Carl Posted June 29, 2002 Report Posted June 29, 2002 Nya kaptener vid K3 Fråga: Hur många olika färger finns det namnbrickor i? Jag antar att det har med förband eller liknande att göra. Vad är killarna på bilden? Quote
Fu Kjellberg Posted June 29, 2002 Report Posted June 29, 2002 När jag låg på K3 hade vi olika färg på varje skvadron. 2.skv blå 3.skv röd 4.skv gul Quote
Fu Johanson Posted June 29, 2002 Report Posted June 29, 2002 Diggar/vill ha en namnbricka jag såg en löjtnant hade en gång. M/90 camofärgad. Quote
Guest Hanfot Posted June 30, 2002 Report Posted June 30, 2002 Den där namnbrickan i camofärg har jag också sett. den där Lt har gjort den själv av tre andra brickor som det ståt samma sak på. En klipp och klistra övn mao.... *ler* Quote
Ove Posted July 2, 2002 Report Posted July 2, 2002 När jag låg på K3 hade vi olika färg på varje skvadron.2.skv blå 3.skv röd 4.skv gul Du glömde VIT som vi på Lifskvadron har fram till vi går ut på skvadronerna. Sen hade man GUL efter som man var på 4:e. Så vad ni ser på bilden är en st ny kapten vid Östra Nerike skvadron (3:e) RÖD. Och 3 st nya kaptener vid Västra Nerike skvadron (4:e) GUL Och sist men minst en ny kapten vid Vansbro skvadron (2:a) BLÅ Men jag tvivlar på att mannen på bilden är K3:are (konstigt armmärke) Som kuriosa man man tillägga att FJS hade silvernamnbricka med svart text och kanslihusmupparna hade guld med svart text. Quote
Carl Posted July 2, 2002 Author Report Posted July 2, 2002 att Ove Har inte FJS röd namnbricka? Kolla här:http://www.k3.mil.se/photo.php?id=10641&nid=3684 Föresten vad har killen för märke på vänster arm? http://www.k3.mil.se/photo.php?id=10644&nid=3684 Quote
TangoXray Posted July 2, 2002 Report Posted July 2, 2002 Ser ut som det är Sweden märke. Alltså det som utlandsstyrkan normalt har... /TangoXray Quote
Fu Kjellberg Posted July 2, 2002 Report Posted July 2, 2002 Helt rätt Ove -89-90 hade FJS silverfärgad bricka. Nu vet jag inte vad dom har. själv hade man ju röd (3 skv). Quote
Fu Johanson Posted July 2, 2002 Report Posted July 2, 2002 Är det samma löjtnant som vi har sett tro, Hanfot? Fyra bokstäver i efternamnet? Quote
Bamse Posted July 2, 2002 Report Posted July 2, 2002 Ove: Märket är vad jag kan se Överlevnadsinstruktörsmärket, och är på höger arm så som utb tecken ska vara. Quote
LeadHead Posted July 3, 2002 Report Posted July 3, 2002 I BODEN används alla möjliga. Bland annat är rött ganska vanligt. Bara så ingen tror det är en FJ-grej... Quote
Guest Greven Posted July 3, 2002 Report Posted July 3, 2002 Vitt är ganska vanligt på livkompanier/livskvadroner och motsvarande. Dvs. vid utbildningskompanier för befälselever. Själv hade jag en två färgad bricka - vit för livkompani, gul för det kompani på vilket jag tjänstgjorde och där mina soldater fanns. Quote
Ove Posted July 3, 2002 Report Posted July 3, 2002 att Ove Har inte FJS röd namnbricka? Kolla här:http://www.k3.mil.se/photo.php?id=10641&nid=3684 Föresten vad har killen för märke på vänster arm? http://www.k3.mil.se/photo.php?id=10644&nid=3684 Visst har dom det nu, men jag menade när det begavsig.. mellan tidig krita och sen njura period. Quote
Ove Posted July 3, 2002 Report Posted July 3, 2002 Ove: Märket är vad jag kan se Överlevnadsinstruktörsmärket, och är på höger arm så som utb tecken ska vara. Stämmer, vad blind man är... Quote
