TKraften Posted June 27, 2024 Report Share Posted June 27, 2024 Läser svd och ser att mitt under ett brinnande krig i Europa, en möjlig återkomst av Nato hatande expresident Donald Trump samt krav från 2014 på att lägga minst 2% bnp på försvaret..... Att danska försvaret då måste spara i år 150 miljoner svenska kronor och detta genom att dra in på övningar. Verkligen hål i huvudet. Att det både bildligt och bokstavligt brinner på danska finansdepartementet finner jag som en lustig slumpaktig händelse. Noll förtroende att det sk Natolandet Danmark kan fullfölja sina plikter vid ett krig. //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted June 27, 2024 Report Share Posted June 27, 2024 Har skrivits en del i danska medier om Sverige cs Danmark med innebörden att "vi kanske och skulle börja förbereda oss" Men man får intrycket att det finns rätt stora problem i danska försvaret men krisinsikten finns inte riktigt där. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted June 27, 2024 Author Report Share Posted June 27, 2024 1 hour ago, Zimme said: Har skrivits en del i danska medier om Sverige cs Danmark med innebörden att "vi kanske och skulle börja förbereda oss" Men man får intrycket att det finns rätt stora problem i danska försvaret men krisinsikten finns inte riktigt där. Jag fulciterar Shakespeare "Ngt är ruttet i kungariket Danmark" Förstår inte varför man inte sparar in på exempelvis uhjälpen, ser över bidragssystemet eller bara öka statsskulden? //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandman Posted February 17 Report Share Posted February 17 Tänk som Sverige har gjort samma sak. Drömma kan man alltid 2025-02-17 Danmark planerar att snabbt rusta upp det danska försvaret med 50 miljarder danska kronor, vilket är runt 75 miljarder svenska kronor, enligt uppgifter till DR. Anledningen bakom satsningen ska vara en rädsla för krig i Europa. Upprustningen kommer att genomföras under två år, där hälten av pengarna kommer att användas under 2025. – Utifrån det säkerhetspolitiska läget och det allvar som vi nu upplever kommer vi att behöva skynda på anskaffandet av det vi behöver för att skaffa stridskraft, säger försvarsministern Troels Lund Poulsen till DR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted February 18 Report Share Posted February 18 Vi har ju redan gjort det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted February 19 Report Share Posted February 19 On 2/18/2025 at 12:25 PM, Zimme said: Vi har ju redan gjort det. Vad är det vi har gjort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Posted February 19 Report Share Posted February 19 3 hours ago, Slenke said: Vad är det vi har gjort? En relativt kraftig ökning av försvarsbudgeten. Från 66 miljarder 2021 till 138 miljarder nu i år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted February 20 Report Share Posted February 20 Ok, men nu har dansken tänkt att gå från 2,5 % till tre på två år. Senast jag hörde nåt från Sverige var att några politiker tyckte vi skulle kalla in försvarsberedningen medan några andra inte tyckte det var nödvändigt. Andra yrde om att vi måste göra ny säkerheltspolitisk analys (utredning på nåt år?). Skillnaden mellan prat och handling är slående just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted February 20 Report Share Posted February 20 Huruvida det faktiskt blir som Mette fredriksen säger får vi väl se. Det är en annorlunda politisk kultur i Danmark än i Sverige och exakt hur de styr sin försvarsbudget vet inte jag. Att bara höja budgeten betyder inte nödvändigtvis att man får mer pang för det. Mycket beror vad man gör med pengarna. Sen kan jag hålla med om att jag inte blir lugnad av Kristersson och Malmer Sternergards "is i magen" uttalanden snarare tvärtom. Det verkar tyvärr saknas krisinsikt i det svenska regeringskvarteren när till och med S driver på för högre försvarsbudget men hålls emot av M. Att återinkalla försvarsberedningen är ett första steg dock här i Sverige, att ha en blocköverskridande samsyn är positivt annars riskerar det att bli oerhörda kast. Det grundläggande problemet är att alla vi nordiska länder är för små och för o-enade. Inget blir egentligen bättre av att vi springer åt fyra olika håll. Jag skulle snarare vilja se ett ambitiöst spår med total integrering av våra försvarsmakter och upphandlingsorganisationer. Då skulle vi kunna få en betydligt bättre ekonomi i allt och en betydligt högre förmåga för samma pengar (även om pengarna också ska öka) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted February 20 Report Share Posted February 20 Försvarsberedningen är ett för långsamt forum för detta, vi kan inte vänta flera år mellan beslut och analyser. Analys måste kunna göras kontinuerligt och försvarsutskottet bör kunna förbereda snabba beslut som sedan riksdagen röstar om. Jag är inte