Hotel Charlie One Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 http://www.aeronautics.ru/img002/chechnyamilarms18.jpg Ponera att man får ett gäng såna här emot sej och skall hantera dem som fångar eller skadade. Handen på hjärtat, hur många identifierar dem som ryska soldater och behandlar dem därefter? För egen del skulle första bedömningen vara att de tillhör någon friskara eller terroristorganisation. Hur resonerar du? Quote
Fraggel Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 (edited) Man skall behandla ALL stridande personal som terrorister tills dom själva bevisar motsatsen Edited July 24, 2003 by Fraggel Quote
jed Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 Om de uppför sig efter Geneve konentionen ja, men om de uppträder som terrorister, så behandlas de som terrorister... Quote
Raptor Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 Vet inte. Känns som deras klädsel är "fältmässig". Tror inte att Uniformreglementet överlever särskilt länge i krig. Så länge de följer krigets lagar så ska de behandlas som krigsfångar. Quote
Fu Carlsson Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 http://www.aeronautics.ru/img002/chechnyamilarms18.jpg Ponera att man får ett gäng såna här emot sej och skall hantera dem som fångar eller skadade. Handen på hjärtat, hur många identifierar dem som ryska soldater och behandlar dem därefter? För egen del skulle första bedömningen vara att de tillhör någon friskara eller terroristorganisation. Hur resonerar du? Hur får du ihop det med att dom skulle kunna vara någon "friskara" eller terroristorganisation?? Ser helt klart ut som Omon eller Spud Nuts (aka Spetnaz.. ) i mina ögon. Quote
Hotel Charlie One Posted July 24, 2003 Author Report Posted July 24, 2003 @Fu Carlsson: Jag skrev inte att de var någon friskara, bara att de såg ut som en. Tänk i ett vidare perspektiv. OM du mötte sånahär på svensk mark, hur skulle du då bedöma dem? Quote
jed Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 OM du mötte sånahär på svensk mark, hur skulle du då bedöma dem? Mötte jag såna här på svensk mark, är vi antagligen i krig. Och då är valet enkelt, de är fienden och skall bekämpas. Har de gett upp, så ska de tas som krigsfångar och behandlas därefter om de har en ansvarig ledare och allt det andra som Geneve konenvtionen kräver. Har de det inte är de ett band rövare, och har inget som helst skydd i konventionen... Och då ligger de rätt brunt till... Quote
Limp Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 http://www.aeronautics.ru/img002/chechnyamilarms18.jpg Ponera att man får ett gäng såna här emot sej och skall hantera dem som fångar eller skadade. Handen på hjärtat, hur många identifierar dem som ryska soldater och behandlar dem därefter? För egen del skulle första bedömningen vara att de tillhör någon friskara eller terroristorganisation. Hur resonerar du? Jag skulle behandla dem som kombatanter, dvs nedkämpa och ta hand om eventuella krigsfångar. Tycker inte att det är min uppgift som enskild soldat att avgöra om de tillhör "krigets banditer" eller fienden. Det får MP, eller vilka det nu är som tar hand om krigsfångar, göra. Quote
Atrax Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 OM du mötte sånahär på svensk mark, hur skulle du då bedöma dem? Som sinnesförvirrade Quote
bushman Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 hade ett moment på en HV-övn. där vi hade ett gäng uniformerade människor på en båt. kaptenen på båten var full och hade skjutit omkring sig och skadat medlemar i besättningen. under övn. hade vi även röda korset med oss. de skulle ta hand om de skadade. RK var vansinniga över att vi behandlade de skadade som kombatanter, och att vi riktade vapen mot dem. vi fick inte visitera de skadade, vilket resulterade i att två av de skadade, slet fram pistolreplikor och tog varsin röda-korsare som gisslan. de skadade var nio till antalet, varav tre till smet från röda korsarna och rusade tillbaks på båten och började kasta knallskott omkring sig. där bröts övn. och blå-gul konstaterade att tre RK:are var döda och två allvarligt skadade. RK chefen var fortfarande förbannad för att vi "rambo-typer" hade behandlat de skadade som militärer. hur i helvete kommer det att funka om det blir skarpt läg,e och det rusar omkring en massa florence nightingal i stridsområdet och skriker "nej nej han är skadad, han är inte militär längre" Quote
Guest Lt. payne Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 Oavsett vilket uniformsreglemente de använder (eller skiter i) så ska de behandlas som kombatanter. Skulle stridsituationen var sådan att man har tid och möjlighet att bedöma deras klädsel istället för deras uppträdande så är man nog för nära för att det spelar någon roll.. Quote
Guest Lt. payne Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 hade ett moment på en HV-övn. där vi hade ett gäng uniformerade människor på en båt.kaptenen på båten var full och hade skjutit omkring sig och skadat medlemar i besättningen. under övn. hade vi även röda korset med oss. de skulle ta hand om de skadade. RK var vansinniga över att vi behandlade de skadade som kombatanter, och att vi riktade vapen mot dem. vi fick inte visitera de skadade, vilket resulterade i att två av de skadade, slet fram pistolreplikor och tog varsin röda-korsare som gisslan. de skadade var nio till antalet, varav tre till smet från röda korsarna och rusade tillbaks på båten och började kasta knallskott omkring sig. där bröts övn. och blå-gul konstaterade att tre RK:are var döda och två allvarligt skadade. RK chefen var fortfarande förbannad för att vi "rambo-typer" hade behandlat de skadade som militärer. hur i helvete kommer det att funka om det blir skarpt läg,e och det rusar omkring en massa florence nightingal i stridsområdet och skriker "nej nej han är skadad, han är inte militär längre" @Bushman Det låter precis som en övning som jag oxå deltog i. Var det i RÅÅ hamn år 2000? Quote
dxl Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 Naturligtvis behandlar man alla efter de regler som gäller. Som sagts tidigare så är det inte våran sak att avgöra vilken status någon har och inte våran sak att avgöra hur någon ska behandlas. Däremot så ska ALLTID egen säkerhet komma först ovavsett om det personen är skadad eller om det kanske är ett barn. Finns det ett hot så ska man se till att det försvinner. Tycker DXL Quote
Doggydriver Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 Då undrar ju jag hur vissa forummedlemmar skulle se ut efter flera månader av strider... Quote
Dahlberg Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 Vet inte. Känns som deras klädsel är "fältmässig". Tror inte att Uniformreglementet överlever särskilt länge i krig. Så länge de följer krigets lagar så ska de behandlas som krigsfångar. Uniformspersedlarna som den ryska soldaten har är ju faktiskt reglementsriktiga. Rätt kängor, rätt byxor med rätt camo-mönster, rätt tröja (Ja, ryssarna har randiga tröjor under fältjackan.). Bössan är ju rätt (Ak-47) och hjälmen är väl bara en rysk militär-motorcykel-hjälm, så den är delvis rätt, och stridselen ser rysk ut också.. Jag skulle ta honom som en rysk soldat... Quote
bushman Posted July 25, 2003 Report Posted July 25, 2003 hade ett moment på en HV-övn. där vi hade ett gäng uniformerade människor på en båt.kaptenen på båten var full och hade skjutit omkring sig och skadat medlemar i besättningen. under övn. hade vi även röda korset med oss. de skulle ta hand om de skadade. RK var vansinniga över att vi behandlade de skadade som kombatanter, och att vi riktade vapen mot dem. vi fick inte visitera de skadade, vilket resulterade i att två av de skadade, slet fram pistolreplikor och tog varsin röda-korsare som gisslan. de skadade var nio till antalet, varav tre till smet från röda korsarna och rusade tillbaks på båten och började kasta knallskott omkring sig. där bröts övn. och blå-gul konstaterade att tre RK:are var döda och två allvarligt skadade. RK chefen var fortfarande förbannad för att vi "rambo-typer" hade behandlat de skadade som militärer. hur i helvete kommer det att funka om det blir skarpt läg,e och det rusar omkring en massa florence nightingal i stridsområdet och skriker "nej nej han är skadad, han är inte militär längre" @Bushman Det låter precis som en övning som jag oxå deltog i. Var det i RÅÅ hamn år 2000? nä detta var i uddevalla 98 tror jag. lite kul var det för båten vi övade på var rysk, med alla skyltar på ryska. hade kommit dit och tagits i beslag, för den var inte sjöduglig eller liknade. Quote
Vysotskij Posted July 25, 2003 Report Posted July 25, 2003 För svensk förhörsledares syn på uniformer och krigsfångestatus, se undertecknads inlägg på Uniformsmärken i krigstid. Min bedömning är att denna klädsel inte förhindrar behandling som krigsfånge. Fast det fins väl risk att man inte skulle låta vederbörande få veta på en gång... Men mig veterligen har ingen svensk krigsman rätt att behandla någon tillfångatagen på något annat sätt än som krigsfånge. Summariska avrättningar eller godtycklig misshandel lär bryta mot alla svenska i krig gällande lagar. Quote
jed Posted July 25, 2003 Report Posted July 25, 2003 Men mig veterligen har ingen svensk krigsman rätt att behandla någon tillfångatagen på något annat sätt än som krigsfånge. Summariska avrättningar eller godtycklig misshandel lär bryta mot alla svenska i krig gällande lagar. Jag tror att du kommer att ligga rätt risigt till enligt fler lagar än de svenska (tänk Haag) om du avrättar folk summariskt i krig... Bushman: jag tycker att ni gjorde rätt som riktade era vapen mot de skadade, jag hade agerat precis likadant. I en skarp situation så kommer alltid egen trupps säkerhet framför fi's välmående, de ska vara visiterade innan RK kommer fram till de. Om RK inte kan förstå att det är för deras egen säkerhet så är det synd för de, men jag kommer inte att förlora någon sömn för det. Quote
Recommended Posts