker jag att det är bättre att privatpersoner ska stå för inköpen. köper HV in kommer det att redovisas, och då kan man bemötas med att "varför klagar ni? ni har ju redan. det finns andra som behöver det bättre!". det kan inte ske om privatpersoner köpt in...

men jag vet inte. mkt bra förslag var det, tro inte att jag tycker annat! :P