Jump to content

Namnbricka


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

själv hade jag en gulbricka/brickor.. för mig jag fick två eller något..  på den stod det bara DANIEL.. rätt snygg (tyckte jag då) detta var på I16 för länge sen när det fortfarande fanns.. kanske ska tillägga att jag hade namnbrickan på klistrad på min säng och fick den efter ännu en rundtur med pappa  ;)

Link to comment
Share on other sites

Brun med vit text.

 

Hehe Aron.

Bergs kompani rular! :D

Inte för att på något sätt verka nedlåtande men... eftersom Bergs kompani drabbades svårt av magsjuka med ihållande makaber diarré under slutövningen 94 har kompaniets namn för evigt ändrats till... Bajs kompani.

 

:D :D :D

 

Sorry men jag kunde inte låta bli! Det var så roligt att se detta kompani under ovan nämnda övning. Hur ska vi säga... lite lagom luggslitna och utmattade soldater... ;)

 

Färgen på soldaternas namnskyltar hjälpte ju inte till direkt... :)

Link to comment
Share on other sites

Kristinehamns kompani finns inte (längre) på artreg, däremot Bro kompani (äldre namn på Kristinehamn).

Det är NSKY och vakt/insats som huserar där.

De har gröna brickor.

 

De övriga kompanierna:

Lekhyttan (stab)= gul

Riseberga (tross)= blå

Noraskog (pjäs)= röd

Ekeby (KB)= vit

 

Regementsstaben har vita.

 

Tror att vakterna har silverbrickor när de börjar vakta, men inte under GSU:n.

Kan ha fel dock.

 

Notera att malajerna inte finns längre, om man inte räknar in vakterna där men det är väl inte riktigt samma sak.

 

De andra kompanierna används inte för vplutbildning för närvarande.

Vissa andra verksamheter huserar i dem och ett par står tomma.

Färgerna ändras, jag gjorde min GU på A9 några år tidigare än Fu Johansson.

 

Färgerna då var samma för Riseberga, Noraskog och Lekhyttan. Dock hade Ekeby svarta med vit text och Batstaben svarta med gul text. KB="grönbrickorna"

Link to comment
Share on other sites

Tja, de kunde väl inte låta bli att röra till det lite, vet att några äldre befäl klagade både på brickfärgerna och på att kompanierna hade namn nuförtiden, förut var det bara nummer.

 

En viss VB hade fortfarande inte lärt sig namnen på kompanierna.

VB:"Vilket kompani är ni?"

vi: "Lekhyttan"

VB: "Nej, inget tjafsnamn som jag inte kan, vilket nummer?"

vi: "Tre"

VB: "Sesåja, det var bättre, namnena är bara skit, kom ihåg det."

Jaja :D

Link to comment
Share on other sites

Fal-A beteckningarna användes ju rätt flitigt :)

Mot slutet av vpl så mitt i en övning bytte dem anrop på vårt komp från det inpräglade Rudolf Ludvig till Tore Ludvig. Tänk ett gäng trötta vpl som helt plötsligt skall byta anrop, inte funkis. Det var många anrop som man "hörde" där ja :D

Link to comment
Share on other sites

Jo, enligt senaste FAL-A utgåvan skulle NSKY-kompaniet på vår artbataljon ha bytt namn från Sigurd Erik till Erik Cesar, strax innan slutövningen.

Befälen insåg dock komplikationerna med detta och körde på med Sigurd Erik under slutövningen också.

Tur var nog det, en jäkla röra annars. :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...