Perman Posted November 24, 2024 Report Share Posted November 24, 2024 (edited) H I Sutton har publicerat en analys på navalnews av den ryska marinen och dess försök till modernisering. Enligt honom börjar det alltmer likna nedgången under 1990-talet. Quote The Russian Navy, though still a serious concern for NATO, shows signs of decline reminiscent of the 1990s. Expensive reconstruction projects are struggling. Efforts to revive major warships, like the nuclear-powered battle cruiser Admiral Nakhimov, seem driven more by national pride than strategic value. Den ryska ubåtsflottan har visat framsteg: Quote Russia’s ambitious submarine building spree since the 2010s has resulted in some of the most formidable submarines in the world. Competently commanded, they present a top tier underwater threat to NATO navies, particularly in the Atlantic. While the Russian Army got a handful of the latest T-14 Armata main battle tanks, the Navy commissioned 12 nuclear-powered submarines. Men inte heller denna är utan problem: Quote The Lada-class has generally been seen as unsuccessful and production is limited. In its place, the Cold War legacy Kilo-class design remains in production. This has been kept afloat by export orders, and benefits from Russian cruise missiles, but in 2024 is at least a generation behind many of the boats it is competing with. In the meantime Chinese submarines have come from behind and leapfrogged it, not to mention the South Korean and Japanese designs. Delar av hangarfartyget RFS Admiral Kuznetzov's besättning har skickats till slagfältet i Ukraina: Quote The first naval projects to suffer, at least visibly, have been the modernisation of large warships. Repairs and refit to two of the largest and most impressive warships in the Russian fleet are eating up vast sums. The aircraft carrier Admiral Kuznetsov’s refit is years delayed. According to Open Source reporting many of her crew have been sent to the front lines in Ukraine. Det finns ryska rapporter om att den atomdrivna slagkryssaren RFS Admiral Nakhimov kommer att gå till sjöss denna månad för första gången på 25 år, men hon kommer att segla utan att hennes kärnreaktorer är igång: Quote Efforts to get major warships back to sea, such as the carrier Admiral Kutzenov or battle cruiser Admiral Nakhimov, increasingly seem like a Pyrrhic victories. The sunk cost of these modernizations appear now to be a question of national pride more than increasing naval capabilities. There are reports in Russian State media that the Nakhimov will sail for the first time in around 25 years this month. But there is a significant caveat; it will sail without its nuclear reactors running. While there may be some practical value to these plans, they appear more for show. The Soviet practice of symbolic milestones just before year end is alive and well. Trots en Putin älskare vid rodret i USA nästa år så tror H I Sutton inte att skadan på ryssarnas marina planer kommer att kunna repareras: Quote The Russian Navy’s modernization plans are now significantly curtailed. Russia may be hoping that the incoming government in Washington will push a favourable solution in Ukraine, but the damage to their their naval plans already appears too deep. The Admiral Nakhimov before its modernization. Russian MoD picture /Per Edited November 24, 2024 by Perman 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted November 24, 2024 Report Share Posted November 24, 2024 (edited) Man undrar varför Ryssland bygger 6 olika klasser av korvetter? Borde väl räcka med färre klasser. Ships and submarines planned or under construction Edited November 24, 2024 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted November 24, 2024 Author Report Share Posted November 24, 2024 (edited) 4 hours ago, vikingman said: Man undrar varför Ryssland bygger 6 olika klasser av korvetter? Ships and submarines planned or under construction Till att börja med så är stridsfartyg av korvett storlek på ca 1.000 ton billigare och enklare att bygga än fregatter på 2.500 ton och uppåt, och de kan dessutom oftast transporteras och röra sig på de ryska floderna (åtminstone de mindre typerna). Sen finns ju förstås enskilda svar vad gäller de specifika klasserna som det