Fu.Bar Posted July 3, 2002 Report Posted July 3, 2002 Fråga:Hur många olika färger finns det namnbrickor i? Jag har sett blå, gul, grön, lila, röd, silvergrå, svart och vit. Och kombinationer därutav. Någon färg jag missat? Min är röd med gul text. Quote
LRRP Posted July 3, 2002 Report Posted July 3, 2002 Jag hade en mycket fin ORANGE namnbricka under min tid på P10. Quote
Aron Posted July 4, 2002 Report Posted July 4, 2002 Pratar du med mig Ove är är du ute och cyklar eftersom jag låg på Bergs Komp. I5. /Aron Quote
mimesis Posted July 4, 2002 Report Posted July 4, 2002 Vet att jag har sett något förband med rosa namnbrickor. Kommer inte ihåg vilket bara. Får tänka vidare. Quote
Ove Posted July 5, 2002 Report Posted July 5, 2002 Glöm det, jag var för snabb tyckte det stog I15 i din profil... Och i så fall hade det varit Redvägskomp... Quote
Foxtrot Lima Posted July 5, 2002 Report Posted July 5, 2002 Varför har man inte några standardbrickor som gäller för hela FM? Typ blå för officerare, vit för folk på livkomanier/livskvadroner och svart för resten, eller liknande. Enhetlig klädsel är väl A och O... Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
ARN Posted July 5, 2002 Report Posted July 5, 2002 I det gamla KA hade man ljusgrön för vakt-depå, lila för tekniker, rött för art, grönt för KJ-Amf och svart för span. Officerare har givetvis samma färg som soldaterna där de tjänstgör. Skulle tro att det är uppbyggt på samma sätt inom alla försvarsgrenar. Enkelt och på alla sätt enhetligt Quote
Ove Posted July 5, 2002 Report Posted July 5, 2002 Finns inget sånt inom Armén det kan jag garantera Quote
ARN Posted July 5, 2002 Report Posted July 5, 2002 Det är väll för mycket begärt av knektarna... Quote
Casca Posted July 5, 2002 Report Posted July 5, 2002 Jag hade en mycket fin ORANGE namnbricka under min tid på P10. På IB2 har så länge jag minns Orange namnbricka representerat malajkompaniet. Vakt och depå. Ni som gjort ArtReg- Vad har Kristinehamns kompani för färg idag? Infanterikompanierna hade färger på namnbrickorna som representerade de kompanifanor som fanns på 1600-talet. Casca Quote
daan Posted July 5, 2002 Report Posted July 5, 2002 När jag låg inne på IB 2 i Kristinehamn 94/95 så hade vi som låg på Grums Komp vita namnbrickor. Vad jag kommer ihåg så hade KBS Svarta, Jösse Komp. Röda och Gilleberga Komp hade Gröna. Kristinehamns komp. (vakt/depåkomp.) hade silvergrå brickor och det tror jag dom har än idag på Artreg. Befälen som jobbade på staben hade gula brickor. Quote
sunken Posted July 5, 2002 Report Posted July 5, 2002 Vi hade faktiskt ljusgröna med vit text, både förnamn och efternamn på, vet inte varför faktiskt. P4 Strvkomp Quote
Fu Johanson Posted July 5, 2002 Report Posted July 5, 2002 Kristinehamns kompani finns inte (längre) på artreg, däremot Bro kompani (äldre namn på Kristinehamn). Det är NSKY och vakt/insats som huserar där. De har gröna brickor. De övriga kompanierna: Lekhyttan (stab)= gul Riseberga (tross)= blå Noraskog (pjäs)= röd Ekeby (KB)= vit Regementsstaben har vita. Tror att vakterna har silverbrickor när de börjar vakta, men inte under GSU:n. Kan ha fel dock. Notera att malajerna inte finns längre, om man inte räknar in vakterna där men det är väl inte riktigt samma sak. De andra kompanierna används inte för vplutbildning för närvarande. Vissa andra verksamheter huserar i dem och ett par står tomma. Quote
Guest Hanfot Posted July 6, 2002 Report Posted July 6, 2002 Vet inte, Fu Johanson. Jag kommer inte ihåg hans namn. Quote
Recommended Posts