ens säker på att det krävs total enighet mellan riksdagspartierna så länge regeringen+S och Sd är överens. Nuvarande beslut och budget är redan överspelat och nu i sommar kommer Natos förmågekrav och helt säkert ett nytt budgetgolv på säkert 3,5% av BNP. Att ha is i magen är fel, att sitta med armarna i kors och hålla sig till en praxis framtagen i djupaste fred är fel och visar att krisinsikten inte är där ännu. Danskarna har fattat allvaret så frågan är när vi ska vakna till liv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted February 22 Author Report Share Posted February 22 On 2/20/2025 at 11:30 AM, Slenke said: Försvarsberedningen är ett för långsamt forum för detta, vi kan inte vänta flera år mellan beslut och analyser. Analys måste kunna göras kontinuerligt och försvarsutskottet bör kunna förbereda snabba beslut som sedan riksdagen röstar om. Jag är inte ens säker på att det krävs total enighet mellan riksdagspartierna så länge regeringen+S och Sd är överens. Nuvarande beslut och budget är redan överspelat och nu i sommar kommer Natos förmågekrav och helt säkert ett nytt budgetgolv på säkert 3,5% av BNP. Att ha is i magen är fel, att sitta med armarna i kors och hålla sig till en praxis framtagen i djupaste fred är fel och visar att krisinsikten inte är där ännu. Danskarna har fattat allvaret så frågan är när vi ska vakna till liv. Skönt att danskarna har vaknat men varför gjorde de inget 24/2 2022? Sen håller jag med om att Sveriges beslutmekanism är alldeles för långsam. Utredning igen. Trams. Sverige har 40 miljarder i beredskapskredit. Töm den nu. Sverige kan låna upp till 33% av sin bnp utan att bryta mot ngn regel. Låna nu. Sen tokrusta totalförsvaret nu och ta in 25000 unga män och kvinnor och plikta in dem ett år i totalförsvaret. Bygg mer lastbilsburna RB15 batterier, ubåtar och flyg. Köp in mer LV robotar och eldrörs LV. Köp in flygavfyrade långdistans missiler eller bygg egna. Bygg moderna befästningar på Gotland, Bornholm och på båda sidor om öresund så att vi kan totalblockera öresund med kustartilleri, sjömålsrobotar, torpeder och minor. Minimera antalet ryska diplomater i Sverige till 3 eller hellre stäng deras spionambassad. Vill ryzzen ngt så kan de faktiskt ringa eller kan vi låta Finland förmedla vår kommunikation till naziryzzland. Återstarta även det svenska kärnvapenprogrammet. //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted February 23 Report Share Posted February 23 On 2/20/2025 at 11:30 AM, Slenke said: Försvarsberedningen är ett för långsamt forum för detta, vi kan inte vänta flera år mellan beslut och analyser. Analys måste kunna göras kontinuerligt och försvarsutskottet bör kunna förbereda snabba beslut som sedan riksdagen röstar om. Jag är inte ens säker på att det krävs total enighet mellan riksdagspartierna så länge regeringen+S och Sd är överens. Nuvarande beslut och budget är redan överspelat och nu i sommar kommer Natos förmågekrav och helt säkert ett nytt budgetgolv på säkert 3,5% av BNP. Att ha is i magen är fel, att sitta med armarna i kors och hålla sig till en praxis framtagen i djupaste fred är fel och visar att krisinsikten inte är där ännu. Danskarna har fattat allvaret så frågan är när vi ska vakna till liv. Det skulle väl egentligen inte vara några större problem att vi ökar vår försvarsbudget till 3 % av BNP. Men sedan är frågan vad vi kan bygga upp och snabbt kunna utöka för dessa pengar. Vad ger mest för dessa pengar? Personal är en del. Så passa på att utnyttja befintliga HV bättre. Samtidigt som vi utökar på personal. Utnyttja även återanställning. Ditt förslag med att vi ökar antalet JAS 39C med ca 20-talet till borde bli relativt billigt och en snabbare lösning. Mot att eventuellt vänta på 20 st JAS39E till efter 2030. Det verkar som det är på väg med kryssningsrobot Taurus Kepd 350 enligt inlägg från Henrik J på X. Dessa är först avsedda för JAS39C. Med leverans 2028. Där skulle jag försöka köpa ett mindre parti från Tysklands lager på 600 st. De har säkert kortare hållbarhet. För att ha dem innan de nya kommer 2028. SAAB kan säkert gå igenom dessa. Köp in lämpliga vapensystem och utöka befintliga till JAS. På marinsidan behövs det fler fartyg. Planera att en av Luleå byggs för anpassning även för Atlanten. Utöka med ett par nya korvetter ca 100 m med något bättre VLS förmåga än Visby. Se över möjlighet att köpa begagnat. Som bl.a. lämpliga patrullfartyg. För att sedan nybeställa fler korvetter, fregatter och patrullbåtar. För luftvärn, se om möjligt roboten för längre räckvidd till Luleå blir även lämplig till system på marken. Om vi köper IRIS-T SLM till brigaderna. Så kan vi köpa några fler som då även kan använda SL och SLX robotar. För en komplettering till Patriot. Köp även in PAAC-4 när dessa byggs i Rumänien. Köp även in eldrörssystem och ner till Mistral 3 med och utan eldrör. Till