är stora skillnader på: Karakurt- och Buyan M-klasserna på ca 800-1.000 ton är i princip enbart byggda för att sätta kryssningsrobotar typ Kalibr eller Oniks till sjöss på så många fartyg som möjligt till minsta möjliga kostnad. Fartygen har i princip ingen annan uppgift. De tre något äldre och mindre korvetterna av den ursprungliga Buyan-klassen på 500 ton tjänstgör i den kaspiska flottiljen och är förmodligen tänkta att bl a kunna ge artilleriunderstöd åt landstridskrafter. De saknar möjlighet att medföra kryssningsrobot. Samtliga korvetter av dessa tre typer som är nämnda saknar i stort sett ubåtsjaktkapacitet (om man bortser från anti dykar sonar), och borde egentligen klassas som stora robotbåtar eller möjligen artillerifartyg när gäller Buyan-klassen. Steregushchiy- och Gremyashchiy-klasserna är större fartyg på 2.200 ton till 2.500 ton och klassas [rätteligen] av Nato som fregatter. Till skillnad från de tidigare nämnda korvetterna har de full ubåtsjaktkapacitet inkl. hangar och platta för ubjhkp/uav. Den större Gremyashchiy-klassen kan dessutom medföra kryssningsrobotar av Kalibr, Oniks, Medvedka och Zircon typerna, och kombinerar på så sätt robotkapaciteten hos de mindre korvett typerna med ubåtsjaktkapaciteten hos en fregatt. Vad gäller Steregushchiy-klassen så ska dock den första enheten av klassen RFS Steregushchiy vara under ombyggnad och ska tydligen få Kalibr robotar, och det är möjligt att fler enheter av denna klass kommer att få Kalibr. Gäller sannolikt även de senaste enheterna av klassen som är under byggnad. Molniya-klassens två enheter är gamla Tarantul skrov från 1990-talet som legat och rostat på stapelbädden, och som från 2018 nu uppgraderats och färdigställts. De borde klassificeras som stora robotbåtar. Derzky-klassen var tänkt att vara en toppmodern stealth korvett och omfatta minst tio enheter. Dock ser den ut att stanna på design stadiet, och man kommer att satsa på de större korvetterna (eg. fregatterna) av Gremyashchiy-klassen i stället. Möjligen så kommer prototypfartyget senare att färdigställas om man kan hitta pengar. Kanske färdigställs som nån enklare typ av OPV fartyg. /Per Edited November 24, 2024 by Perman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ATK1797 Posted November 24, 2024 Report Share Posted November 24, 2024 Ser tungt ut för Rysslands Flotta med kraftig förluster i svarta havet. Svårt att reparera och uppgradera befintliga fartyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted November 25, 2024 Report Share Posted November 25, 2024 20 minutes ago, ATK1797 said: Ser tungt ut för Rysslands Flotta med kraftig förluster i svarta havet. Svårt att reparera och uppgradera befintliga fartyg. Låter som bra nyheter tycker jag. //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted November 25, 2024 Author Report Share Posted November 25, 2024 (edited) 18 hours ago, ATK1797 said: Ser tungt ut för Rysslands Flotta med kraftig förluster i svarta havet. Svårt att reparera och uppgradera befintliga fartyg. Jo absolut så är situationen svår i Svarta Havet för den ryska flottan, men mindre enheter upp till korvetts storlek kan man förmodligen antingen skicka iväg för reparation på floderna eller ersätta med liknande fartyg från Östersjömarinen eller flottiljen i Kaspiska Havet. I den mån man nu kan avvara dessa naturligtvis. Man har också sett exempel på där fartyg från Svarta Havsflottan har flytt till Kaspiska Havet för att undgå bekämpning och för att man trodde att man där kunde skicka iväg kryssningsrobotar ostört mot Ukraina. Nu har dock Ukraina genomfört minst en attack med långdistansdrönare mot fartyg i Kaspiska Havet och förmodligen skadat ett par korvetter (varav en bestyckad med Kalibr). /Per Edited November 25, 2024 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted January 6 Author Report Share Posted January 6 (edited) Tomasz Grotnik på navalnews har publicerat en genomgång av vad som hänt i den ryska marinen under Dec 2024. Intressant nog så är det inte bara leveransen av gasturbiner som ryssarna har problem med. Tidigare så har dessa levererats från Ukraina, men detta är stoppat i och med anfallskriget där. Det har medfört att fregatter som var under byggnad har fått säljas till Indien i stället för att inkorporeras i den ryska marinen. Nu visar det sig att man även har problem med att hitta lämpliga dieselmotorer till korvetterna. Detta eftersom väst införde sanktioner mot Ryssland efter annekteringen av Krim 2014, vilket bl a har stoppat exporten av MTU dieslar från Tyskland till Ryssland. Den sista och 12:e korvetten av Buyan-M-klass projekt 21631 Stavropol var planerad att bli färdigställd 2020 men har försenats pga. motorproblemen och startade sjöproven den 22 Dec 2024. Fartyget har byggts vid Zelenodolsk varvet i Tatarstan som ligger vid Volga floden, och har under September förflyttats på floderna till Östersjön. Hon kommer att tillföras Östersjömarinen under 2025. Troligen kommer även två korvetter av Karakurt-klassen projekt 22800 att tillföras Östersjömarinen under 2025. Alla dessa korvetter är bestyckade med 2x4 VLS celler för kryssningsrobotar vilka är fartygens huvudbestyckning. De borde egentligen klassas som stora robotbåtar eftersom de i stort sett saknar både lång- eller medium räckviddigt luftvärn och ubåtsjaktförmåga. M a o så även om den ryska marinen är kraftigt försvagad i Svarta Havet och Medelhavet (pga. förlusterna av fartyg och hamnen i Tartus) så är den ryska Östersjömarinen i huvudsak opåverkad. Det fattas väl ett eller två landstigningsfartyg av Ropucha-klass men annars är den ganska intakt trots kriget i Ukraina. Quote However, the construction of the Buyan-Ms was severely delayed by international sanctions imposed after the annexation of Crimea. Originally, the ships of this class were equipped with four MTU 16V4000M90 diesel engines, deliveries of which were halted. The Russians replaced them with Chinese engines, but these proved to be of low quality. In the end, it was decided to use two Russian Kolomienskiy Zavod 10D49 diesel engines, but their production rate is low. Russian Navy: New Ships Milestones in December 2024 Stavropol has started sea trials. (Photo: Curious/balancer.ru) /Per Edited January 6 by Perman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted January 6 Report Share Posted January 6 58 minutes ago, Perman said: Den sista och 12:e korvetten av Buyan-M-klass projekt 21631 Stavropol Blir inte de här korvetterna ostadiga i sjön när de har ett djupgående på bara 2 - 2.5 meter? Bredden är dock 9.6 eller 11 meter i bordläggningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted January 6 Author Report Share Posted January 6 (edited) 43 minutes ago, vikingman said: Blir inte de här korvetterna ostadiga i sjön när de har ett djupgående på bara 2 - 2.5 meter? Bredden är dock 9.6 eller 11 meter i bordläggningen. Jo jag kan tänka mig att Buyan-M-klassen inte är så goda sjöbåtar i öppet hav. Det är väl priset man får betala om man ska kunna förflytta fartygen på floderna. Jag tror att vattenjetdrift tillåter att man bygger fartygen mer grundgående. Det är ju också en fråga om att kunna operera säkert i skärgården. Karakurt-klassen ska vara ett mer sjögående komplement till Buyan-M-klassen som är anpassad för operationer lite längre ut till havs. De har ett något större djupgående med 3,3 m. Å andra sidan så har Visby-klassen ungefär samma djupgående som Buyan-M-klassen, men @Pärmtroll har ju sagt att dom har goda sjöegenskaper. /Per Edited January 6 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted January 6 Report Share Posted January 6 2 hours ago, Perman said: Nu visar det sig att man även har problem med att hitta lämpliga dieselmotorer till korvetterna. Detta eftersom väst införde sanktioner mot Ryssland efter annekteringen av Krim 2014, vilket bl a har stoppat exporten av MTU dieslar från Tyskland till Ryssland. /Per Nog för att Ryssland har problem men det finns inte ett enda ytstridsfartyg jag kunde hitta i ryska flottan som har en MTU diesel. Det verkar som de finns på små landstigningsbåtar (Serna klassen, 25m långa 61 ton) där den senaste byggdes 2014 och på någon mindre bevakningsbåt. Så den stoppade exporten av dieslar tror jag inte man ska lägga så stor vikt vid. Däremot har de ju problem med gasturbiner dock är det inte alla som var tillverkade i Ukraina ens från början och de har under ganska lång tid försökt jobba bort det beroendet ytterligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted January 6 Report Share Posted January 6 4 hours ago, vikingman said: Blir inte de här korvetterna ostadiga i sjön när de har ett djupgående på bara 2 - 2.5 meter? Bredden är dock 9.6 eller 11 meter i bordläggningen. Jo, Grad Sviyazhsk klassen (Project 21631) sägs ha rätt dåliga sjöegenskaper. Det är dock beroende på att de i grunden är designade för att operera på floder och insjöar snarare än fritt till sjöss och därför har en skrovform och stabilitetskurva som är optimerad för detta. BÖA och djupgående är inte avgörande i sig. Just missnöjet med deras sjöeegenskaper anses förövrigt vara en huvudanledning till att ryska marinen senare valde att också anskaffa den väldigt snarlika men bättre designade Uragan klassen (Project 22800). 4 hours ago, Perman said: Å andra sidan så har Visby-klassen ungefär samma djupgående som Buyan-M-klassen, men @Pärmtroll har ju sagt att dom har goda sjöegenskaper. Visby är tillskillnad mot Grad Sviyazhsk designad för att operera fritt till sjöss och därför lade man också ner betydande resurser på att konstruera ett skrov som var optimerat för just detta. VBY har utmärkta sjöegenskaper för sin storlek. 3 hours ago, Peo said: Nog för att Ryssland har problem men det finns inte ett enda ytstridsfartyg jag kunde hitta i ryska flottan som har en MTU diesel. Det verkar som de finns på små landstigningsbåtar (Serna klassen, 25m långa 61 ton) där den senaste byggdes 2014 och på någon mindre bevakningsbåt. Så den stoppade exporten av dieslar tror jag inte man ska lägga så stor vikt vid. Däremot har de ju problem med gasturbiner dock är det inte alla som var tillverkade i Ukraina ens från början och de har under ganska lång tid försökt jobba bort det beroendet ytterligare. Gremyashchiy klassen (Project 20385) designades ursprungligen för att använda dieselmotorer från MTU. Sanktionerna mot Ryssland kom dock emellan och stoppade detta varför hela framdrivningsmaskineriet fick konstrueras om efter att första fartyget redan kölsträckts, och fartygen fick istället dieselmotorer från Kolomna (modifierade tågmotorer). Detta försenade leveransen av första fartyget med flera år och dessutom fick fartygen sämre prestanda. I dagsläget är enbart ett av sex beställda fartyg i klassen levererat. Men visst har du rätt i att det i första hand är brist på relevanta gasturbiner som den ryska varvsindustrin lider av idag snarare än dieselmotorer, även om deras inhemska dieselmotorer inte heller är speciellt bra och därmed begränsar deras fartygsdesign. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted January 7 Author Report Share Posted January 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted January 11 Report Share Posted January 11 (edited) Avseende ryska flottans eventuella lämnade av Tartushamnen i Syrien spekulerar Aaron Amick på Sub Brief om tänkbara hamnar i Libyen för ryska flottan. De mest troliga hamnarna för ryska flottan är Benghazi, Derna och Tobruk i östra delen av Libyen. Edited January 11 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted January 11 Report Share Posted January 11 On 1/6/2025 at 7:15 PM, Pärmtroll said: Gremyashchiy klassen (Project 20385) designades ursprungligen för att använda dieselmotorer från MTU. Sanktionerna mot Ryssland kom dock emellan och stoppade detta varför hela framdrivningsmaskineriet fick konstrueras om efter att första fartyget redan kölsträckts, och fartygen fick istället dieselmotorer från Kolomna (modifierade tågmotorer). Detta försenade leveransen av första fartyget med flera år och dessutom fick fartygen sämre prestanda. I dagsläget är enbart ett av sex beställda fartyg i klassen levererat. Men visst har du rätt i att det i första hand är brist på relevanta gasturbiner som den ryska varvsindustrin lider av idag snarare än dieselmotorer, även om deras inhemska dieselmotorer inte heller är speciellt bra och därmed begränsar deras fartygsdesign. Ok, tack hade missat den. Men värt att minnas är ju att sanktionerna infördes 2014 så även om det hindrar prestanda/design så hindrar det inte egentligen tillväxt i någon större grad. Hursomhelst det jag menar är att man inte ska överdriva effekten av något vilket jag tycker analysen gjorde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.