Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Marinen använder ju fortfarande sjunkbomb m/33 från fartyg. Helikopterfällda sjunkbomber vet jag inte om det finns längre. Jag tror att man har förbättrat tändningsfunktionen på sjunkbomb m/33 under modern tid, men det jag skulle vilja veta är om man har nyproducerat några sjunkbomber sedan 30-talet. Bortsett då från dom helikopterburna sjunkbomberna (som jag tror tillverkades på 50- och 60-talen?). Annars så borde de väl ta slut förr eller senare?

Sjunkbomb modell 33

Sjunkbomber och ubåtsjakt på västkusten

(youtube.com)

/Per

Edited by Perman
Posted (edited)
13 hours ago, Perman said:

Helikopterfällda sjunkbomber vet jag inte om det finns längre.

Jodå, Sjunkbomb m/51 finns kvar. Oklart i vilket syfte.

Jag tror att man har förbättrat tändningsfunktionen på sjunkbomb m/33 under modern tid, men det jag skulle vilja veta är om man har nyproducerat några sjunkbomber sedan 30-talet.

Ja det har det absolut gjorts! Att bomberna har modellår 33 är ju inte detsamma som att de faktiskt är producerade 1933, jag skulle bli mycket förvånad om någon enda bomb som är ute på fartygen nu är äldre än 60-70 tal. Samtidigt är det ju ett otroligt osofistikerat vapen, det är bokstavligen bara en tunna fylld med 105kg Trotyl, och så länge man kontrollerar sprängmedlets skick med jämna mellanrum så torde lagringstiden vara väldigt lång. Den enda någorlunda avancerade delen är själva utlösningsanordningen som är en separat manick som skruvas in i bomben för att aptera dem, och sådana har det som du mycket riktigt påpekar köpts in nya på denna sidan millenieskiftet. 

Annars så borde de väl ta slut förr eller senare?

Jo, någon gång kommer de såklart ta slut. Men det har bedömt producerats hundratusentals sjunkbomb m/33 genom åren, så med tanke på hur sällan det släpps sådana nuförtiden så är risken bedömt mycket liten att de tar slut i närtid.

Edited by Pärmtroll
  • Like 1
  • Thanks 1
Posted
Just now, Slenke said:

Hur effektiva är sjunkbomberna jämfört med andra moderna medel, särskilt ute på havet?

Mot en fullstor modern ubåt är sjunkbomber inte speciellt effektiva (annat än psykologiskt). De används då primärt för att markera att man menar allvar, d.v.s. en form av varningseld ”kom upp till ytan eller så blir nästa smäll från en torped och därmed det sista ni någonsin hör”.

Däremot kan sjunkbomber vara mycket effektiva mot miniubåtar, UUV, dykfarkoster och dykare.

• Like 1
  • Thanks 2
Posted
1 hour ago, Pärmtroll said:

Mot en fullstor modern ubåt är sjunkbomber inte speciellt effektiva (annat än psykologiskt). De används då primärt för att markera att man menar allvar, d.v.s. en form av varningseld ”kom upp till ytan eller så blir nästa smäll från en torped och därmed det sista ni någonsin hör”.

Däremot kan sjunkbomber vara mycket effektiva mot miniubåtar, UUV, dykfarkoster och dykare.

Tack.

Hur många miniubåtar har ryssen i Östersjön?

Posted
1 hour ago, Slenke said:

Hur många miniubåtar har ryssen i Östersjön?

Det har jag inte koll på. Men förmågan finns bl.a. hos specialförbanden i Kaliningrad.

Posted
15 hours ago, AR123456789 said:

Vad menar du? Ska vi skrota dem, tycker du?

Skrota är väl en dum idé, men vad ska vi göra med dom när det blir strid på riktigt?

Har faktiskt ingen bra förklaring på vad man ska göra med dom.

Posted
1 hour ago, Slenke said:

Skrota är väl en dum idé, men vad ska vi göra med dom när det blir strid på riktigt?

Har faktiskt ingen bra förklaring på vad man ska göra med dom.

Bygga om dem till IED:s?

Posted (edited)

Varför skulle inte miniubåtar, UUV, dykfarkoster och dykare kunna förekomma i en framtida konflikt? Dessutom så behövs ju sjunkbomber fortfarande i frrdstid och i skymningslägen för att avvisa kränkande ubåtar.

/Per

Edited by Perman
Posted
1 hour ago, Perman said:

Varför skulle inte miniubåtar, UUV, dykfarkoster och dykare kunna förekomma i en framtida konflikt? Dessutom så behövs ju sjunkbomber fortfarande i frrdstid och i skymningslägen för att avvisa kränkande ubåtar.

/Per

Såklart, men hundratusentals minor kommer inte gå åt för det.

Hur kan man mer använda dessa i modern ubåtsjakt? Kan man släppa hundra åt gången från ett flygplan?