armen skulle vi beställa minst 6-8 raketartillerisystem. Med olika typer av robotar. Minst 12-24 st kanoner. Där tror jag beg K9 skulle gå fortast att få levererade. Dessa placerar vi i Norrland. Utöka med minst 50 st till med CV90. Förstärk olika förband med bättre understödsvapen. Varför jag inte nämner vissa saker är att det redan är tänkta beställningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted February 23 Report Share Posted February 23 15 hours ago, TKraften said: Skönt att danskarna har vaknat men varför gjorde de inget 24/2 2022? Sen håller jag med om att Sveriges beslutmekanism är alldeles för långsam. Utredning igen. Trams. Sverige har 40 miljarder i beredskapskredit. Töm den nu. Sverige kan låna upp till 33% av sin bnp utan att bryta mot ngn regel. Låna nu. Sen tokrusta totalförsvaret nu och ta in 25000 unga män och kvinnor och plikta in dem ett år i totalförsvaret. Bygg mer lastbilsburna RB15 batterier, ubåtar och flyg. Köp in mer LV robotar och eldrörs LV. Köp in flygavfyrade långdistans missiler eller bygg egna. Bygg moderna befästningar på Gotland, Bornholm och på båda sidor om öresund så att vi kan totalblockera öresund med kustartilleri, sjömålsrobotar, torpeder och minor. Minimera antalet ryska diplomater i Sverige till 3 eller hellre stäng deras spionambassad. Vill ryzzen ngt så kan de faktiskt ringa eller kan vi låta Finland förmedla vår kommunikation till naziryzzland. Återstarta även det svenska kärnvapenprogrammet. //TF Återigen beredskapskrediten är inte pengar på ett konto. Det är pengar som ska betala under krig för löpande utgifter under kriget. Det är ingen som helst skillnad för staten att låna upp pengar generellt om man vill för det är exakt samma beslut, exakt samma pengar och exakt samma processer för att bygga ut försvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Parabellum Posted February 24 Report Share Posted February 24 On 2/20/2025 at 6:58 AM, Peo said: Huruvida det faktiskt blir som Mette fredriksen säger får vi väl se. Det är en annorlunda politisk kultur i Danmark än i Sverige och exakt hur de styr sin försvarsbudget vet inte jag. Att bara höja budgeten betyder inte nödvändigtvis att man får mer pang för det. Mycket beror vad man gör med pengarna. Sen kan jag hålla med om att jag inte blir lugnad av Kristersson och Malmer Sternergards "is i magen" uttalanden snarare tvärtom. Det verkar tyvärr saknas krisinsikt i det svenska regeringskvarteren när till och med S driver på för högre försvarsbudget men hålls emot av M. Att återinkalla försvarsberedningen är ett första steg dock här i Sverige, att ha en blocköverskridande samsyn är positivt annars riskerar det att bli oerhörda kast. Det grundläggande problemet är att alla vi nordiska länder är för små och för o-enade. Inget blir egentligen bättre av att vi springer åt fyra olika håll. Jag skulle snarare vilja se ett ambitiöst spår med total integrering av våra försvarsmakter och upphandlingsorganisationer. Då skulle vi kunna få en betydligt bättre ekonomi i allt och en betydligt högre förmåga för samma pengar (även om pengarna också ska öka) Funderade på ifall dom avvaktar(is i magen) till NATOS kravbild på Sverige anländer och sätter igång efter vad NATOS %krav på investeringar av BNP. Mette fick eld i röven efter D.T utspel på Grönland. Tror det händer något efter sommaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted February 24 Report Share Posted February 24 Även om man inväntar Natos förmågemål (som är det som egentligen bestämmer utgifterna, Natos ”golv” i procent av BNP är just det - ett golv och inte ett tak) så finns det ingen anledning att inte redan nu börja förbereda folket och riksdagen på att det kommer kosta mycket pengar. Till och med Rutte sa att våra 2,7 (?) % av BNP som vi planerar lägga 2030 (?) inte kommer räcka ”på långa vägar”. Diskussionerna i Tyskland talar om ca 3,5 % av BNP och de läckta förmågemålen på tyskarna är att de ska kunna sätta en armé om 450 000 soldater på fötter. Denna armé ska heller inte enbart kunna verka inom de tyska nationsgränserna utan flyttas till deras tilldelade områden enligt Natos försvarsplanering. Är helt övertygad om att detta kommer bli en ”reality check” för oss där rent nationellt defensiva förmågor kommer behöva göras om eller offras för mer offensiva förmågor. Allmän panik kommer bryta ut i både högkvarteret och i riksdagen när kraven kommer in och insikten att en del heliga kor och gamla sanningar behöver slaktas för att målen ska nås. I slutet på juni vet vi om Nato kommer överleva Trump eller om det kommer behöva göras om helt. Rätt snart bör vi också få veta om Trump viker sig för putins krav att göra om säkerhetsordningen i Europa och kicka ut Sverige och Finland från Nato samt dra tillbaka natostyrkorna från Baltikum och Polen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts