Jump to content

Namnbricka

Recommended Posts

Guest Hanfot

Den där namnbrickan i camofärg har jag också sett. den där Lt har gjort den själv av tre andra brickor som det ståt samma sak på.

En klipp och klistra övn mao....

*ler*

:)

När jag låg på K3 hade vi olika färg på varje skvadron.

2.skv  blå

3.skv  röd

4.skv  gul

Du glömde VIT som vi på Lifskvadron har fram till vi går ut på skvadronerna. Sen hade man GUL efter som man var på 4:e.

Så vad ni ser på bilden är en st ny kapten vid Östra Nerike skvadron (3:e) RÖD.

Och 3 st nya kaptener vid Västra Nerike skvadron (4:e) GUL

Och sist men minst en ny kapten vid Vansbro skvadron (2:a) BLÅ Men jag tvivlar på att mannen på bilden är K3:are (konstigt armmärke)

Som kuriosa man man tillägga att FJS hade silvernamnbricka med svart text och kanslihusmupparna hade guld med svart text.

Guest Greven

Vitt är ganska vanligt på livkompanier/livskvadroner och motsvarande. Dvs. vid utbildningskompanier för befälselever. Själv hade jag en två färgad bricka - vit för livkompani, gul för det kompani på vilket jag tjänstgjorde och där mina soldater fanns.

Fråga:

Hur många olika färger finns det namnbrickor i?

Jag har sett blå, gul, grön, lila, röd, silvergrå, svart och vit. Och kombinationer därutav. Någon färg jag missat?

Min är röd med gul text.

Varför har man inte några standardbrickor som gäller för hela FM? Typ blå för officerare, vit för folk på livkomanier/livskvadroner och svart för resten, eller liknande.

Enhetlig klädsel är väl A och O...

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

I det gamla KA hade man ljusgrön för vakt-depå, lila för tekniker, rött för art, grönt för KJ-Amf och svart för span. Officerare har givetvis samma färg som soldaterna där de tjänstgör.

Skulle tro att det är uppbyggt på samma sätt inom alla försvarsgrenar. Enkelt och på alla sätt enhetligt

Jag hade en mycket fin ORANGE namnbricka under min tid på P10.

På IB2 har så länge jag minns Orange namnbricka representerat malajkompaniet. Vakt och depå. Ni som gjort ArtReg- Vad har Kristinehamns kompani för färg idag?

Infanterikompanierna hade färger på namnbrickorna som representerade de kompanifanor som fanns på 1600-talet.

Casca

När jag låg inne på IB 2 i Kristinehamn 94/95 så hade vi som låg på Grums Komp vita namnbrickor.

Vad jag kommer ihåg så hade KBS Svarta, Jösse Komp. Röda och Gilleberga Komp hade Gröna.

Kristinehamns komp. (vakt/depåkomp.) hade silvergrå brickor och det tror jag dom har än idag på Artreg.

Befälen som jobbade på staben hade gula brickor.

Kristinehamns kompani finns inte (längre) på artreg, däremot Bro kompani (äldre namn på Kristinehamn).

Det är NSKY och vakt/insats som huserar där.

De har gröna brickor.

De övriga kompanierna:

Lekhyttan (stab)= gul

Riseberga (tross)= blå

Noraskog (pjäs)= röd

Ekeby (KB)= vit

Regementsstaben har vita.

Tror att vakterna har silverbrickor när de börjar vakta, men inte under GSU:n.

Kan ha fel dock.

Notera att malajerna inte finns längre, om man inte räknar in vakterna där men det är väl inte riktigt samma sak.

De andra kompanierna används inte för vplutbildning för närvarande.

Vissa andra verksamheter huserar i dem och ett par står tomma.